Koiraihmisille kysymys!!

Mahoton mirri

Aktiivinen jäsen
06.07.2004
6 962
0
36
Meillä on tuommonen ihana lellikki suomen pystykorva, narttu. Noh, tämän meidän tyttövauvan (kohta 11kk) kanssa tulee tosi hyvin juttuun, saattavat leikkiä ja koira on kova vahtimaan tytön perään jne. Mutta, yks pieni tai no oikeastaan isokin asia mua vaivaa enkä tiiä miten pitäisi toimia. Kun koira on tytölle ruoasta kateellinen, ei ole vihainen mut käy varastelemassa kädestä esim. piparia tai vaikka pelkkää leipää mikä ei varmasti ennen pelkästää ole tuolle koiralle edes maistunut :kieh: Vaikka kuinka komentaa ja pistää paikalle niin aina se ehtii jossain välissä napata tytön kädestä, oisko kellään vinkkejä miten voisi kouluttaa vielä vanhaa koiraa (8 vuotta) tällaisessa asiassa? Kiitos. =)

meillä tyttö 10kk menee tuon saksanpaimenkoiran luo aina ruoan kans ja tunkee oikeen kuonon eteen. Kiusaa koiraa, kun ei saa ottaa. Meillä mies sai koiran jotenkin opetettua ettei saa ottaa, komens oikein lujasti niin oppi sit.

Voit myös laittaa tytön käteen jotain tosi pahaa, väkevää, tosin on varottava ettei tyttö laita omaan suuhunsa.
Mutta paras neuvo toki tuo edellinen, että syö vain omalla paikallaan, eikä kulje.

Ollaan me tyttöäkin komennettu ettei mee koiran luo silloin kun se on paikalla mut tuo koira on niin ovela. Muuten tosi tottelevainen, ihana hauva mut tässä asiassa niin itsepäinen kuin voi vaan olla. :D

mä tiedän, että meillä tulee olemaan tuo tilanne kohta kun esikoinen siirtyy kiinteisiin. meillä koirat tottelee kyllä lujaa "EI!"-kieltoa, eikö teillä auta se? Kun koira meinaa ottaa kädestä, tiukka kielto, ja jos koira tottelee ja menee pois tytön luota, kehutte koiraa oikeasta toiminnasta. Tuolla tekniikalla meidän "pojat" on oppineet olemaan menemättä vauvan luo ilman ihmisseuraa. :)

Meillä menee niin et tyttö oikein lykkää leipää tms koiralle, joskus vielä nappaa jo suussa olevan palan pois ja koira kattoo surullisena perään. Eli meillä on erilainen tilanne ja ollaan otettu tytön kans se tyyli et jos antaa koiralle niin koira sen kans sit saa ja jos tytöllä on jotain kädessä niin koira ei sitä hae ilman et tyttö sen itse antaa.

Pitää kertoo kun tuli tästä mieleen: oli tutun 2 v tyttö kylässä ja söi munkkia. Hän tarjosi sitä sitten meidän koiralle ilman lupaa, koira katsoi ensin pitkään, avasi sitten suunsa ja oli jo varovasti haukkaamassa munkkia omaan suuhunsa. Mä sanoin nopsaan "Kaapo, EI!" ja koira vetäs suunsa pois ja ennenkun kukaan ehti väliin, tyttö jo haukkasi koiran suussa käynyttä munkkia... Noh, se mikä ei tapa, se vahvistaa. Mutta tässäkin tapauksessa lapsi oikein tyrkytti herkkua koiralle, ja onhan koiran vaikea ymmärtää milloin ei saa ottaa kun tarjotaan. Tosin koiran ilmeestä näin, että se vähän epäili "Voiko tämä olla totta, kokonainen munkki mulle" ;) :laugh:

meillä kun tyttö käy hakemas koiran luunkin koiralta ja alkaa ite syömään sitä...koira sit odottaa et tyttö jättää luun ja käy heti hakemas, tyttö huomaa ja hakee luun takas...tosin tää yleensä toistuu monta kertaa, kunnes jompi kumpi luovuttaa

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-86:
meillä tyttö 10kk menee tuon saksanpaimenkoiran luo aina ruoan kans ja tunkee oikeen kuonon eteen. Kiusaa koiraa, kun ei saa ottaa. Meillä mies sai koiran jotenkin opetettua ettei saa ottaa, komens oikein lujasti niin oppi sit.

Meidän vuosikas tekee ihan samaa. Kiusaa koiraa kun se ei saa ottaa kädestä. Sitten poika tekee sitä että syöttötuolista muka vahingossa tiputtaa aina ruokaa jonka koira sitten syö ja pojalla on hauskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meidän vuosikas tekee ihan samaa. Kiusaa koiraa kun se ei saa ottaa kädestä. Sitten poika tekee sitä että syöttötuolista muka vahingossa tiputtaa aina ruokaa jonka koira sitten syö ja pojalla on hauskaa.

Joo toi kuulostaa kans tutulta toiminnalta tuttavien lasten kanssa. Siinä on koulutuksen paikkaa molemmille kun sekä koiran että lapsen on opittava"EI!" =) Mutta sen tiedän, että meidän Kaapo-koira ihastuu meidän vauvaan oikein kunnolla siinä vaiheessa kun alkaa syödä itse. Se jo tässä ihasteli kun eka kertaa syötin vauvalle bataattisosetta, katseli tarkkaan, että "Jaahah, nyt pitää vissiin alkaa jo tuoltakin kerjätä".

meilläkin teki koira sellaista kun tyttö oli pieni. nyt ei enää uskalla,tytöllä on nii kova ääni...tosin on oppinu varjeleen leipiään ems. mutta jos jättää johkin matalalle leivän ja menee pissalle niin on se sit hävinnyt..

