Koiran ruokinnasta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Tuli muuten mieleen että onko kukaan pakkojuottanut koiraa? Tuttu otti aikuisen koiran, ja kasvattaja sanoi että on niin huono juomaan että pitää antaa papelot niin että vettä on kipon yläreunaan asti. Näin siis joka ruualla. Tuntuu jotenkin niin älyttömältä, kyllä luulis koiran juovan jos jano on. Ja tää tuttu ei edes anna koiralle vesikuppia tarhaan koska ei vaan juo.

meiltäkin löytyy koira joka ei juo.ruuan mukana on vesi annettava ja jos koiran mielestä siinä on liikaa vettä niin se ei edes syö.
nesteytyksessä ollaan jouduttu kerran käyttää koira.
vaikka kesälläkin ois miten kuuma ja se makaa auringonpaisteessa niin se ei vaan juo
:/

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Vai että oikein kennelistä. No kennelistä sanan varsinaisessa merkityksessä jos koiran otat, niin voit odottaa niin koirasta kuin Kennelin pitäjän tietämyksestäkin kyllä ihan mitä tahansa.

ilmeisesti sitten niin, sillä tuo hauva on tullut ihan kennelistä, jossa oli annettu ihan ohjeet munakkaalle, puurolle yms. yms yms viilille, raejuuston käytölle tms.

meillä haukku vetää niitä eläinkaupan isoille roduille tarkoitettuja raksuja. muutamia kertoja viikossa oon tehnyt sille aamumunakkaan, ja oon antanut lihaa muutamia kertoja viikossa (näin luki kirjassa jonka luin hetki sitten, että sitä lihaakin pitäisi antaan)

täytyy sit jättää nää raejuustot ja munakkaat tms väliin...

hölmönä mennyt uskomaan "asiantuntijan" neuvoja

mä oon ollu monien kasvattajien kanssa juttusilla ja jokaikinen on suositellu antamaan raakoja lihaluita,lihoja,raejuustoja ym pennulle toisinaan.
ja ollaan annettu.
niin ja yksi koira on ollut raakaruokinnalla pennusta lähtien.

Mun koira on seropi, mutta sen terveys on mulle silti tärkeä asia.
Vaikka kaikki eivät olekaan samaa mieltä että jahti&vahti olisi parasta ruokaa (MUN) koiralle, niin koira on kyllä kovasti sitä mieltä.
"Kasvattajalta" en ole saanut mitään neuvoja, kasvattajaa ei ole.
Siksi olenkin sitä mieltä että jokainen syöttää sitä ruokaa mitä syöttää ja miten syöttää.
Meillä mennään koiran ehdoilla, koska koirahan siitä vääränlaisesta ruuasta kärsii.

Alkuperäinen kirjoittaja Naamakala:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Vai että oikein kennelistä. No kennelistä sanan varsinaisessa merkityksessä jos koiran otat, niin voit odottaa niin koirasta kuin Kennelin pitäjän tietämyksestäkin kyllä ihan mitä tahansa.

ilmeisesti sitten niin, sillä tuo hauva on tullut ihan kennelistä, jossa oli annettu ihan ohjeet munakkaalle, puurolle yms. yms yms viilille, raejuuston käytölle tms.

meillä haukku vetää niitä eläinkaupan isoille roduille tarkoitettuja raksuja. muutamia kertoja viikossa oon tehnyt sille aamumunakkaan, ja oon antanut lihaa muutamia kertoja viikossa (näin luki kirjassa jonka luin hetki sitten, että sitä lihaakin pitäisi antaan)

täytyy sit jättää nää raejuustot ja munakkaat tms väliin...

hölmönä mennyt uskomaan "asiantuntijan" neuvoja

Jos joku oikeasti neuvoo syöttämään pennulle liikaa kalsiumia ja viljalisää, niin sen jo pitäisi pistää hälytyskellot kilkattamaan, että hetkinen...

Koiran ns. luonnonmukainen ruokinta, BARF, on toki myös varsin optimaalinen vaihtoehto, kunhan siihen vain PEREHDYTÄÄN. Mutta pahin sekasotkuhelvetti saadaan aikaiseksi sillä, että sotketaan teollista muonaa ja sinne sitten ominpäin vähän sitä sun tätä joukkoon, jolloin se sekametelisoppa ei ravintoarvoiltaan vastaa koiran tarpeita alkuunkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
mä oon ollu monien kasvattajien kanssa juttusilla ja jokaikinen on suositellu antamaan raakoja lihaluita,lihoja,raejuustoja ym pennulle toisinaan.
ja ollaan annettu.
niin ja yksi koira on ollut raakaruokinnalla pennusta lähtien.

Mä just ehdin tosta sanoa ennen kuin luin tämän :D Siis raakaruokintahan olisi se kaikkein optimaalisin vaihtoehto! Kunhan siihen vaan on perehdytty, se meinaan vaatii aika hyvin myös laskemista ja suunnittelua, eikä vaan vähän sinnepäin sutikoimista. Pitää laskea sen koiran kalsium- fosfori- ja raakavalkuaistarpeet, energiat ja vielä kivennäiset ja vitamiinit, ja mitä se saa mistäkin ruuasta ja paljonko jne. Se vaatii kyllä perehtymistä, mutta moni koira on BARFin ansiosta elämänsä kunnossa (kuin myös allekirjoittaneen :D ).

Alkuperäinen kirjoittaja Naamakala:
no mä en vissiin tuossa ekalla sivulla sanonut, että jokapäiväinen ruokavalio menee nuin...

Ei sillä oo mitään väliä, mutta jos sä systemaattisesti sitä kuitenkin sotket, niin tulos on sama. Koska koiran ruokintaa tulee tarkastella aina jaksoissa, jotka voivat käsittää 2vko-1kk ja sillä ajalla sen tulee olla tasapainossa. Yksittäiset makupalatkaan eivät siis kaada ruokavaliota, mutta jos sille syöttää jonkun epämääräisen sössöaterian vaikkapa 2kertaa viikossa, niin se vaikuttaa koko systeemiin, koska se ruuansulatus ei ehdi vielä toipua yhdestä sössöateriasta ennen kuin tulee jo uusi.

Yhteistyössä