Koiran haukkuminen rivarin takapihalla (vuokra)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _noelle_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

_noelle_

Uusi jäsen
20.03.2015
1
0
1
Onko laillista? Lapsista ei voi valittaa mutta lemmikeistä kyllä?
En ymmärrä miten ihminen pitää haukkuvaa koiraa takapihallaan ja nyt on kyse vuokra-rivarista. Häiritsee naapureita, meillä nukkuu pieni lapsi jo kohta yöunia ja rakki räkyttää ikkunan vieressä. Taitaa lapsi herätä vielä monta kertaa illan aikana. Eikö mikään älyhoi sano päässä että se haukkuu siellä? Saattaa häiritä muita? Ovatko niin laiskoja ettei jaksa koiraa lenkkeilyttää ja tuo on koiran ulkoiluaikaa? Kuuluu ihan selvästi sisälle asti ja omistajatkin varmasti sen kuulevat. Sama koira haukkuu myös asunnossa sisällä häiriten muita. Hiljaisuusaikahan ei ole vielä mut kyllä tuo asumista häiritsee ja suoraan sanottuna vi***taa..

Meilläkin napuritalossa on pihassa huutava koira. Ei niin meitä häiritse kun on piha välissä, mutta monta kertaa on mietitty etteikö ne niiden seinänaapurit häiriinny. Saattavat keskellä yötäkin välillä päästää koiransa siihen aidatulle takapihalle ja haukunta alkaa samantien.

Ja kyllä se nainen koiriaan lenkkeilyttää, ollaan nähty tuolla toisella puolella pikkukaupunkiakin ne tallustamassa.

Ei se koiran haukku aina kerro siitä etteikö niitä lenkitettäisi. Koiralla voi vaan yksinkertasesti tylsää. Ksuosittelisin ensin käymään naapurin luona juttusilla, ihan sillain ystävällismielessä kerrot kuinka se haukkuminen häiritsee lasten nukkumista. Mikään muu ei enempää ota fiksua koiran omistajaa päähän kun se, että suoraan valitetaan isännöitsijälle. Minuakin otti edellisessä asunnossa kupoliin, kun aina välillä ohimennen kyselin naapureilta, että onko meiltä kuulunut haukkumista, ja vastaus oli että ei (ja päivällä saakin vähän kuulua). Kunnes sitten kerran kun oltiin ensin oltu viikko pois kotoa ja toinen koira joka ei ollut jäänyt äitini luokse lomailemaan oli vajaan puolentunnin kauppareissun aikana vähän haukkunut keskellä päivää kun oli patteri loppunut haukunestopanbasta kesken kauppareissun(mikä ennen ei ketään ollut mitenkään häirinnyt), niin johan sitten tuli isännöitsijältä viestiä että on valitettu.
Oli se jännä kun olin jo 2v koirineni talossa asunut, eikä ketään ollut mitenkään häirinnyt. Ja oli väittänyt myös, että meiltä kuuluu jatkuvaa haukkumista yölläkin. Jännä juttu, kun koirien kanssa olin kotona sairaslomalla, en yöaikaan missään jne. Ja jos nuo jotain sattuivat haukahtamaan muutenkaan, oli mikä tahansa kellonaika, niin aina olen komentanut että ovat hiljaa. Ja sitä on toteltu.
Olisin todellakin arvostanut sitä, että olisi tultu ensin miulle jutteleen.

En vielä tänäkään päivänä tiedä kuka oli valittanut, mutta ei ainakaan ne lähinnä meitä asuvat naapurit.

Viimeksi muokattu:
Eli siis, fiksumpaa on mennä ihan juttelemaan asiasta, unohda siis kaikki nimettömät heippa-laputkin.

Ja voit toki kirjata itsellesi mihin aikaan ja kuinka kauan koira haukkuu. Jos naapuri ei keskustelusta huolimatta saa koiraa hillittyä, niin sitten isännöitsijän juttusille sen aikataulu-lapun kanssa. Että ei tule sitä, että koiran omistaja väittää että ei heillä haukuta. On isännöitsijälle ihan konkreettinen apu noista aikatauluista, jotka voi sitten naapurille näyttää jos tarve tulee.

