Koiran eroahdistus!! apuja.

• Viestiketjun aloittaja en taho!
  • Ensimmäinen viesti
en taho!
Eli miten opettaa koira olemaan yksin? Yksin ollessa ulvoo/vinkuu ja hyppii ovea vasten, jolloin maalipinta menee. Ei tee muuta tuhoa. Mutta mutta.. yksi kirjallinen varoitus tullut koiran ulvomisesta :( olen yrittänyt opettaa koiraa menemällä itse ulos, ja palaamalla hetken päästä ja palkitsemalla jne jne.. mutta ei niin ei!! Nyt täytyy saada koira opetettua olemaan hiljaa minun poissa ollessa, tai joudun myymään sen. :( Neuvoja siis? koira on 10kk.

.
Tänään oli Koirakuiskaajassa tuollainen koira. Juju oli siinä, että huoneesta ei saanut lähteä, jos koira ei ollut rauhallisessa tilassa.

Näin maalaisjärjellä voisi kuvitella, että jos koira on innostuneessa/kiihtyneessä tilassa kun lähdet huoneesta, inisee ja pitää ääntä ja sitten tulet takaisin ja palkitset, niin mitä olet juuri opettanut koirallesi?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Tänään oli Koirakuiskaajassa tuollainen koira. Juju oli siinä, että huoneesta ei saanut lähteä, jos koira ei ollut rauhallisessa tilassa.

Näin maalaisjärjellä voisi kuvitella, että jos koira on innostuneessa/kiihtyneessä tilassa kun lähdet huoneesta, inisee ja pitää ääntä ja sitten tulet takaisin ja palkitset, niin mitä olet juuri opettanut koirallesi?

Koira on aina rauhallinen kun poistun, ja tulen takaisin VAIN kun koira on hiljaa. eli en palkitse siitä että ulvoo perään.

Liikuntaa, käyttäytymisterapiaa ja lääkitystä. Netistä etsimällä löytyy ohjeita miten toimia. Meillä tuli nyt alkuvuodesta eroahdistusongelma, kun muutimme. Koira jo 2v ja tottunut pennusta lähtien oleen yksin, mutta ei kotiutunut uuteen kotiin, joten eroahdistus. Kuukauden yritimme kouluttaa, mutta koira kovin kiinni minussa ja sai eroahdistusoireita, vaikka muu perhe kotona. Eläinlääkäriltä saimme Clomicalm -reseptin ja se auttoi viikossa. Lääkekuuri kesti 3kk ja oireet ovat täysin kadonneet. Käyttäytymisterapiaan kuuluu niitä lähtöjen harjoitteluita useita kertoja päivässä. Aluksi pari sekuntia erossa ja pikkuhiljaa pidentää. Lisäksi lisäsimme liikuntaa eli extrapitkä lenkki vähintään joka toinen päivä.

Mun ystävä jätti aina koiralle radion päälle, se jotenkin rauhotti sitä koiraa ja oli huomattavasi rauhallisempi jäädessään yksin ja ajan saatossa siihen sitten tottuikin ja viihtyi ilman radiotakin. Kai siinä omassa asunnossa olevassa äänessä oli sitten ainakin tämän koiran mielestä jotain rauhottavaa.
Meidän koira nostaa myöskin hirveän metelin kun jää yksin kotiin. On kyllä ajan kanssa paljon rauhottunut, mutta täällä omakotitalossa sillä ei niin väliä olekkaan jos tottuminen yksinjäämiseen kestää.

Mutta kaikkea kannattaa kokeilla, vaikka sitä radiotakin, muuta vinkkiä en kyllä valitettavasti osaa antaa.

Toistoa toistoa toistoa. Ja harjoittelu sillä että lähdet pois ja heti kun koira hiljenee ja lähtee pois oven luota, menet takaisin. Ajoitus on tosi tärkeä että koira ymmärtää. Muuta en osaa sanoa..

ap
kiitos neuvoista, ja telkun olen jättänyt aina päälle + ison herkku luun, mutta sekin on koskematon kun tulen takaisin. Eli keskittyy vaan ulvomiseen. Koira on aivan huippu muuten, enkä tahtoisi tuon takia luopua, mutta asuntohan siinä lähtee kun koira ei osaa olla yksin.

Yhteistyössä