Koiran kynnet

Olisiko kellään hyvää vinkkiä miten saada leikattua koiran kynnet tarpeeksi lyhyiksi ettei leikkaa hermoon.
Muutenhan se olisi iisi juttu, mutta kun koirani kynnet ovat väriltään mustat niin hermorajaa ei näe silleen kun vaalessa kysissä.
Olisin tiedosta kiitollinen :flower:
 
huippa
Katso koiran kynnen alta, sieltä näkee suunnilleen mihin asti hermo tulee.
Kannattaa myös leikata pienissä erissä.

Meillä on mennyt joskus monta kertaa hermoon saakka ja vuotaa sitten verta jonkin aikaa.
Eipä tuo koira ole siitä ollut moksiskaan.

Mutta koita katsella kynnen alapuolelta samalla kun leikkaat.
 
Kiitos neuvosta, olen tuotakin kokeillut...koiramme tuli pentuna huonosta oloista eikä he olleet huolehtineet kynsistä eikä muutenkaan hyvin koirasta.
Olen parikertaa leikannut hermoon, mutta onneksi vähän ja tuntuu että ne ovat hirmu pitkällä, verrattuna entisiin koiriini.
Siksi koira nyt arastelee jonkin verran leikkaamista.
Alkuaikoina kun leikkasin pentuna kynsiä niin koira ihan hyperventiloi. Tämä on onneksi jäänyt kun olen totutellut sen pikku hiljaa ja koira huomaa ettei hätää ole.
 
Jos koira kamalasti stressaa leikkuuta ja sinä jännität, niin voisihan sitä kysyä josko eläinlääkäri leikkaisi kynnet. Kerran kun ne saisi oikean pituisiksi, niin varmaan helpottaisi jatkossakin leikkaamista. Eläinlääkärihän voi rauhoittaa koiran toimenpiteen ajaksi.

Mutta eiköhän se rauhallisella ja päättäväisellä käytöksellä onnistu kotonakin. Itsekin aina hiukan jännitän, etten leikkaa koiran kynsiä hermoon. Varsinkin pennun kanssa olen vähän ylivarovainen, ettei mitään kammoa jäisi pienelle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 08:31 Neitoperho35 kirjoitti:
Olisiko kellään hyvää vinkkiä miten saada leikattua koiran kynnet tarpeeksi lyhyiksi ettei leikkaa hermoon.
Muutenhan se olisi iisi juttu, mutta kun koirani kynnet ovat väriltään mustat niin hermorajaa ei näe silleen kun vaalessa kysissä.
Olisin tiedosta kiitollinen :flower:
Onko kaikki kynnet mustia? jos on ni sit tästä neuvosta ei kyllä mitään apua ole, mut kerron kuitenkin... :)
Mulla oli koira jolla oli sekä valkoisia että mustia kynsiä niin otin mittaa niistä vaaleista kynsistä ja yritin leikata vähintään saman verran mustista kynsistä siis jätin vaaleisiin vähän varaa hermoon.

Usein tapahtuva kynsien leikkuu lyhentää tota hermoa siellä kynnen sisällä ja kynsiä voi myös viilata.
 
Kyllä palkitsen koirani joka tassun jälkeen kun olen leikannut kynnet. Nalle koira antaa kyllä ihan hyvin leikata, mutta ongelma on vaan tosiaan se että kun ei näe missä hermo kulkee... että vähän on poika parka alannut arastella leikkaamista kun on osunut hermoon.


Ja kyllä kaikki kynnet ovat mustia.

Kiitos kaikille vastanneille, eiköhän me tästä selvitä :flower: :hug:
 
häkkyrä
Minulla myös toisella koiralla ihan pikimustat kynnet. Teen niin että leikkaan pikkupalasina kynttä lyhemmäksi ja kun kynnen pää tuntuu pehmeältä niin siihen loppuu leikkaaminen. Tuolla hermon tuntee ja näkee sellaisena aavistuksen harmaampana siinä kynnen keskellä. Tuolla tyylillä on helppo leikata kynsi niin lyhyeksi kuin sen saa, muttei kuitenkaan hermoon asti.
 
Ja jos tuntuu että hermot on pitkällä, niin leikkaa tihein väliajoin ihan vähän koiran kysistä niin hermo vetäytyy. Näin myös onnistut välttämään sen hermoon leikkaamisen jos leikkaat usein kynnet ja vain vähän kerrallaan.
 
hiljaa hyvä tulee
Hei!Hyvä keino leikata kynnet on pesun tai ulkoilun jälkeen jos on ollut kostea ilma.silloin hermo on vetäytynyt taaksepäin.ja leikata kannattaa usein ja vähän kerralla.meillä sakemanni menee kyljelle makaamaan niin siinä on helppo leikata ja näkee hyvin tassun alle.
 
mitenhän mä selitän tän...
meidän sheltillä on mustat / valkoiset kynnet...vaihtelee...
mä katon sinne kynnen alapuolelle...
meillä koiralla on jotain "töhnää" siinä kynnen sisällä olevassa kourussa...
melkein kynnen päähän asti...
mä leikkaan melkein siihen niin tulee hyvän pituiset...

tinkalla on taas valkoiset kynnet ja se hermo näkyy sieltä kynnen sisältä
 
ihan "vähän" ot mutta jos sattuu leikkaan liika pitkälle niin verenvuodon saa loppumaan samantien kun tupsauttaa perunajauhoa vuotavan kynnen päähän!!!


joskus joutunut kokeilee :ashamed: kun meidän koirallakin ihan mustat kynnet....
 
Meidän dalmiksen kynnet oli kaikkein helpoin leikata, ku sinne tassun alapuolelle laitto taskulampun antamaan valoa.. Vaikka miten olis musta kynsi, ni sen valon avulla pystyy hahmottamaan aika hyvin sen hermon.. Ja jos arastuttaa leikata, ni leikkaa vähemmän kerralla.. Toki siinä joutuu leikkaamaan vähän enemmän, mut pääasiahan on et koira pystyy kävelemään normaalisti.. Niin ja kannattaa kävelyttää asfaltilla, sekin nimittäin "kuluttaa" kynsiä..
 

Yhteistyössä