Koiralla nivelrikko? :( kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Muutama viikko sitten meidän koira alkoi lenkkaamaan toisella kontilla. Välillä oli normaali, välillä lenkkas.. vähitellen paheni, kunnen tällä viikolla iski yhtäkkiä tosi pahaksi. Huomaan että se on levon jälkeen takajaaroista ihan jäykkä. Rasituksen jälkeen on kipeän oloinen. Lenkkaa jalkaa, ei kunnolla pääse ylös/hyppimään tms.

Meillä on aika varattuna tiistaille, mutta kamala tuota on katsoa. ja odottaa diagnoosia. Pelkään että se on nivelrikko, mikä ilmeisesti on aika yleinen. Koiralla on vähän ylipainoa ja muita sairauksiakin jo, joten olen todella huolestunut.

Miten tuo nivelrikko todetaan ja miten sitä hoidetaan? kuinka kauan teidän koira on elänyt "hyvää elämää" diagnoosin jälkeen?

Meidän cockeri joudittiin ihan nuorena päästää paremmille metsästysmaille kun ei mitkään lääkkeet auttaneet =(
Oli nuori, vasta 4 vuotias, mutta mitään hoitokeinoja ei enään ollut ;(
kokeiltiin nivellääkkeillä+kipulääkkeillä kk, mutta oli liian vakavat nivelrikot jo silloin, ilmeisesti jotain synnynnäistä häikkää, jota ei vain oireillut aiemmin.

Meidän cockeri joudittiin ihan nuorena päästää paremmille metsästysmaille kun ei mitkään lääkkeet auttaneet =(
Oli nuori, vasta 4 vuotias, mutta mitään hoitokeinoja ei enään ollut ;(
kokeiltiin nivellääkkeillä+kipulääkkeillä kk, mutta oli liian vakavat nivelrikot jo silloin, ilmeisesti jotain synnynnäistä häikkää, jota ei vain oireillut aiemmin.

kiitos kokemuksesta, vaikkakin ei kannustavasta. otan osaa :( Meidän koiralla on nyt selvästi kipuja, vaikka ei helposti niitä näytä. On silti ruokahalu tallella ja kova olis meno lenkeille ellei vähän toppuuttelis. Ajattelin että jos se nivelrikko on niin lääkkeitä kokeillaan, jos auttavat niin saa elää niin kauan kuin vaikuttaa hyvinvoivalta. Vaikka tylsää onkin aloittaa päivä jo nyt kahdella pilleripurkilla

Mun saksanpaimenkoiralla todettiin synnynnäinen nivelrikko kun se alkoi ontua yhtäkkiä 6kk vanhana.Kuvautin sen yksityisellä joka oli erikoistunut näihin.Sanoi että ilman lenkitystä ja rasitusta se saattaa elää 4 vuotta.
Ei ole lenkitetty kuin pakosta,vaikka siitä onkin tullut ilmoitus eläinsuojeluun yms. mutta rasitusta on vältetty ja koira täyttää 8 vuotta tänä vuonna ja on kotikoirana pärjännyt hyvin.

Mulla itellä on kultainennoutaja ja sillä on ylipainoa vähän liikaakin. aloin lenkittämään sitä noin kuukausi sitten, vähän enemmän ja pitempiä lenkkejä. parin viikon sisällä olen huomannut esim lenkillä että se pysähtelee ja ei haluis jatkaa matkaansa, (tekee noin useasti lenkin aikana) ja tänään kun se hyppäs trampoliinille niin ei halunnut hypätä sieltä alas, oli siellä ainakin puoli tuntia. olen myös huomannut että sitä ei innosta niin paljon leikkiä yms. ja lenkin jälkeen aina todella väsynyt ja nukkuu todella pitkään. se on kolme vuotias ja ollut ennen todella pirteä kuin peipponen. en tiedä mitä tehdä.. itsellä ei ole rahaa viedä eläinlääkärille ja vanhemmat eivät suostu viemään. tiedättekö yhtään paljon maksaisi jos menisi näyttämään eläinlääkärille?jos sillä on joku nivelrikko tms.. en tiedä mitä tehdä.ajattelin nyt ainenkin olla tekemättä pitkiä lenkkejä. kiitos sille joka antais vähän neuvoja:)