Koiran ottamisesta ym siihen liittyvästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oltermanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oltermanni

Jäsen
19.11.2007
773
0
16
Meille tarjottiin koiranpentua. Tilanne tämä: emä ja isä on kennelistä ostettu. Eivät asu samassa perheessä nämä koirat. Tämä mistä koiranpentua tarjottiin, ei ole kenneli vaan ihan perheessä asuu jossa päätettiin tehdä pennut koiralle.

Tämä omistaja sanoo, ettei koiraa voi rekisteröidä koska heillä ei ole kenneliä. Itse katsoin kennelliiton sivuilta että voi. Eikös? Hinta oli jotan 68 euroa..?

Mitä pitäisi ottaa huomioon, jos harkitsemme tätä pentua. eläinlääkärillä tietty käytettävä ensin ostoa. Kirjallinen sopimus koiranostosta. Mitä muuta?

Kyllä pentueet voi rekata ilman kennelnimeäkin.

Muuten en nyt ehdi kommentoida, kuin että paperiton koira on aina käytännössä sekarotuinen, mitään takeita puhdasrotuisuudesta ei ole ilman rekisteröintiä, vaikka koira kuinka näyttäisikin puhdasrotuiselta. Siksipä suosittelen miettimään tarkkaan ainakin sitä, kuinka paljon kannattaa maksaa sekarotuisesta.

Ja ne pikkupentuajan madotukset on erittäin tärkeitä, eli varmista, että "kasvattaja" madottaa pentuset sen kolme ( ? muistaakseni ainakin ) kertaa.

Jos pennun molemmat vanhemmat on rekisteröity, niin pennut voi myös rekisteröidä, vaikka olisikin ns. kotipentue , jos tähän ei ole muuta estettä ole (esim. liian nuorena pennutettu, välipentua jne.)
Eläinlääkärin tarkastus ei mielestäni ole pakollinen, suotava kuitenkin. Pennusta kannattaa tehdä kirjallinen kauppakirja esim. Suomen kennelliiton sivuilta voi tulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
Molemmat vanhemmat on rekisteröity ja tiedän nämä kennelit mistä on ostettu.
Tämä omistaja ei ole käyttänyt vielä eläinlääkärillä pentuja.
Emä on 4 vuotias ja isä 5 vuotias.

vaadi paperit jos ostat! hinta kuitenkin on lähes sama kuin paperikoiralle??

Miksi aina kuvitellaan, että kenneli on joku tehdas =)
kennelnimeä voi anoa, vaikka ei ole kuin yksi uros koira.. tai edes sitä.
Eli ihmisellä voi olla ns. kennel, vaikkei ole koiraa.
Suurin osa kenneleistä on pieniä, joissa on pari koiraa ihan sisätiloissa ja pentue kasvaa sisällä ihmisten parissa. Monen vuoden sisällä saattaa tulla vain 1-2 pentuetta.

Ja aivan oikein, jos vanhemmat on rekattu, pennut saa rekattua.. jos pevisan vaatimat terveystutkimukset on tehty ja vanhemmilla on pevisan vaatima terveys.
Tästä näet, mitä tutkimuksia/terveyttä vaaditaan rekisteröinnille..
http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/1F85D915-11E6-4D2F-BE20-5AC7CC03744C/0/koirarekisteriohje_liite1.pdf
Ja tässä esimerkkinä mm. saksanpaimenkoira kenneleitä :) On kasvattajia, joilta pentuja tulee paljon.. ja kasvattajia, joilla ollut yksi pentue joskus 5v sitten... molemmilla kennelnimi.

En ole kysynyt milloin emällä on ollut viimeksi ollut pentue. Menemme huomenna katsomaan tätä pentua. Juttelemme sitten asioista enempi. Olen vähän listannut jo asioita mitä kysyn tältä omistajalta.

Kiitos koiralliselle linkeistä :)

Miksi ei paperitonta, jos on terve pentu ja emä ja isä terveet?
Meille koira ei tule näyttelykoiraksi, eikä sitä käytetä astutuksissa.

Tiedän, että monet tehtailee pentuja, enkä todellakaan hyväksy sitä. Mutta tämä omistaja ei vaikuta siltä, että tehtailee pentuja. Minulle jäi ihan käsitys, että on ensimmäiset pennut mutta en ole varma. Huomenna asia varmasti selvinee.