Jotkut koirat on kyllä niin kovapäisiä ja ahneita, että ei ne opi... Ei hyvällä eikä pahalla. Mun veljen koira varastaa pöydästäkin vaikka itse istutaan vieressä. Tekee oikein yllätyshyökkäyksen ja vetäsee vaikka sämpylän pureksimatta... :whistle:

en tiedä miten toi meidän koiruus on asian oppinut, mutta koskaan ei ole mitään pojan kädestä ottanut.
Onkohan siinä jotain perää, et koiruudelle ei ole koskaan mitään kädestä annettu vaan kaikki ruoka ja herkkupalat on aina laitettu sen kuppiin....

Meille ei tuota ongelmaa koskaan muodostunut koska koiralle on heti alkuunsa tehty selväksi että keittiöön ei ole asiaa. Kun en muutenkaan tykkää että koira lompsottaa pitkin keittiötä ja levittelee karvojaan ruokien päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Jotkut koirat on kyllä niin kovapäisiä ja ahneita, että ei ne opi... Ei hyvällä eikä pahalla. Mun veljen koira varastaa pöydästäkin vaikka itse istutaan vieressä. Tekee oikein yllätyshyökkäyksen ja vetäsee vaikka sämpylän pureksimatta... :whistle:

mun luupääpuupäää oppi ymmärtämään kiellon ruokaan liittyen kun vetäs vastakeitetyn perunan, joka putos multa kattilasta kun kaadoin keitinvedet pois. Koira nappas potun, huusin tietty kovaa että "EI!" ettei raukan suu palais, mut sehän nielas sen hädissään kun ajatteli olevan oikein herkkua. Kohta sitten oksenteli kun paloi kurkku :( MUTTA oppi uskomaan kieltoa, seuraavan kerran multa putos juusto lattialle mutta siihen jäi kun kiljaisin "ei" :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ettei juokse namut kädessä pitkin taloa ;) ja koiralle ei saa antaa ruokiaan. Tätä mieltä minä olen.

Väärin. Koira on aina laumassa lasta alempana ja koiralle kuuluu opettaa ettei ruokakupista tarvitse olla mustasukkainen. Toki lapselle kuuluu opettaa ettei mene häiritsemään syömässä olevaa koiraa, mutta periaatteessa koira ei saa murista tai muuten näytellä purukalustoaan kupilleen menevälle lapselle tai aikuiselle.

ap teidän täytyy kieltää koiraa vaan sitkeästi joka kerta kun se murisee tai käyttäytyy vihaisesti. Simppeli EI riittää toisille, toiset taas vaatii esim. sen että kuppi nostetaan vähäksi aikaa jonnekin korkealle.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:

mun luupääpuupäää oppi ymmärtämään kiellon ruokaan liittyen kun vetäs vastakeitetyn perunan, joka putos multa kattilasta kun kaadoin keitinvedet pois. Koira nappas potun, huusin tietty kovaa että "EI!" ettei raukan suu palais, mut sehän nielas sen hädissään kun ajatteli olevan oikein herkkua. Kohta sitten oksenteli kun paloi kurkku :( MUTTA oppi uskomaan kieltoa, seuraavan kerran multa putos juusto lattialle mutta siihen jäi kun kiljaisin "ei" :kieh:

Tämä koira on varastanut grillistä tulikuuman makkaran. Verta vaan tuli kurkusta ja kielestä, kun sen kokonaisena nielaisi. Vähän aikaa uikutti ja taas suunniteltiin varastamista.

Että sanoisinko, että ei tehoa tämäkään konsti. :whistle:

no meillä on kaksi koiraa, eikä kumpikaan uskalla tytöltä ilman lupaa mitään ottaa.
Koirat kyllä seuraavat tyttöä, jos tytöllä on makkara tms muuta syötävää, mutta ovat oppineet, että vihainen mamma tulee, jos uskaltautuvat maistelemaan tytön kädestä.

Kerran kylläkin olin keittiössä, ja tyttö sämpylän kanssa olohuoneessa.
Hetken päästä tyttö juoksee kiljuen keittiöön joten kävelin rauhallisesti olkkariin katsomaan, että mitä tapahtui.
Isompi koirista katso anteeksipyytelevästi ja sylki sämpylän pois suustaan :D
Ei tarvinnut edes kieltää, sillä aika hyvin meillä ymmärretään, että mitään ei oteta mistään ilman lupaa.
Eräs ilta unohdin ranskalaiset olkkarin pöydälle ja menin nukkumaan.
Samat ranskalaiset oli vielä aamullakin koskemattomina olkkarin pöydällä.

Ja jos koirat syövät ruokaa omista kipoistaan, niin saattavat kenties vähän murahdella toisilleen, mutta jos tyttö sattuu menemään väliin, niin molemmat koirat poistuvat paikalta ja tulevat syömään vasta, kun tyttö on lähtenyt lähettyviltä. (tyttö ei siis ota ruokakipoista mitään, vaan menee vaan lähistölle hengailemaan..)

Kiitti teille vinkeistä. Kyllä tuon meidän koiran saa tottelemaan ja paikalle mut se uikutus ja vikinä sitten on eri asia mitä ei taas jaksaisi kuunnella mikä tulee siitä kun se tietää et vauva saa jotain ja se ei B)

Yhteistyössä