Se on perseestä kun pihalla koira metelöi. Entisessä asuintalossa rajanaapurilla oli häkissä perinkyllästyny ja muutenki hemmetin haukkuherkkä elukka ja se meteli aina mitä se piti. Aamusta iltaan ja illasta aamuun. Sisälle se ei päässy ja just ja just pissalenkeille. Kerran vuodessa kävi haukkumassa hirviä. Todella hermoja syövää se ikuinen räksytys.

Ei ole hyväksyttävää, jos koira haukkuu aamusta iltaan. En ottais yhteyttä asukkaisiin, sen tietää mitä siitä tulee. Sota. Suoraan isännöitsijälle/taloyhtiölle mikä lie.

Itselläni on koira, ja en todellakaan edes kuvittele muuttavani maatasolle rivitaloon tuon kanssa. Saatikka että pitäisin tuota vielä pihalla räksyttämässä. En itsekään kestäisi sitä.

[QUOTE="Sirkkeli";30730404]Ei ole hyväksyttävää, jos koira haukkuu aamusta iltaan. En ottais yhteyttä asukkaisiin, sen tietää mitä siitä tulee. Sota. Suoraan isännöitsijälle/taloyhtiölle mikä lie.
[/QUOTE]

No siittä se sota vasta saattaakin syttyä kun mitään ensin keskustelematta mennään isännöitsijälle ilmottaan, ja isännöitsijä ottaa yhteyttä.

Monen koirallisen kanssa olen vuosien aikana jutellut ja netissä palstoja seuraillut, ja lähes kaikki on sitä mieltä että kasvotusten ensin keskusteleen. Nimettömät heippa-laput ja suoraan isännöitsijälle kitiseminen kun voi aiheuttaa enemmän sapen kiehumista. Fiksu koiran omistaja kyllä uskoo kun mennään keskustelemaan asiallisesti. Joten toivoisin, että myös se ärsyyntynyt osapuoli osaisi olla fiksu ja käyttäytyä senmukaisesti. Ajatteleppas jos sinunkin koirasta joku alkaa valittamaan ja isännöitsijä lähettää sähköpostia, että asiasta on valitettu ja alkaa valistamaan kuinka koirat voi kouluttaa hiljaseks, ja kuinka on olemassa haukunestopantoja.

Minä nuo neuvot sain isännöitsijältä, ja kyllä otti päähän se sen viesti ihan oikeesti. Koko illan siinä kiehuin kun ei voida tulla soittaan ovikelloo ja keskusteleen asiasta, varsinkin taloyhtiössä jossa todella hienosti muuten pelas asukkaiden keskeinen kommunikaatio.
Viikonlopun siinä sitten keräilin itseäni ja tuntemuksiani, ja lähetin takaisin pitkän meilin missä pahoittelin ja kerroin tilanteen. Vähän siinä nauratti kertoa että joo, haukunestopannat on harvinaisen tutuksi vuosien aikana tullut, kun rotuna on itsepäinen, haukkuherkkä rotu, joka on vartija-käytössä muinoin ollut. Ja noista toinen tuntuu rakastavan ääntään :p

No siittä se sota vasta saattaakin syttyä kun mitään ensin keskustelematta mennään isännöitsijälle ilmottaan, ja isännöitsijä ottaa yhteyttä.

Monen koirallisen kanssa olen vuosien aikana jutellut ja netissä palstoja seuraillut, ja lähes kaikki on sitä mieltä että kasvotusten ensin keskusteleen. Nimettömät heippa-laput ja suoraan isännöitsijälle kitiseminen kun voi aiheuttaa enemmän sapen kiehumista. Fiksu koiran omistaja kyllä uskoo kun mennään keskustelemaan asiallisesti. Joten toivoisin, että myös se ärsyyntynyt osapuoli osaisi olla fiksu ja käyttäytyä senmukaisesti. Ajatteleppas jos sinunkin koirasta joku alkaa valittamaan ja isännöitsijä lähettää sähköpostia, että asiasta on valitettu ja alkaa valistamaan kuinka koirat voi kouluttaa hiljaseks, ja kuinka on olemassa haukunestopantoja.

