KOIRAIHMISET !! MIELIPITEITÄ!

Kysyn mielipidettänne:

Sairasta:
Olin ulkoilemassa koirani kanssa.
Ehdittiin isolle parkkipaikallemme ulko-ovesta kun huomasin naapuruston pitävän toista koiraansa irti.
Jostakin syystä koira ärhentelee omalleni aina ohi kulkiessa eikä omani ole lainkaan alistuva.
Kiersimme siis minkä voin, mutta..

Koira juoksi oman tyttöni kurkkuun kiinni.
Ko. koira pelästyi kuitenkin heti kun omani päästi äänen.

Sain pidettyä tappelun aisoissa pitämällä omaani kiinni ja toista jalallani loitommalla.
Omistaja tuli hitain askelin ja näytti olevan kovin hauskaa hysteerisestä naurusta päätellen..

Miten sinä olisit toiminut/toimisit????

Hämmästelen kenenkään pitävän koiraa irti parkkipaikalla jossa autoja paljon,
agressiivista koiraa irti asuinalueella jossa lapsia,
naureskelevan sen käydessä päälle.

Jos paikka olisi ollut toinen ,olisin antanut omani suojella itseään
Mutta:
Tytsy ei ole pienimmästä päästä, rotikka-koktaili 40kg joten olisinko minä saanut syyn niskoille päästämällä omanikin vapaaksi??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dada:
Mutta jos tietäisin jo etukäteen lopputuloksen toisen omistajan koirasta,
päästäessäni omani toteuttamaan itseään..
saattaisi se olla jokseenkin paheksuttavaa? :| :whistle: :ashamed:
Näinpä, enkä näe mitään syytä miksi pitäisi toteuttaa.. Irrallaan olevan koiran omistaja on vastuussa lemmikistään..

Onko se toinen oikeasti aggressiivinen vai rähjääkö vain?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaddy:
Alkuperäinen kirjoittaja Dada:
Mutta jos tietäisin jo etukäteen lopputuloksen toisen omistajan koirasta,
päästäessäni omani toteuttamaan itseään..
saattaisi se olla jokseenkin paheksuttavaa? :| :whistle: :ashamed:
Näinpä, enkä näe mitään syytä miksi pitäisi toteuttaa.. Irrallaan olevan koiran omistaja on vastuussa lemmikistään..

Onko se toinen oikeasti aggressiivinen vai rähjääkö vain?


Jos toinen juoksee 50metrin päästä suoraan hihnassa olevan koirani kurkkuun, en pidä sitä enää rähjäämisenä?
* muoks* aiemmin näiden välillä on ollu vaan pientä rähjäystä jos liian likelle on joutuneet.
 
olisin varmaan jättäny koirat sänsimään keskenään ja hyökänny ite sen toisen koiran omistajan kimppuun. sellanen selkäsauna tollasille ettei ihan heti unohdu.. suorastaan v-mäisiä tollaset jotka pitää koiriaan irti esim. lenkkipoluilla missä menee paljo toisia koiria. Yhden jätkän meinannu jo nuijia siitä hyvästä ku päästi fifinsä liian lähelle tätin koiraa joka oli sillon mun vastuulla.
 
fh
Teit musta ihan oikein, suojasit omaa koiraa toisen agressiivisuudelta. Sun koira luottaa siihen et mamma hoitaa nää tilanteet eikä hänen tarvi sitä tehdä. Jos oisit päästänyt omasi vapaaksi niin olisit näyttänyt koirallesi ettet osaa suojella sitä vaan sen on tehtävä se itse... Ja typeriä koiran omistajia lötyy joka puolelta! Se on valitettavaa ja yleensä kun ei saada omaa vapaana olevaa koiraa hallintaan huudetaan perään että "ei se mitään tee se on ihan kiltti" ai että se ärsyttää!!! Mutta hyvä ettei kuitenkaan käynyt pahemmin. Oliko tämä joka hyökkäsi päälle saman kokoinen vai pienempi koira? Koirat ku alkaa tappelee kunnolla niin voi olla aika vaikee irrottaa niitä toisistaan.. Että ihan hyvä että suojelit omaasi tappelulta..
 
No siis jos päästät omasi vapaaksi myös, niin olet yhtälailla syyllinen kuin tuo toinenkin. Myös on tosi typerää alkaa uhkailemaan omalla koirallaan kuten muut on tässä ehdotellut ihan vain siksi, ettei kannata koirasi rodun nimeä enempää pilata.

Pikemmiten olisit voinut sanoa toiselle, että tuollainen voi olla tosi vaarallista, koska kaikki koirat eivät ole ystävällisiä tuollaisille ärähtelijä koirille. Kerro ihan faktat kuinka hädintuskin sait koirasi pidettyä sillain, ettei se "tappanut" sitä toisen koiraa. Jos vaan naurahtelee: no kun tämä meidän koira vaan haukkuu, muttei pure, niin ihan vapaasti voi sanoa, että kaikkien koirat eivät olekaan sellaisia.

