Koiralla anaalirauhastulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukkanen2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kukkanen2

Aktiivinen jäsen
13.06.2007
4 369
1
36
:headwall:

Sai jo antibiootit ja kipulääkkeet, mutta onko kenenkään koiralla ollut vastaavaa tulehdusta ja kuinka kauan meni paranemiseen?

Koira läähättää, uikuttaa, nuolee ja yrittää purrakin takamustaan + häntäänsä, istuu äkkiä maahan, on kaikinpuolin levoton ja läähättää. Kuononpää on kostea ja lämmin...miten nopeesti noi kipulääkkeet vaikuttaa? Annettiin jo 1 ja myös ensimmäinen antibiootti.

Meidän hauva juuri parantumassa samaisesta jutusta :x

Mä totesin, että tuohon ei auta kun aika eli se, että antibiootti alkaa vaikuttaa :whistle:

Tilannetta voi helpottaa myös ihan aikuisten peräpukamarasvalla joka helpottaa sitä kipua ja kakkaamista. Lääkäri siis antoi ohjeen laittaa tota rasvaa ennen lenkkiä (ainakin).

Muok. Niin ja paranemiseen meni noin viikko. Pahimmat oireet helpotti parissa päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hieman Hankala:

Mä totesin, että tuohon ei auta kun aika eli se, että antibiootti alkaa vaikuttaa :whistle:

Tilannetta voi helpottaa myös ihan aikuisten peräpukamarasvalla joka helpottaa sitä kipua ja kakkaamista. Lääkäri siis antoi ohjeen laittaa tota rasvaa ennen lenkkiä (ainakin).

Muok. Niin ja paranemiseen meni noin viikko. Pahimmat oireet helpotti parissa päivässä.

Joskus muuten lääkäri käski laittaa ihmisten peräpukamapuikkoja tai meidän koiralle meni puolikas. Joku scheriproct oli muistaakseni nimeltään. Mut siitä on ihan hirveesti aikaa ku meil on noita ollu.

Onko teidän koiralla mitään syytä todettu miks tulehtui? Meidän muorivainaalla (koira)oli niin ahtaat ne aukot että ei siks oikein kunnolla tyhjentyny. JA yhdellä koiralla oli se mömmö niin rakeista että se ei kunnolla tullu sieltä. Ne on helppo sit tyhjentää itekin.

Meitin edesmenneellä jenkkipojalla oli ongelmalliset noi anaalirauhaset, täyttyi tosi äkkiä ja sitten tulehtui. Meillä antibiootit alko tehoomaan ehkä noin viikossa. Neuvottiin antamaan sellasta ruokaa, että uloste olis tarpeeksi kiinteää, että koiran kakatessa tavallaan sen ulosteen paine tyhjentäis osaltaan rauhasia, meillä kun pojun maha oli tosi usein löysällä. Lisäksi opettelin ite tyhjentämään anaalirauhaset :$ ettei olis kuukauden välein tarvinnut käydä eläinlääkärillä tyhjentämässä.

Tuolla ei ole ollut onneks mitään ongelmia kakkaamisen kanssa, tekee vaan aika usein mutta ei ripulia.

Sellasta mätää (?) jonka seassa vähän verta on tullut myös, mutta sitä en tiedä onko purrut ihon rikki samalla kun jäytänyt itseään :(

Toivottavasti meilläkin paranis noin nopeesti.

Mites teillä koira muuten jakseli pahimmillaan? Leikkikö, söikö, nukkuiko yöt hyvin? Meillä toi oli melko levoton viimeyönä, eikä oikein halunnut syödä aamulla. Leikki kiinnostaa kuitenkin...aina kun takapuolen pistelyltä siihen kykenee.

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Meillä aikamme taisteltiin anaalivaivojen kanssa, sitten ne leikattiin pois...
Koiralla oli silloin ikää 5-6vuotta.

Tota poistamista mäkin olen ajatellut, mitä haittaa siitä mahdollisesti koiralle on?

Olen tyhjentänyt ja tyhjennän jatkossakin+pesen lämpimällä vedellä koiran takamusta. Täytyy vaan tyhjentää varovasti, koska selvästi on arka. Olen koettanut muulloinkin tarkistaa koiran anaalirauhaset, ettei siellä ole mitään (siis silloin kun ei ole ollut tällasta vaivaa) mutta tää tilanne pääsi kyllä yllättämään nurkan takaa täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:

Tuolla ei ole ollut onneks mitään ongelmia kakkaamisen kanssa, tekee vaan aika usein mutta ei ripulia.

