Koiran anaalivaivat, mies hermoilee ja käskee viedä koiraaa jo lopetettavaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surku"

Vieras
Meillä on 2-vuotias, muuten terve koira, mutta anaalirauhaset vaivaavat vähintään kerran kuukaudessa.
Koira kärsii (ja haisee) noiden vaivojen aikana tosi paljon.

En ole vielä löytänyt sopivaa ruokavaliota, millä tuo ongelma poistuisi. Barffaus pahentaa tilannetta ja puolestaan kuivamuonanappulat saavat koiran haisemaan.

Mies on jo niin tympääntynyt tilanteeseen, että jo ehdotti, että veisin koiran piikille kun se kärsii ihan liikaa. :(

Olen lukenut, että anaalivaivaiselta koiralta voidaan leikata ne rauhaset pois, mutta että leikkaus on suuri ja täynnä riskejä.

Kunhan purnaan! Koira on minulle tosi rakas ja tärkeä, olen itsekin välillä salaa tosi surullinen ja hädissäni tästä tilanteesta.

Jos tuota kierrettä ei saa katkaistua, niin tuo leikkaus on varmaan ainut vaihtoehto lopetuksen lisäksi.
Ikävää, etenkin kun koirakin kärsii tuosta ihan älyttömästi.

Meil jus leikattiin viikko sitten koira. Se on jo ihan reipas ja haavat paranee tosi hyvin. Jos kerran noin usein vaivaa, niin ihme jos eläinlääkäri ei jo käske leikkauttaa. Vai onko rahasta kiinni? Se on joko se leikkaus tai lopetus, kyllä se on niin ikävä vaiva koiralle.

Siis tulehtuuko ne? Oletko tyhjentänyt niitä?

Meil jus leikattiin viikko sitten koira. Se on jo ihan reipas ja haavat paranee tosi hyvin. Jos kerran noin usein vaivaa, niin ihme jos eläinlääkäri ei jo käske leikkauttaa. Vai onko rahasta kiinni? Se on joko se leikkaus tai lopetus, kyllä se on niin ikävä vaiva koiralle.

Siis tulehtuuko ne? Oletko tyhjentänyt niitä?

Tulehtuvat, varsinkin toinen, mikä ei suostu tyhjenemään itsekseen.

Koira on itsekin alkanut yhdistää vaivojen liittyvän ruokailuun. Eilenkin kieltäytyi kokonaan syömästä, kun se oli toissa yönä rampannut ulkona kakkimassa ja itkemässä (miehen kertoman mukaan, itse olin töissä).

[QUOTE="surku";28035507]Tulehtuvat, varsinkin toinen, mikä ei suostu tyhjenemään itsekseen.[/QUOTE]

Tyhjeneekö se sitten tyhjentäessä? Joiltain koirilta pitää aina tyhjentää. Mä tyhjennen meidän villakoiralta aina ja ne pysyy silloin kunnossa, mutta tolta chihulta niitä ei saa edes tyhjennettyä, kun tiehyt on todella ahdas. Siksi on leikattu, kun aina tulehtui ja sitten teki fistelin. Eläinlääkäri aina sitten tyhjensi, mutta näinhän mä, että kaikki mömmö tuli ulos sen fistelin kautta. Sen takia leikattiin.

Tuo on vielä meillä ollut niin salakavala, ettei koiran käytös ole muuttunut vaivojen takia, jolloin sitä on vaikea huomata, ennenkuin todella jo pullottaa. Kauheen kallista, kun usein just on sattunut viikonlopulle ja hoitoon pitäs päästä heti ennenku pylly räjähtää.

Nyt vähitellen tuo elikko toipuu. Olen kelä antanut sille tramalia, mutta lähinnä koska se yskii, sillä on siis kurkku kipeä leikkauksen jäljiltä. Ollut varmaan joku putki kurkussa. Reippaasti jo pinkoo pihalla. Luulen että vihdoin päästään koiran kusi ja paska ongelmastakin eroon, nimittäin tällä kaverilla on ollut tapana ulostaa vessan lattialle ihan tavan vuoksi. Haa, viikkoon ei oo tarvinnut siivota vessan lattiaa, koska hän on mulla korissa kun valvon ettei nuole itseään. Vähän niinkuin samalla oppii sisäsiistiksi.