Mutta ei ne silti opi pätkääkään ennenkuin oikeasta jotain sattuu.. Siltikin ne yrittää vääntää asiaa tietysti purevan koiran syyksi ja siksi onkin järjettömän tärkeää, että pystyt näyttämään, että sulla oli kokoajan hihna kädessä ja toisen koira juoksi vapaana ettet voinut enempää tehdä mitään.

*MUOksi* Ja jos se koira oikeasti hyökkäsi omasi koirasi kurkkuun olisit voinut alkaa tutkimaan sesseäsi ja miettiä ääneen, että pitäisikö sesse viedä lääkäriin ihan vaan tarkastamaan, ettei sattunut pahempaa ja tietysti toisen pussilla! Ehkäpä oppii mitä tuollaisesta seuraa!!
 
Noita löytyy aina.. Ite jouduin täs yhtä dobberia komentaan kun meinas koira-aitauksessa tehä hakkelusta mun koirasta eikä omistaja reagoinut mitenkään. :eek: :headwall:

Musta kyllä vain samankokoiset koirat irti keskenään "sopimaan riita", muuten siitä ei voi olla iloa kellekään. Vaikka oliskin tyhmä omistaja sillä toisella koiralla, ei sitä saa sille koiralle kostaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fh:
Teit musta ihan oikein, suojasit omaa koiraa toisen agressiivisuudelta. Sun koira luottaa siihen et mamma hoitaa nää tilanteet eikä hänen tarvi sitä tehdä. Jos oisit päästänyt omasi vapaaksi niin olisit näyttänyt koirallesi ettet osaa suojella sitä vaan sen on tehtävä se itse... Ja typeriä koiran omistajia lötyy joka puolelta! Se on valitettavaa ja yleensä kun ei saada omaa vapaana olevaa koiraa hallintaan huudetaan perään että "ei se mitään tee se on ihan kiltti" ai että se ärsyttää!!! Mutta hyvä ettei kuitenkaan käynyt pahemmin. Oliko tämä joka hyökkäsi päälle saman kokoinen vai pienempi koira? Koirat ku alkaa tappelee kunnolla niin voi olla aika vaikee irrottaa niitä toisistaan.. Että ihan hyvä että suojelit omaasi tappelulta..


Jos olisi ollut omaani isompi, en olisi voinut sitä niin vain jalalla pidellä, vähän pienempi siis. ei mikään sylikoirakokoinen, ehkä collien tms.

 
Melizza
Meille kävi niin, että olimme juuri lähteneet lenkille kun tien toisella puolella oleva vanhus kaatui ison koiran vedosta ja koira hyökkäsi meidän pienen tipsun kimppuun....puolustaja, joka on espanjassa eläessään ollut kova katukoira hyökkäsi tämän toisen koiran kimppuun ja jos en olisi ollut nopea, olisi espanjalainen tappanut tämän puolta isomman koiran....on kokenut tappaja joa näin karkeasti voin sanoa.
Jouduimme aloittamaan koulutuksen taas alusta koska espanjalainen alkoi puolustaa tipsua hullun raivolla tämän jälkeen. Onneksi taas rauhoittunut ja kävelee nätisti ohi. Toisen koiran omistaja jäi katsomaan tuliko vammoja ja jätti yhteystietonsa. Mitään ei kuitenkaan käynyt meidän koirille, hänen koiransa niskassa oli hampaanjäljet....
 
Possu Preston
Alkuperäinen kirjoittaja fh:
Teit musta ihan oikein, suojasit omaa koiraa toisen agressiivisuudelta. Sun koira luottaa siihen et mamma hoitaa nää tilanteet eikä hänen tarvi sitä tehdä. Jos oisit päästänyt omasi vapaaksi niin olisit näyttänyt koirallesi ettet osaa suojella sitä vaan sen on tehtävä se itse... Ja typeriä koiran omistajia lötyy joka puolelta! Se on valitettavaa ja yleensä kun ei saada omaa vapaana olevaa koiraa hallintaan huudetaan perään että "ei se mitään tee se on ihan kiltti" ai että se ärsyttää!!! ..
joo ja tälläsissä tilanteissa hauskinta on se, jos se kiinni oleva koira sitten ei ookkaan niin kiltti :whistle: ja mun mielestä se siinä vaiheessa on ihan sen tampion oma vika joka ei koiraansa pidä kiinni!
 
Lisättäköön, että ikinä ennen näin ei ole tapahtunut kun aikoja sitten perheen koirien kesken, kun testasivat järjestystään. silloin homma meni niin, että kun joku kävi tyttöön kiinni, ei se käynyt kiinni takaisin vaan muilla keinoin laittoi toisen menemään maahan.
sitten oli homma ohi.

tämmösiin tuntemattomien juttuihin en siis ole tottunut enkä kaiketi varautunutkaan joten en tiedä reagoinko ihan oikein. :)
 
Tätä minä eniten tässä kai mietin, mikä tuli tuossa aiemmin esillekkin..
Omani on Kiltti ja Tottelevainen..mutta ei anna "hyppiä silmille".
Joten jos omani olisikin tehnyt tilanteessa jotakin,
olisiko se minun vai vapaana pitävän syy??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dada:
tämmösiin tuntemattomien juttuihin en siis ole tottunut enkä kaiketi varautunutkaan joten en tiedä reagoinko ihan oikein. :)
Olisit puhunut lääkärireissusta koiran omistajalla ja ottanut vähintäänkin yhteystiedot ylös.. Ehkäpä säikähtää tilanteita ja oppii pitämään koiransa kiinni.

