Koira puri toista koiraa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Borkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja vielä borkkulisäys, että itse maalaisjärjellä ajateltuna, saisi itse kärsiä tyhmyydestään toi tulokas, koska ei ymmärrä kieltoja. Mutta nää lait koiranomistajia kohtaan on kyllä aika ikäviä ja minusta ne menee monesti väärin.. :(

Jos toinen suivaantuu, yrittäkää sopia kaikessa hiljaisuudessa. Voitte toki kysellä poliisilta etukäteen asiaa, miten menisi juuri tuossa koirapuistossa tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
No sehän on minusta ainakin selvää, että toi uusi tulokas toimi väärin, mutta kun mietitään siltikin korvausvastuuta, niin se ei minusta poista toisen vastuuta tuosta. Jos oma koira käyttäytyy agressiivisesti ja sen vielä TIETÄÄ, on vastuu aina sillä. Eriasia, jos omistaja tekee kaikkensa asialle eli esim. ottaa puistosta koiransa kiinni remmiin, on lähdössä kovaa vauhtia pois ja toinen tonttu päästää koiransa vapaaksi joka tulee remmissä olevan koiran luokse ->koira puree. Tällöin vastuu on vallan tulokkaalla, koska vihaisen koiran omistaja on tehnyt kaikkensa tilanteessa ja on vielä laittanut kiinni koiransa. Nyt omistaja kuuli toisen halukkaan olevan tulossa puistoon, eikä tarkkaillut tilannetta tuleeko sinne vai ei. Huolimattomuutta.

Eli ton joka oli sisällä olis pitäny juosta ottamaan koiransa kiinni ja juostava ulos aitauksesta se ei riittänyt eli tosiaan sano et lähdössä kohta jos toinen vois hetken odottaa ja lähtee kävelemään koiraansa kohti.
Siitähän en voi sanoa mitään oliko tarkoituksensa ottaa heti koira talutimeen, vai vasta hetken kuluttua.

No kyllä vain. Nyt oli huolimattomuuttaan vielä selin porttia kohden, eikä ees huomannut, että toinen tuli aitaukseen. JOs ei saa koiraansa kiinni aitauksesta, tulisi huolehtia porttia, ettei kukaan _vahingossakaan_ tule portista tyhmyyksissään. Joskus vastuuasiat on ikäviä. Yleensä vihaisen koiran omistaja joutuu aina korvausvelvolliseksi. Poikkeustapauksissa asia on toisin, jossa on selkeä näyttö, että vain toinen toimii väärin.

Niin tosiaan tän omistajan olis pitäny peruuttaa portilta pois koiraansa kohden jonka oli käskyttäny pois portilta aikasemmin, jotta olis ne silmät seurannu sitä porttia ja ihmistä jolle juuri oli kertonu koiransa agressiivisuudesta ja tämä peruutus olis tarvinnu tehdä juosten et olis ollu riittävän nopeeta toimintaa.

Ja vielä borkkulisäys, että itse maalaisjärjellä ajateltuna, saisi itse kärsiä tyhmyydestään toi tulokas, koska ei ymmärrä kieltoja. Mutta nää lait koiranomistajia kohtaan on kyllä aika ikäviä ja minusta ne menee monesti väärin.. :(

Jos toinen suivaantuu, yrittäkää sopia kaikessa hiljaisuudessa. Voitte toki kysellä poliisilta etukäteen asiaa, miten menisi juuri tuossa koirapuistossa tilanne.

No jos tämä joka sinne meni vaikka hänelle asiasta sanottiin tekee asiasta ilmotuksen niin sit hän varmaan sen tekee. Katsotaan sit mitä tapahtuu. En tiedä tuntevatko nämä naiset toisiaan ja sopivatko asiasta.

Niin tosiaan tän omistajan olis pitäny peruuttaa portilta pois koiraansa kohden jonka oli käskyttäny pois portilta aikasemmin, jotta olis ne silmät seurannu sitä porttia ja ihmistä jolle juuri oli kertonu koiransa agressiivisuudesta ja tämä peruutus olis tarvinnu tehdä juosten et olis ollu riittävän nopeeta toimintaa.

No siinä tapauksessa tulisi pitää porttia kiinni ja karjaista toiselle, ettei ****** tänne ole vielä tulemista. Ja kun säkin olit siinä, niin käskyttää vaikka sua pitämään porttia kiinni ja hakea sit koiransa pois. Jos koira ei siis tottele luoksetulokäskyä, että olisi voinut kutsua koiran portin viereen ja lähteä samantien aitauksesta pois, kun tajuaa, ettei toinen ymmärrä kieltoa.

