Koira murisee minulle.. Mikä mättää?

  • Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti
avuton
Meillä on 1,5 vuotias uroskoira, joka kastroitiin 3 kk sitten. Muutimme juuri uuteen asuntoon, jossa olemme asuneet 3 viikkoa. Koira haukkuu rapussa kulkeville ihmisille ja kun minä menen kieltämään koiraa eteiseen sanomalla kovasti EI, murisee koira minulle.

En ole aiemmin omistanut koiraa, joten en tiedä miten suhtautua koiran käytökseen kun se murisee minulle.. Jotenkin jopa pelkään sitä murinaa.. mitä jos se vaikka puree minua kun komennan sitä.

Mistä tämä voi johtua? Ja mikä avuksi. Meillä on 10 kk vauva ja pelkään, että koira joskus tulevaisuudessa vahingoittaa vauvaa..
 
eer
minkä rotuinen koira? Koira pitää itseään johtajana ja sinua alemmalla pylväällä. Nyt kovat käyttööt ja komentoon se koira! Nuori kun vielä on, helposti koulutettavissa. Et saa näyttää koiralle että pelkäät vaan kun alkaa murista, alista koira. Ota hyvä ote ja käännä koira selälleen, pidät siinä niin kauan kunnes koira rauhoittuu ja tajuaa ettei mahda mitään. Muista se hyvä ote, ettei koira pääse nappaamaan
 
"a p"
minkä rotuinen koira? Koira pitää itseään johtajana ja sinua alemmalla pylväällä. Nyt kovat käyttööt ja komentoon se koira! Nuori kun vielä on, helposti koulutettavissa. Et saa näyttää koiralle että pelkäät vaan kun alkaa murista, alista koira. Ota hyvä ote ja käännä koira selälleen, pidät siinä niin kauan kunnes koira rauhoittuu ja tajuaa ettei mahda mitään. Muista se hyvä ote, ettei koira pääse nappaamaan
Koira on chow chow ja muuten kiltti, mutta en uskalla ottaa koiraa käsittelyyn kun se murisee minulle. Olen kaiken lisäksi raskaana, joten koen hankalaksi sen että lähtisin koiraa retuuttamaa Ihan perseestä, että pelkään tavallaan omaa koiraa... Olisikohan tohon mitään muuta keinoa? Miten saisin se tajuamaan, että se ei ole minun johtajani.. Masentavaa.
 
eer
nojoo.. chowchow ei kyllä paras mahdollinen perhekoiraksi. Eikä ainakaan kerrostaloon.. Rotu vaati jämäkän ja johdonmukaisen koulutuksen! Oletko käynyt tottiksessa koirasi kanssa? Onko sinulla miestä joka voisi auttaa sinua koiran kanssa?
 
"a p"
Mitä tarkoitat, että ei ole perhekoira? Käytiin puoli vuotta kestäneessä koirakoulussa, jossa lähinnä opeteltiin hihnakäyttäytymistä, istumista yms. Mies on ja sille koira ei murise, mies uskaltaa käsitellä koiraa kunnolla. Mietin vaan, että voikohan koira olla vaaraksi esim. lapsille... Koira on muuten tollanen lahna joka vaan kuorsaa kotona.. ainoa ongelma on toi rappuun haukkuminen ja sitten se kun tulee vieraita, niin koira on niin innoissaan, että näykkii kun haluaa huomiota..
 
Tuossa tilanteessa mielestäni paras keino olisi että kävelet suoraan koiraa kohti etkä väistä vaan koira saa väistää sinua. Se on sama osoitus koiralle kuin tuo selälleen heitto, eli sinä olet johtaja etkä väistä koiraa.
Luulen että koira reagoi uuteen asuntoon noin ja on epävarma. Kannattaa ottaa koirakouluttajaan yhteyttä, joissain koirakouluissa on soittoaikojakin joten voisit saada hyviä neuvoja sieltä!
 