Mutta onnesta ei mitään pahempaa sattunut.
 
Possu Preston
Alkuperäinen kirjoittaja Dada:
Tätä minä eniten tässä kai mietin, mikä tuli tuossa aiemmin esillekkin..
Omani on Kiltti ja Tottelevainen..mutta ei anna "hyppiä silmille".
Joten jos omani olisikin tehnyt tilanteessa jotakin,
olisiko se minun vai vapaana pitävän syy??
mun mielestä vapaana pitävän syy, sun koirahan ois vaan puolustanu itteään
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dada:
Tätä minä eniten tässä kai mietin, mikä tuli tuossa aiemmin esillekkin..
Omani on Kiltti ja Tottelevainen..mutta ei anna "hyppiä silmille".
Joten jos omani olisikin tehnyt tilanteessa jotakin,
olisiko se minun vai vapaana pitävän syy??
Aina koira joka on "hallinnassa" eli tässä tapauksessa narussa on suojassa syiltä. Eli vapaana olevan koiran omistaja joutuu korvausvelvolliseksi. Eli jos koirasi olisi esim. tappanut toisen koiran niin voi voi.. Toisen moka, ei sinun.

Jos olisit päästänyt koirasi vapaaksi, olisi ilmeisesti molemmat joutuneet maksaan oman koiransa vahingot ulkopuoliselle. Saattaa oikeus myös katsoa, että koska molemmat teki väärin, joutuu molemmat ottamaan takkiinsa koiransa vahingot eli kiikuttamaan lekuriin oma koiransa omalla kustannuksella.
 
fh
Ei se olis sun vika ollu, vaik sun koira olis pyörittäny sitä toista koiraa. Sun koirahan ei ollu vapaana! Ja vaik vapaaksi olis päässykin niin ei kukaan sua siitä syyttäis.. Ne on kuitenkin vain koira joille sattuu ja etkä sä olis ollu missään nimessä korvausvelvollinen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dada:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaddy:
Alkuperäinen kirjoittaja Dada:
Mutta jos tietäisin jo etukäteen lopputuloksen toisen omistajan koirasta,
päästäessäni omani toteuttamaan itseään..
saattaisi se olla jokseenkin paheksuttavaa? :| :whistle: :ashamed:
Näinpä, enkä näe mitään syytä miksi pitäisi toteuttaa.. Irrallaan olevan koiran omistaja on vastuussa lemmikistään..

Onko se toinen oikeasti aggressiivinen vai rähjääkö vain?


Jos toinen juoksee 50metrin päästä suoraan hihnassa olevan koirani kurkkuun, en pidä sitä enää rähjäämisenä?
* muoks* aiemmin näiden välillä on ollu vaan pientä rähjäystä jos liian likelle on joutuneet.
Jep, kunhan kysyin..
 
Meidän naapurissa asuu ihan kiltin oloinen isohko koira ja toissa iltana, kun lähettiin tän meidän revohkan kanssa iltalenkille, oli irrallaan pihassaan. Lähti sit seuraan meitä ja ois tullu kai tekeen tuttavuutta. Omistajaa ei eka näkyny ollenkaan, mutta ilmesty sit pihastaan ja hitaasti käveli koiransa perässä. Tuskin se haukku ois vihanen ollut, mutta kun sit taas en takaa sitä, että kuinka meidän koirat ois hyväksynyt sen. Laumassa kun on 2 narttua, joista toinen juoksullaan ja sit yks uros. Kyseinen irrallaan oleva on tietääkseni kanssa uros. Annoin ukolle sit ite taluttamani koiran ja olisin ottanut koiran kiinni ja toimittanu omistajalle (oltiin ison tien suuntaan menossa), mutta toi meidän pätkä (kaikken pienin noista kolmesta, painoa noin 14 kiloa ja puolet pienempi kuin kyseinen koira) sit hokas sen ja tempas sen koiran suuntaan, jolloin säikähti ja juoksi isäntänsä luo :D.

En ite tajua miksi koiria pidetään irti, jolleivat ole hallinnassa :eek:
Mutta meitä on moneksi....
 
vieras
Jos omien koirieni kimppuun hyökkää toinen koira, niin potkaisen kyllä ihan surutta tätä vierasta koiraa tai vedän hihnalla kuonoon. Minä olen meidän lauman johtaja ja suojelen laumaani surutta! Irti en mielelläni omiani päästäisi, vaikka vaikea niitä on kiinnikkin pitää enää jos toinen päälle tulee. Yhteismassaa kun kahdella koirallani on reilusti yli 100kg. Jälki ois sit rumaa, jos kaikki tappelee alkaa.
 

Yhteistyössä