Koiralle vihreitä kasviksia vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Simba"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Simba"

Vieras
Eläintarvikeliikkeessä myyjä sanoi, että koiralle mieluiten vihreitä vihanneksia lihan kera. Toinen koiranomistaja sanoi, ettei nimenomaan vihreitä pitäisi antaa. Kumpaa uskon?
Ja porkkanaa et perunaa ei kannata antaa, kun ne tulee heti läpi. Kaalit taas saattaa tehdä ilmavaivoja. No, mistäs mä sen kasvisosion teen?

Vihreistä se kasvissössö kyllä yleensä tehdään, niin ainakin kaikissa mun näkemissä ohjeissa. (Siis sellasissa, joissa kuidun lähteenä on tuoreet kasvikset. Toinen koulukunta on sitten puurojen/ suurimoiden keittelijät.) Myös raakaruokia myyvien liikkeiden valmiit kasvissössöt on lähinnä vihreistä kasviksista (pääasiassa salaatti, kurkku, kesäkurpitsa). Ihan näin maalaisjärjelläkin ajattelisin, että tuollaiset miedon makuiset, pehmeät kasvikset ois parhaita.

Oliko tuolla vihreiden vastustajalla jotain perusteita väitteelleen? Mitä hän sitten suositteli niiden sijaan?

PS. Jos olet aloittelemassa raakaruokintaa, niin muistathan huolehtia myös riittävästä kalkin saannista! :)

En ole aloittamassa mittään raakaruokintoja/barffauksia, vaan nappuloiden lisäksi vuorotellen annettavaksi. Okei, salaatti/kurkku/kesäkurpitsa otetaan meille. Mitä mä niille teen? Haluisin valmiita mössöjä pakkaseen, että helppo antaa sitten.

[QUOTE="Simba";26727048]En ole aloittamassa mittään raakaruokintoja/barffauksia, vaan nappuloiden lisäksi vuorotellen annettavaksi. Okei, salaatti/kurkku/kesäkurpitsa otetaan meille. Mitä mä niille teen? Haluisin valmiita mössöjä pakkaseen, että helppo antaa sitten.[/QUOTE]

Aloitetaas nyt alusta. Eli sä annat koiralle nappuloita...ja sen lisäksi kasviksia ja lihaa.

Mikäli näin, niin tässä mennään nyt siltä osin metsään, että jotta koiran sapuska pysyy tasapainoisena, koiralle tulee antaa myös luita. Siivet ovat luu/lihasuhteeltaan vissiin sieltä parhaimmasta päästä...eli voisit antaa vaikka siipiä ja sitten sitä kasvismössöä. Ja sitten niitä nappuloita.

Ja kyllähän se nimenomaan on sitä raakaruokintaa/barffausta, jos annat nappuloiden lisäksi myös kasvismössöä ja lihaa. Mutta muista tosiaan vielä se luu, jotta tasapaino säilyy.

Kasvismössön tulisi koostua vihreästä, kuten salaatista, parsakaalista, kesäkurpitsasta, kurkusta, pinaatista ja kaalista. Joukkoon voi lisätä myös porkkanaa, kukkakaalia ja valkosipulia. Lisäksi joukkoon voi laittaa marjoja ja hedelmiä. Me on käytetty paljon myös nokkosta ja jonninverran omenaakin.

Ja ne kasvikset vedät mössöksi..siis mahulingolla tai vaikka lihamyllyllä. Sauvasekoitin ei toimi, kokeiltu on. Pelkkä raastaminen ei auta, koska koira ei kykene käyttämään liian karkeaa kasvisainesta...jolloin se kasvis on siis ihan yhtä tyhjän kanssa.

Siis saahan tuo luita. Tommossii selkärankoja on vetänyt ja sitten jotain muuta lihasampaa ja sitten siansorkkia yms. No luulenpa että nuo nappulat(Belcando) pysyy pääravintona. Nuo muut ovat vaihtelua.

• Tykkää
Reactions: chef
Okei Cefin kasvislista otetaan käyttöön. Kuuluu moni niistä meidän immeistenkin syötäviin. Ja luulin ettei sitä sanota barffaukseksi, jos kuitenkin syöttää niitä nappuloita :) Ja noita luita en ole lukenut ruoaksi, vaan herkuksi/tekemiseksi :D

Tää on just se et on mielipide jokaiseen lähtöön... Mulle on sanottu että missään nimessä ei pidä sekoittaa koiran ruoansulatuselimistöä sillä että annetaan rakaa ruokaa ja nappuloita sekaisin. Tämän kertomuksen pohjalla on siis periaate että lihat yms luut vaativat pitkän sulamisajan ja yleensä ruokitaankin kerran vrk. Jos siis annat koiralle esim aamulla nappulaa ja illalla lihaa niin nopeasti sulavat nappulat työntävät hitaammin sulavan ruoan pois suolesta ennenkuin se edes on ehtinyt sulaa. Samoin raaka ruoan annon aloitus tulisi tehdä hitaasti jotta nappula ruoalla eläneen koiran maha bakteerit/suolistobakteerit ehtivät tottua "vahvempaan" ruokaan...
Ja tämä siis vain yksi mielipide joka minulle on kerrottu :D

