Koira löytyi mut loukkaantunut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiranomistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koiranomistaja

Vieras
Kirjoittelin tossa pari päivää sitten meidän kadonneesta labukasta. No eilen sitten löydettiin koiruus tosta suht läheltä lammen rannalta. Ilmeisesti on loukannut jotenkin jalkaansa tai jotain koska ei päässyt liikkumaan. Koira on siis fyysisesti ihan virkeän oloinen, kattelee virkeesti, söi ja on juonut vettä ja pissiäkin on tullut. Jalat tutkin ja liikuttelin varovasti eikä pahemmin aristellut niitä, siis silleen et ois syytä epäillä murtumaa. Samoin selkärankaa painelin eikä sitäkään aristanut. Mut ylös ei kummiskaan kärsi nousta kunnolla. Eilen kyllä nousi ihan itse jaloilleen mut takaosaansa selvästi aristi koska asento oli sellanen vähän köyry ja kivuliaan oloinen. Levossa ei siis vaikuta ainakaan minusta kivuliaalta mut kun asentoa olen vaihtanut niin silloin ulahtaa.
Eilen soitin eläinlääkärille joka lupasi kirjoittaa täksi aamuksi kipulääkkeestä reseptin apteekkiin ja käski soitella jos tilanne pahenee. Ei osannut tuo lääkärikään sanoa puhelimessa tarkemmin mikä koiraa vaivaa. Me asutaan maaseudulla ja tällä alueella (iso alue) päivystää 2 eläinlääkäriä joita varmasti työllistää nuo ns. hyötyeläimet ja pieneläinpäivystystä ei ole. Tottakai nuo päivystäjät hoitavat nää pieneläimetkin mut heillä tuskin on kummosia resursseja hoitaa esim. jos joutuis leikkaamaan tai vastaavaa. Nyt tässä sit mietin et kärsiskö tota koiraa seurailla täällä kotona tohon maanantaihin asti jolloin vois viedä sit tonne pieneläinklinikalle tarkempiin tutkimuksiin. Siis varmaan toinen noista eläinlääkäreistä tutkis koiran nyt viikonloppunakin jos veisin mut kun tota matkaa on kummiskin n.45 km ja sit jos kummiskin maanantaina joutuis viemään uudelleen. Niin ja mulla on tänään vielä iltavuoroon meno (huomenna aamu) eikä toista lääkärissä käyttäjää ole joten pitäis käyttää nyt aamupäivästä ja ei tosiaan tiedä joutaako toi eläinlääkäri sit tutkimaan tota koiraa, siis jos on kiireisempiä tapauksia.

No eikös kivulias koirakin ole lääkärin tarpeessa. Apua sekin tarvii siinä missä lehmä tai lammaskin.
Kannattaa käyttää lääkärissä jos on vaikka joutunut auton tönäisemäksi ...
En mä ainakaan miettisi että onko joku kiireellisempi kun oma lemmikki.

Kannattaa sitä lääkärissä käyttää. Meillä jäi koira auton alle ja siinä ei näkynyt mitään "merkkejä" et ois pahemmin käyny.Kukaan muu ei huomannut koirassa mitään outoa, mutta minusta tuntui ettei kaikki ollut kohdallaan. Niinpä vein päivystävälle eläinlääkärille vaikka matkaa olikin paljon. Ja onneksi vein, sillä koiralla oli sisäinen verenvuoto. Onneks selvisi hengissä.:)
Toinen tapaus on, kun äitini huomasi koiransa käyttäytyvän omituisesti ja soitti ell. No eläinlääkäri sano et tuu tunnin päästä koiran kans.Sitten kun äiti meni koiraa hakemaan autoon, se oli jo kuollut.
Kannattaa siis viedä ajoissa sinne lääkäriin, jos vain mahdollista!

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Kyllä minä ainakin soittaisin sinne pieneläinklinikalla ja kysyisin heidän mielipidettä asiaan. Tuota särkylääkkeen antamista miettisin tarkkaan, ellei koira selvästi ilmaise kipua.

