Koiran sisäsiistiksi opettaminen KERROSTALOSSA???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miimiäinen

Vieras
Ollaan mietitty koiran ottamista. Mutta mietityttää kovasti, kuinka hankalaa on opettaa kerrostalon 3 kerroksessa asuva koira ulos tekemään tarpeensa.
Siis meinaan, että kerkeenkö mä ikinä juoksuttaa koiran rappusia alas ja ulos? Vai olisko mulla edessä monen viikon pissojen siivoominen rapusta?

Juu turha ongelma, mutta täytyy miettiä kaikki asiat kunnolla :D Tietää sitten varautua kaikkeen.

Kyllä mun tytsy ainakin oppi.
Ulkona käytii niin usein ku vain suinkin ehti ja pisupaperii siirrettiin aina vähä ovelle päin. Hyvin se tajusi yhteyden ja oppikin suht nopeasti kunhan ei tarttenu pidättää pitkii aikoja.
Pisujahan se teki jonkun aikaa sisälle, selvähän se.
Mutta ihan on normaali aikuinen hauva :heart:
Eli ei se ole ongelma, jos ei siitä tee sellaista :)

se vaatii kärsivällisyyttä.
Aina ruokailun, nukkumisen ja leikin jälkeen koira syliin ja pihalle. Sit vaan sanotaan et tulisko pissa ym..ja jos tulee kehutaan.
Koira ei pissaa syliin, et nopsaa vaan ku viel sylissä ulos, niin kyl se siitä pikku hiljaa alkaa oppiin :)

No kyllä se onnistuu. Itselläni oli sama "ongelma" joka hoitui jo parissa päivässä. Seuraa koirasi eleitä, kyllä niistä näkee jos alkaa etsimään pisu tai kakkapaikkaa. Tai viet suoraan lyhyin valiajoin ulos ja muistat AINA palkita kun tekee pihalle. Kovasti kehuja ja palkkio niin kyllä koira muistaa ja oppii nopeasti.

Mä olen ottanut 2 pentua (siis eri aikoihin) kerrostaloon, ja kyllä ne oppi sisäsiistiksi, vaikka toki oli hieman hankalaa ravata rappuja (pennut vielä pissii usein ja pidätyskyky heikko). Varasin aika paljon vapaa-aikaa tuohon ulkona ravaamiseen, mutta asennoiduin jo valmiiksi niin, ettei tuo rumba kestä kuin pari kuukautta. Ja hyvin ne oppi. Kerran pienellä koiralla tuli vahinkopissi ulko-oven eteen, mutta siihen ne vahingot jäi. Alussa toimin niin, että esim. heti aamulla herättyä pentu syliin ja äkkiä pihalle, sama homma ruuan kanssa. Ulkona sitten hiiiirveät kehut, kun tarpeet tuli ulos. Toki ne pissi sisällekin välillä (esim. yön aikana), mutta ajan kanssa se jäi :) . Eli onhan se hieman hankalaa, mutta onnistuu kyllä, ja kannattaa asennoitua positiivisesti, eli väliaikaista se vaiva ja vahingot on :).

ilmeistä/eleistä joo pystyt vähän jo kattomaan.sanomalehteä lattialle ja kehut paljon kun tulee tarpeet.ulkona sitten annat kehuja enemmän,ja annat esim.makupalan kun on tehnyt tarpeensa.lempeällä ei liian ankaralla asenteella saat pennun oppimaan sisäsiistiksi.mutta jos ite olet hermo rauniona pinnatiukalla hauva vauva vaistoo sen ja oppimisen kanssa menee pitempään

vaatisi erityistä pinnaa. isännöitsijä lätköisi seinään lapun, jossa kielletään ULKOILUTTAMASTA koiria ja muita lemmikkejä pihanurmikolla. kuvittelen sen tolla tarkottavan pissittämistä ja suurempai tarpeita, mutta noin on ilmaistu.

Kiva kuulla, ettei se niin kauheen hankalaa ole :)

Meillä ollu jo useita vuosia harkinnassa koira, mutta aina on perheen uusi ihmisvauva siirtänyt ajatusta pidemmälle. Nyt on lapsi kiintiö täynnä ja oon taas ruvennu haaveilemaan koirasta. Ei nyt ihan pariin vuoteen varmaankaan. Oottelen ensin, että toi perheen pienin vähän kasvaa. On sitten toi koiran ulkoilutuskin vähän helpompaa, kun ei tartte ensin hätäpäissä yrittää äkkiä saada pikkusta vaatteisiin ja sitte vasta koiraa vielä vauhdikkaammin ulos =)

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
se vaatii kärsivällisyyttä.
Aina ruokailun, nukkumisen ja leikin jälkeen koira syliin ja pihalle. Sit vaan sanotaan et tulisko pissa ym..ja jos tulee kehutaan.
Koira ei pissaa syliin, et nopsaa vaan ku viel sylissä ulos, niin kyl se siitä pikku hiljaa alkaa oppiin :)

Näin mielläkin ja nopeesti oppi. Sanomalehtiä vain niin kauan jossain nurkassa että kasvaa tarpeeksi isoksi että jaksaa pidätellä ulos saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Ollaan mietitty koiran ottamista. Mutta mietityttää kovasti, kuinka hankalaa on opettaa kerrostalon 3 kerroksessa asuva koira ulos tekemään tarpeensa.
Siis meinaan, että kerkeenkö mä ikinä juoksuttaa koiran rappusia alas ja ulos? Vai olisko mulla edessä monen viikon pissojen siivoominen rapusta?

Juu turha ongelma, mutta täytyy miettiä kaikki asiat kunnolla :D Tietää sitten varautua kaikkeen.

Mä opetin aikoinaan saksanpaimenkoiranpennun sisäsiistiksi. Käytin ulkona aina syönnin ja heräämisen jälkeen. Tosin oleilin paljon omakotitalossa ja ulkonakin. Nopeesti kuitenkin oppi.

Meillä oli melkoinen urakka..laskettiin, et joskus vietiin n. 20krt päivän aikana ulos ja sittenkin vielä teki sisälle..ja aika vanhaksi asti..mut tämmönen kai harvinasta..ja sit oli vielä ainakin vuoden ikään asti ilopissivaivaa, aina vähän lirahti, kun me tai vieraita tuli kotiin.. nyt 3,5vuotiaana saattaa mielenosoituksesta pissata sisälle ja joskus hyvin harvoin lirahtaa ilosta..narttukoira siis.

No kyllä se onnistuu ja monellahan on kerrostaloissakin koiria. ;) Ahkeraan juoksutusta vaan ulos. Ja ei se portaisiin mitään tee, kun pentua tietenkin pitää kantaa portaikossa ja päästää sylistä vasta kun on sallittu kohta tehdä tarpeensa. Heti pihalle kun syönyt, juonut, riehunut, herännyt tai muuten vaan pidempi aika jo edellisestä pissistä tai kakasta. Ihan koira kohtaistakin kauanko siinä menee, että oppii asui missä asui ja siitä kiinni kuinka ahkera on sitä pihalle viemään, sekä siellä pitämään. :) Pidätyskykyähän pennuilla ei ole heti, niin sitä saa kyllä siellä pihalla juosta. Mutta kuka leikkiin lähtee, se leikin kestäköön. :)

Yhteistyössä