Jotain hämärää on jos ei rekisteriotetta ole. Ole järkevä ja mieti mitä teet. Itse en ottaisi. Jos ei ole papereita. Niin hinnan täytyy olla sekarotukoiran hinta. Niiden hinta haitari ainaki meilläpäin itä suomea on 0-100 euroa. Puhdas rotuiset paperi koirat maksavat yleensä vähintään 700 euroa. Itse maksoin omastani 900 euroa.

Miksi ei paperitonta, jos on terve pentu ja emä ja isä terveet?
Meille koira ei tule näyttelykoiraksi, eikä sitä käytetä astutuksissa.

Tiedän, että monet tehtailee pentuja, enkä todellakaan hyväksy sitä. Mutta tämä omistaja ei vaikuta siltä, että tehtailee pentuja. Minulle jäi ihan käsitys, että on ensimmäiset pennut mutta en ole varma. Huomenna asia varmasti selvinee.

Kannattaa tutkia Kennelliiton koiranet-jalostustietokannasta vanhempien tiedot. Ei kukaan kasvattaja teetä pentuja ja jätä rekisteröimättä muuten vaan. Pentueessa on silloin jotain vikaa. Vanhempien terveystutkimukset eivät ole kunnossa tai narttua on pennutettu liian usein tai sitten pennut ovat todellisuudessa sekarotuisia, vaikka myyjä kuinka väittäisi käyttäneensä tiettyä urosta. Jokin mättää ihan varmasti. Paperiton pentu on sekarotuisen arvoinen, vaikka uusi omistaja ei haluaisikaan käydä näyttelyissä tai muissa kisoissa. Paperittomasta ei kannata maksaa rekisteröidyn hintaa tai edes puolta siitä, koska ei ole mitään takeita terveydestä tms. Jokainen kasvattaja, joka on rehellisesti liikkellä, tietää, että rekisteröimällä pennut niistä saa kunnon hinnan, joten joku mättää, jos paperittomia myy "ihan muuten vaan".

Meillä on eräs toinenkin paikka tiedossa. Sieltä sanottiin, että 1000 euroa hinta jos rekisteröidään ja 800 euroa jos ei rekisteröidä. Mikä siinä rekisteröinnissä maksaa 200 euroa enempi? Itse en löytänyt noin kallista hintaa kennelliiton sivuilta rekisterönnille..

Pitää nyt käydä katsomassa tuota pentua ensin, mistä tässä on ollut puhetta. Luvattu käydä katsomassa niin silloin pitää lupaus pitää :)

Ei kovin vakuuttavaa jos sanot että ei vaikuta tehtailijalta. No, miksi ei sitten rekkarissa pennut? Kasvattaja jolla ei ole hämärä puuhia, rekisteröi pennut, kasvattaja myös kuuluu rotu liittoon sekä kennelliittoon. Otapa asioista selvää ennen kun edes menet pentua katsomaan. Ja sitä paitsi ainaki toinen pennun vanhemmista tulee olla näytillä.

Kaikkea en tiedä tosiaan tästä omistajasta jolla tämä emä ja pennut on. Mutta huomenna varmasti selviää. Asuu aika lähellä, ja koska meillä on asiaa tähän kaupunkiin muutenkin huomenna, niin käymme samalla pentua katsomassa ja juttelemassa asiasta.

Meillä on toinenkin paikka josta voisi pennun saada. Heillä ei kennelnimeä ole myöskään. Sitten on eräästä kennelistä aikuista koiraa tarjottu. Että vaihtoehtoja on, eikä tässä tehdä päätöstä heti. Katsellaan eri vaihtoehtoja.

Ei tuokaan ole vakuuttavaa. Jos rekisteröidään hinta tonni. Jos taas ei niin..... Ei hyvä kasvattaja tuokaan. Kunnon kasvattaja rekisteröi ja tunnistus merkityttää joka ikisen pennun. Tiedän koska kasvatan kyseistä rotua. Et valitettavasti kovin tietävältä koiran ottajalta vaikuta. Itse rekisteröin joka ikisen pennun ja tunnistus merkitsen. Tunnistus merkintä on muuten pakollinen. Laki astui voimaan.

