Koira murisee aina kun sitä joutuu komentamaan vähänkään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huhhuh"

Vieras
Oli tänään ruokavarkaissa toisen koiran kupilla. Kielsin koiraa, koira ei uskonut, joten menin ja työnsin vartalolla koiraa kupilta pois, jolloin tämä alkoi murista. Otin sitten suosiolla kupin kokonaan pois, kun ei se jättänyt sitä hetkeksikään.

Koiralla on paha tapa jäädä makailemaan keskelle kulkureittiä, jolloin ohikulkiessamme väkisinkin hipaisemme koiraa, jolloin se taas ärisee. Sama juttu kun yritän ohjata koiran muualle makailemaan, se murisee.

Tuo on kyllä suoraan sanottuna vittumainen koira kun se murisee ihan koko ajan ja kaikille. Lapset se on kuitenkin vielä toistaiseksi jättänyt rauhaan.
Onneksi ei ole näyttänyt hampaita, tai yrittänyt purra ketään, muuten se saisi oikopäätä lähtöpassitukset.

Yritän vielä jonkun aikaa voittaa sen luottamuksen yms. ennen kun luovutan ja käsken omistajansa järjestää koira jonnekin muualle.

On se kumma, että kun omistaja väittää, että koira on hyvin koulutettu, ei mun mielestä ole. :rolleyes:

[QUOTE="piikki";26767572]Vie moinen kirppusirkus piikille.[/QUOTE]

No eipäs nyt hätäillä.
Katson nyt alkuunsa sen, saanko koiran tottumaan meillä oloon, vai joutuuko sen viemään muualle, vaikka tuo käytös seuraa koiraa minne ikinä se meneekin.
Vähän vaikuttaisi siltä, että koiralla on joku hätä, mutta sitä en nyt vielä osaa sanoa, onko se koti-ikävää, vai jotain muuta. En voi omistajan yli kävellä lopettamisratkaisussa, mutta itse en katselisi tuollaista touhua.

Koira ei kunnioita sinua, kuvittelee olevansa talon pomo.
Koiran pitäisi aina kunnioittaa ja katsoa isäntäänsä "ylöspäin"

Ei kunnioita, ei.
Meillä on samat säännöt kaikille koirille, eikä tuolle yhdelle todellakaan sallita alfailua. Nyt vaan minun menetelmät eivät oikein pure koiraan, tosin mulla ei ole tuollaisesta rodusta pohjakokemusta ollenkaan. Katsotaan nyt vielä vähän aikaa miten käy...

Ei kunnioita, ei.
Meillä on samat säännöt kaikille koirille, eikä tuolle yhdelle todellakaan sallita alfailua. Nyt vaan minun menetelmät eivät oikein pure koiraan, tosin mulla ei ole tuollaisesta rodusta pohjakokemusta ollenkaan. Katsotaan nyt vielä vähän aikaa miten käy...

Joudut näyttämään koiralle monella tavalla johtajuuden. Kun menette ulos, sisään, tai mihin tahansa yhdessä, mene aina ensin, pistä koira kulkemaan perässäsi. Käytä tarvittaessa hihnaa myös sisällä, jotta saat sen helposti hallintaasi. Myös ulkona, jos ulkoilutat sitä hihnassa, katso, että sinä kuljet koiraa ohjaten, eikä päinvastoin.
Aina kun annan ruokaa, pyydä koiraa istumaan viereesi, sitten ruoka ja älä mene kauas pois, ole läsnä. Älä päästä koiraa sängylle/sohvalle/tuoliin tms.
Aktivoi koiraa päivänä aikana, rodusta riipuen sopivalla tavalla. Mieluisat leikkihetket myös tuovat sinua kohti johtajuutta, muista lopettaa ne myös selkeästi ohjaten. Tsemppiä

[QUOTE="koiruus";26767760]Joudut näyttämään koiralle monella tavalla johtajuuden. Kun menette ulos, sisään, tai mihin tahansa yhdessä, mene aina ensin, pistä koira kulkemaan perässäsi. Käytä tarvittaessa hihnaa myös sisällä, jotta saat sen helposti hallintaasi. Myös ulkona, jos ulkoilutat sitä hihnassa, katso, että sinä kuljet koiraa ohjaten, eikä päinvastoin.
Aina kun annan ruokaa, pyydä koiraa istumaan viereesi, sitten ruoka ja älä mene kauas pois, ole läsnä. Älä päästä koiraa sängylle/sohvalle/tuoliin tms.
Aktivoi koiraa päivänä aikana, rodusta riipuen sopivalla tavalla. Mieluisat leikkihetket myös tuovat sinua kohti johtajuutta, muista lopettaa ne myös selkeästi ohjaten. Tsemppiä[/QUOTE]
Em. asiat kaikki hallinnassa ja koira näennäisesti totteleekin näissä tilanteissa(paitsi se ruokakuppiepisodi). SIlti tuo jatkuva murina.

Jos on sen kokoinen koira että uskaltaa sille näyttää kuka on pomo, niin näytä vain sille kuka määrää.

Jos on suurehko ja vielä vieras koira, niin ehkä laittaisin sen sitten "jäähylle" toiseen huoneeseen kun murisee tms.

Itse joskus olen kohdannut ISON rotikkauroksen joka muris teki sitten mitä vain. Aika avuttomalta siinä tunsi itsensä, kun se änki syliin makaamaan ja alkoi ärisemään ja näyttämään hampaitaan ku yritti työntää sen pois :D Onneks se sit kunnioitti omistajaansa ja läks vetää kun hän tuli komentamaan.

Pahemman luokan dominointia. Koira menee kulkureitille ja määrää sitä myöten miten kotona kuljetaan. Voitko eristää koiran jonnekin?
En todellakaan lähtisi ottamaan "luuloja pois", siihen se koira juuri provosoikin. Se hakee ja hakee jotain millä saa teidät hermostumaan. Fiksuinta nyt olisi esimerkiksi laittaa koira eri huoneeseen ja portti väliin. Koiraa ei huomioitaisi muuta kuin asianmukaiset lenkit ja ruokinnat.

Googleta laumanjohtajuutta vahvistavia juttuja, mm. kun annat koirille ruokaa voit leikkiä syöväsi itse ensin ja sinä kuljet joka paikkaan ekana jne. myös kannattaa opettaa koiralle että väistettävä on. olikohan joku kumikana.joku se missä tuosta kerrottiin enemmän.

Pahemman luokan dominointia. Koira menee kulkureitille ja määrää sitä myöten miten kotona kuljetaan. Voitko eristää koiran jonnekin?
En todellakaan lähtisi ottamaan "luuloja pois", siihen se koira juuri provosoikin. Se hakee ja hakee jotain millä saa teidät hermostumaan. Fiksuinta nyt olisi esimerkiksi laittaa koira eri huoneeseen ja portti väliin. Koiraa ei huomioitaisi muuta kuin asianmukaiset lenkit ja ruokinnat.

Toinen toimiva juttu on se, että kiinnität koiralle talutushihnan sisällä ja sidot sen toisen pään vyötäröllesi. Sitten "unohdat" koiran. Kävelet asunnossa, teet kotitöitäsi, toimitat omia juttujasi, mutta et juuri huomioi koiraa mitenkään.
Sen asia on seurata sinua, huomioida kun nouset, peruuttaa kun on tarvis, se saa mennä makuulleen jos ja kun pystyy ja ehtii.

Yhteistyössä