Koiraihmiset apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Lapsi on alkanut konttaamaan ja koira haluaisi leikkiä lapsen kanssa leluilla, nimenomaan lapsen leluilla. Koiran leluja en anna lapselle suuhun laitettavaksi (bakteerikammo iik :D ). Koira on alkanut reagoimaan tähän pissaamalla ympäri olohuonetta ja hermo menee tähän pissailuun. Uroskoira ja noin parivuotias. Olen kokeillut vaikka mitä ja koiraa on otettu mukaan leikkiin. Koira jopa lapsen seuraksi lattialle usein menee ja antaa jopa repiä turkista, tuntuu jopa odottavan sitä kun aina hyvin lähelle menee ja nuolee lapsen päätä samalla.

Mikä siis neuvoksi? Hermoheikko äiti laittaa koiran kohta isännän mukaan töihin ja sulkee jonnekin häkkiin yöksi jos ei lopu. Meillä haisee yök!

On kielletty.. suihkeet ei auta.. koira tuntuu ymmärtävän kyllä mitkä on sen ja mitkä vauvan. Vauva ei saa mennä koiran petille jne eli on koiralle annettu oma tila ja vauvan alue (eli lelut) on sitten vauvan. Koiralle on tehty selväksi mm se, että vauvakin on ylempänä hierarkiassa mitä hän ja koira ulkoa sisään tullessa odottaa että saa luvan tulla sisään. Sama ulos mennessä. On annettu oma lelu sen vauvan lelun tilalle. Ei tulosta. Minulla ei ole niin hyvää laumapomoutta koiraan mitä miehellä enkä tiedä kuinka sellaista saisinkaan, kun olen tätäkin yrittänyt vaikka kuinka. Koira tottelee minua kyllä, mutta se kunnioitus ei ole ihan samalla tasolla mitä miehellä. Aika ankeaa tämä elo koiran kanssa tällä hetkellä.

Tiesitkö muuten, että koirille tulee ensimmäinen uhmaikä n. vuoden ikäisenä, kun tulevat sukukypsiksi. Toinen uhmaikä tulee n. kahden vuoden ikäisenä, jolloin kypsyy henkisesti aikuiseksi (tosin urokset on lapsellisia aika pitkään tämänkin jälkeen :) ). Ettei nyt vaan olisi uhmasta kyse.
Vaikeaa neuvoa näin. Pyrkisin olemaan vaan mahdollisimman johdonmukainen ja kärsivällinen ja katsoisin helpottaako tilanne, kun tämä toinen kriittinen ikävaihe on ylitetty.

Miksi koira merkkaa sisällä? Yrittääkö merkata itselleen oman reviirin? Vaikuttaa siltä, että koira on vauvasta hämillään ja yrittää tehdä tuttavuutta eikä tajua ollenkaan koko tilannetta. Nuorille koirille on vähän outoa sekin, että vauvat makoilevat lattialla. Aikuisethan ei näin tee.
Koiran merkkaamat paikat pitäisi ainakin huolella pestä pois, ettei jää hajuja, joita merkata uudelleen ja uudelleen.

Olen samaa mieltä. Johtajuus on nyt vähä hukassa. Jos lapsesi rupee kusemaan huvikseen joka paikkaan, ni mitä silloin tekisit, paatko ukon mukaan töihin vai häkkiin?

No eihän eläin ole verrattavissa lapseen.. eikä ole koiraa kohtaan oikein elää tasavertaisina, sillä siinä ainakin se laumanjohtajuus alkaa hämärtyä. Kysyinkin aiemmassa kirjoituksessani kuinka ihmeessä pystyn nousemaan johtajana koiran silmissä, kun en siihen omin avuin pysty ja illalla miehen kotiin tullessa on jo muita juttuja etten ehdi. :/

Olin tietoinen murrosiästä kyllä. Äh, hermo menee kun en tiedä kuinka saisin koiraan kontrollia ja saisi sen lopettamaan pissailun. En kehtaa kutsua meille ketään kyläänkään, kun olkkarissa haisee koirankusi :/

Tekisin just melkeinpä päinvastoin mitä olet tehnyt. "koiraa otettu mukaan leikkiin" - jos tämä tarkoittaa että koira leikkii vauvan kanssa, kun sinäkin leikit vauvan kanssa, niin ei. Koira ei ole sinun rinnalla, lasta ylempänä. "koira lapsen seuraksi" - tähänkin ei. Vauva on niin korkealla hierarkiassa, ettei koira saa sen kanssa leikkiä. Vasta kun tenava on sen verran iso, että osaa jotenkuten itse pyytää koiran leikkiin kanssaan, voi leikit sallia.

Onko teillä koiraporttia (lapsiporttia)? Hirmu kätevä olisi siihen, kun osoitetaan koiralle mitä seuraa, kun koskee johtajanpennun (anteeksi sanavalinta) leluihin, sitteriin, leikkimattoon.
Koira saa olla vauvan läheisyydessä, kun se ymmärtää ettei sillä ole lupa mihinkään vauvan omaan. Virheestä siirretään portin taakse. Kyllä se pian oppii että kaikki vauvantuoksuinen on off-limits. Ja kun se oppii ei sitä porttiakaan enää tarvi.

Näkisin että tuo pissailukin on vain protestointia, ja se jää pois, kun koira oppii pelisäännöt. Luulen ettei se vain tiedä, miten vauvaan pitäisi suhtautua. Helpointa sille, kun se oppii, ettei sen tarvi suhtautua siihen yhtään mitenkään. Sen ei tarvitse huolehtia tulokkaasta.

Saattaa olla niinkin, että koira on herkkis ja huomionpuutteessa/stressissä tekee noin. Kun muksu nukkuu tai on isän hoidossa niin silloin on koiran vuoro, vietä sen kanssa "laatuaikaa" tuolloin, jos päivän mittaan ei muuten pysty. Lenkille, tottista, mitä ikinä. Näytä sille että se edelleen kuuluu laumaan, vaikka välillä tuleekin porttijäähyä ja se ei saa niin paljon huomiota kuin ennen.

..kunhan tuli mieleen. Itse tunnet koirasi parhaiten ja mikään neuvo ei ole yksyhteen kun ei ole koiraa nähnyt. ;)

[QUOTE="a p";23048607]

Mitä on tottis?[/QUOTE]

Tottelevaisuuskoulutusta, enkä tarkoita että jossain kurssilla välttämättä vaan vaikka vaan kotipihalla tai lenkillä. Yhteistä kivaa tekemistä ja siinä sivussa koira oppii enemmän olemaan "kuulolla". Ja voihan se yhteinen tekeminen olla mitä vaan muutakin. :)

Yhteistyössä