Koiran lenkitys vapaana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirallinen myös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koirallinen myös

Vieras
Tässä lähellä yksi henkilö käyttää koiriaan vapaana lenkillä, ihan autoteilläkin pitää vapaana. Ja nyt sillä on pentukin ja tällä sama homma! Minusta tuo on jo vastuutonta, varmaan se villi pentu jää joskus auton alle. Vanhan ja älykkään koiransa kohdalla jotenkuten ymmärrän, jos kerran on hyvin hallinnassa mut ei pentuun voi samalla tavalla luottaa. Ja muutenkin toisia ihmisiä ajatellen tuo on minusta itsekästä. Jotkut pelkää koiria eikä lainkaan mukaan sais vapaana koiria pitää. Enpä viitsi valittaakkaan, mutta katotaanpa kuin kauan pennussa henki pihisee...

Mitäs jos mä sanoisin pitäväni pennun vapaana vanhemman koiran kanssa myös, iso koira välittömästi kytkettävissä kiinni tietysti, niin kuin laki sanoo?
Emme mene autoteille, ulkoilemme lähinnä metsässä/pururadalla tmv paikoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28944746:
Mitäs jos mä sanoisin pitäväni pennun vapaana vanhemman koiran kanssa myös, iso koira välittömästi kytkettävissä kiinni tietysti, niin kuin laki sanoo?

Kyllä metsässä ja muissa mun mielestä saakin pitää ja näin teen itsekkin. Mutta siis että perinteiset "hihnalenkit" tehdään vapaana, menee liian pitkälle. En tiedä miten sujuu hällä yleensä, mua kun tulee vastaan niin pentu ei tottele ja tulee koirani luokse.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28944746:

Peesi. Meilläkin koira yleensä pururadalla ja metsässä vapaana. Itse asiassa pidetään välillä puistossakin kun on vähemmän porukkaa siellä. Pysyy ihan vieressä koko ajan.
Ja jos autotiellä tarkoitetaan jotain kylätietä jossa tulee yksi auto puolessa tunnissa 40 vauhtia, niin varmaan siinäkin tuota omaa otusta voisin pitää vapaana. Kaupungissa en tietenkään uskaltaisi/tahtoisi vapaana pitää autotiellä.

Jos koira käyttäytyy uhkaavasti, niin ymmärrän ettei ulkopuoliset asiasta pidä, mutta aloituksesta en saa sitä kuvaa.

Jos koira on kontrollissa niin ettei juoksentele ihmisten luokse tai muutenkaan päättömästi niin silloin tuo on ok, mutta jos siitä on haittaa niin siitä voi tehdä valituksen. Pennut yleensä pysyvät hyvin vapaana laumansa lähellä, kunnes iskee murkkuikä ja pitää vähän kokeilla kuinka pitkälle pääsee. Mutta eivät ne voi oppia olemaan vapaana kunnolla jos eivät koskaan saa olla.

• Tykkää
Reactions: Jätkä
[QUOTE="aapee";28944758]Kyllä metsässä ja muissa mun mielestä saakin pitää ja näin teen itsekkin. Mutta siis että perinteiset "hihnalenkit" tehdään vapaana, menee liian pitkälle. En tiedä miten sujuu hällä yleensä, mua kun tulee vastaan niin pentu ei tottele ja tulee koirani luokse.[/QUOTE]

Mulla on niin vaativa ja isokokoinen rotu tuo pentu, että annan sen mielellään mennä tutustumaan toisiin koiriin ihan itse ja vapaaehtoisesti. Toki, jos omistaja kieltää niin sitten kiellän pentua, jolloin meidän vanhempi koira tulee komentamaan pennun pois. :) Jospa tuossa olisi samasta asiasta kyse?

En kyllä tykkää siitäkään, että koirat pidetään auki pururadalla. Ne on lenkkeilyä varten, ja tosi harva siellä koiriaan ulkoiluttava edes pitää koiriaan vapaana niin lähellä, että olisivat oikeasti heti kytkettävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28944781:
Mulla on niin vaativa ja isokokoinen rotu tuo pentu, että annan sen mielellään mennä tutustumaan toisiin koiriin ihan itse ja vapaaehtoisesti. Toki, jos omistaja kieltää niin sitten kiellän pentua, jolloin meidän vanhempi koira tulee komentamaan pennun pois. :) Jospa tuossa olisi samasta asiasta kyse?

Mutta kun se on just täysin vastoin yleisiä sääntöjä. Toiset opettaa nimenomaa koirilleen että lenkillä kävellään, ei tutustella vastaantulevien koirien kanssa. Ja sitten yks vartavasten päästää koiransa tutustuun kaikkiin :O

Monet vaan on noin tolloja. Taas yksi päivä näin kun mummon kolme koiraa hyökkän pienen pojan kimppuun ihan. Kontrolloimatta. Siinä sit pikkupoika itki ihan hysteerisenä. Mummo vaan esitteli miten kilttejä hänen koiransa on.

Juu on tuon pentu purrut meidän lasta, oli sanonut vaan että semmosia nuo pennut on.... Semmosiahan ne on joo, mutta ei niiden kuuluiskaan vieraita olla tuolla teillä puremassa, purkoot omistajaansa vaan.

