Koiranpennun aktivointi-ideoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyjä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyjä.

Vieras
Niin, mä olen se joka kysyi sisäsiisteydestä opettamisesta, kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Kysyisin sitten teiltä koiraihmisiltä mahdollisimman paljon hyviä ideoita aktivoida 3 kk ikäistä pentua, joka on tosi aktiivinen ja tekee mielellään kaikenlaista.
Näitten pitäisi olla siis sisällä toteutettavia juttuja.
Pentu osaa mennä käskystä istumaan, maahan, osaa ottaa katsekontaktin (kun sille sanoo vähän kysyvällä äänellä HUHUU? :) On tosi perso herkuille. Kinkunpalat, juusto, kissan kuivanappulat, tekee niitten eteen melkein mitä vaan.
(Paitsi siis pissaa ulos, heh. )
Olen myös laittanut vessapaperitötsien sisälle näitä herkkuja, sulkenut päät ja antanut pennun repiä ne sieltä. Vaikeutettuna: Teepakkauksen sisällä on wc- hylsy, jonka sisällä on herkku. Olen laittanut viilikuppien tai muovimukien alle herkkuja, se on oppinut avaamaan ne niin että lyö viilikuppia tassullaan ja se lentää ilmaan.
Isolle koiralle tarkoitetusta ns. motivointipallosta se ei vielä tajua mitään.
Siis sellaisesta, jota pyöritetään ja josta putoilee nameja. Keskittymiskyky ei riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä.;25470953:
Niin, mä olen se joka kysyi sisäsiisteydestä opettamisesta, kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Kysyisin sitten teiltä koiraihmisiltä mahdollisimman paljon hyviä ideoita aktivoida 3 kk ikäistä pentua, joka on tosi aktiivinen ja tekee mielellään kaikenlaista.
Näitten pitäisi olla siis sisällä toteutettavia juttuja.
Pentu osaa mennä käskystä istumaan, maahan, osaa ottaa katsekontaktin (kun sille sanoo vähän kysyvällä äänellä HUHUU? :) On tosi perso herkuille. Kinkunpalat, juusto, kissan kuivanappulat, tekee niitten eteen melkein mitä vaan.
(Paitsi siis pissaa ulos, heh. )
Olen myös laittanut vessapaperitötsien sisälle näitä herkkuja, sulkenut päät ja antanut pennun repiä ne sieltä. Vaikeutettuna: Teepakkauksen sisällä on wc- hylsy, jonka sisällä on herkku. Olen laittanut viilikuppien tai muovimukien alle herkkuja, se on oppinut avaamaan ne niin että lyö viilikuppia tassullaan ja se lentää ilmaan.
Isolle koiralle tarkoitetusta ns. motivointipallosta se ei vielä tajua mitään.
Siis sellaisesta, jota pyöritetään ja josta putoilee nameja. Keskittymiskyky ei riitä.

Namien piilottaminen, oppii hyvin etsi taitoa. Tällä hetkellä opetellaan oman koirani kanssa tavaroiden koskettamista, eli opetan hänellä esimerkiksi takaovi, etuovi, wc ym. Käy sitten ovella mutkan :-D

Minkä rotuinen koira on kyseessä?

Lisää tuli heti mieleen kaikenlaisille koirille sopivia juttuja! Sisällä voi opettaa myös pysähtymistä, eli kävelet koiran kanssa vaikka vaan muutaman askeleen ja sitten seis. Voit myös samalla opettaa oikea ja vasen, auttaa lenkillä sitten ulkona. Oma koirani osaa kääntyä risteyksestä kun sanon oikealle vai vasemmalle. Jalkojen pujotteluakin voi opettaa sisällä jos on yhtään vain tilaa kävellä :-) Kirjoitan heti lisää kun tulee mieleen..

Esim tuolin kiertäminen, esineiden koskeminen kuonolla/tassulla, makupalojen etsiminen, kieriminen, noutaminen. Kaikki missä koira joutuu käyttämään nenäänsä tai tarjoamaan itse oikeaa toimintaa on hyviä.

Namien piilottaminen, oppii hyvin etsi taitoa. Tällä hetkellä opetellaan oman koirani kanssa tavaroiden koskettamista, eli opetan hänellä esimerkiksi takaovi, etuovi, wc ym. Käy sitten ovella mutkan :-D

Minkä rotuinen koira on kyseessä?

Seropi, sakemanni-laika- sekoitus. Vallan hurmaava neiti :) Kiitos! Pitää kokeilla ekaksi tuota namien piilotusta, se olisikin varmaan tosi hyvä ja rauhoittava harjoitus koska tää tuppaa innostumaan liikaa.

Kannattaa oikeasti panostaa nyt siihen koulutukseen kun koira on pentu :-) Sisällä voi opettaa juurikin noita taitoja joita tarvitsee lenkille, kuten se seis, oikealla puolella käveleminen ym.. Toisten koirien ohittamista voi kyllä olla mahdoton harjoitella sisällä, mielestäni se on hyvin tärkeä taito. Liian monesti tulee vastaan koiria jotka ovat heti hyppimässä ja haukkumassa.
Heti tuli taas pentukuume kun mietin näitä..

Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä.;25471071:
Seropi, sakemanni-laika- sekoitus. Vallan hurmaava neiti :) Kiitos! Pitää kokeilla ekaksi tuota namien piilotusta, se olisikin varmaan tosi hyvä ja rauhoittava harjoitus koska tää tuppaa innostumaan liikaa.

Itselläni on vanhempi koira sakemanni ja oikein fiksu herra nykyään. Nuorempi koirani on cairni ja valitettavasti en varmasti saa hänestä ikinä yhtä rauhallista ja fiksua kuin "isoveljestään" :-D Jos sinulla on lapsia, niin opeta koira ihmeessä vetämään pulkkaa tai rekeä.. Me ostettiin kunnon valjaat koiralle ja tehtiin itse aisat jotka sitten pieneen rekeen kiinni.

Tuolla oli paljon kivoja leikkejä. Meillä toimii namien piilotus vanhalla herrallakin edelleen yhtä tenhoavasti kuin pentuna ja leikin aloittaminen tapahtuu niin, että laitan hetkeksi käden koiran silmien päälle ja kun käden ottaa pois saa lähteä etsimään. Kannattaa laittaa jotain ns. haisevaa, nakinpaloja tai broileripullaa tms. Pienellä koiralla tai pennulla toimii myös se, että laittaa piiloja vähän koiran kuonoa korkeammalle eli koiran täytyy jotenkin ratkaista miten yltää namiin.

Leikkejä ja aktivointia

Yhteistyössä