Mut kun tuolla pieneläinklinikalla ei siis ole ketään töissä näin viikonloppuisin. Siis ainoastaan toinen noista päivystävistä eläinlääkäreistä (joille siis jo eilen soitin) päivystää tuolla klinikalla tai siis voi tarvittaessa tutkia eläimen siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä minä ainakin soittaisin sinne pieneläinklinikalla ja kysyisin heidän mielipidettä asiaan. Tuota särkylääkkeen antamista miettisin tarkkaan, ellei koira selvästi ilmaise kipua.

Mut kun tuolla pieneläinklinikalla ei siis ole ketään töissä näin viikonloppuisin. Siis ainoastaan toinen noista päivystävistä eläinlääkäreistä (joille siis jo eilen soitin) päivystää tuolla klinikalla tai siis voi tarvittaessa tutkia eläimen siellä.

No sitten sinne, jos kerran on päivystävä.

Mekin lähdettiin käyttää koiraa 65km päähän eläinlääkärille.Ei siinä edes miettitty et lähetäänkö sinne asti kun koiralla oli selvästi jotain ja täällä päivystävä eläinlääkäri ei vastannu puheluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
miten vanha teidän koira on? ettei lonkat ole ruvennu vaivaamaan?

kyseesä vasta nuori koira joten tuskin mistään vanhuudenvaivasta kyse.

niin just... ei se tietenkään nuo lonkkavaivatkaan iästä aina ole kiinni, mut vie eläinlääkärille kuitenkin...

mun siskon koira joutui tappeluun isomman koiran kanssa eikä ulkoisesti näkynyt juuri mitään vaivaa. vei eläinlääkärille ja koiraparalla oli kylkiluita poikki, keuhko kasassa ja sisäisiä verenvuotoja... jouduttiin lopettamaan. :(

Ahaa. Mutta kyllä veisin silti. Ensmäisenä mulle tulis mieleen, että koiralla on jotain murtunut tai sitten isompi lihasvaurio, kun ei ylös pääse. Mutta voihan sillä olla myös sisäinen verenvuoto. Onko koiran vointi muuttunut yhtään nyt aamulla?

Siis koiran vointi on pysynyt suunnilleen samana kuin illallakin. Ruokaa ja vettä olen tarjonnut ja on syönyt ja juonut. Eikä siis ainakaan minusta vaikuta kivuliaalta kun makoilee vaan paikoillaan ja liikkuu itsekkin jonkun verran mut enimmäkseen makoilee. Ja tosiaan olisin jo vienyt sinne eläinlääkärille jos se lääkäri ois varmasti paikalla (pelkkä pieneläinpäivystys) mut kun nää tosiaan päivystää satojen kilometrien säteellä niin en tosiaankaan voi olla varma milloin lääkäri ehtii koiran katsomaan, siis jos ei ole sellasta selkeää voinnin huononemista. Ja valitettavasti en oikein koiran, vaikka tärkeä mulle onkin, takia voi olla töistä poikessa, joten ihan satojen kilometrien päähän mulla ei kertakaikkiaan ole nyt viikonloppuna mahdollista koiraa viedä. Tottakai vien tuon koiran/järjestän viennin jos tuo vointi rupeaa tuosta muuttumaan eli älkää sitä pelätkö että koira jäisi heitteille.

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Jaksuja koiralle ja pikaista paranemista! Luin vain tuon aloituksen ja tuntuu että koira on jäänyt auton töytäisemäksi. :(

No se meillekin tuli mieleen. Ainoo vaan et toi "löytöpaikka" on lähimmästä tiestä parin-kolmen sadan metrin päässä ja toisella puolella siis lampi ja toisella puolella melkoista ryteikköä mut kaipa se voi loukkaantuneenakin kulkea melkoisen matkan .

No voi sun =( Onko se muutenkin hyvä syömään? Kun aina sanotaan, että 'jos se syö, niin ei sillä suurta hätää ole' - mun kultsi oli perso ruualle...se söi ja söi, vaikka sitä olikin päässyt kyy puremaan ja koko etupää (myös kurkku) turpos ja kortisonipiikkejä kaivattiin. Se oli aivan tööt ja teki kuolemaa, mutta söi silti.