eer
niin sitä meinaan, että olen kuullut ja lukenut paljon, ettei kyseinen rotu sovellu lasten seuraan. Muistan aina pienestä pitäen kun tutulla oli kyseinen rotu ja murisi ja näytti hampaita meille lapsille, koskea ei koiraan saanut koska olisi purrut.
Sitä vaan meinaan myös että jos sinulle koira jo murisee niin mites lapsi? Kun vähän kasvaa muksu ja alkaa juosta ja liikkua tai tarttuu koiraa väärään paikkaan niin voi käydä pahasti... :/
 
Koira näykkii vieraita? Laita se istumaan sivuunja odottamaan kun teille tulee joku ja päästä se vasta luvalla niiden vieraiden luo.
Ja kun se murisee sulle, ni ei sun sitä tarvi alkaa maahan tempomaan. Poskista kiinni ja tuijotat sitä, kyllä se kääntää katseensa pois susta, silloin se on alistunut sulle.
 
Chow chow on vartiokoira, ei siis sovellu kerrostaloon. On myös helvetin vahva luonne ja itsepäinen.

Meillä kyseinen rotu olikin omassa elementissään eli vahtikoirana, haukkui hampaat irvessä tasan niin kauan ennen kuin ei-kutsuttu vieras lähti pois. :)
 
niin sitä meinaan, että olen kuullut ja lukenut paljon, ettei kyseinen rotu sovellu lasten seuraan.
Tästä voin olla eri mieltä. Pienenä heti kun opin liikkumaan, olin omamme kanssa erottamattomat. Ei välittänyt mitään, vaikka joskus saatoin kaivaa sen nenästä räkääkin. Oma perhe on chowille kaikki kaikessa, jota se suojelee, vaikka henki menis.

Vierasta lasta tosin puri kun tuli varoituksesta huolimatta iskuetäisyydelle.
 
"sakke"
Älä vaan näytä sille pelkääväsi. Sun täytyy näyttää sille kuka on johtaja, ota ite se johtajan rooli perheessä. Koira vaan yrittää ottaa pomon roolin tuolla murinallaan, älä anna periksi.
Meillä puol vuotias uros sakemanni yritti alkaa pomottaa meillä sen verran, että jouduin kerran "heittämään" selälleen ja istumaan päälle. Tilanne oli se, että koira näykki minua, hyppi päälleni yms. joten oli pakko ottaa kovemmat keinot mukaan. Ei ne koiratkaan keskenään mitenkään hellästi toisiaan kohtele, kun ne taistelee rooleistansa.
Minä olen se johtaja naaras meillä ja ollaan sulassa hellässä sovussa aikuisen sakemannin kanssa.... ja muidenkin miespuolisten perheenjäsenten kanssa =D
 
Koirarakas Veeraa
Meillä autto hyvin kovapäisen suursnauterin nartun kanssa just se ku yritti ottaa miulta johtajan paikan kun muutti meille , mutta eihän se miulle käy ! Alistin koiran maahan ja otin hyvän katsekontaktin koiraan (hyvä vinkki) eli tuijotin koiraa suoraan silmiin niin kauan kunnes se käänsi katseensa muualle , mie siis voitin.. Monesti joutunu sen koiran kans painimaan , ei mikään maailman helpoin ´rotu tuo "surppis" et en suosittele ensimmäiseksi koiraksi :)...
 
suosittelen
katso koirakuiskaaja ohjelmaa tai osta dvdnä . huuto.netistä voi saada halvemmalla taikka sitten kirjastosta t i uutena. jos homma ei ala pelaamaan suosittelen myös koirasta luopumista turvallisuuden ja omistajien sekä koiran onnellisuuden vuoksi..
 
Dogs...
Jokainen koirahan on erinlainen persoona , jos pennunkin ottaa ei sitä tiedä millainen se on aikuisena vaikka esim. emä olisi maailman kiltein koira , se riippuu niin paljon SIITÄ koirasta.. Rodulla ei siis juurikaan ole merkitystä kun tuo teijä kyseinen koira on tuollanen joku toinen saman rotune saattaa olla miten ihana ja kiltti tahansa. ÄLÄ todellakaan anna sen koiran pomottaa sinua SINÄ olet pomo , ei koirasi!
 
