Koiran kasvatus

• Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
Harkitseva
Onko tällä palstalla koirankasvattajia?

Minulla on täällä puhdasrotuinen narttu, joka on tutkittu terveeksi, omaa ihanan luonteen, kaunis ja älykäs, mahtava rakenne. Haluaisin pennuttaa nartun ja saada samalla kokeilla koiran kasvattajan "uraa", uskoisin sen olevan minulle sopiva. Mutta onko kennelnimeä pakko olla ekalla pentueella, vierastaako pennun ostajat jos ei ole kennelnimeä? Kasvattajakurssille aion kyllä mennä kunhan niitä tässä lähellä on seuraavan kerran, taisi olla puoli vuotta seuraavaan kertaan (ei asuta pk seudulla ;) ).
Paljon olen asioista selvää ottanut ja itse opiskellut. Kokemusta on kissojen synnytyksistä (ja lehmien ja omista :D ) ja pennun hoidoista ennestään ja lapsuudessa vanhenpani pennutti suomenajokoiraansa, että sitä seurasin ja olin mukana hoitamassa.

En jotenkin ole osannut ottaa asiaa puheeksi koirani kasvattajan kanssa, mietin vaan mitä hän ajattelee kun ekalla nartulla haluaisin pennuttaa, mutta miksi ei, kasvattajakin kerran tokaisi että jalostukseen olisi passeli.

vierass
Kerroit että koirallasi on mahtava rakenne. Hyvä olisi jos arvostelu olisi muutamalta tuomariltakin eikä vain oma ja kasvattajan mielipide, kasvattajana sitoudutkin siihen. Lähes kaikkienhan mielestä oma koira on kaunis! Rodusta riippuen tietysti arvostetaan muitakin tuloksia, esim. käyttökokeista. Pennut saat kennelnimellesi jälkeenpäinkin, kennelnimeä ei tarvitse heti olla. Jos koirat ovat hyviä, ne menevät kyllä kaupaksi ilman kennelnimiä.
Kasvattajalta vaaditaan muutakin kuin se, että osaa auttaa pennut maailmaan. Hyvä kasvattaja on pentujen omistajien tuki ja turva. Hänellä on rodusta niin paljon kokemusta että osaa opastaa ja neuvoa pennun omistajia mm. ruokinnassa, liikunnassa, turkinhoidossa jne. Lisäksi hänellä on suuri vastuu rodusta. Mitä jos joku pentujen omistajista päättää alkaa kasvattajaksi? Onko yhdistelmä sellainen että se on mahdollista? Kasvattaja tietää jalostuksesta ja perinnöllisyydestä ja osaa ottaa muutkin sairaudet huomioon, ei vain ne mitkä on pakollista tutkia. Kaikki perinnölliset airaudet eivät näy päälle.

-.-.-
Eikös rekisteröintikin ole halvempaa jos vanhemmat ovat saaneet jotain palkintoja? Tosin vissiin pelkkä ERI riittää? Ja se on suht koht helppo saada...
Jos kuitenkin saat koiran muotovalioksi, niin sehän olisi oikein hyvä!

Kannattaa tosiaan miettiä että MIKSI haluat alkaa kasvattamaan koiria. Pelkästään "helpon" rahan takia, vai meinaatko yrittää saada jalostettua rotuasi terveemmäksi ja kaikin puolin paremmaksi?

Ennen vanhaan on vissiin saanut hankkia 3 pentuetta iman kennelnimeä, mutta en sitten tiedä onko tämä muuttunut nyt ajan myötä. Miksi et halua ensin hankkia kennelnimeä ja vasta sitten pentuja?

"kasvattaja"
Ota nyt ensiksi yhteyttä koirasi kasvattajaan, ehkä hänellä on jopa ehdottaa jotakuta todennäköisesti sopivaa urostakin pentueen isäksi.

Kasvattaja saattaa olla halukas auttamaan pentueen myynnissäkin; jos hänellä ei ole pentuetta ja joku sopiva kyselee pentua saattaisi kasvattaja antaa sinun yhteystietosi tälle kyselijälle.

Kennelnimeä ei (valitettavasti) nykyään tarvitse olla vaikka koiransa pennuttaisikin.

Jos kasvattaa täydellä sydämellä ja kantaa vastuunsa niin homma on melkoisen stressaavaa mutta toisaalta myöskin palkitsevaa.

