Koiranäyttelyistä ?!?!?

Siis ei voi olla tosi..
kenneli josta olemme ottamassa shelttiä päätti pistää viime tingassa ehdon, meillä on käytettävä sitä koiraa näyttelyissä koska hänen teini ikäinen tyttärensä on sitä mieltä että siitä koirasta on mahdollisuuksia paljon siihen..

:kieh: :kieh:

mä olen ostamassa agility koiraa, mä en ns. hyväksy näyttelytoimintaa...sitä kuinka koiraa laitetaan ja laitetaan siihen ja pitää sipsuttaa häntä kaarella ym... :headwall:
mut kai se on pakko parissa käydä niin ovat hiljaa...

ja nyt hyvät ihmiset kertokaa mulle koiranäyttelyistä..
maksaako, ym periaatteita ja tietoja ???
 
Heippa.
Minä oon vielä aloittelija näyttelyiden suhteen,maanantaina on koiran eka näyttely :whistle:
Tällaiset ryhmänäyttely ilmottautumiset näyttävät maksavan semmoset 30 e/koira.Korjaatkaa joku jos oon väärässä.Koira pitää olla pesty ja takuton,pitäisi osata seistä,näyttää hampaansa ja ravata.Ja tuomareita on kuulemma todella erilaisia,toiset voi tykätä ja toiset taas ei samasta koirasta.
Tuolta kennelliiton sivuilta ainakin saat hyvin tietoa näyttelytoiminnasta ;)
 
ok..hinnan mäkin löysin sieltä ja näin tuota tietoa...
mut miten ihmeessä mä saan sen ravaamaan nätisti..??
tai edes koulutan sen siihen..nimittäin tuo 9v leidi meillä pomppii ja riehuu hihnan nokassa aina alussa miten sattuu...sit ku se on jotkut agressiot saanu purettua parin kymmennen metrin matkan jälkeen niin se loppuu :whistle:
eli tyyliin taluttaa itse itseään ( nappaa kiinni hihnasta ) ja murisee ja ärisee mennessään :ashamed:

ja tarvinko mä jonkun hemmetin pöydän vielä??
meille tulossa sheltti siis eli se esitellään pöydältä eikä maasta... :/
 
Makupaloilla me ollaan aloitettu,meillä koiraneiti on 1-vuotias ja kun jotain kiinnostavaa näkee ryntää eteenpäin hihnassa,nätisti ravaa rinnalla kotona ja näyttelykoulutuksessa,mutta saa nähdä kunka siellä näyttelyssä käy.Suosittelen tuota näyttelykoulutusta,me saatiin sieltä paljon vinkkejä ja apuja.Tuosta pöydällä olemisesta en tiedä,meillä isompi koira.Varmaan sitä voit harjotella ihan vaikka puutarhapöydällä tai jollain,että oppii olemaan ;)
 
Itse olen aloitteleva koiran kasvattaja ja sain vanhemmalta kasvattajalta tällaisen ohjeen. Kasvattaja voi antaa ostajalle suosituksia koiran pitoon liittyen, mutta ei voi määrätä tällaisia ehtoja. Jos ostat koiran omaksesi, ei kasvattajan pitäisi siis voida "pakottaa" näyttelyyn. Tietysti jokainen kasvattaja haluaisi mainetta ja kunniaa kasvatteidensa hyvällä näyttelymenestyksellä, mutta sen pitäisi kyllä olla koiran omistajan oma päätös, mennäkkö vai ei....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piglet80:
Itse olen aloitteleva koiran kasvattaja ja sain vanhemmalta kasvattajalta tällaisen ohjeen. Kasvattaja voi antaa ostajalle suosituksia koiran pitoon liittyen, mutta ei voi määrätä tällaisia ehtoja. Jos ostat koiran omaksesi, ei kasvattajan pitäisi siis voida "pakottaa" näyttelyyn. Tietysti jokainen kasvattaja haluaisi mainetta ja kunniaa kasvatteidensa hyvällä näyttelymenestyksellä, mutta sen pitäisi kyllä olla koiran omistajan oma päätös, mennäkkö vai ei....
niin mäkin muka ajattelin..
heiltä menee jo yksi sijoitukseen jossa he pystyvät määräämään ehdot...
mut no...
eiköhän se selviä tässä ajanmyötä sekin asia tarkemmin

 
Borkku
Kyllän agilitykoirankin pitää osata ravata ja olla hallinnassa.

