Koiranomistajat!

  • Viestiketjun aloittaja aave
  • Ensimmäinen viesti
aave
Meillä on pentu mikä pääsi pissimään lastenhuoneen matolle muutamat kerrat. Jos sen maton pesee niin jääkö pissan haju vielä?

Entäs kun pentu on nyt 3kk ja kun ulkoillaan niin vetää niin pirusti. Kun olen tehnyt sitä että aina kun vetää, pysähdyn. Mutta menee pelkäksi seisomiseksi. Jossain oli tämä neuvo. Miten pitäisi toimia?
 
sunna
Alkuperäinen kirjoittaja aave:
Meillä on pentu mikä pääsi pissimään lastenhuoneen matolle muutamat kerrat. Jos sen maton pesee niin jääkö pissan haju vielä?

Entäs kun pentu on nyt 3kk ja kun ulkoillaan niin vetää niin pirusti. Kun olen tehnyt sitä että aina kun vetää, pysähdyn. Mutta menee pelkäksi seisomiseksi. Jossain oli tämä neuvo. Miten pitäisi toimia?
Mä en tiedä sulle konstia tuohon vetämisjuttuun. Mäkin oon lukenut, että tuo toimii eikä tartte hirveen kauaa toistaa kun koira oppii ettei vedä. No, meiän 2,5 vuotias koira ei ole vieläkään tajunnut tuon pointtia. Jos se vetää ja mä pysähdyn, niin se jää niille sijoilleen myös -vetämään. Siinä se seisoo tai istuu remmi kireenä ja kattelee mua hölmistyneenä tasan niin kauan että lähdetään taas liikkeelle. Ja se vetää. Meillä on vetämisen estona sellainen panta, josta menee remmi kuonon yli, vähän kuin suitset. Koira ei vedä yhtään kun ne on päällä, ei edes yritä. Tosin kolmen kuun ikäiselle pennulle en niitä silti laittais.

Ja flexi on sitten ihan vihonviimeinen ostos, jos koira vetää ja muutenkin. Mäkin ostin tuolle meiän koiralle ekan flexin vasta muutama kk sitten, ja koira kyllä on alkanut vetämään enempi kun sitä käyttää. Kun taluttaa normiremmissä, ei kisko lainkaan samalla tavalla. Välillä mennään jopa kokonaisia lenkkejä niin että koira kulkee nätisti.
 
Mie olen lähes kaikki keinot tuolle meidän koiralle kokeillut vedon lopettamiseksi. Tämä oli se joka lopulta tepsi http://www.kumikana.org/koulutus/vetaminen.htm
Vaatii sitkeyttä ja pitkää pinnaa. Mutta kyllä se on nykyään nautinto käydä kävelyllä, kun koira kulkee nätisti.
 
vierailija
Hipkukan neuvo on hyvä, meillä on tehty tuohon tyyliin kohta 8kk ikäisen koiran kanssa ja on toiminut kivasti.

Asian vierestä tuli mieleen kysymys, koskee toki pentukoiria. Kuin te toiset koiranomistajat olette tehneet kun teillä on kotona vielä rokottamaton pentu, oletteko antaneet toisten IHMISTEN käydä katsomassa pentua? Siis itselläni on nyt toinen koira ja minulla on aina ollut luulo ja käsitys että rokottamatonta koiraa ei saa viedä toisten koirien pariin, mutta nyt minulle eräs vasta koiran (ensimmäisensä) ottanut tuttava intti ettei rokottamattoman koiran luona saa käydä edes ihmiset. Kyllä meillä molempia koiria on ennen ensimmäistä rokotusta käynyt tuttavat katsomassa ja ihastelemassa.
 
humps
Jos ihminen on ollut tekemisissä sairaan koiran kanssa en suosittelisi pennun luokse menemistä. Muuten ei mitään rajoitusta. Päästäähän kasvattajakin pennunkatsojia kotiinsa.

Ja voi rokottamattomankin pennun viedä tapaamaan muita koiria. Jos tunnet ja tiedät koirat terveiksi, rokotetuiksi ja etteivät ole pyörineet sairaiden koirien kanssa.

Onhan se sosiaalistamisen kannalta huono juttu odottaa, että kaikki rokotukset olis kunnossa. Paras sosialistamis ikä ja uuteen tutustumine kun on just 8 vikkoisesta sinne 4kuukauteen.
 
kaikenlaista
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Hipkukan neuvo on hyvä, meillä on tehty tuohon tyyliin kohta 8kk ikäisen koiran kanssa ja on toiminut kivasti.

Asian vierestä tuli mieleen kysymys, koskee toki pentukoiria. Kuin te toiset koiranomistajat olette tehneet kun teillä on kotona vielä rokottamaton pentu, oletteko antaneet toisten IHMISTEN käydä katsomassa pentua? Siis itselläni on nyt toinen koira ja minulla on aina ollut luulo ja käsitys että rokottamatonta koiraa ei saa viedä toisten koirien pariin, mutta nyt minulle eräs vasta koiran (ensimmäisensä) ottanut tuttava intti ettei rokottamattoman koiran luona saa käydä edes ihmiset. Kyllä meillä molempia koiria on ennen ensimmäistä rokotusta käynyt tuttavat katsomassa ja ihastelemassa.
Sun tutulla on varmaan sitten mielenkiintoisia ihmisystäviä, jos kerran niistä voi tarttua esim. vesikauhu tai penikkatauti. Puremallahan ne yleensä tarttuu. Aika ikävää muutenkin, jos vieraat käyvät pureksimaan tuttavansa koiraa.
 
vieras
Ihan ekoina päivinä en ottaisi vastaan vieraita, jotta pentu ehtii asettua taloksi. Mutta sen jälkeenhän se on vain suotavaa, että pentu saa paljon erilaisia ihmiskontakteja, niin lapsia kuin vanhuksia jne.
 
vierailija
En tiedä yhtään mistä tämä tuttavani oli saanut kyseisen ajatuksen päähänsä, tuntuu että he pitävät koiran siellä "pimennossa". Yritin selittää hänelle asiaa niin kuin itse olen ymmärtänyt, että ihmiskontaktit olisi hyvästä, mutta hän oli järkkymätön mielipiteessään. Tuli tunne etten kahden koiran omistajana tiedä miten olisi täytynyt oikein menetellä, vaan että olen nyt itse tehnyt omien koirieni kanssa väärin kun meillä oli käynyt ihmisiä koiraa katsomassa ja ennen rokotusta pentu oli mukanamme esim toisessa mummolassa. Lisäksi puhui että koira näykkii kovasti ja sanoin oman vinkin joka omaan koiraan tehosi, eli suihkepullolla vettä pennun kuonolle, niin senkin hän tyrmäsi ja sanoi että mitä vielä, luunappi otsaan parempi....
 

Yhteistyössä