Koiran kipukohtaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mulla on puolitoistavuotias terrieripoika, ihan terve ollut tähän asti. Tänään aamupäivällä sattui kuitenkin kummia: Naputtelin tietokoneella, koira samassa huoneessa. Ihan yhtäkkiä se alkoi huutaa suoraa huutoa kivusta, korvat painuivat päätä myöten, häntä koipien väliin ja selkä kaarelle. Tuossa se lähes ryömi lattialla huutaen.

Välillä se tuli luo, mutta kun ojensin kättä sitä kohti, meinasi tulla hammasta varoitukseksi. Sitten se yritti petilleen, mutta ei kärsinyt mennä maate, eikä taas nousta suorille jaloilleen. Tilannetta ja yhtäjaksoista huutoa kesti ehkä puoli minuuttia, korkeintaan minuutin.(?) Sitten koira seisoi hetken tuijottamassa minua, ravisti itseään, korvat nousivat ylös ja häntä alkoi heilua.

Koira pissaa, kakkaa, syö ja juo normaalisti, on täynnä energiaa ja haluaa leikkiä. Eläinlääkäri ei huolinut sitä katsottavaksi, kun oireet kerran loppuivat ja on viikonloppu. Äitini arveli, että sillä olisi ollut mahakipu, joka olisi sitten lauennut.

Onko kukaan koskaan kuullut vastaavasta? Aikaa on kulunut 12 tuntia, ja koira on ihan ok. Pelästyin kuitenkin aivan järjettömästi.

meillä on reilun vuoden ikänen koira ja se on saanu just tollasia kipukohtauksia,viimeksi eilen..ulisee ja huutaa suoraa huutoa ja pyörii kun väkkärä,selkä matalalla,korvat luimussa..ja niinku pakenee jotain,kipua kai.tätä on kestänny monta kuukautta jo.Eläin lääkärillä on ravattu,tähystykset tehty,mut mitää selvyyttä ei o asiasta saatu.Niin ja kaikki maholliset kokeet yms. on kyllä otettu..

Sitä tässä toivotaan joo, että jäisi yhteen kertaan. Jäi tältä päivältä kaikki menot toiseen kertaan, kun en uskaltanut sitä jättää yksin. Enhän minä kipua osaa poistaa, mutta sentään viedä sen ell:lle sitten vaikka väkisin.

Itse varmaankin vain seurailisin koiran vointia, ja veisin eläinlääkäriin jos tämä saisi vielä jonkin kipukohtauksen, tai vaikuttaisi muuten erilaiselta. Toivon kuitenkin ettei kyse ollut mistään vakavasta, hyvää jatkoa teille =)

Alkuperäinen kirjoittaja :
meillä on reilun vuoden ikänen koira ja se on saanu just tollasia kipukohtauksia,viimeksi eilen..ulisee ja huutaa suoraa huutoa ja pyörii kun väkkärä,selkä matalalla,korvat luimussa..ja niinku pakenee jotain,kipua kai.tätä on kestänny monta kuukautta jo.Eläin lääkärillä on ravattu,tähystykset tehty,mut mitää selvyyttä ei o asiasta saatu.Niin ja kaikki maholliset kokeet yms. on kyllä otettu..

Kuinka nopeaan tuommoinen kohtaus teillä loppuu?

Komppaisin äitiäsi ja voisin väittää, että suolistossa on jotain. Onko se voinut syödä jotain mikä tökkisi suolessa? Lankaa? Pitkän hiuksen? Pitkiä heiniä tms? Ne voi kiristää mutkaisessa suolessa ja aiheuttaa kovaa kipua ja sitten jatkaa matkaa...

Toivottavasti moinen ei toistu, voin kuvitella kuinka säikäyttävää!

T: terrierin omistaja niinikään

P.S. mun terrieri-raukkani majaili kuukuppi suolessaan aikoinaan 8 kuukautta ja oireili milloin mitäkin. En tiennyt, että siellä oli kuppi, muuten olisi koira ollut leikkauspöydällä hetimmiten.