Juu tiedän saivartelua, mutta usko pois, noin viranomaiset näkisi asian, kun kuulevat, että omistaja tiesi oman koiran aggressiivisesta käytöksestä. Näin ainakin uskoisin, kun olen seurannut noita tapauksia.

(ja joo minustakin toi menee täysin typerästi ja väärin)

Näitä tapauksia on mm. omalla pihalla varoituskyltein oleva remmissä vihainen koira, jonka viereltä on kävellyt joku muu, vaikkei olisi asiaa toisen tontille (koiran omistajan moka, koira tulee pitää siten, ette vahinkoja satu).

No siinä tapauksessa tulisi pitää porttia kiinni ja karjaista toiselle, ettei ****** tänne ole vielä tulemista. Ja kun säkin olit siinä, niin käskyttää vaikka sua pitämään porttia kiinni ja hakea sit koiransa pois. Jos koira ei siis tottele luoksetulokäskyä, että olisi voinut kutsua koiran portin viereen ja lähteä samantien aitauksesta pois, kun tajuaa, ettei toinen ymmärrä kieltoa.

Juu tiedän saivartelua, mutta usko pois, noin viranomaiset näkisi asian, kun kuulevat, että omistaja tiesi oman koiran aggressiivisesta käytöksestä. Näin ainakin uskoisin, kun olen seurannut noita tapauksia.

Mä en ollu portin puolella vaan aitauksen toisella puolella porttia vastapäätä. Omistaja käski koiransa pois portin viereltä ettei siinä tapahdu mitään ja siirtyi siis itse myös kauemmas portista. Se koira kyllä tulee luokse ja menee myös käskystä kauemmas odottamaan et siitä nyt ei ollu kyse etteikö sen koiran luoksetulo olis OK.

(ja joo minustakin toi menee täysin typerästi ja väärin)

Näitä tapauksia on mm. omalla pihalla varoituskyltein oleva remmissä vihainen koira, jonka viereltä on kävellyt joku muu, vaikkei olisi asiaa toisen tontille (koiran omistajan moka, koira tulee pitää siten, ette vahinkoja satu).

Mä oon yhdestä kusipään kädestä tapellu oikeudes aikoinaan. Tää paukapää tuli luvatta mun pihalle oli sit painellu koiratarhoille ja läväyttäny räpylänsä aidan raosta sisälle ja koira puri. En joutunu maksajaks mut tunkeutuja sai onneks sakot.

Mä oon yhdestä kusipään kädestä tapellu oikeudes aikoinaan. Tää paukapää tuli luvatta mun pihalle oli sit painellu koiratarhoille ja läväyttäny räpylänsä aidan raosta sisälle ja koira puri. En joutunu maksajaks mut tunkeutuja sai onneks sakot.

Varmaankin siksi, koska sulla oli asianmukaiset koiratarhat. =) Hyvä, että kerrankin noinkin päin. Tiedän oikeuskäsittelyn, jossa oli myös samanlainen tilanne, mutta koiranomistaja joutu maksaan korvaukset: Puuttui selkeät tiedot, ettei koiratarhauksien lähelle saa mennä eli varoitukset koirista laput. Mutta toi on vanha juttu jo.

Mä en ollu portin puolella vaan aitauksen toisella puolella porttia vastapäätä. Omistaja käski koiransa pois portin viereltä ettei siinä tapahdu mitään ja siirtyi siis itse myös kauemmas portista. Se koira kyllä tulee luokse ja menee myös käskystä kauemmas odottamaan et siitä nyt ei ollu kyse etteikö sen koiran luoksetulo olis OK.

Siis mää en ihan ymmärrä. Miksi lähti pois portin viereltä ja komensi myös koiraansa pois siitä, vaikka näki, että toinen halusi tulla tarhaan ja tämän jälkeen vielä jätti vartioimatta porttia tuleeko vai eikö tarhaan?

Siis mää en ihan ymmärrä. Miksi lähti pois portin viereltä ja komensi myös koiraansa pois siitä, vaikka näki, että toinen halusi tulla tarhaan ja tämän jälkeen vielä jätti vartioimatta porttia tuleeko vai eikö tarhaan?

Siks ettei ne koirat ärähtäis lainkaan toisilleen ku eivät olis ne turvat vastatusten aidalla ja luotti varmaan et toinen ei tuu sisälle ennen ku hän lähtee.

Mä olisin ollu ite just yhtä tyhmä et olisin omani komentanu hiukan kauemmas portista ja varmasti menny koirani luo naama koiraani kohden ottamaan sen taluttimeen.

Jä mä en ymmärrä sitä, että sisällä ollut omistaja sanoi ettei vielä " voi" tulla että ovat lähdössä pois. Kertonut syynkin mikesi voi tulla sisään ja se toinen vain tunki sinne. Ja nyt se on sen sisällä olleen syy ??