Omat koirani on rekisterissä. Molemmat vanhemman näytillä kun pentuja tullaan katsomaan. Vanhemmat sekä pennut on säännöllisesti madotettuja, sekä rokotettuja niistä myös todistukset, kaikki koirat tunnistus merkitty joista mukaan tunnistusmerkintä kortti, Ostaja saa mukaan kirjalliset hoito ja ruokinta ohjeet, Kennelliiton
rekisteritodistuksen. Pentu saa mukaan uuteen kotiin lähtiessä myös pentu hihna-panta setin. Myös viikon ruuat. Annan myös pentue sisarruksille tuoksuvan makuualustan. Pennun mukaan lähtee siis kaikki tarvittavat paperit ym. Olen myös halukas näkemään pennun puoli vuosittain. Jos ongelmia syntyy voin ottaa pennun takaisin ja etsiä uuden kodin. Näin ei ole käynyt kertaakaan. En mainosta itseäni mutta annan vain ohjeita kasvattajasta joka on rehellisillä teillä. Onnea pennun etsintään.

Ja olen tietysti erittäin tarkka siitä kenelle pentuni myyn. Tulevan ostajan on käytävä luonani kolmisen kertaa. Samalla katson itse mikä pentu soveltuu kenellekin. Pennut ovat yksilöitä. Keskustelemme asioista. Moni pentua haluava on joutunut pettymään. Myyjä on se joka päättää kenelle pennut luovutetaan. Niitä ei tulla tuosta vain katsomaan että haluan tuon. Kirjoituksestasi huomaa että olet nuori. Käy näyttelyissä katselemassa kyseisen rodun omistajia. Se on paikka jossa on erilaisia kasvattajia. Tutustu heihin ja juttele rohkeasti. Löydät varmasti hyvän ja rehellisen kasvattajan. Hyvän kasvattajan pentuja joutuu odottamaan joskus parikin vuotta. Ole kärsivällinen.

Meillä on eräs toinenkin paikka tiedossa. Sieltä sanottiin, että 1000 euroa hinta jos rekisteröidään ja 800 euroa jos ei rekisteröidä. Mikä siinä rekisteröinnissä maksaa 200 euroa enempi? Itse en löytänyt noin kallista hintaa kennelliiton sivuilta rekisterönnille..

Pitää nyt käydä katsomassa tuota pentua ensin, mistä tässä on ollut puhetta. Luvattu käydä katsomassa niin silloin pitää lupaus pitää :)

Onko näillä sitten kahdenlaisia pentuja, rotukoiria ja sitten ei niin rotukoiria. Jos näin on niin kuulostaa tämäkin tehtailulta...

Koiraa ei kannata ottaa vain siksi, että just nyt on jotain tarjolla. Järkevintä olisi katsoa ensin ne kasvattajat läpi, käydä vierailulla kiinnostavissa paikoissa, jotta näkee koirien pidon jne. Ja sitten odotella, että niille hyvältä tuntuville kasvttajille tulee pentuja.

Nuo sun esimerkit ei kuulosta kovin hyviltä ja itse en ottaisi niistä pentua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kasvattaja:
Ja olen tietysti erittäin tarkka siitä kenelle pentuni myyn. Tulevan ostajan on käytävä luonani kolmisen kertaa. Samalla katson itse mikä pentu soveltuu kenellekin. Pennut ovat yksilöitä. Keskustelemme asioista. Moni pentua haluava on joutunut pettymään. Myyjä on se joka päättää kenelle pennut luovutetaan. Niitä ei tulla tuosta vain katsomaan että haluan tuon. Kirjoituksestasi huomaa että olet nuori. Käy näyttelyissä katselemassa kyseisen rodun omistajia. Se on paikka jossa on erilaisia kasvattajia. Tutustu heihin ja juttele rohkeasti. Löydät varmasti hyvän ja rehellisen kasvattajan. Hyvän kasvattajan pentuja joutuu odottamaan joskus parikin vuotta. Ole kärsivällinen.

Just sun laisisasi kasvattajia saisi olla enemmän! Valitettavasti usein tuntuu siltä, että kasvattaja vain yrittää saada pennut myytyä välittämättä mihin ja minkälaisiin perheisiin koirat menevät ja sopivatko juuri sellaiseen perheeseen.

Yhteistyössä