Heinää tuo on syönyt muutaman korren silloin tällöin. Tietääkseni mitään ei ole kadoksissa, ei tosin olisi avan eka kerta, kun se söisi jotakin sopimatonta. En ole saanut sitä viime aikoina kiinni moisesta. Kakan mukana ei tullut yhtään verta, ei kirkasta eikä mustaa. Yhden kerran tuo on paskonut pumpulia, sen jälkeen opin varomaan mitä jätän minnekin. Semmoinen teddynallen näköinen tuo pentuna olikin, ja vielä pumpulia peffasta...

Meidän tapauksessa kuvista ei ollu hyötyä, kun ei kuppi niissä näkynyt. Sitten kun oltiin lähdössä vatsalaukun tähystykseen 120 km:n päähän, niin eiköhän jamppa paskannu sen kupin.... :laugh: eikä kuvissa enää ylläriylläri näkyny mitään ja oireetkin hävis.

Sinuna seurailisin tilannetta kuitenkin. Ennen ku ainakaan päivystykseen lähtisin.

no eilen sitä kesti kerrallaan muutamia minuutteja,mutta niitä saattaa tulla kyllä usempia peräkkäin.Eilen miitä tuli useamman tunnin ajan,välillä oli puolentunninkin tauko,mut sitte välil muutaman minuutin tauko vaan..Se on kyllä jotenki kamalaa katottavaa kun ite ei voi tehä mitään.Meijän koira on kova syömää kaikkee ylimäärästä,mutta ei oo tähystyksessä ainakaa mitää löytyny.Ainut mitä eläinlääkäri sano ni on viläl se ett avataan maha ja suolet tutkitaan ihan käsipelillä..

Kuukupin ulostaminen on mahtanut tehdä eetvarttia. Kaverin kissanpentu huusi aikanaan hiekkallatikolla keuhkon täydeltä. Kaveri sitä ihmettelemään... Paskan mukana tuli viiden sentin kolikko kissaraukan pikku takapuolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja kuuro:
Tietsikalta saattaa tulla niin korkeaa ääntä, että vain koira kuulee sen.

näin epäilen minäkin..ihminen ei kuule kaikkia ääniä mitä koira kuulee, niillä on tarkka kuulo...myös kimeät äänet..
Meidän koira huutaa myös ampulanssin äänille....auu....auuuu.....

Tämmöisen muistin kirjoittaneeni.

Nostetaan kerta, jos joku hyötyisi edes jotakin. Ilmeisesti tuolla koiruksella oli sitten sitä heinää tai muuta harmillista tavaraa vatsassa, kun tapausta seuraavana päivänä kakkasi vuoroin heinää ja vuoroon löysää löröä. Tänään oltiin sitten jo ihan normaalilla, eikä kipu ole tullut takaisin. Mulle kyllä jäi kauhu muistiin ja olen suorastaan tikku kourassa tonkinut jätöksiä, jos jotakin päivänselvää syytä löytyisi.

Siltä varalta, että joku lukee tätä keskusteluketjua myöhemmin.. Kaikki edellä kuvatut kipukohtaukset sopisivat kuvaamaan sitä, miten oma edesmennyt koirani käyttäyityi viimeisinä päivinään. Kyseisen koiran lääkärintarkastuksessa röntgenkuva paljasti, että selkärangassa oli pahoja rappeutumia ja luutumia.

Kiva kun löysin tämän ketjun. Meidän koiralle on tullut vastaavia kipukohtauksia säännöllisen epäsäännöllisesti 1-2krt kk. Kohtaus liittyy jotenkin ruokailuun. Koira kun syö ruokaansa (hotkimalla yleensä :( ), niin sen jälkeen se alkaa laahata peräänsä, häntä on koipien välissä, uikuttaa ja yrittää piiloon. "Kohtaus" loppuu ja koira on ihan normaali. Varsinkin tyhjä maha tai kuivat nappulat jotenkin liittyy kohtaukseen. Kerroin eläinlääkärissä asiasta ja siellä ei oikein osattu sanoa mikä on kyseessä.