[QUOTE="Simba";26727421]Okei Cefin kasvislista otetaan käyttöön. Kuuluu moni niistä meidän immeistenkin syötäviin. Ja luulin ettei sitä sanota barffaukseksi, jos kuitenkin syöttää niitä nappuloita :) Ja noita luita en ole lukenut ruoaksi, vaan herkuksi/tekemiseksi :D[/QUOTE]

Se on puolibarffausta, jos syötetään sekaisin :)

[QUOTE="Hih";26727487]Tää on just se et on mielipide jokaiseen lähtöön... Mulle on sanottu että missään nimessä ei pidä sekoittaa koiran ruoansulatuselimistöä sillä että annetaan rakaa ruokaa ja nappuloita sekaisin. Tämän kertomuksen pohjalla on siis periaate että lihat yms luut vaativat pitkän sulamisajan ja yleensä ruokitaankin kerran vrk. Jos siis annat koiralle esim aamulla nappulaa ja illalla lihaa niin nopeasti sulavat nappulat työntävät hitaammin sulavan ruoan pois suolesta ennenkuin se edes on ehtinyt sulaa. Samoin raaka ruoan annon aloitus tulisi tehdä hitaasti jotta nappula ruoalla eläneen koiran maha bakteerit/suolistobakteerit ehtivät tottua "vahvempaan" ruokaan...
Ja tämä siis vain yksi mielipide joka minulle on kerrottu :D[/QUOTE]

Voinee pitää ihan paikkansakin. Mulla ei ole tästä siis muuta tietoa, kuin että ainakin aikoinaan puolibarffauskin oli monella käytössä.

Meillä koirat syövät vain kerran päivässä, vaikka ovat siis lähes puhtaalla nappularuokavaliolla. Ja suurimmalla osalla tutuistani on sama tilanne. Ja tämä siis siksi, että kerran vuorokaudessa syöminen on urheilevalle/työtä tekevälle koiralle paras vaihtoehto verensokerin nousuja ja laskuja ajatellen.

Mun koirakaan ei syö kuin kerran päivässä. Ei yksinkertaisesti suostu syömään enempää. Mutta hmm...

Tuo koira on kyllä saanut noita rustoja yms. aina, että kai sillä on vatsa jo tottunut niihin bakteereihin. Varsinkin, kun antaa niiden muhia useammankin päivää jossain lattialla lojumassa...

Jos syötät lihaa vain silloin tällöin, niin kalkin kanssa ei ole niin tarkkaa, mutta jos annat tyyliin puolet ruokintakerroista nappuloita ja puolet lihaa, niin kalkkilisä voisi olla jo ihan hyvä. Kalkkia koira saa tosiaan luista, mutta niitä pitää silloin syödä suht paljon. Monilla koirilla menee isosta luumäärästä maha turhan kovalle, varsinkin aluksi. Omasta mielestäni helpompaa on lisätä liha-aterioihin kalkkia purkista, jolloin annostus on helposti mitattavissa. Luitakin kannattaa silti edelleen antaa, koska kuten sanoitkin, ne ovat koiralle mukavaa ajanvietettä :)

Minäkin olen kuullut tuon jutun, ettei raakaruokaa ja nappuloita saisi yhdistellä, mutta itse en siihen oikein usko. Ei kai esim. eri ruhon osatkaan sula samalla nopeudella, tai kasvikset ja liha... No, omaa koiraasi (ja sen ulosteita..) tarkkailemalla kyllä varmaan näet miten tuo eri ruokien yhdistäminen toimii. Joillakin koirilla olen kuullut nappuloiden ja raakaruoan yhdistämisen aiheuttavan esim. oksentelua, toisilla (useimmilla) taas ei mitään ongelmia.

palkokasvit ja herneet kannattaa keittää eikä kannata antaa palkokasveja paljon koska saattavat aiheuttaa ilmavaivoja. tomaattia,pottua,munakoisoa ja paprikaa ja tavallista sipulia ei kannata antaa koska koiran vatsa ei niitä sulata ja sipulista voi tulla anemia.

Tuo koissu saa lisäksi tavallisen viilin useammankin kerran viikossa. Kakassa on väri ollut kaikenkirjavaa keltasesta tummanruskeaan(ei vihreätä eikä punaista), mutta pääasiassa kunnon pötkylää tekee. Lihaa kun lisäsin, niin oli vähän aikaa kovana. Ei tuo fifty-fifty ole nappulat ja raakaruoka. Kyllä laiskan omistajan koirana joutuu enempi niitä nappuloita vetämään. Luita/rustoja syö aika huonosti, tarjontaa on kesäisin joka päivä.

[QUOTE="vieras";26727697]palkokasvit ja herneet kannattaa keittää eikä kannata antaa palkokasveja paljon koska saattavat aiheuttaa ilmavaivoja. tomaattia,pottua,munakoisoa ja paprikaa ja tavallista sipulia ei kannata antaa koska koiran vatsa ei niitä sulata ja sipulista voi tulla anemia.[/QUOTE]

Näitä meillä ei syö ihmisetkään, joten on helppo olla antamatta.

Yhteistyössä