Koiranpennun hihnassa käyttäytyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja babydogowner
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

babydogowner

Vieras
Hei!

Otimme muutama viikko sitten 17vkoisen koiranpennun. Pentu oli edellisessä kodissa käynyt n. kerran päivässä ulkona. Eli ulkona käynti oli jo kutakuinki tuttua. Meillä käydään päivässä n.10krt ulkona jotta oppii sisäsiistiksi. Kysymykseni onkin tämä: menemme ulos, pentu tekee heti tarpeensa ja kun yrittää hetken matkaa kävellä niin pentu jää joko seisomaan tai istumaan. Ja kun saa houkuteltua eteenpäin niin sama uudelleen. Mutta kun kotiin käännymme niin alkaa hirvee veto! Emme anna vetää- pysähdymme ja pyydämme sen vierelle heti kun kiskaisu tuntuu ja sitten kun ollaan rauhoituttu niin jatketaan matkaa mutta tiedettävästi sama toistuu- myös suunnan vaihtoja ollaan yritetty. Alussa pentu ei ollut ulkona kävelystä moksiskaan vaan aluksi kävelikin mutta veto tapahtui myös silloinkin kotiin päin tultaessa. Pennulla on vaatteet päällä näillä ihan kylmimmillä keleillä joten kylmyydestäkään ei voi olla kysymys. Miksi jarruttaa ja miksi vetää? Voisin näin maalaisjärjellä itse sanoa että pentu haluaa sisälle- eli pitäisikö pentu sitten käyttää vain pissalla ja kakalla ja heti sisälle? mitäpä mieltä? mennäänkö pennun tahdon mukaan? Kyseessä on kuitenkin isommanluokan rotu joten sitä liikuntaakin ainakin sitten vanhemmalla iällä tarvittaisiin. nytkään ei olla kuin joku jokunen sataa metriä kävelty ja se jo tekee tiukkaa(esim: ison parkkipaikan reunaa)

Älä nyt missään nimessä anna pennun määrätä mihin menette ja milloin. Sinä olet pomo ja määräät minne ja milloin menette. Ei muuta kuin toistoa, toistoa ja toistoa. Johdonmukaisuutta ja rauhallisuutta. Niillä pääsee pitkälle.

Mites tuo paikalleen jääminen? jäänkö itse vain seisomaan niin kauaksi aikaa että pentu lähtee liikkeelle? enkai mä sentää voi alaka vetää sitä? Onko pentu ottanut mallia meistä? kun me pysähdymme sen vetäessä? :D

Et pysähdy vaan kävelet eteenpäin, ja voit nykäistä hihnasta vähän ja kutsua koiraa. Jos jäät paikallesi seisomaan, koira oppii juurikin sen että hänen tavoilla mennään.

Ja tuo hihnassa vetäminen, oli sitten kotiinpäin menossa tai mihin tahansa, se pitää kitkeä pois heti alkuunsa. Oli sitten iso tai pieni koira kyseessä, on typerän näköistä jos koira poukkoilee ja kiskoo minne sattuu.

Meillä on rotikanpentu, ja kyllä, se rotu vaatii todellakin koulutusta, ei mene ihan mistään labbiksesta luonteen perusteella. Mutta meillä mm. ollaan opeteltu lenkeillä jo sitä, että koira pysähtyy kun käsken, ei kisko, tulee kun pyydän jne. Ikää 11 vk. Toki se uhma tulee vielä eteen koirallakin, sitä odotellessa.

Ei ihan loputtomiin voi koiraa kiskoo ku hirttyy ja laahaa perässä. On pari kertaa tullut jo aika patti tilanne- tiedämme että pennulle ei saisi antaa periksi mutta missä se raja menee? Meill on kyseessä amstaffi. Lueskelin tuosta vetämisestä ja tuo on täydytty oppia jo edellisessä kodissa koska se tuli pennulta niin luontaisena kun menimme ekan kerran ulos. Olemme menossa koulutukseen mutta siihen on vielä pari viikkoa aikaa- ja näin ollen mielellään tekisimme asialle mahd. pian jotakin. Jostain luin että kun kerran pentu oppii että saa vetää niin sen karsiminen on vaikeaa- kiitos edellisen kodin. Meillä ollessa ollaakkaan muuta tehty kun yritetty karsia se pois-

Kyll on lirissä jos ottaa rotikan, amstaffin tms vastaavan rodun vain kyrvän jatkeeksi! meidän pentu tuli juurikin sellaiselta omistajalta! idea oli kiva mutta eipä riittänyt pää pennun kouluttamiseen.

Ei ihan loputtomiin voi koiraa kiskoo ku hirttyy ja laahaa perässä. On pari kertaa tullut jo aika patti tilanne- tiedämme että pennulle ei saisi antaa periksi mutta missä se raja menee? Meill on kyseessä amstaffi. Lueskelin tuosta vetämisestä ja tuo on täydytty oppia jo edellisessä kodissa koska se tuli pennulta niin luontaisena kun menimme ekan kerran ulos. Olemme menossa koulutukseen mutta siihen on vielä pari viikkoa aikaa- ja näin ollen mielellään tekisimme asialle mahd. pian jotakin. Jostain luin että kun kerran pentu oppii että saa vetää niin sen karsiminen on vaikeaa- kiitos edellisen kodin. Meillä ollessa ollaakkaan muuta tehty kun yritetty karsia se pois-

En tarkoittanutkaan että laahaat koiraa perässä, vaan kutsut sitä ja voit hellästi nykäistä hihnasta (ei tarvitse repiä). Toistat samoja asioita kerta toisensa jälkeen. Kyllä se joskus itseäkin tympii jankata samaa asiaa, mutta se on ainut asia jolla koira sen oppii.