[QUOTE="aapee";28944921]Mutta kun se on just täysin vastoin yleisiä sääntöjä. Toiset opettaa nimenomaa koirilleen että lenkillä kävellään, ei tutustella vastaantulevien koirien kanssa. [/QUOTE]

Itse olen täällä kaupungissa huomannut että erittäin harvat ovat niitä jotka EIVÄT halua että koirat tutustuvat. Itse en päästä koiraani muuta kuin luvalla haistelemaan toista, mutta lähestulkoon aina vastaantuleva ulkoiluttaja haluaa pysähtyä ja jäädä jutustaa ja antaa koirien tutustua.

Tämä on ihan hassua koska jotenkin itsekin olen saanut ymmärtää että muut koiranomistajat ovat hurjia tiukkiksia jotka vain mulkoilee ja ärisee jos tulee toinen ulkoiluttaja vastaan ja koirat kiinnostuvat toisistaan.

Mullakin vähän särähti korvaan, että miksi vaativan, ison rodun pitää nimenomaa saada olla vapaana ja päästä itse haistelemaan vieraita? Olisiko koulutus ja hihnaan opettaminen mitään?

Ei mene jakeluun joillekin millään ettei vieraisiin koiriin tutustuminen ilman omistajan lupaa ole ok.Myöhäistä sitten on lupaa kysellä kun irti oleva koira on jo vieraan koiran luona.Nyt varsinkin kun on tuo narttu jolla juoksut niin mukava hätistellä niitä vieraita irtiolevia "hyvin koulutettuja" kauemmas,varsinkin kun oma pikku hevosen kokoinen uros ei suvaitse kilpailijoita nartun lähelle. Monikohan muutoin kiltisti totteleva koira pudottaa korvansa kun on juoksuinen narttu kiikarissa,aika moni nim kokemusta on

[QUOTE="vieraana";28944794]En kyllä tykkää siitäkään, että koirat pidetään auki pururadalla. Ne on lenkkeilyä varten, ja tosi harva siellä koiriaan ulkoiluttava edes pitää koiriaan vapaana niin lähellä, että olisivat oikeasti heti kytkettävissä.[/QUOTE]

Koiria ei saa pitää auki pururadoilla ja kuntopoluilla. Joissain paikoissa on laitettu erikseen vielä kieltokyltit, mutta eipä nämä idiootit koiranomistajat näistä säännöistä piittaa. Kylteistäkin huolimatta kuntopolulla tulee vastaan vähintään 10 koiranulkoiluttajaa, joista osalla kaiken huipuksi koira vapaana.

Joka kerta lenkillä käydessäni halveksuntani näitä itsekkäitä kusipäisiä koiranomistajia kohtaan vain kasvaa. Vieressä on metsä, jossa on lupa kulkea koirien kanssa tai vaihtoehtoisesti voi kulkea kävelyteitä pitkin. Mutta ei, näiden typeryksien on ihan pakko ängetä koiriensa kanssa juuri sinne kuntopolulle, jonne ei koiria saa viedä.

pikkaisen pöllöä pitää pentua irti ja päästää lapsia puremaan! Slle omistajalle pitää tehdä selväksi että koira kiini ja sillä selvä!
Itselläki on koira ja en todellakaan pidä sitä irti ku siellä missä ei varmastikkaa tuu muita, metsässä kaukana keskustasta.

Lait ja kaupungin järjestyssäännöt koskevat vain naapuria?

Täällä yksi omien kokemuksiensa vuoksi koiria pelkäävä. Minua ei lohduta YHTÄÄN se, että minulle vieraus omistaja tietää (olettaa) koiransa olevan riittävä lähellä tai kytkentäetäisyydellä tai kauhean tottelevainen ("niin kiltti" oli sekin joka puri minut sairaalakuntoon lapsena). Minulla pitää olla oikeus liikkua taajama-alueella niin, että jokainen tapaamani koira on kytkettynä. Ja vaikka oma pelko aina irti olevan koiran tavatessa kyrpii, niin vielä enemmän kyrpii se, että on tosi vaikea olla siirtämättä tätä lapseensa! Olen tosi kovasti yrittänyt antaa koirille mahdollisuuden, hakeudun tahallaan lapsen kanssa sellaiseen seuraan, jossa luotan koiran omistajaan (koiriin kun en luota) ja kerron omistajalle, että en osaa lukea koiria ja pyydän häntä ohjaamaan (minua ja) lastani koiran lähestymisessä. Ja aina tällaisen "siedätyshoitokäynnin" romuttaa joku vastaantuleva urpo hevosenkokoisen irti jolkottavan hurtan kanssa, mikä saa minut sieppaamaan 2-vuotiaan sydän pamppaillen syliini, eikä lapselta varmasti jää huomaamatta mitä oikeasti tunnen koiria kohtaan. Varmaan lähes poikkeuksetta nämä tilanteet ovat turvallisia, mutta koska koirien pito irti taajama-alueella on kielletty, niin se on kielletty, ja silloin ongema on koiranomistajan. Jos tällaista kieltoa ei olisi, ongelma olisi minun, ja minun pitäisi se selvittää.

Ymmärrän loistavasti sen, että monelle koiralle olisi ihanteellista päästä liikkumaan vapaana. Mutta jos koiran ihanteelliset olosuhteen haikailututtaa, niin ei ehkä kannata hankkia sitä koiraa kaupungissa ulkoilutettavaksi?

Yhteistyössä