[QUOTE="surku";28035518]Koira on itsekin alkanut yhdistää vaivojen liittyvän ruokailuun. Eilenkin kieltäytyi kokonaan syömästä, kun se oli toissa yönä rampannut ulkona kakkimassa ja itkemässä (miehen kertoman mukaan, itse olin töissä).[/QUOTE]

Kai nyt kuitenkin tajuat että JOTAIN on pakko tehdä, koira kärsii aika kovasti. Siis joko leikkaus tai lopetus, ei tuo odottaminen ja jahkailu oikein ole se paras ratkaisu, itse asiassa tuo kai voisi kutsua eläinrääkkäykseksi. Onko teillä kuitenkin kipulääkkeitä mitä annatte sille?

Kai nyt kuitenkin tajuat että JOTAIN on pakko tehdä, koira kärsii aika kovasti. Siis joko leikkaus tai lopetus, ei tuo odottaminen ja jahkailu oikein ole se paras ratkaisu, itse asiassa tuo kai voisi kutsua eläinrääkkäykseksi. Onko teillä kuitenkin kipulääkkeitä mitä annatte sille?

Kun ne tulehtuu, koira viedään eläinlääkäriin jossa koira hoidetaan ja saa kipulääkkeet ja antibiootit. Oletan että näin ap myös toimii.

Se leikkaus on kallis ja todi kivulias. Koko pers verillä sen jälkeen. Koiraa pitää hoitaa aikalailla viikko niin että aina kun se kakkaa tai pissaa, sen peppu pitää huuhdella ja kuivata. Meillä laitettiin leikkauksessa koiralle kipulaastari, joka on nieltynä tappava. Vahtia siis joutuu aika paljon. Koiralla voi tietysti pitää sitä kauluria, mutta silti sitä pitää hoitaa paljon, sen voi olla aluksi vaikea pysyä pystyssä. Joillain koirilla kestää kai päiviä toipua epiduraalista.

Mä pidin koiralla paitaa ja housuja ensinnäiset 4 päivää, kun oli se laastari ja tuoreet haavat. Muutenkin se oli niin kamoissa että makaili vaan siinä korissa jonka olin sille laittanut eikä suostunut juoda ja syödä joten juotin ruiskulla ja syötin vaan herkkuja.

Tajuan ja teenkin. Olen yrittänyt mulkata ruokavalioo kuntoon, tyhjennän itse ja silti rampataan jatkuvasti ell tyhjennyttämässä/tarkistamassa.
Ei me mitään jahkailla täällä, tuntuu vaan siltä, että millään ei ole mitään vaikutusta tuohon vaivaan. :(

Tajuan ja teenkin. Olen yrittänyt mulkata ruokavalioo kuntoon, tyhjennän itse ja silti rampataan jatkuvasti ell tyhjennyttämässä/tarkistamassa.
Ei me mitään jahkailla täällä, tuntuu vaan siltä, että millään ei ole mitään vaikutusta tuohon vaivaan. :(

Koiralla voi olla valuvika, eikä ole sun syy että se aina tulehtuu. Pois vaan turhat rypäleet sieltä niin loppuu se rääkki. :)

Mutta jos tuota on kauankin tehty, niin oikeastikaan ei ole muuta kuin kaksi vaihtoehtoa: leikkaus tai lopetus. Jos mikään ruokavalion vaihtaminen tai tyhjentäminen tai muukaan ei auta, niin se vain on pakko leikata. Tai lopettaa. Näillä kahdella vaihtoehdolla ON vaikutusta tuohon vaivaan.

Yhden työkaverin koiralta leikattiin anaalirauhaset, ja olihan se aika ikävä toimenpide, mutta koira kyllä toipui parissa viikossa ja nyt eivät anaalit enää vaivaa. Leikkaus maksoi jotain 400e (pienehkö koira), mikä ei minusta ole ihan tolkuttomasti.

Meidänkin koiralla oli nuorena anaalirauhasvaivoja, mutta ei ollenkaan noin pahoja. Eivät vain meinanneet millään tyhjentyä itsekseen. Luiden (siis oikeiden, ei nahkarullien) syöttäminen nappularuuan lisänä auttoi aika hyvin, niitä syötyään koira kakkasi sellaisia valkoisia kovia kikkareita, joiden pinnistely ilmeisesti tyhjensi rauhaset.

Meidän 1-vuotiaalta koiralta leikattii viime keväänä rauhaset ja kyllä oli sen yhden päivän tuskan arvoista. Koiran elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Tosiaan ekat 24h oli tosi kipeä sen jälkeen kun heräsi, mut sitten seuraavana päivänä piti jo rajoittaa toisen menoa ettei hypi tikkejä auki.

Kun ne tulehtuu, koira viedään eläinlääkäriin jossa koira hoidetaan ja saa kipulääkkeet ja antibiootit. Oletan että näin ap myös toimii.