Tässä on vielä tämä ja huominen lähes kokonaisia päiviä. Jos se vuotaa johonkin se koira (mikä ei tosissaan näy päällepäin, kuin kipuiluna), niin se tuskin kahta päivää kestää. Ja jos siellä on joku muu sisäelin ruhjoutuneena, niin mahdollisuudet nyt on huomattavasti paremmat, jos se tsekataan ajoissa........mutta kai sen nyt ap:kin toki tietää...

Jos kipulääke auttaa, ei selkäranka ole rikki. Sanottiin meille, kun labbis alkoi kulkea köyryssä ja aristi takapäätään. Sillä ei auttanut, oli nikama romahtanut iän ja vanhan onnettomuuden seurauksena. Auto töytäisi...

Ja jos lääke auttaa, voi koira odottaa vuorokaudenkin lääkärille pääsyä, kunhan kivut saadaan pois.

Seuraa ikenien väriä, jos kalpenevat, saattaa olla sisäisiä vammoja ja silloin eiaikaa ole paljoa...

Siis koiran vointi on pysynyt suunnilleen samana kuin illallakin. Ruokaa ja vettä olen tarjonnut ja on syönyt ja juonut. Eikä siis ainakaan minusta vaikuta kivuliaalta kun makoilee vaan paikoillaan ja liikkuu itsekkin jonkun verran mut enimmäkseen makoilee. Ja tosiaan olisin jo vienyt sinne eläinlääkärille jos se lääkäri ois varmasti paikalla (pelkkä pieneläinpäivystys) mut kun nää tosiaan päivystää satojen kilometrien säteellä niin en tosiaankaan voi olla varma milloin lääkäri ehtii koiran katsomaan, siis jos ei ole sellasta selkeää voinnin huononemista. Ja valitettavasti en oikein koiran, vaikka tärkeä mulle onkin, takia voi olla töistä poikessa, joten ihan satojen kilometrien päähän mulla ei kertakaikkiaan ole nyt viikonloppuna mahdollista koiraa viedä. Tottakai vien tuon koiran/järjestän viennin jos tuo vointi rupeaa tuosta muuttumaan eli älkää sitä pelätkö että koira jäisi heitteille.

Jos kuitenkin johonkin sattuu kun vaan enimmäkeseen makoilee.Vai millainen "normaalisti" on?

kuka koiran vointia seuraa iltavuorosi ajan?ehdottomasti veisin lääkäriin.en voisi mennä töihin tietäen koiran olevan sairas.
kait sinä itsekkin hakeutuisit lääkäriin jos et pääsisi liikkumaan.tuskin odottelisit maanantaihin.

mun tutulla kans labbis ja sillä jotenkin juostessa välillä menee sijoiltaan tuo polvilumpio (vaimikäseoli) sekään ei päälle päin näy, vaan koira ei sillä oikein tykkää astahdella silloin

Mun koira jäi joskus auton alle. Se myös vaan makasi, joi ja söi kyllä. Mutta aina kun yritti liikkua tai kun sitä liikutettiin niin inisi tai ulvahti.
Vein eläinlääkäriin ja siellä röntgenissä näkyi, että koiralla oli toinen puoli lonkasta murskana. Ei saanu koiraa enää pelastettua.. :(

No niin nyt on eläinlääkäriä konsultoitu puhelimitse ja kun kerroin koiran voinnista niin hän oli sitä mieltä et voi seurata vielä kotona. Eläinlääkäri just sanoi et kyllä hän voi esim. rtg kuvat ottaa mut jos niissä näkyy esim. jotain leikkausta vaativaa niin sitä hän ei pysty tekemään näin viikonloppuna. Ja mikäli oikein ymmärsin niin tuossa seuraavassakaan isommassa kaupungissakaan ei ole oikein viikonloppuisin isompia mahdollisuuksia hoitaa.
Joo varmasti tuo koira ei ole täysin kunnossa (sen tiedän) mutta lähinnä nyt onkin kyse siitä et näin viikonloppuisin nuo hoitomahdollisuudet on rajalliset mitä nuo päivystävät voivat tehdä. Eli onhan se edestakainen roudaaminenkin rasitus sairaalle eläimelle. Joku puhui suuhun kurkkaamisesta, no katoimpa sinnekkin ja ihan "normaalilta" limakalvot näytti. Mies on kotona koiran kanssa mun työvuorojen ajan joten yksin koiran ei tartte olla.

Yhteistyössä