koiraihmiset ja niiden kasvatuksesta tietävät, minulla on ongelma.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää

Vieras
miesystäväni on hankkimassa itselleen koiranpentua, meillä on jo koira. (emme asu yhdessä).
Ongelma tulee siinä, ettei meidän koira tule toimeen toisten koirien kanssa. Tai en uskalla kokeilla, koska pari kertaa on tapellut. (vahinkotilanteita).
ihmisille tosi kiltti, mutta ulkona ihan mahdoton. Koiralla on ikää 7 vuotta.
miten ihmeessä, vai onnistuuko mitenkään näiden kahden yhteiselo? Olisi kuitenkin käytännössä paljon helpompaa jos voitaisiin olla saman katonkin alla välillä.
Näissä ulkoilutilanteissa yritän välttää kontakteja toisiin koiriin ja yleensä vaihdamme suuntaa, ettei tule mitään vahinkoa. Tuo meidän koira on keskikokoinen roteva uroskoira joten siinä on tekemistä.
Kovasti mietityttää tämä asia, tuo pentukoira on narttu, joka on olemassaan pieni kokoinen.
Muutenkin onko jollakin mitään neuvoa, kuinka saisimme ulkoilusta miellyttävämpää ja nauttisimme poitsun kanssa lenkeistä?
Monta kysymystä, olen tosi iloinen jos joku vaivautuu vastaamaan.

sinuna alkaisin nyt vaan ahkeraan harjoittelemaan ohitustilanteita ja sosiaalista kanssakäymistä muiden koirien kanssa! eipä siihen minusta muuta vaihtoehtoa ole :) oiketeitä ei siis taida olla...

ei auta että menet aina eri suuntaan jos ulee toinen koira vastaan, sinun pitää ensin itse ottaa itsesi hallintaan ja olla varma tilanteesta ennenkuin pystyt koiraasi hallitsemaan! eli ei kuin tulta päin ja ahkerana harjottelemaan ohituksia.. namipalat pois! meinaan minusta on huono idea lähteä palkkaamaan koiraa "itsestäänselvästä" asiasta ja tehdä tilanteesta aina jotenkin erikoinen kun ohitetaan toinen koira! toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan tällä :) ja ymmärtäähän koirasi sanan EI jos sen sanot, loppuuko touhuilu siihen paikkaan? eli kun olet ohitustilanteessa ja huomaat että koiralla alkaa kierrokset nousemaan, muista kieltää jo siinä vaiheessa, eli reagoi ennenkuin koira alkaa rellestää, muuten on liian myöhäistä jo :) sun pitää tulkita koiraasi tarkasti! kielto siis ENNEN kuin koira räyhää.. jos koira pääsee jo kierroksille niin silloin ei tehoa mikään, huudat kuuroille korville.. minusta paras mittari on koiran korvat, jos ne alkaa vähänkää höröttää tai kääntyy eteenpäin niin on aika kieltää topakasti! ja sitten perään annat "ohi" käskyn :) toistat tarvittaessa.. ÄLÄ HUUDA vaan sano napakasti jotta olet uskottava..

siinäpä jotain pientä..

*muoks, vaikkakaan en allekirjoita kaikkia PEVI-kouluttajien tekemisiä, niin sieltä ainakin saa hyvää apua :) tutustu koiraneuvolan sivuihin, eli eikun googlettamaan koiraneuvola.. siellä on paljon hyviä vinkkejä! toki kouluttajakin on ihan hyvä ja tarpeellinen :) eli kannatan myös sitä! maksaa toki aika paljon :)

Viimeksi muokattu:
:D sulla ei taida olla ongelmaa aggressiivisuudesta toisille koirille??? Ihankuin EI sana siinä auttais YHTÄÄN MITÄÄN. mutta johtajuus- ongelmaa saattaa hyvinkin olla joten se ensin hallintaan! Namupalat on ihan hyvä alussa käyttää niin saat koiraa palkittua jos jonain päivänä rupeisikin sujumaan! :D

