Koira expertit, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tipu Topakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tipu Topakka

Vieras
Meidän koiran "pentu" 9kk on alkanut äristä ja yrittää nappailla miestä ja lapsia (esim. jos menee ottamaan jotain "kiellettyä" pois). Minua tottelee, kuin unelma.
Miten nyt kantsis toimia, että moinen loppuu. Olen aina mennyt väliin ja koira alistuu minulle heti. Mieskin toimii heti tilanteessa, mutta koira silti "pomottelee" miehelle..

KOiran silmissä sinä olet pomo ja muut samalla viivalla sen kanssa arvojärjestyksessä.Meillä oli kanssa pomottava koira mutta nykyään on aika rauhallinen tyyppi.Ongelmakoirakouluttaja antoi neuvon että koira pitää alistaa ja näyttää kuka on pomo,eli toisin sanoen alentaa häntä arvoasteikossa.Tähän tehoaa se että koira syö viimeisenä (vaikka olisi ruoka-aika ja perhe syö),huomioit hänet aina viimeisenä jne.

Miten rotu tähän vaikuttaa? :xmas:

Se hakee paikkaansa- sä olet selvä pomo, mutta kuvittelee änkevänsä heti sun jälkees.
Ei auta kun miehen ittensä tehdä selväksi kuka tulee seuraavaksi.
Ja teidän molempien yhdessä tehsä selväksi että lapset myös menee edelle.

Käyttäytykää kanssa kuin koira, kunnon ärähdys (oikeasti, mun koira totteli heti kun aloin sille murahdella, se toimii äkkiempää 'kielto' sillä siten) ja koira syrjään, ote niskasta jne.

Joo, minä olenkin ärissyt ja murissut ja näyttänyt hampaitani :D Minun ei tarvii kun kulkea jostain, niin koira pysähtyy ja antaa mennä ohi.. Mies on tähän asti lähinnä vaan sanallisesti ojentanut.. Teini-ikään taitaa tuo poika tulossa ;)
Ei ole eka koira, mutta "eka koira" lapsiperhe kombinaatioilla kyllä.

Äriseminen ei aina ole "vaaratonta"... Jos kysymys on kovapäinen uros se saattaa kokea sen riidanhaasteeksi eikä siitä hyvää seuraa.
Helppoja tapoja opettaa koiralle paikkansa on esimerkiski ruokailun yhteydessa tehdä niin että kuppi laitetaan lattialle mutta koiraa käsketään odottamaan. Vasta kun sanotaan "ole hyvä" tai "ota" saa ruveta syömään. Tätä voi tehostaa sillä että perhe syö NÄKYVÄSTI ensin eli koira saa viimeisenä, eli "mitä jää" (=oman ruokansa). Näin tapahtuu susilaumassa - pomot syö ensin - muut sitten. Näin lapsetkin pysyy arvoasteikolla ylempänä.
Toinen hyvä keino minkä lapsetkin osaa tehdä on kulkea AINA itse ovista ensin. Koira tulee vasta kun annetaan lupa. Ja esim. autoon mentäessä niin lapset ja mies menee ensin, sitten sinä, joka jo olet pomo, laitat koiran autoon.
Jos koira sittenkin laittaa vastaan, murisee ym. niin se kellistetään selälleen eikä päästetä ylös ennenkun lakkaa panemasta hanttiin. Samalla voi sanoa esim. MUISTA KUKA TÄÄLLÄ MÄÄRÄÄ!!! -matalalla murisevalla äänellä. Niskasta ei välttämättä kannata ottaa - se voi johtaa siihen että se puraisee lapsia kun ne ojentaa kättä kohti....

^^ Itse en välttämättä lähtisi hirveästi murisemaan koiralle. Me luulemme puhuvamme sitä koiran kieltä mitä koira ymmärtää, mutta tosiasissa koirienäänen käytössä ja eleissä on lukematon määrä asioita joita meistä harvat osaavat tulkita ja vielä harvemammat matkia. Se mitä oikeasti "sanot" koirallesi onkin asia jota et voi tietää..