Kennelnimen olen saanut vuonna 1988 sitä ennen opiskellut koirista (rakenteista, luonteista, sairauksista ) yli 10 vuotta.

Ehkä nyt ensin olis syytä hakea sitä oppia vähän enemmän ja sen jälkeen miettiä pennuttamisia ym.

On olemassa kasvattajia ja "kasvattajia"

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Aapp
No en tietysti saanut kaikkea asiaa tuohon ekaan viestiin. Toki tähtään tällä kasvatushaaveella siihen, että pennuista tulisi rodunomaisia ja terveitä! Enkä tosiaankaan rahan takia! Mutta minusta uuden elämän maahan saattaminen olisi niin ihanaa "työtä". Ihan itse oppineena tätä tässä mietin, en ole kouluttautunut mitenkään ja kuten kerroin aion kasvattajakurssin käydä, mutta se on vasta puolen vuoden päästä ja tuskin huomenna vielä olen narttua astuttamassa, eikö ole hyvä pohtia tätä kaikkea etukäteen?! Haluankin juuri perehtyä asiaan etukäteen ettei tule kommelluksia! Pelkästää tähän nartun tutkimuksiin, näyttelyihin matkoineen menee jo "yhden pennun rahat", että en minä tätä rahan tarpeeseen tekisi tosiaankaan! En osaa ilmaista itseäni selvästi, pahoittelen.

Olen kyllä hyvin kartalla rodun terveydestä ja sen ongelmakohdista ja osaan neuvoa turkin hoidossa ja ravitsemuksessa yms ja yksi hartaib toiveeni olisi saada olla koiranpennun perheen tukena tarvittaessa ja muutenkin haluaisin heitä tavata! Tämä on kaikki vielä ihan haavekuvaa, eihän sitä koskaan tiedä vaikkei narttuni tulisi kantavaksi tai saisi kuolleet pennut tms, mistä sitä ikinä tietää, mutta pohdintas, haaveilua tämä tässä vaiheessa on :)

ehkä myös joskus
Mitä tarkoitat tutkitusti terveellä? Kuinka vanha koirasi on nyt? Oman koirani pennutan mahdollisesti myöhemmin, jos se pysyy terveenä ja osoittaa olevansa mainio harrastuskoira. Se on nyt vähän yli vuoden vanha. Se olisi ensimmäinen pentueeni, mutta kokemusta on rodusta jo 15-vuotta. Sitä ennen aion kumminkin kuvata siltä lonkat, kyynärät ja selän, sekä tutkituttaa polvet. Mahdollisesta teetän myös MyDogDNA testin. Käytän sen myös joko luonnetestissä tai MH-kuvauksessa. Muotovaliota siitä hyvin hyvin todennäköisesti ei tule, mutta tavoittelemmekin muita valionarvoja. Käytän sen silti ainakin yhdessä näyttelyssä myös. Pentunäyttelyssä kävimmekin jo kerran. Olen käynyt kasvattajakurssin jo monen monta vuotta sitten, mutta en ole anonut kennelnimeä ainakaan vielä. Yksi tuttu kasvattaja suositteli kirjaa, jonka nimi oli muistaakseni parempaan pennutustulokseen. Sen ajattelin myös lukea läpi.

Kareksen blogia kannattaa lukea ajatuksella, jos ajatuksena on joskua alkaa kasvattamaan ihan mitä rotua tahansa.

Breeding | Chic Choix

On uskomatonta että jonkin rodun terveysasioista on hyvin perillä jo muutamassa vuodessa, suurella osalla tuohon menee monia vuosia ja siltikin jostain valitettavasti pamahtaa jokin geneettinen sairaus, vaikka kuinka olis linjat tutkinut.

Roduissa joilla on PEVISA on aivan minimi et ne terveystarkit on tehtynä. On myös runsaasti rotuja joilla ei ole PEVISAa ja joissa vastuuntuntoiset ja valveutuneet kasvattajat tarkastuttavat koirat rodussa esiintyvien terveysongelmien osalta. En tiedä paljonko olet opiskellut perimästä, mutta toivon että olet ottanut huomioon koirasi, sekä tulevan uroksen sisarusten ja taustojen terveystilanteet ainakin viidenteen sukupolveen taaksepäin ennen pennutusta.

Yhteistyössä