En mä ainakaan tieten tahtoen koiraani ( tai mitään muutakaan eläintä) laittaisi tilanteeseen, jossa voi nujakka tulla :/
En ymmärrä miksi syy on aina sen, kenen koira on purrut :( Esim. tuossa koira- aitausjutussa - että olisi pitänyt olla kieltokyltit. Kuka idiootti tunkee kätensä koiratarhan sisälle :kieh:

Siks ettei ne koirat ärähtäis lainkaan toisilleen ku eivät olis ne turvat vastatusten aidalla ja luotti varmaan et toinen ei tuu sisälle ennen ku hän lähtee.

Mä olisin ollu ite just yhtä tyhmä et olisin omani komentanu hiukan kauemmas portista ja varmasti menny koirani luo naama koiraani kohden ottamaan sen taluttimeen.

Noin mäkin oisin toiminut, mutta en usko, että koira ois siitä mun silmien alta lähtenyt huitomaan muualle tilanteessa, kun olen sen juuri komentanut siitä pois, vaikka ois aggressiivinen toisille. Mutta eikö tämä kaveri keskutellutkaan sulle tämän jälkeen aidan takaa? ELi siis menikö suorilteen ottamaan koiraansa kiinni vai tuliko sun luokse juttelemaan, eikä ollut aikomustakaan ottaa koiraansa kiinni?

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Jä mä en ymmärrä sitä, että sisällä ollut omistaja sanoi ettei vielä " voi" tulla että ovat lähdössä pois. Kertonut syynkin mikesi voi tulla sisään ja se toinen vain tunki sinne. Ja nyt se on sen sisällä olleen syy ??

En mä ainakaan tieten tahtoen koiraani ( tai mitään muutakaan eläintä) laittaisi tilanteeseen, jossa voi nujakka tulla :/
En ymmärrä miksi syy on aina sen, kenen koira on purrut :( Esim. tuossa koira- aitausjutussa - että olisi pitänyt olla kieltokyltit. Kuka idiootti tunkee kätensä koiratarhan sisälle :kieh:

No se vaan on joku kumma viranomaisten sääntö, että jokainen vastaa oman koiransa vahingoista tai tekee kaikkensa ettei niitä tule. Minusta se on tosi väärin, että tyhmän ihmisen vuoksi rangaistaan koiran omistajaa.

Tiedän tapauksenkin, jossa lenkittäjä piti kahta koiraansa remmissä ja joku pipipää väkisin halusi tulla silittelemään koiria kiellosta huolimatta. Koira puri käteen, nahkahanska rikkui ja käteen tuli haavat. Pipipää piti kamalan mekkalan ja uhkas poliisilla, lenkittäjä ei viitsinyt ottaa riskiä, että tulee viranomaismerkintä vihaisesta koirasta ja maksoi kiltisti hanskat ja lekurikulut. Koirat vielä kisakoiria, eikä tuollaiset viranomaismerkinnät ole kovin kivoja... Luultavasti ei olisi tarvinnut viranomaistenmukaan maksaa, mutta luultavammin merkintä vihaisuudesta ois silti tullut.

Noin mäkin oisin toiminut, mutta en usko, että koira ois siitä mun silmien alta lähtenyt huitomaan muualle tilanteessa, kun olen sen juuri komentanut siitä pois, vaikka ois aggressiivinen toisille. Mutta eikö tämä kaveri keskutellutkaan sulle tämän jälkeen aidan takaa? ELi siis menikö suorilteen ottamaan koiraansa kiinni vai tuliko sun luokse juttelemaan, eikä ollut aikomustakaan ottaa koiraansa kiinni?

Me juteltiin ennen ku tää toinen tuli siihen portille koiransa kans. Ja se toinen koira mikä siitä portista päästettiin ampas suoraan tän mun tutun koiran luo ja siitä syntys rähinä.
Mut tuttu käveli koiraansa kohden, kun oli asian kertonu tulokkaalle.

Me juteltiin ennen ku tää toinen tuli siihen portille koiransa kans. Ja se toinen koira mikä siitä portista päästettiin ampas suoraan tän mun tutun koiran luo ja siitä syntys rähinä.

No sitten asia voi olla toisin. Tällöin kaverisi pystyy sanomaan, että teki kaikkensa mitä kykeni tilanteeseen. Hän varoitti toista tulemasta ja lähti ottamaan koiraansa kiinni. Toinen tuli ja päästi holtittomasti koiransa juokseen varoituksista huolimatta tiedetyn vihaisen koiran lähelle, vaikkei saanut siihen vielä lupaa. Kaverisi ei pystynyt tekemään mitään enempää tilanteeseen paitsi ehkä väkisin pidellä porttia kiinni typeryksen vuoksi.