Ja tuon ikäiseltä pennulta se hihnassa vetäminen ei pitäisi olla kovin vaikea asia kitkeä pois.

Mites tuo paikalleen jääminen? jäänkö itse vain seisomaan niin kauaksi aikaa että pentu lähtee liikkeelle? enkai mä sentää voi alaka vetää sitä? Onko pentu ottanut mallia meistä? kun me pysähdymme sen vetäessä? :D

:D Siinä olisikin älykäs koira!
Hanki harjoittelua varten pitkä hihna (ei flexi) ja harjoittele hihnassa kävelyä esim. kotona tai pihassa. Taskuun jotain pieniä pennulle sopivia herkkupaloja, koiralle hihna, ja sitten kävelet ympäriinsä ja annat koiralle palkkion aina kun se seuraa tai tulee viereen. Tällä konstilla on meillä koulutettu kaksi koiraa, oppivat nopeasti eikä kumpikaan enää vedä eikä lyö jarruja päälle.

Ok. Oisko sulla fruity antaa sit jotain vinkkejä tuohon vetämiseen? kuinka ihmeessä se saadaan pois? kun ei tu pysähtyminenkään näytä tehoavan. Vai kyllästyykö koira jossain vaiheessa siihen et joutuu aina tulemaan vierelle istumaan ja sitä myöten tajuaa että ei saa vetää, kö? Jos me tehdään se 180 asteen käännös niin pentu vetää sit sinnekkin suuntaan minne käännyttiin. et sit lopputulos että pyöritään ympyrää.

RUFF: namipaloja on mukana juurikin noiden pissojen ja kakkojen vuoksi. Tuosta olen lukenut että antaa karkkia kun kävelee nätisti vierellä. No annetaankos niit sit koko ajan? vai miten? hmm..? koska kuitenki jos ei lyö jarruja ulos mentäessä niin sit kävelee nätisti mut kun näkee et jaah, kotiin päin menossa niin alkaa veto samantien.

Käsket koiran kävellä vierellä. Meillä ainakin tehoaa.

Olen siis opettanut pennun olemaan vetämättä hihnassa, ja siitä tekee entistä vaikeampaa se että mukana on vankkurit, toisella puolella 3 v lapsi kävelee ja toisella puolella tämä 11 vk koiranpentu. Mutta meillä ainakin tehonnut se, että kävelen vain ripeää tahtia ja sanon koiralle, vierellä, vierellä, lähes jatkuvasti. Joskus pentu meinaa pysähtyä, kutsun sen luokseni ja matka jatkuu samantien. Muista myös kehua pentua kun se tekee kuten pyydät.

Ja meillä on myös tehonnut se, että olen opettanut pennun pysymään paikalla. Se pysähtyy kun sanon paikka, istu. Ja olen yrittänyt opettaa sitäkin, että ei lähde liikkeelle ennen kuin annan luvan vaikka itse kävelisin pois. Kyllä, vaikeuksia se edelleen tuottaa mutta tuloksia on jo nähtävissä.

Fruity hienoa kuulla!, kiitos! eli siis koko ajan vain vierellä, vierellä vaikka ohikulkija katsoisi kuin idioottia? (tätäkin on nähty viimeksi tänään) Meillä on istu tms hallussa. Paikka sana vielä vähän auki. toi odottaminen on vielä työnalla- välillä uskoo ja välillä ei sit millää :)

RUFF: namipaloja on mukana juurikin noiden pissojen ja kakkojen vuoksi. Tuosta olen lukenut että antaa karkkia kun kävelee nätisti vierellä. No annetaankos niit sit koko ajan? vai miten? hmm..? koska kuitenki jos ei lyö jarruja ulos mentäessä niin sit kävelee nätisti mut kun näkee et jaah, kotiin päin menossa niin alkaa veto samantien.

Sellainen 5-10 minuutin intensiivinen harjoittelusessio pari kertaa päivässä on hyvä, eli annat sen aikana niitä nameja jatkuvasti aina kun koira kävelee nätisti. Sitten lopetat hetkeksi, ja jos koira kävelee edelle, jatkat perässä kävelemistä ja kutsut koiraa ja palkitset kun koira tulee luokse. Alussa kannattaa "myötäillä" koiraa sillä tavalla että hihna ei pääse kiristymään, ettei koira opi vetämisreaktiota, mutta yritä vaihdella kuitenkin suuntaa.

No ihanpa kuule vieras miten tykkäät. Mä luulen et sill ei oo mitään väliä mitä mä ajattelen ohikulkijoista jos kuitenkin toteutan koulutusta ohikulkijoista huolimatta. :D

Siinä se rotikka on koira niinkuin muutkin. Tekstistä oikein huokuu asenne:"otin koiran kyrvän jatkeeksi"

Rotuvalinnat ovat makuasioita, ei niistä pidä alkaa kiistelemään. Monilla "mukamas haastavammilla" roduilla on niin hienoja luonteenpiirteitä ja muita ominaispiirteitä että niitä ei vaan voi vastustaa:heart:

Yhteistyössä