Mä luullut tuota suoraa huutoa painajaiseksi kun tapahtuu koiran unen aikana. Eilen nukkuessa huusi ensin lyhyesti ja heti perään pidempään jolloin nosti pään ja katsoi minua. Antoi heti silitellä ja rauhoitella ja köllähti takaisin kyljelleen.

Minun koiralleni kävi äskettäin samankaltainen juttu. Ensin alkoi aamuyöstä kakoa ja sitten yhtäkkiä alkoi huutamaan suoraa huutoa. Huutoa kesti ehkä 5 sekuntia ja koira makasi sen aikana ja sen jälkeen hetken kyljellään ja jalat suorina sojottaen. Tämä kaikki kuitenkin kesti yhteensä alle minuutin, mutta minulla meinasi kyllä melkein sydän pysähtyä kun en tiennyt miten olisin voinut auttaa koiraa ja mihin sitä oikein koski. Ja koira oli siis tajuissaan koko ajan, joten en nyt ainakaan mitään epileptistä epäile. Vein koiran sitten kohtauksen jälkeen vesikupilleen kun alkoi lipoa kovasti kielellään niin kuin olisi ollut suu kuiva. Vesikupilla se sitten oksensi keltaista vaahtoa. Itse nyt arvelen, että sillä saattoi olla jonkinlainen vatsakramppi kun ei illalla syönyt ollenkaan iltapalaa, joten vatsa oli päässyt liian tyhjäksi, josta siis tuo oksentelukin johtui. Tämän jälkeen koira on ollut ihan normaali.

Meillä yks koira söi jatkuvasti keppejä ja heinää. Sillä oli kanssa tuollaisia ihme kipukohtauksia ja kauheasti kramppeja. Ei mikään ihme, kun tikut tökki pitkin suolenseinämiä.
Sille tuli kakkaamisestakin kauheat traumat, kun usein sillä oli paksu heinätuppo tulossa ulos ja joskus jouduin itse avittamaan sitä ulos

Meidän koiralla tuli myös outoja kipukohtauksia kun oli nuori. Aloin syöttämään nappulat turvotettuna ja sen jälkeen kipukohtauksia ei ole tullut. Joskus saatan antaa nappuloita kuivanakin, mutten paljon. Tämän on vatsa kestänyt. Ja varma en ole mistä kipuilu johtui, mutta eipä ole iso vaiva turvottaa nappulat.

Meillä tänään koira ennen iltalenkkiä yhtäkkiä ujelsi ilmeisesti tuskasta koska oli sellainen uikutus ja käheä samaan aikaan. Meni häntä koipien väliin ja laittoi äkkiä maata ja oli ihan sen näköinen että nyt sattuu. Ihan muutaman sekunnin tämä kesti ja taas lähti liikkeelle. Kohta taas pääsi vinkasu ja uudestaan maate. Tämän jälkeen tuli pidempi tauko ja lenkki meni ihan normaalisti häntä heiluen ja iltaruoan veti tyytyväisenä. Nyt sitten yöllä on tullut monta kertaa peräkkäin käheitä ulvasuita ihan yksitellen, joskus välissä vain lähes minuutti joskus kymmeniä minutteja. Aina vähän kipristää jalkoja vatsan alle maatessaan ja lihakset jännittyy.. Mikähän koiralla olisi? Huolissani olen, kun en keksi syytä.. Ei ole tietääkseni heinää syönyt ja sydäntäkin huolestuneena kuulostelin. Vaikken tohtori olekaan niin tasaiseltahan tuo ääni vaikutti. Koira on siis jo yli 8v eli aika vanha. Mutta siis mikähän tämmösen voisi aiheuttaa?? Vastatkaa huolestuneelle..

Yhteistyössä