Minä nuo neuvot sain isännöitsijältä, ja kyllä otti päähän se sen viesti ihan oikeesti. Koko illan siinä kiehuin kun ei voida tulla soittaan ovikelloo ja keskusteleen asiasta, varsinkin taloyhtiössä jossa todella hienosti muuten pelas asukkaiden keskeinen kommunikaatio.
Viikonlopun siinä sitten keräilin itseäni ja tuntemuksiani, ja lähetin takaisin pitkän meilin missä pahoittelin ja kerroin tilanteen. Vähän siinä nauratti kertoa että joo, haukunestopannat on harvinaisen tutuksi vuosien aikana tullut, kun rotuna on itsepäinen, haukkuherkkä rotu, joka on vartija-käytössä muinoin ollut. Ja noista toinen tuntuu rakastavan ääntään :p

Kyllä mä luulen, että moni koiranomistaja ei ottaisi asiallisesti vastaan palautetta koiran haukkumisesta. Sama kun en mökästä tänä päivänä menisi oven taakse valittamaan, vois lähteä henki.

Jos mulle tulisi valituskirje, niin se olisi aiheeton. Olen kotona lähes koko ajan. Jos jonnekin lähden, niin koira on yleensä mukana. Ne menot jossa ei ole mukana, kestää muutaman tunnin, ja tuo nukkuu masentuneena sen ajan.
Sen ennakoin, että rivitaloon en tuon hurden kanssa muuttaisi. Olisi varmaan ikkunassa koko ajan louskuttamassa ohikulkijoita. Ja pihalla louskettelee jo pelkästä innosta, pelosta yms.

Minkä ihmeen takia olet ottanut niin väärän rodun niin väärään paikkaan?

[QUOTE="Sirkkeli";30730519]Kyllä mä luulen, että moni koiranomistaja ei ottaisi asiallisesti vastaan palautetta koiran haukkumisesta. Sama kun en mökästä tänä päivänä menisi oven taakse valittamaan, vois lähteä henki.[/QUOTE]

Jos koira muutenkin haukkuu pitkin päivää yksin pihalla, kertoo se aika paljon omistajistakin. Eivät välitä koirastaan, tuskin välittävät mistään muustakaan.

[QUOTE="Sirkkeli";30730519]
Minkä ihmeen takia olet ottanut niin väärän rodun niin väärään paikkaan?[/QUOTE]

Miten niin väärä rotu?
Itselle täysin mieleinen rotu, jonka rotuominaisuuksista tiesin ennen koiran ottoa. Ja se, että mitä lukee rotukuvauksessa ei jokaista rodun yksilöä koske.
Ja noiden itsepäisyydestä huolimatta noita on hyvinkin koutettu vaikka koulutuksen kanssa olen monesti päätä seinään hakannut. Ensimmäisen viiden elinvuotensa aikana eivät edes ole haukkuneet yksinollessa, vasta sen jälkeen alkoi kun muutin exän luota noiden kanssa pois, ja yksi laumanjäsen jäi exän luokse.

Siittä asti nuo haukunestopannat ovat olleet käytössä ja oikein hienosti pärjättiin muuten kerrostalossa, tuota yhtä kertaa lukuunottamatta. Minkä minä sille voin, että pannasta loppuu patteri kesken yksinolon :rolleyes:

Ja taitaa muuten suurin osa tämän rodun (pieni seurakoira) asua kerrostaloissa kaupungeissa. Ainakin tuolla kerrostaloalueella missä viimeksi asuimme saman rodun edustajia oli viitisentoista.

Nykyisin rivarissa asutaan, ja nuo saa päivät takapihalla olla nyt kun maa on sulanut ja kuivunut. Ja yhtään ei haukuta, kiitos pitkäjänteisen koulutuksen :)
Ei edes vastata haukkuihin joita ympäristöstä kuuluu, ei edes siihen vastakkaisessa talossa asuvan 'häirikön' huuteluihin. Onneksi niiden takapiha on meidän etupihan puolella, niin ei ole noiden kanssa edes näköyhteyttä.
Ja samantien jos tuolla stain syystä alkavat haukkuun, niin käskytetään hiljaiseksi, jos ei sana mene perille, niin tulevat sisälle. Yksinkertaista :)

Yhteistyössä