Koiran jälkiliina??

  • Viestiketjun aloittaja Hmm..
  • Ensimmäinen viesti
joo
Ei mun liina tartu mihinkään. Kyllähän se helpottaa vaikeassa maastossa kun voi antaa koiralle tilaa työskennellä. FH -puolella ei tartu yleensä vaikka olis millanen naru perässä.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja maggiem:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei tartu, jos on kunnollinen ;)
Mikä sitten on kunnollinen? maassa se roikkuu silti.. ja siis mikä sen virka on??
miksi pitää olla älyttömän pitkä naru??
esim. luoksetuloa voi treenailla aluksi liinalla jos ei muuten oikein onesta.
Juu, toimiihan se tuossakin. Mutta meillä useimmiten kuitenkin ihan jälkikäytössä, siksihän se on jälkiliina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja maggiem:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei tartu, jos on kunnollinen ;)
Mikä sitten on kunnollinen? maassa se roikkuu silti.. ja siis mikä sen virka on??
miksi pitää olla älyttömän pitkä naru??
esim. luoksetuloa voi treenailla aluksi liinalla jos ei muuten oikein onesta.
Juu, toimiihan se tuossakin. Mutta meillä useimmiten kuitenkin ihan jälkikäytössä, siksihän se on jälkiliina.
hehe joo. mä en siitä jäljestyksestä mitään tiedä..ainakaan vielä. käyttäny liinaa vain koulutustarkotuksessa.
 
Hmm..
Onko siinä siis itse tarkoitus roikkua perässä?? vai laahaako liina koiran perässä niin ettei siitä pidetä kiinni?? nyt tarviis vääntää siitä rautalangasta ;) sitä meinasin, et jos siinä ite on vielä narun jatkona niin tarttuuhan se jokapaikkaan ja joutuu kiertää narun kanssa jokaisen saman puun mitä koirakin on kiertänyt...???
 
vieras
itsellä jälkiliina ohut "vaijeri" ei tartu, kovin helposti, mihinkään, toki sekin saa solmuun, jos pahasti ryteikössä "sakkaa". Koulutuksessa liinan etu, että koira saa tilaa jäljestää, samalla kun ohjaaja voi vaikuttaa koiran nopeuteen. Jos liina on liian lyhyt, on riskinä, että ohjaaja esim. kulmassa kävelee jäljen yli koiran perässä, ja tuolloin koiran paljon vaikeampi löytää kulmaa uudelleen. Samoin metsässä jälki aina hieman leviää, joten liinan avulla koira saa tarkisteltua hajua laajemmin.
 
Hmm..
Alkuperäinen kirjoittaja maggiem:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja maggiem:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei tartu, jos on kunnollinen ;)
Mikä sitten on kunnollinen? maassa se roikkuu silti.. ja siis mikä sen virka on??
miksi pitää olla älyttömän pitkä naru??
esim. luoksetuloa voi treenailla aluksi liinalla jos ei muuten oikein onesta.
Juu, toimiihan se tuossakin. Mutta meillä useimmiten kuitenkin ihan jälkikäytössä, siksihän se on jälkiliina.
hehe joo. mä en siitä jäljestyksestä mitään tiedä..ainakaan vielä. käyttäny liinaa vain koulutustarkotuksessa.
Eli mitä se käytännössä on se "jälkikäyttö"?

 
Hmm..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itsellä jälkiliina ohut "vaijeri" ei tartu, kovin helposti, mihinkään, toki sekin saa solmuun, jos pahasti ryteikössä "sakkaa". Koulutuksessa liinan etu, että koira saa tilaa jäljestää, samalla kun ohjaaja voi vaikuttaa koiran nopeuteen. Jos liina on liian lyhyt, on riskinä, että ohjaaja esim. kulmassa kävelee jäljen yli koiran perässä, ja tuolloin koiran paljon vaikeampi löytää kulmaa uudelleen. Samoin metsässä jälki aina hieman leviää, joten liinan avulla koira saa tarkisteltua hajua laajemmin.
Kiitos :)
Eli minun järjen mukaan se on kuitenkin vain pitkä talutusremmi :)
 
joo
Jälkikäyttö on meille sitä että me ajetaan ihmisen tallaamaa jälkeä, joko metsässä tai pellolla. Tarkoitus on roikkua tosiaan narussa itsekin kiinni, sen kautta saa mm. lisätuntumaa koiran eleisiin. Yleensä ihminen kulkee onneksi kiemurtelematta puiden ympäri, joten ei se pääse takertumaan mihinkään. Meillä liina on myös vaijerimallinen.

Syy miksen käytä samaa liinaa tottiskentällä on yksinkertainen, koira tietää mitä töitä tämän varusteen kanssa tehdään.
 
vieras
Jep, meillä jälkikäyttö tarkoittaa verijäljen jäljestystä. Meillä on ihan hevosille tarkotettu juoksutusliina ajannu sen tarkotuksen eikä siihen ny hirveesti mitään tartu matkaan...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm..:
Kiitos :)
Eli minun järjen mukaan se on kuitenkin vain pitkä talutusremmi :)
jotenkin näin, tosin juuri pitkä talutusremmi voi helposti tarttua metsässä risuihin yms. joten siksi käytössä tuo vaijerimalli. Samoin pk-kokeissa liinan pituudeksi on määrätty tuo 10 metriä, ja sillä etäisyydellä ohjaajan on kuljettava jälkeä etsiessä (janalla).
 

Yhteistyössä