Koira sai ulkoillessa ihme kohtauksen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hui"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hui"

Vieras
Pysähtyi nuuskimaan ja merkkailemaan, ja minä odotin selkä siihen päin. Yht'äkkiä havahduin ihmelliseen ääneen. Koira louskutti suutaan pakonomaisesti ja pikkaisen tuli vaahtomaista kuolaa(parin jojon verran). Kohtauksen kestosta en osaa sanoa... ehkä 5 sekkaa.
Hyi saakeli kun säikähdin. Toivottavasti ei toistu. Mutta jos jollain on koira, jolla epilepsia, niin en pistä pahakseni jos kerrot koirastasi.

Mun koirallani on epilepsia, eikä sen suusta ole milloinkaan mitään vaahtoa valunut.
Sillä pettää kohtauksessa takapää, se vapisee ja raahaa itseään kiireesti ulos, jossa pysyy maassa ryömien liikkeellä siihen saakka kunnes kohtaus laantuu.
Ei oikein ole hallinnassa maailma, siltä tuntuu, on poissaoleva, laskee alleen.

Kohtaus ei kestä kauaa, viitisen minuuttia. Eikä onneksi saa niitä kuin pari kertaa vuodessa, joten mihinkään lääkitykseen ei ole nähty syytä. Kohtauksen laukaisee herkästi helle tai jos lapset häsää ympärillä liiaksi, villitsee koiraa, tai jos on suuri ja meluisa väkijoukko koiran ympärillä.

Myös nartut muten 'maistelevat' hajuja, etenkin jos on juoksut tulossa tai on juoksussa.

Hei, saman ien tuli mieleenkun painon lähetä-nappia!!

Jos maisteli jonkun pissaa niin sattaa olla että oli ihan vain sitä!!

Mun uroskoira alkaa louskuttamaan leukojaan ja kuolaa valuu vähän kun maistaa jonkun oikein mehevän nartun hajuja. Menee tosiaan parissa sekunnissa ohitse.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Toinen mikä tuli tuon pissan lisäksi mieleen on, että jos on syönyt siinä heinää haistelun lomassa ja jäänyt sitä jotenkin huonosti suuhun, sekin aiheuttaa meillä maiskutusta ja kuola roiskuu.

Hei, saman ien tuli mieleenkun painon lähetä-nappia!!

Jos maisteli jonkun pissaa niin sattaa olla että oli ihan vain sitä!!

Mun uroskoira alkaa louskuttamaan leukojaan ja kuolaa valuu vähän kun maistaa jonkun oikein mehevän nartun hajuja. Menee tosiaan parissa sekunnissa ohitse.

Koira on silloin ihan tajuissaan ja reagoi normaalisti. Ne leuat vaan väpättää kun maku oli NIIN hyvä. :x Mutta jos teillä liittyi siihen muita oireita tai koiraan ei saanut kontaktia tms. niin parempi sitten käyttää tohtorilla varmuuden vuoksi jos toistuu.

Ja ihan yhtä hyvin nartullakin voi mehevästä hajusta leuka väpättää, ei ole pelkästää urosten etuoikeus. :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voisko olla esim. siitä, että oli vesi loppunut yöllä ja olis ollut lievä nestehukka? Ei ilmeisesti juonut ennen lähtöä, vaikka laitoin heti vettä kun huomasin. Odottelen sille juoksuja alkavaksi, että tosiaan vois sitten johtua jostain hajuista yms.? Oli aivan normaali kyllä heti sen "kohtauksen" jälkeen.

Meidän edellinen koira sai joskus tismalleen samanlaisen 'kohtauksen' Ei se ollut mitään ihmeellistä. Meni ohi, ei huolta. Terve koira oli koko ikänsä (narttu, kuoli onnettomuudessa). Mutta seuraa tilannetta. Jos usein toistuu, ota yhteyttä eläinlääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26281109:
Mun koirallani on epilepsia, eikä sen suusta ole milloinkaan mitään vaahtoa valunut.
Sillä pettää kohtauksessa takapää, se vapisee ja raahaa itseään kiireesti ulos, jossa pysyy maassa ryömien liikkeellä siihen saakka kunnes kohtaus laantuu.
Ei oikein ole hallinnassa maailma, siltä tuntuu, on poissaoleva, laskee alleen.

Kohtaus ei kestä kauaa, viitisen minuuttia. Eikä onneksi saa niitä kuin pari kertaa vuodessa, joten mihinkään lääkitykseen ei ole nähty syytä. Kohtauksen laukaisee herkästi helle tai jos lapset häsää ympärillä liiaksi, villitsee koiraa, tai jos on suuri ja meluisa väkijoukko koiran ympärillä.

Myös nartut muten 'maistelevat' hajuja, etenkin jos on juoksut tulossa tai on juoksussa.

Mun koiralla kans tulee kohtaus tuolleen rasituksesta ja hälinästä. Yhtäkkiä vaan alkaa hoippua ja täristä ja takapuoli menee alta. Kestää about 10min. Sen jälkeen on menee vielä vähän aikaa ennen kun koira piristyy omaksi itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;26281177:
Mun koiralla kans tulee kohtaus tuolleen rasituksesta ja hälinästä. Yhtäkkiä vaan alkaa hoippua ja täristä ja takapuoli menee alta. Kestää about 10min. Sen jälkeen on menee vielä vähän aikaa ennen kun koira piristyy omaksi itsekseen.

Juu, 'kiva' kuulla että muilla samoin, en ole koskaan tavannut toista koiraa jolla epilepsia saati nähnyt toisen koiran kohtausta.
Armoton väsy on kohtauksen jälkeen, kestää toisinaan toipua jopa pari päivää kohtauksestaan, nukkuu raskaasti kauan sen jälkeen.

Tuo on tyypillistä uroskäyttäytymistä.

Minun narttukoirani on yhden kerran tehnyt noin, että kyllä ne nartutkin saattavat juoksunartun pissoille kuolata.

Meillä on urokset aina kalisutelleet hampaita, kun joku oikei ihan tuoksu tullut vastaan. Ensin on pitänyt nuolaista ja sitten leuka väpättäen hekumoida. Ehkä se koira saa siitä tytön pissasa tällä tavallla jotenkin ememmän irti :D

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26281313:
Meillä on urokset aina kalisutelleet hampaita, kun joku oikei ihan tuoksu tullut vastaan. Ensin on pitänyt nuolaista ja sitten leuka väpättäen hekumoida. Ehkä se koira saa siitä tytön pissasa tällä tavallla jotenkin ememmän irti :D

Mä luulen kyllä nyt, että näin kävi tässä mun narttuni kohdalla nyt :) Kuulostaa ihan samalle käyttätymiselle nyt. Säikähdin vain kamalasti, koska en ole ennen nähnyt tuollaista ja pelkään menettämistä kamalasti. Tuo kun syö ja nuolee kaiken mikä vastaan tulee.

No joo, kyllä tuolla aika usein on ripulikin niistä syömisistä :D Kakks rantahiekkaa ton tapauksen jälkeen, mun pitää aina lähtee rannalta pois kun tuo syö hiekatkin sieltä :D
Mutta siis mulle tuli ensin tosta kohtauksesta mieleen myrkynsyönti. Mutta sitten kun tuo pysykin tolpillaan ja oli normaali, niin tuli se epilepsia mieleen. Mutta onneks ei ollut kuin herkkuhaju(ja maku) kyseessä :)

Yhteistyössä