Se leikkaus on kallis ja todi kivulias. Koko pers verillä sen jälkeen. Koiraa pitää hoitaa aikalailla viikko niin että aina kun se kakkaa tai pissaa, sen peppu pitää huuhdella ja kuivata. Meillä laitettiin leikkauksessa koiralle kipulaastari, joka on nieltynä tappava. Vahtia siis joutuu aika paljon. Koiralla voi tietysti pitää sitä kauluria, mutta silti sitä pitää hoitaa paljon, sen voi olla aluksi vaikea pysyä pystyssä. Joillain koirilla kestää kai päiviä toipua epiduraalista.

Mä pidin koiralla paitaa ja housuja ensinnäiset 4 päivää, kun oli se laastari ja tuoreet haavat. Muutenkin se oli niin kamoissa että makaili vaan siinä korissa jonka olin sille laittanut eikä suostunut juoda ja syödä joten juotin ruiskulla ja syötin vaan herkkuja.

Ei koirille nyt mitään epiduraalia pistetä! Ei se synnyttämässä ole kun rauhaset leikataan. Meidän koira sai perus nukutuspiikin ihan niskanahkan ja nukkui nätisti pari tuntia. Kipulääkettä sai klinikalla piikistä ja kotiin ihan tablettia. Kauluria pidettiin silloin kun koira oli yksin, vaikka ei sitä kyllä oma peppu kiinnostanut ollenkaan.

Eikä sitä persettäkään tarvinnut pestä kun sen kerran päivässä mitä se kakkasi, silloinkin suihkulla huuhtelu riitti kun ei sitä leikkuukohtaa saa hinkata. Ostin myös suolavesiliuosta jolla pyyhin varovasti jos ei ollut kovin likainen peba.antibiootithan sillä on pari viikkoa, joten ei se haava tulehtumaan pääse.

Eli sanoisin et rohkeesti vaan leikkaukseen!

Ja taas varasin lääkäriajan koiralle. Samalla mietitään lopullista ratkaisua asialle. :(
Ei tämä saa jatkua enää näin, koiralle ei ruoka maistu ja kaiken lisäksi joutuu tosiaan napsimaan usein lääkkeitä lääkkeen perään.

Niin, ja tosiaan tämä on vaikuttanut koiran psyykeeseen, se on nykyisin paljon ärhäkkäämpi mitä aikaisemmin.

Ja taas varasin lääkäriajan koiralle. Samalla mietitään lopullista ratkaisua asialle. :(
Ei tämä saa jatkua enää näin, koiralle ei ruoka maistu ja kaiken lisäksi joutuu tosiaan napsimaan usein lääkkeitä lääkkeen perään.

Niin, ja tosiaan tämä on vaikuttanut koiran psyykeeseen, se on nykyisin paljon ärhäkkäämpi mitä aikaisemmin.

Tää vaikuttaa kovasti siltä että ette viitsi satsata sitä 200-500 euroa koiran leikkaukseen?
Ikävä kyllä koira pitäisi sitten viedä piikille, eli miehesi on täysin oikeassa. Parempi se kuolema on kuin jatkuva kärsimys.

[QUOTE="nana";28036154]Ei koirille nyt mitään epiduraalia pistetä! Ei se synnyttämässä ole kun rauhaset leikataan. Meidän koira sai perus nukutuspiikin ihan niskanahkan ja nukkui nätisti pari tuntia. Kipulääkettä sai klinikalla piikistä ja kotiin ihan tablettia. Kauluria pidettiin silloin kun koira oli yksin, vaikka ei sitä kyllä oma peppu kiinnostanut ollenkaan.

Eikä sitä persettäkään tarvinnut pestä kun sen kerran päivässä mitä se kakkasi, silloinkin suihkulla huuhtelu riitti kun ei sitä leikkuukohtaa saa hinkata. Ostin myös suolavesiliuosta jolla pyyhin varovasti jos ei ollut kovin likainen peba.antibiootithan sillä on pari viikkoa, joten ei se haava tulehtumaan pääse.

Eli sanoisin et rohkeesti vaan leikkaukseen![/QUOTE]

Teillä ei ehkä tehty, meillä tehtiin epiduraali. Ja sitä kohtaa neuvottiin suihkuttamaan vähintään 4 kertaa päivässä. No, meillä olikin aika kallis se leikkaus. Ehkä eläinlääkäreotäkin on erilaisia.

Mä en tajua mitä säkin siinä keuhkoot ja väität, mä kerroin leikkauksesta joka tapahtui viikko sitten. Ai mut tää oli tätä, että aina joku palstalla tietää miten se asia on.

Yhteistyössä