"scotty"
Oman mielenterveyteni vuoksi luopuisin koirasta. Se tulee hankkimaan teille vielä ongelmia tuon "vahtimisensa" (= rappuun haukkuminen) takia, koiran haukunta on yksi yleisimmistä syistä naapurisovun rikkoontumiseen. Ja jos tosiaan koiralla on pokkaa murista sinullekin, mitenpä luulet sen suhtautuvan lapsiisi?
 
minkä rotuinen koira? Koira pitää itseään johtajana ja sinua alemmalla pylväällä. Nyt kovat käyttööt ja komentoon se koira! Nuori kun vielä on, helposti koulutettavissa. Et saa näyttää koiralle että pelkäät vaan kun alkaa murista, alista koira. Ota hyvä ote ja käännä koira selälleen, pidät siinä niin kauan kunnes koira rauhoittuu ja tajuaa ettei mahda mitään. Muista se hyvä ote, ettei koira pääse nappaamaan

EI EI! Älä missään nimessä toimi näin. Tilanteessa missä koira murisee, sinä yrität ottaa niskasta kiinni, ei onnistukkaan ja koira kiepsahtaa irti; viestit vielä enemmän koiralle ettet pysty sille minkään eikä se pidä sua minään. Eli teet vaan hallaa. Ja jos yhtään pelkäät tai jännität, parempi ettet haasta koiraa, annat vaan äänettömiä signaaleja että et hyväksy murinaa. Esim just tuo päin kävely, on dominointia, ovella menet just siihen kohtaa missä koira seisoo että se joutuu väistämään sinua sivulle tai taakse. Älä katso sitä äläkä puhu sille. Selkä suorana ja ole kuin koira olisi ilmaa. Ja soita ongelmakoirakouluttajalle! Ton ikäsellä voi olla hyvin myös uhmaa, kokeilee sun rajoja. Ja mitä chow chow:hun rotuna tulee lapsikoirana, tiedän perheen missä on kolme chow chowta ja kaksi pientä lasta. Rauhallisia kuin nallet, mutta vieraista ei välitä, ei hauku tai murise, mutta kerta nuuhkasu riittää kun menevät omiin oloihinsa. Koira kuin koira, kyllä asianmukaisesti koulutettuna ja sosiaalistettuna (toki lapset myös pitää "kouluttaa", nimittäin eläinten kohtelussa), on ns. perhekoira. Mitä ite oon huomannu, on ihan yksilöissä ne erot, mitä ei lapsilta ja muiltakaan ihmisiltä kestä ja se liittyy hermorakenteeseen. Mutta soita ongelmakoirakouluttajalle ja varaa aika neuvolatunnille, siellä osataan katsoa mitä koira susta ajattelee ja mikä toimintatapa olis parhaaks tilanteeseen. Tsemppiä!

Muoks. Ja mitä tulis mieleen kuvaillun tilanteen perusteella, koira ei luota suhun johtajana ja luulee että sen pitää suojella perhettään tunkeilijoilta (juuri niiltä rapussa liikkujilta) Ja kun yrität komentaa ei-uskottavasti, koira murisee sulle komentaakseen?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="a p";22749634]Koira on chow chow ja muuten kiltti, mutta en uskalla ottaa koiraa käsittelyyn kun se murisee minulle. Olen kaiken lisäksi raskaana, joten koen hankalaksi sen että lähtisin koiraa retuuttamaa Ihan perseestä, että pelkään tavallaan omaa koiraa... Olisikohan tohon mitään muuta keinoa? Miten saisin se tajuamaan, että se ei ole minun johtajani.. Masentavaa.[/QUOTE]

ja se näkee että pelkäät. Meillä koira joka yritti näyttää murisemalla mutta tein selväks että sinun pureminen ei satuta minua. EN LYÖNYT! Siis en välittänyt että muriset mutta sillon pitää jo tietää että ei koira luimistele vaan murisee. Jos luimistelee ja näyttää hampaitaan on tosissaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27741144]ja se näkee että pelkäät. Meillä koira joka yritti näyttää murisemalla mutta tein selväks että minun pureminen ei satuta minua. EN LYÖNYT! Siis en välittänyt että muriset mutta sillon pitää jo tietää että ei koira luimistele vaan murisee. Jos luimistelee ja näyttää hampaitaan on tosissaan.[/QUOTE]...
 

Yhteistyössä