Koiraihmiset, kertokaa mulle miten toimisitte vastaavassa tilanteessa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiraongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koiraongelma

Vieras
Mulla on kaksi sekarotuista suurikokoista koiraa. Narttu on ollut mulla pennusta asti ja täyttää kohta 10v. Uros on ollut mulla 2-vuotiaasta ja täyttää kohta 8v.
Kun uros tuli meille narttu näytti heti kaapinpaikan ja se oli yhdessä rähähdyksellä siinä.
Kumpikin tulee toisten koirien kanssa toimeen ja ovat hyvinkin mallikelpoisia. Menee lapset ja aikuiset ja lenkit sujuu. PAITSI nyt.
Tuo uros alkoi urpoilemaan viime kesänä ilman mitään tapahtumaa tms.mikä sen olisi laukaissut. Pikkuhiljaa enemmän ja enemmän alkoi räyhätä muille koirille lenkeillä, sitten alkoi alistaa tuota meidän narttua ja nykyään saan pitää urosta kaksinkäsin lenkeillä kiinni ja vahtia ruokailut kun se menee ja syö muuten nartunkin ruuat. Narttu on täysin alistunut tuolle urokselle ja nyt se yrittää kyykyttää muakin. Olen sen tonne kadunvarteen selättäny sen seittemänkymmentä kertaa mut ei mitään vaikutusta. Olen alkanut käymään sen kanssa yksin lenkeillä, mut ei mitään vaikutusta. Olen koittanut kaikkia keinoja millä ne alunperinkin sain koulutettua, mutta ei mitään vaikutusta. Kotona meillä on selkeät pelisäännöt ollut aina, että koirat ei nuohoo ihmisissä kokoaikaa. Ennen tää on ollu ihan selvä peli, nykyään tuon saa käskeä pois sata kertaa päivässä. Koirat ei ole koskaan saanut tulla sänkyyn, nyt olen yllättänyt tuon uroksen mun sängystä muutaman kerran. Lisäksi se on alkanut pölliin ruokaa pöydiltä. Siis MITÄ HITTOA? Onks sillä joku dementia vai onkse vaan seonnu. Oikeesti. Ja minä osaan toimia koirien kanssa ja olen noi molemmat saanut koulutettua mut nyt menee yli mun hilseen toi touhu. Soitan huomena varmaan eläinlääkärille mut ei tuo kipeekipee ole. Ainoo jos sillä on vaikka joku kasvain päässä, mun pahin kauhuskenaario... Onko kellään kokemusta moisesta?

On ihan normaalia, että koirien keskinäinen arvojärjestys muuttuu. Sillä ei ole väliä, kumpi on vanhempi tai ollut talossa ensin, vaan luonne määrää.

Mutta mutta... Miksi jatkat selättämistä, kun se ei tehoa? Koiran näkökulmasta et ole jämäkkä johtaja, vaan hermonsa menettävä sekopää, joka käy kimppuun ja on stressaantunut. Saat ehkä koiran fyysisesti allesi, mutta samalla se miettii, että jonkun (eli sen) täytyy nyt ottaa tilanne haltuun, kun ihminen on noin tasapainoton. Lopeta selättely ja ota alkuun kunnon jääkausi, että koira joutuu työskentelemään huomiosi eteen ja alkaa kaivata sitä. Älä anna ruokaa vastikkeetta vaan vaadi työtä sen eteen. Eiköhän kohta ala koiraa taas omistajan miellyttäminen kiinnostaa.

Se on saanut yliotteen siitä nartusta joka oli ennen sitä ylempänä laumassa, nyt se on noussut sen päähän ja haluaa edetä ylemmäs lauman hierarkiassa. Eli siirtynyt pomottamaan ihmisiä.

En mä jatkanutkaan selättämistä kun se ei kerran tehonnu. Muutama selätys oli kertakaikkinen pakkorako ettei se hyökkää toisen koiran kimppuun. Jääkautta jaksoin kuukauden systemaattisesti ja muukin porukka jätti koiran huomiotta -ei vaikutusta. Sitä ei vois vähempää kiinnostaa. Se on siis kertakaikkiaan ihan jotenkin käsittämätön. Meillä on aina joutunu tekeen ruokansa eteen, sitä ei vaan anneta nenän eteen.

Mä oon laittanu kukkoilijat meillä kuriin vaan sitkeydellä eli puutut kaikkeen mitä se tekee, haastat se tuijottamalla niin kauan että koira antaa periksi jos ei kotona pysy rauha niin koira remmiin, remmi vyötärölle ja roudaat sitä koiraa mukana. Ulkona vaihdat suuntaa jos alkaa rähiseen ja et huomioi koiraa tässä tilanteessa.

[QUOTE="palma";30569748]On ihan normaalia, että koirien keskinäinen arvojärjestys muuttuu. Sillä ei ole väliä, kumpi on vanhempi tai ollut talossa ensin, vaan luonne määrää.

Mutta mutta... Miksi jatkat selättämistä, kun se ei tehoa? Koiran näkökulmasta et ole jämäkkä johtaja, vaan hermonsa menettävä sekopää, joka käy kimppuun ja on stressaantunut. Saat ehkä koiran fyysisesti allesi, mutta samalla se miettii, että jonkun (eli sen) täytyy nyt ottaa tilanne haltuun, kun ihminen on noin tasapainoton. Lopeta selättely ja ota alkuun kunnon jääkausi, että koira joutuu työskentelemään huomiosi eteen ja alkaa kaivata sitä. Älä anna ruokaa vastikkeetta vaan vaadi työtä sen eteen. Eiköhän kohta ala koiraa taas omistajan miellyttäminen kiinnostaa.[/QUOTE]

hienosti sanottu!

itse koiran tunnet parhaiten, voiko ikä sitten tehdä tuollaista vai mikä, en osaa sanoa. toivottavasti syy selviää.
mutta käy eläinlääkärissä tarkistamassa ettei ole mitään kasvainta jos touhu epäilyttää.

Koirien keskinäisen vallanvaihdon ei pitäisi levitä nuon mahdottomaksi. Nuon iäkkäät koirat tuskin valtataisteluja enää ottaa, jos uroskin leikattu aikoja sitten.

Itse epäilisin jotain kipuja esim. olematon murtuma (meillä aiheutti hännän tyven pieni murtuma/ruhje ärhentelyä reilu puoli vuotta koiralla) tai päänupin kasvainta tai muuta muutosta. Ilmeisesti mitään suurta järkytystä uros ei ole kohdannut, mikä olisi aiheuttanut pomottamisen??

Tarkastus eläinlääkärillä olisi itsellä ensimmäisenä listalla.

Yhteistyössä