^^ mä olen pitkälti sitä mieltä että jos koira on agressiivinen, niin joko se oikeasti pelkää ja silloin on ISO ongelma jos kyse on pelkoagressiosta, silloin koira ei minusta LUOTA OMISTAJAANSA, mutta en yleistä!!! tai sitten on todellakin johtajuusongelma ja minusta se ilmenee ihan ekana sillä ettei EI sanaan uskota.. ja ruvetaa isotteleen muille koirille, mutta, tämä on minun mielipide.. ja kyllä, mulla on ollu pelkoagressiivinen koira! eipä siihen auttanut ei sanat.. luottamuksella se saatiin hoidettua ja ihan ilman mitää nakin palasia!

mutta ihan yleisesti itse tykkään naksutinkoulutuksesta jossa alussa toki tarjotaan niitä namipaloja ja nakkeja :)

Viimeksi muokattu:
olen kokenut,että tottelee sisällä ihan hyvin. en sitten tiedä, voisiko ne pentuajan tappelut olla jääneet jonnekin alitajuntaan? pari kertaa on silloin isompi koira hyökännyt kimppuun.
Siksi ollaan vältelty niitä ohitustilanteita, kun olen lukenut että vähemmällä stressillä koira pääsee kun vältetään niitä tilanteita. Lisäksi olen ajatellut ettei koira pääsisi vahingoittamaan itseään, kun niissä tilanteissa alkaa riuhtoa voimakkaasti. Eikö periaatteessa kuitenkin normaalikoira tajua, jos toinen on pentu, eikä ala sille isottelemaan?

Alkuperäinen kirjoittaja mietityttää;24570232:
olen kokenut,että tottelee sisällä ihan hyvin. en sitten tiedä, voisiko ne pentuajan tappelut olla jääneet jonnekin alitajuntaan? pari kertaa on silloin isompi koira hyökännyt kimppuun.
Siksi ollaan vältelty niitä ohitustilanteita, kun olen lukenut että vähemmällä stressillä koira pääsee kun vältetään niitä tilanteita. Lisäksi olen ajatellut ettei koira pääsisi vahingoittamaan itseään, kun niissä tilanteissa alkaa riuhtoa voimakkaasti. Eikö periaatteessa kuitenkin normaalikoira tajua, jos toinen on pentu, eikä ala sille isottelemaan?

ihan hyvin on voinut jäädä traumoja pentuajoista : / siihen ei paljoa tarvita! by the way, jos näet että toinen koira on tulossa vastaan, kiristätkö hihnaa aina automaattisesti huomaamattasi vai annatko jäädä roikkumaan löysäksi? vedätkö koiran heti itseäsi päin?

ja koetan saada huomiota pois. Monesti lymytään puskissa. Ja voin myöntää että vähän pelkään niitä tilanteita itsekin, kun jäi traumat niistä tappeluista.

juoks ulkona yli, paino maahan, muris ja haukkui. välillä piti sannoo ett annahan nyt olla, kun meni liian rajuks. siitä sit pentu rupes laittaa vastaan kun kasvo ja leikiks muuttu koko touhu. nykyään pentu on jo isompi kun herra ihe. :)
ja yrittihän tuo muutaman kerran johdattaa pennun pois pihasta.. :)

Viimeksi muokattu:
:D sulla ei taida olla ongelmaa aggressiivisuudesta toisille koirille??? Ihankuin EI sana siinä auttais YHTÄÄN MITÄÄN. mutta johtajuus- ongelmaa saattaa hyvinkin olla joten se ensin hallintaan! Namupalat on ihan hyvä alussa käyttää niin saat koiraa palkittua jos jonain päivänä rupeisikin sujumaan! :D

ja tähän vielä sen verran että yleensä ei nakinpalat naaman edessä paljon auta jos koira on hampaat irvessä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mietityttää;24570293:
ja koetan saada huomiota pois. Monesti lymytään puskissa. Ja voin myöntää että vähän pelkään niitä tilanteita itsekin, kun jäi traumat niistä tappeluista.

