Koiran tuhkauksesta ja uurnasta

  • Viestiketjun aloittaja Hankinta edessä :-(
  • Ensimmäinen viesti
Hankinta edessä :-(
Piakkoin edessä on kamala päivä kun rakas koiraystävä pitää saattaa viimeiselle matkalle. Haluan hankkia itse uurnan mutta minkälaisen kooltaan ja pitääkö sen kestää painoa? Koirani on reilu 20kg joten riittääkö esim. maitopurkin kokoinen rasia?
 
"Alkup"
[QUOTE="mä";26677926]Kannattaa kysyä sieltä minne viet tuhkattavaksi.
Mä en muuten tajua miksi joku haluaa ne tuhkat kotiin :([/QUOTE]

Ajattelin ripotella ne tutuille metsäpoluille. Tosin poika haluaisi haudata omaan pihaan.
 
"mä"
[QUOTE="Alkup";26677944]Ajattelin ripotella ne tutuille metsäpoluille. Tosin poika haluaisi haudata omaan pihaan.[/QUOTE]

Mulla oli koira 14v ja en todellakaan halunnut tuhkia :( Mies sanoi että haudataan ne pihaan ja mä olin ehdottomasti sitä vastaan. Onneksi ei haudattu omaan pihaan sillä muutettiin jo 1v päästä .
 
"Vieras"
Tuhkausfirma haki koiran eläinlääkäriltä ja haimme uurnan sieltä firmasta. Nelikymmenkiloinen koira ja muistelen, että uurna olisi ollut vähän isompi kuin mäkkärin pahvilaatikot. Otimme pahvisen, mutta se oli tyylikäs. Koira haudattiin pieneläinhautausmaalle.

Toivottavsti kukaan ei pahastu arkisesta kielenkäytöstäni, en osaa sanoa kiertoilmaisuin.
 
"Alkup"
[QUOTE="Vieras";26677967]Tuhkausfirma haki koiran eläinlääkäriltä ja haimme uurnan sieltä firmasta. Nelikymmenkiloinen koira ja muistelen, että uurna olisi ollut vähän isompi kuin mäkkärin pahvilaatikot. Otimme pahvisen, mutta se oli tyylikäs. Koira haudattiin pieneläinhautausmaalle.

Toivottavsti kukaan ei pahastu arkisesta kielenkäytöstäni, en osaa sanoa kiertoilmaisuin.[/QUOTE]

Kiitos vastauksestasi. Eli mäkkärin yhden hampparin laatikko? Ei haittaa arkinen kielenkäyttö koska itsekin kirjoittelin maitopurkin tilavuudesta...
 
"Vieras"
[QUOTE="Alkup";26677984]Kiitos vastauksestasi. Eli mäkkärin yhden hampparin laatikko? Ei haittaa arkinen kielenkäyttö koska itsekin kirjoittelin maitopurkin tilavuudesta...[/QUOTE]

Eikun se lastenateria, mutta voin muistaa mitat ihan väärin. Hautauspäivä on sumun peitossa tuolla muistissa. Katson jos löydän firman nettisivuja, siellä oli mittoja.
 
"Alkup"
Kiitos vastauksista. Tuossa vieressä se vielä tuhisee kipulääkekuurilla. On sillä ikääkin jo yli 13v joten onhan tämä ollut jo tiedossa jonkin aikaa. Tiedän että krematoriossa on halvin vaihtoehto pahvilaatikko mutta jotenkin se tuntuu niin ankealta. Ja taas ns paremmat on mielestäni silkkaa rahastusta. Eli tiedän löytäväni halvemmalla oman makuni mukaisen uurnan. Ole yrittänyt ajatella että hitotko sillä väliä mistä ne tuhkat ripotellaan tai missä haudataan mutta ei se näköjään niin onnistukaan. Ja vaikka on omakotitalo niin en pystyisi laittamaan hautaan myöskään ilman tuhkausta...
 