Sellasta mätää (?) jonka seassa vähän verta on tullut myös, mutta sitä en tiedä onko purrut ihon rikki samalla kun jäytänyt itseään :(

Mites teillä koira muuten jakseli pahimmillaan? Leikkikö, söikö, nukkuiko yöt hyvin? Meillä toi oli melko levoton viimeyönä, eikä oikein halunnut syödä aamulla. Leikki kiinnostaa kuitenkin...aina kun takapuolen pistelyltä siihen kykenee.

Pari ekaa päivää oli todella levoton eikä syönyt kun herkkuja, mutta tilanne helpottui vähitellen.
Toi peräpukamavoide auttaa myös siihen tulehduksen aiheuttamaan kipuun ja kutinaan, se viilentää ja rauhoittaa sitä tulehdusta. Meillä se ainakin toimi todella hyvin.

Älä anna koiran jyrsiä sitä peräpäätä eikä kannata hirveesti antaa nuollakaan. Meillä oli sillon kauan sitten tullu sit nielurisatulehdus kun sai pöpön pepusta. Eli jos alkaa silleen köhiä niin sit taas kuuri hakemaan.

Ja kannattaa kakattaa usein se koira. Jopa kolmesti päiävässä. Meillä kun muorivainaa teki vähintään kahdesti niin pysy ihan hyvänä sen takamus.

Ja nyt kun on ne oireet sun koiralla niin myös lämpimällä voi suihkutella jos helpottais.

Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:
Meitin edesmenneellä jenkkipojalla oli ongelmalliset noi anaalirauhaset, täyttyi tosi äkkiä ja sitten tulehtui. Meillä antibiootit alko tehoomaan ehkä noin viikossa. Neuvottiin antamaan sellasta ruokaa, että uloste olis tarpeeksi kiinteää, että koiran kakatessa tavallaan sen ulosteen paine tyhjentäis osaltaan rauhasia, meillä kun pojun maha oli tosi usein löysällä. Lisäksi opettelin ite tyhjentämään anaalirauhaset :$ ettei olis kuukauden välein tarvinnut käydä eläinlääkärillä tyhjentämässä.

Tuolla tulee ihan normi ulostetta, ei ole ollut ainakaan vielä yhtään löysää. Eiks olekin aika kivaa puuhaa se rauhasten tyhjääminen? :x

Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:

Pari ekaa päivää oli todella levoton eikä syönyt kun herkkuja, mutta tilanne helpottui vähitellen.
Toi peräpukamavoide auttaa myös siihen tulehduksen aiheuttamaan kipuun ja kutinaan, se viilentää ja rauhoittaa sitä tulehdusta. Meillä se ainakin toimi todella hyvin.

Mites jos koira nuolee sitä voidetta, onko vaarallista?

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Älä anna koiran jyrsiä sitä peräpäätä eikä kannata hirveesti antaa nuollakaan. Meillä oli sillon kauan sitten tullu sit nielurisatulehdus kun sai pöpön pepusta. Eli jos alkaa silleen köhiä niin sit taas kuuri hakemaan.

Ja kannattaa kakattaa usein se koira. Jopa kolmesti päiävässä. Meillä kun muorivainaa teki vähintään kahdesti niin pysy ihan hyvänä sen takamus.

Ja nyt kun on ne oireet sun koiralla niin myös lämpimällä voi suihkutella jos helpottais.
Juu, kakalle olen vienyt ja teki tänään monta kertaa (mutta ihan kiinteätä ) ja olen suihkutellut myös. Täytyy koittaa kieltää heti kun näkee sen purevan takamustaan, kiitti varoituksesta. Se se tästä viä puuttuu että tulee suuhunkin joku tulehdus.
:headwall:

Mites jos koira nuolee sitä voidetta, onko vaarallista?

Mä en tuohon osaa vastata. Mutta tosiaan, eläinlääkäri tuota antoi mukaan kun siellä käytiin ja sanoi sen auttavan. Mä laitoin tuota voidetta aina lenkille lähtiessä niin kai se ehti vähän vaikuttaakin (imeytyä ) ennen kun hauva sitä pääsi nuolemaan. Kyllä sitä tais hauvan suuhun silti mennä vähissä määrin, mutta käytin voidetta 4 päivää, joten en usko, että siitä suurempaa haittaa tuli.

En tiedä onko koirallani anaalirauhastulehdus.Se nuolee ja puree häntäänsä.Luulen että Lennillä on anaalirauhastulehdus.Lenni puree ihmisiä jos ihminen koskee Lennin häntään.Se murisee ja näyttää hampaitaan.

En tiedä onko koirallani anaalirauhastulehdus.Se nuolee ja puree häntäänsä.Luulen että Lennillä on anaalirauhastulehdus.Lenni puree ihmisiä jos ihminen koskee Lennin häntään.Se murisee ja näyttää hampaitaan.