Ja murrosikä teillä luultavasti painaa päälle, nyt pentu hakee omaa sijaansa teidän perheessä ja koettelee rajojaan. Tärkeää on toki osoittaa rajat selkeästi, mutta yhtä tärkeää on olla "polkematta" koiraa jalkoihin sillä se on vielä lapsi. Liian kova "koulutus" saa luottamuksen rakoilemaan. Jos olisin miehesi, menisin vain hakemaan tavarat koiran vastalauseista huolimatta. Pienikin epäröinti ja perääntyminen kertoo koiralle sen murinan tepsivän sen haluamalla tavalla.

Eniten kuitenkin panostaisin siihen että tavarasta luopumisesta tehdään positiivista. Miksi itse antaisit viedä esim. ruokasi pois saamatta mitään vastinetta käytöksellesi? Koira tekee kannattavimmalla tavalla, ja ilman palkkaa (nami, kehu jne) on kannattavamapaa pitää hauskat jutut itsellään. vaihtokaupan kautta harjoitellaan silloin kun koiralla on jotain "sallittua".

Kun koiralla on jotain kiellettyä ei sitä kuriteta vaan ohjataan mielenkiinto johonkin sallittuun kohteeseen. Tarpeeksi monien toistojen myötä koira kokee palkitsevammaksi leikkiä omilla leluillaan. Jos koiraa kuritat noissa tilanteissa, se kokee varmasti tarvetta puolustautua ja murina pahenee hyvin pian oikeaan näykkimiseen tai puremiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja jupida:
^^ Itse en välttämättä lähtisi hirveästi murisemaan koiralle. Me luulemme puhuvamme sitä koiran kieltä mitä koira ymmärtää, mutta tosiasissa koirienäänen käytössä ja eleissä on lukematon määrä asioita joita meistä harvat osaavat tulkita ja vielä harvemammat matkia. Se mitä oikeasti "sanot" koirallesi onkin asia jota et voi tietää..

Ja murrosikä teillä luultavasti painaa päälle, nyt pentu hakee omaa sijaansa teidän perheessä ja koettelee rajojaan. Tärkeää on toki osoittaa rajat selkeästi, mutta yhtä tärkeää on olla "polkematta" koiraa jalkoihin sillä se on vielä lapsi. Liian kova "koulutus" saa luottamuksen rakoilemaan. Jos olisin miehesi, menisin vain hakemaan tavarat koiran vastalauseista huolimatta. Pienikin epäröinti ja perääntyminen kertoo koiralle sen murinan tepsivän sen haluamalla tavalla.

Eniten kuitenkin panostaisin siihen että tavarasta luopumisesta tehdään positiivista. Miksi itse antaisit viedä esim. ruokasi pois saamatta mitään vastinetta käytöksellesi? Koira tekee kannattavimmalla tavalla, ja ilman palkkaa (nami, kehu jne) on kannattavamapaa pitää hauskat jutut itsellään. vaihtokaupan kautta harjoitellaan silloin kun koiralla on jotain "sallittua".

Kun koiralla on jotain kiellettyä ei sitä kuriteta vaan ohjataan mielenkiinto johonkin sallittuun kohteeseen. Tarpeeksi monien toistojen myötä koira kokee palkitsevammaksi leikkiä omilla leluillaan. Jos koiraa kuritat noissa tilanteissa, se kokee varmasti tarvetta puolustautua ja murina pahenee hyvin pian oikeaan näykkimiseen tai puremiseen.

Kiitos. Hyvin kirjotettu.. Ottaessaa jotain kiellettyä en ole kurittanut, mutta olen tosiaan jättänyt tuon "jotain sallittua tilalle" ja huomion kääntämisen johonkin muuhun. Siis aika katsoa peiliin.. No hyvä, että tässä vaiheessa sain neuvoja.. Se kieltäminen/ojentaminen on tapahtunut, jos koira on ärähtänyt..