Keittiönoita
[QUOTE="Alkup";26678134]Kiitos vastauksista. Tuossa vieressä se vielä tuhisee kipulääkekuurilla. On sillä ikääkin jo yli 13v joten onhan tämä ollut jo tiedossa jonkin aikaa. Tiedän että krematoriossa on halvin vaihtoehto pahvilaatikko mutta jotenkin se tuntuu niin ankealta. Ja taas ns paremmat on mielestäni silkkaa rahastusta. Eli tiedän löytäväni halvemmalla oman makuni mukaisen uurnan. Ole yrittänyt ajatella että hitotko sillä väliä mistä ne tuhkat ripotellaan tai missä haudataan mutta ei se näköjään niin onnistukaan. Ja vaikka on omakotitalo niin en pystyisi laittamaan hautaan myöskään ilman tuhkausta...[/QUOTE]
Mitä jos tekisit uurnan itse? Jostain sopivan kokoisesta pahvilaatikosta askartelet mieleisen? Päällystät ja koristelet haluamallasi tavalla? Mulla on puinen uurna vain sen vuoksi, että koiran tuhkia on tarkoitus säilyttää vielä pidemmän aikaa. Mun ja koiran tuhkat ripotellaan samaan aikaan samaan paikkaan ja mä saatan hyvinkin elää vielä useamman vuosikymmenen. Jos mä olisin säilyttänyt koiran tuhkia vain vähän aikaa, olisin tehnyt pahvisen uurnan itse.
 
  • Tykkää
Reactions: Senni Tonnika
333333
Meillä on pieni "huvimajan" tyylinen katos kesämökillä pihalla. Siellä on 20 vuoden ajalta, meidän kaikkien lemmikkien tuhkat kauniissa uurnissa tallessa. Sinne on hyvä mennä muistelemaan rakasta lemmikkiä. Toinen vaihtoehto on, ripotella tuhkat jonnekin missä koira on viihtynyt esim joku metsäpolku missä on käyty lenkillä tms..
 
Maria071
Hei, pakko vastata tähänkin viestiin, vaikka on vanha. Juuri kirjoitin toiseen viestiin eläintuhkaamoista, että hyvää palvelua onnsaatu kahden koiran kanssa. Tuhkaus tuntui oikealta vaihtoehdolta, kun ensimmäinen koiramme kuoli talvella ja asuimme silloin kerrostalossa. Uurnaa pidimme aluksi hyllyssä, mutta se kyllä siirtyi varastoon, kun muutimme omakotitaloon.
Syy miksi nyt tätä kirjoitan on, että löysimme paikan, jossa osa lemmikin koiran laitetaan lasisen paperipainon sisään ja se jää muistoksi uurnan sijaan. Kauniita esineitä joita pitää mielellään esillä! Oli siellä uurniakin ja kaulakoru, jossa lasihelmessä kanssa tuhkaa sisällä. Tuhka ei näytä tuhkalta vaan kuplilta siellä lasissa. Nyt siis molempien koirien tuhkaa tällaisiin muistoksi ja loput tuhkat hautasimme jo mökille.
Suosittelen!
 
Maria071
Hei, pakko vastata tähänkin viestiin, vaikka on vanha. Juuri kirjoitin toiseen viestiin eläintuhkaamoista, että hyvää palvelua onnsaatu kahden koiran kanssa. Tuhkaus tuntui oikealta vaihtoehdolta, kun ensimmäinen koiramme kuoli talvella ja asuimme silloin kerrostalossa. Uurnaa pidimme aluksi hyllyssä, mutta se kyllä siirtyi varastoon, kun muutimme omakotitaloon.
Syy miksi nyt tätä kirjoitan on, että löysimme paikan, jossa osa lemmikin koiran laitetaan lasisen paperipainon sisään ja se jää muistoksi uurnan sijaan. Kauniita esineitä joita pitää mielellään esillä! Oli siellä uurniakin ja kaulakoru, jossa lasihelmessä kanssa tuhkaa sisällä. Tuhka ei näytä tuhkalta vaan kuplilta siellä lasissa. Nyt siis molempien koirien tuhkaa tällaisiin muistoksi ja loput tuhkat hautasimme jo mökille.
Suosittelen!
 

Yhteistyössä