Ei näyttelyt nyt mitään ihme venkuroita ole. Koira kun on siisti ja hoidettu, osaa kulkea taluttimessa (tämähän vaaditaan myös niiltä agility koirilta) niin homma on siinä suurelta osin.

Kasvattaja ei tosiaan voi vaatia että näyttelyssä on käytävä, mutta kasvattajan ei ole myöskään mikään pakko myydä koiraa henkilölle jota ne näyttelyt ei pätkääkään kiinnosta ja joka ei aio koiraa niissä käyttää, jos hän katsoo että ko. koira tulisi kehässä näkyä.
 
Juu, eli et tarvi pöytää. Tosin on hyvä opettaa koira seisomaan pöydällä ja antamaan siinä käsitellä itseään. Varsinkin sheltin jotka voivat olla varautuneita vieraita kohtaan ja helpolla pakittaa. Muutoin sitä ei niin ihmeitä tarvi. Tosissaan kun koira vaan osaa nätisti liikkua ja seistä. Ok, ei nekään aina niin helposti suju, mutta kuitenkin... :D Kannattaa kyllä jutella kasvattajan kanssa vielä tuosta "näyttelypakosta" mitä se oikein pitää sisällään ja jos hän tosissaan on sitä mieltä että koiraa olisi vietävä näyttelyihin niin ehkä hän itse haluaa esittää sen? Samalla voisi myös siistiä korvat ja tassut mitä noilla tuppaa helposti hapsottamaan.

Mutta siis isoimmalta jutulta sheltin kanssa tuntuisi (minun korviini) tuo varautuneisuus vieraita kohtaan eli että antaisi vieraan ihmisen tulla tunnustelemaan, tarkistamaan hampaat jne. Siksi kannattaa pennusta asti harjoitella noita käsittelemisiä.
 
Juu todellakin jos kasvattaja tuollaisen ehdon sopimukseenne laittaa, on kasvattaja velvollinen maksamaan kaikki kulut, jotka näyttelyttämisestä aiheuu TAI alentamaan koiran myyntihintaa, koska on jättänyt itselleen näyttely-oikeuden.

Jos kasvattaja ei korvaa kuluja, ei sinulla ole mitään velvollisuutta viedä koiraa kalliisiin näyttelyihin. Koira on täysin sinun oma ja päätäntävalta on sinulla.
Lain edessä kasvattaja on heikoilla, jos rupee moisesta tappelemaan.

Jotkut kasvattajat nyt vain ovat tuollaisia, jotka yrittävät kusettaa koiran ostajia milloin milläkin asioilla.
Ja harvemmin omistajat uskaltavat/viitsivät vastaan pistää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Juu todellakin jos kasvattaja tuollaisen ehdon sopimukseenne laittaa, on kasvattaja velvollinen maksamaan kaikki kulut, jotka näyttelyttämisestä aiheuu TAI alentamaan koiran myyntihintaa, koska on jättänyt itselleen näyttely-oikeuden.

Jos kasvattaja ei korvaa kuluja, ei sinulla ole mitään velvollisuutta viedä koiraa kalliisiin näyttelyihin. Koira on täysin sinun oma ja päätäntävalta on sinulla.
Lain edessä kasvattaja on heikoilla, jos rupee moisesta tappelemaan.

Jotkut kasvattajat nyt vain ovat tuollaisia, jotka yrittävät kusettaa koiran ostajia milloin milläkin asioilla.
Ja harvemmin omistajat uskaltavat/viitsivät vastaan pistää.
ei tullut ehtoja kauppaan..
saan käyttää jos haluan, mutta pakkoa ei ole

:D


kiitos silti kaikille :flower:
 

Yhteistyössä