Koiraihmiset hoi! Tarvitsen kipeästi apuanne. Karkaileva koira!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nisu"

Vieras
Kyseessä on 5-vuotias saksanpaimenkoira, joka karkailee usein. Koiraa ei voi pitää siis ikinä irti missän, koska karkaa heti. Koira yrittää aina kaikin keinoin päästä karkuun ja käyttää jokaisen tilaisuutensa hyväksi. Koira on niin viisas, että osaa jopa "hakkeroida" itselleen pakoreitin vaikkapa sisältä.
Jos koira onnistuu karkaamaan (mitä tapahtuu usein), niin lähtee yleensä juoksemaan ties minne. On pakoreissullaan pari tuntia ja palaa kotiin. Vaikka pysyisi lähiympäristössä, niin suurin ONGELMA on se, ettei koira anna ottaa kiinni.
Koira ei siis ikinä irrallaan olevana anna ottaa kiinni.
Muuten on kyllä siis luonteeltaan oikein ihmisystävällinen ihan koira.

Koira ei ole minun, vaan vanhempieni, jotka ovat nyt siinä pisteessä tuon karkulaisen kanssa, että aikovat luopua koirasta. Koira on mullekkin todella rakas ja olisin valmis tekemään kyllä töitä koiran kanssa, jos vaan on pienikin mahdollisuus olemassa.

MItä teen?

Koira ei ole minun ja omistajat kyllä myöntävät, että koulutuksen puutettu. MInä olen valmis tekemään töitä koiran eteen, koska koira on mun hyvä ystää <3. Omistajatkin kyllä varmasti olisivat valmiita laittamaan sen tikun ristiin.

Ongelma ei välttättämättä ole niin paha. Teidän pitää saada koira tottelemaan. Kyseessä on kuitenkin oppivainen rotu, joten koulutus ei ole välttämättä ollenkaan niin iso prosessi, kuin luulette.
Tottelevaisuusharjoituksia kannattaa aloittaa harjoittelemaan nyt heti. Aloittakaa sisältä. Kutsukaa koiraa luoksenne. Tuleeko koira sisällä luoksenne niin, että tulee viereen asti ja ns. silitysetäisyydelle? Kutsukaa koiraa siis sisällä luokse ja silittäkää ja kehukaa. Herkkupaloja voi myös käyttää apuna. Tehkää pieniä tottelevaisuuharjoituksia.
Voisiko koiraa pitää metsässä vapaana vai karkaako sieläkin? Sieltä olisi hyvä sitten aloitella se vapaanaolo ja luokse kutsuminen. Kun koira tulee metsässä luoksenne, niin namu suuhun ja kiittelette kovasti.
Muistakaa, että ihminen on isäntä ja pääjehu ja koira sen jälkeen.

Saksanpaimenkoira ei ole tyhmä. Ehkä te teette tuosta karkailusta niin suuren numeron? Koiraa pidetään kaksin käsin kiinni, kun siirrytään ulos ja kenties jätetään monen oven taaksen, kun ulko-ovi aukeaa?Anna kun mä arvaan, teillä on joka ovi ja ikkuna lukittu, ettei koira karkaa?
Koira tajuaa sen, että sen karkailusta tehdään kauhea show.

Sun pitää tehdä itsestäsi kiinnostavampi kuin mikään muu on, pitkän liinan avulla harjoittelua. Eli toisinsanoen, luoksetulo kondikseen ihan viimeisen päälle. Ei olisi varmaan huono asia käydä tosiaan jonkun kouluttajan juttusilla.

Saako koira tarpeeksi liikuntaa? Karkailu voi johtua siitä. Mieluiten lenkit aina samaan aikaan päivästä, niin että koiralle syntyy rutiini ja osaa rauhoittua siinä välillä.
Luokse tulemista voi harjoitella ensin sisällä, niin kuin edellinen sanoi, ja sitten ulkona pitkällä hihnalla (pyykkinarukin käy).

No yksi iso syy joka koiran karkailuja aiheuttaa on tylsistyminen ja vähäinen liikunta.
Varsinkin jos koira karkaa pidemmäksikin aikaa, eikä vain livahda viideksi minuutiksi.

Onhan se loogista, koira joka liikkuu paljon ja kuluttaa energiaansa aivoja käyttämällä, ei jaksa karkailla etsimään uusia jänniä juttuja vaan käyttää muun ajan rauhallisesti lepäilemällä.

Miten sellaisessa tilanteessa toimitaan, kun koira karkaa? Aletaanko koiraa jahtaamaan?
Tuossa voi olla ihan osasyynä se, että koiralla on tylsää. Saksanpaimenkoira on fiksu ja se tarvitsee kunnon liikunnan lisäksi myös aivojumppaa.

Koiran perässä ei ikinä saa mennä kiinniottotilanteessa ja siitä ei saa tehdä koiran mielestä hauskaa jahtausleikkiä.
Kutsut koiraa tänne- käskyllä, jos tulee niin herkullinen makupala palkaksi ja koiraa ei missään nimessä laiteta hihnaan, vaan päästetään taas vapaaksi.
Jos koira ei tule, lähdet juoksemaan vastakkaiseen suuntaan ja ääntelet vaikka kuin idiootti, jolloin koira kiinnostuu sinusta ja lähtee perääsi. Kehut koiran tullessa lähelle ja päästät vapaaksi.

Ja taas mainostan ok-koulutusta vaikka sitä ei välttis tässä tarvinna mutta meillä oli laumasta karkotus kun koira läks aina irti päästettäessä ku kuppa töölöstä. On koiralle niin paha paikka että nyt tulloo kutsuttaessa aina luo.

Voi apua! Saksanpaimenkoira pitää EHDOTTOMASTI kouluttaa ihan pennusta saakka. On sen verran massiivinen ja piloille jalostettu rotu. :kieh:

Yhteistyössä