ehdotan sulle sitä, että mitäs jos et kiristäkkään hihnaa heti vaan katsot mitä tapahtuu? ja siis pidä riittävä turvaväli aluksi jotta koiran ei tarvii liikoja stressata, eli älä nyt kumminkaan ohita vielä näin toista koiraa, vaan tee niin että jos näet toisen koiran kulkevan jossain niin kävele sellaisen matkan päähän jossa koet tilanteen itsellesi hyväksi ja koiralle myös! mutta kokeile ihan mielenkiinnosta mitä tapahtuu jos et kiristäkkään hihnaa äärimmilleen vaan annatkin sen roikkua löysänä niinkuin mitään ei tapahtusikaan :) saatat jopa yllättyä! koska koira vaistoaa sinusta samantein että pelkäät kun kiristät hihnaa, ja siksi koiakin alkaa olemaan varuillaan.. eli koira ei luota sinuun : / ja en epäile yhtään miksi sinulla on traumoja jäänyt itsellesikin, onhan se kamalaa, mutta sun on päästävä niistä yli, koirat kumminki yleensä elävät tässä hetkessä ja koiralle uusi päivä on aina uusi päivä, ei ne mieti että mitä tapahtui 3 vuotta sitten lenkillä!

minkälainen kaulapanta sinulla on? vai onko valjaat?

tossa vielä linkki sinne sivuille:
Koiraneuvola.fi

Viimeksi muokattu:
Voi toki olla, että ikään liittyvääkin on, koska koira lähestyy vuoden ikää = uhmat, seksuaalivietti alkaa heräillä.

Koiria on niin eri luontoisia, monille riittää ne nakit palat nenän edessä, toisille joutuu taas karjaisemaan sen EI:n ja se riittää. Jos koira on pehmeä luonteeltaan niin en ehkä alkaisi heti kaulasta nyppiä kuristuspannalla ja karjumaan ei:tä, koska pehmoisen koiran saa äkkiä sillä piloille. Minä sanoisin sitä kontaktin harjoittelemista ja ohitse kävelemisen harjoittelua. Vaikka harjoittelee sanan "Mennään" tai "eteenpäin" mikä tarkoittaa koiralle sen, että nyt sitten mennään eteenpäin eikä jäädä roikkumaan hihnaan.

Naksutinkoulutuksesta sen verran täytyy sanoa, että koskaan se naksautus ei ole se palkkio, vaan palkkio tulee joko siitä nakista, lelusta tai kehusta. Eli naksuttimen kanssa on aina se palkkio mukana, ei mitään että koulutuksen alussa palkitaan vaan nakilla. Tottakai kun koira oppii enemmän niin naksuja voi tehdä enemmän, mutta aina tulee se palkkio.

Eikun kappas, anteeksi sekoitin tämän tuohon toiseen koira-aiheiseen missä kanssa oli ongelmaa koiran kanssa ja siinä oli puhetta tuosta iästä, eli unohtakaa tosiaan tuo uhmaiät ja kaikki mitä höpötin tuossa alussa. :D

saanut. Olen miettinyt myös tuollaista henkilökohtaista koirakoulutusta. Tunnustan senkin, että olen ihan voimaton tämän asian kanssa itse. Tilanne tuli oikeastaan pintaan, koska muutimme ihan vasta alueelle jossa on todella paljon koiria. Asuimme ennen lähes maalla, nykyiseen paikkaan verrattuna, ja siellä ulkoiluttaminen oli paljon helpompaa. Nämä tilanteet eivät ole kummallekaan enää kivoja ja nautinnollisia ulkoiluhetkiä.

Yhteistyössä