No sitten asia voi olla toisin. Tällöin kaverisi pystyy sanomaan, että teki kaikkensa mitä kykeni tilanteeseen. Hän varoitti toista tulemasta ja lähti ottamaan koiraansa kiinni. Toinen tuli ja päästi holtittomasti koiransa juokseen varoituksista huolimatta tiedetyn vihaisen koiran lähelle, vaikkei saanut siihen vielä lupaa. Kaverisi ei pystynyt tekemään mitään enempää tilanteeseen paitsi ehkä väkisin pidellä porttia kiinni typeryksen vuoksi.

Omasta mielestäni toin asia esille näin jo paljon aikasemminki :D

Omasta mielestäni toin asia esille näin jo paljon aikasemminki :D

Sain sellaisen kuvan, että te höpöttelitte aidan luona ja joku yritti tulla sisälle, johon vihaisen koiran omistaja vain toteaa, että nyt ei sovi tulla ku koira vihainen ja tulee sit kun poistuvat, eikä tehnyt elettäkään poistuakseen. Jatkoi vaan keskustelua sun kanssa ollen selkä porttia ja koiraansa vasten ja upskeikkaa sattui vahinko.. :D

Mä en tiedä miten te muut toimitte mutta mä en irrota koiraani vapaaksi ennen kuin mä olen itse sen havainnut että mun koira ja vieras koira tulevat juttuun.
Kun koira on iso ja mä en tiedä mitä sen kopassa liikkuu niin varmistan ensin että irti oleva tai sitten se siellä aitauksessa oleva koira hyväksyy mun koirani.
Enkä ala vetoamaan siihen että mulla on oikeus päästää koirani.
Ja jos on sanottu että pidä koira kiinni, niin myös teen, ihan vaan säästääkseni koiraani turhilta eläinlääkärireissuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja noksu:
Mä en tiedä miten te muut toimitte mutta mä en irrota koiraani vapaaksi ennen kuin mä olen itse sen havainnut että mun koira ja vieras koira tulevat juttuun.
Kun koira on iso ja mä en tiedä mitä sen kopassa liikkuu niin varmistan ensin että irti oleva tai sitten se siellä aitauksessa oleva koira hyväksyy mun koirani.
Enkä ala vetoamaan siihen että mulla on oikeus päästää koirani.
Ja jos on sanottu että pidä koira kiinni, niin myös teen, ihan vaan säästääkseni koiraani turhilta eläinlääkärireissuilta.

Jos sulle sanotaan et sisällä oleva on agressiivinen et voitko odottaa hetken et poistutaan, niin painutko silti vaan sisäpuolelle?

No et varmaan, sun teksti oli jo niin järkevää tossa aikasemmin, mut oli ihan pakko ku ottaa nuppiin se et tapahtuma olis ollu miltään osin mun tutun vika.

En kyl tosiaan melkeen voinut uskoo lukemaani tekstiä!!! tiedän kyseisen aitauksen!!!! raumalta kun olen! itse aitausta käytän aika paljonkin... siinä saa käydä KAIKKI koirat, IKÄÄN, SUKUPUOLEEN, LUONTEESEEN katsomatta!!!! Sinne ei vaan avata porttia ja mennä vaan ensin pitää kysyä jos siellä on jo koira,että tuleeko toimeen jos oma koira tulee muiden kanssa toimeen. Jos ei niin pitää odottaa vuoroaan ja koskaan siellä jo ollut koira ei varmasti kauan ole kun näkee, että olisi toisiakin tulossa!!! mitä ihmeen sääntöjä nämä muut täällä valittavat asia on näin koittakaa jo uskoa!!!

Koirapuiston säännöissä omistaja vastaa koiransa tekemisistä. Koirapuiston säännöt eivät ole kuitenkaan laki. Vahingonkorvauslain mukaan vahingon aiheuttaja korvaa vahingon vahingon kärsineelle. Vahingon kärsijän myötävaikutus voi kohtuullistaa korvausta. Se, jonka koira puree,maksaa.

Jos koirapuistoon menee, on varauduttava tappeluihin koirien kesken. Siellä ei todellakaan kaikki koirat ole hyväkäytöksisiä ja isossa porukassa tilanteita varmasti tulee.
Ensimmäisen koirani pilasin koirapuistossa käyttämällä ( sai niin pahasti turpiin siellä isoilta koirilta, joten alkoi rähisemään isoille koirille).
Nykyisten kanssa kierrän puistot kaukaa sillä en halua koirilleni mitään traumoja.

Yhteistyössä