Alkuperäinen kirjoittaja kasvattaja:
Äriseminen ei aina ole "vaaratonta"... Jos kysymys on kovapäinen uros se saattaa kokea sen riidanhaasteeksi eikä siitä hyvää seuraa.
Helppoja tapoja opettaa koiralle paikkansa on esimerkiski ruokailun yhteydessa tehdä niin että kuppi laitetaan lattialle mutta koiraa käsketään odottamaan. Vasta kun sanotaan "ole hyvä" tai "ota" saa ruveta syömään. Tätä voi tehostaa sillä että perhe syö NÄKYVÄSTI ensin eli koira saa viimeisenä, eli "mitä jää" (=oman ruokansa). Näin tapahtuu susilaumassa - pomot syö ensin - muut sitten. Näin lapsetkin pysyy arvoasteikolla ylempänä.
Toinen hyvä keino minkä lapsetkin osaa tehdä on kulkea AINA itse ovista ensin. Koira tulee vasta kun annetaan lupa. Ja esim. autoon mentäessä niin lapset ja mies menee ensin, sitten sinä, joka jo olet pomo, laitat koiran autoon.
Jos koira sittenkin laittaa vastaan, murisee ym. niin se kellistetään selälleen eikä päästetä ylös ennenkun lakkaa panemasta hanttiin. Samalla voi sanoa esim. MUISTA KUKA TÄÄLLÄ MÄÄRÄÄ!!! -matalalla murisevalla äänellä. Niskasta ei välttämättä kannata ottaa - se voi johtaa siihen että se puraisee lapsia kun ne ojentaa kättä kohti....

Susilauma on eri kuin kesykoiralauma. Samankaltaista laumajärjestystä ei ole villeinä elävissä koiralaumoissa havaittu. Alempiarvoinen koira puolustaa omaansa siinä missä johtajakin ja myös syö usein samaan aikaan. Suurin osa käytökseen liittyvistä tutkimustuloksista on perua vangittujen susien käytöksen tutkimisesta. Tulokset ovat hyvinkin erilaisia kuin vapaina elävien susien parissa saadut. Vapaana elävien susien välillä esiintyy huomattavasti vähemmän konflikteja ja laumajärjestys ei näy niin selkeästi. Vangituilla susilla tilanteita on kärjistänyt mm. liian vähä tila ja ihmisen valikoimat laumat, johon on poimittu pari yksilöä sieltä ja pari tuolta.

Niskasta ottamisen suhteen olen samaa mieltä, se laukaisee monissa voimakkaan puolustusvietin. Luonnossa niskaan saadessaan koiralle tilanne tarkoittaa usein että nyt meinaa lähteä henki. Sama pelko ylhäätä tuleviin asioihin ja niskaan kiinni käymiseen on jo pikkupennuilla koodattu geeneihin. Koiruudet geeniperimänsä kanssa kun ei tiedä ettei meidä taloissa suuret pedot vie mukanaan jne..

Mitäs jos mies ja lapset antais sen ruuan välillä koiralle?
Ja just mässäilisivät ensin koiran edessä itse jotain oikein hyvää (koiran mielestä) esim makkaraa ja sen jälkeen vasta antaisivat koiralle ruuan.

En minä mikään expertti ole mutta tuli vaan mieleen kun tolleen meidän koirille on annettu ymmärtää että myös lapset on koirien yläpuolella.

Meillä kyllä rankijärjestys toimii! Tällä hetkellä 5 koiraa, vanhin 12v, nuorin 15kk. Vanhin narttu on pieni rotu mutta kyllä se on pomo. Ainoa uros saa pomottaa vain nuorinta koiraa. Arvojärjestys muuttu vain kun jollain nartulla on juoksu tai pennut.
Ja kyllä mun mielestäni koiran pitää tietää että se on alemalla asteikolla kun ihmiset!!!!
Muutenhan siitä tulee ihan hirveä tilanne, varsinkin isokokoisen uroksen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:
Mitäs jos mies ja lapset antais sen ruuan välillä koiralle?
Ja just mässäilisivät ensin koiran edessä itse jotain oikein hyvää (koiran mielestä) esim makkaraa ja sen jälkeen vasta antaisivat koiralle ruuan.

En minä mikään expertti ole mutta tuli vaan mieleen kun tolleen meidän koirille on annettu ymmärtää että myös lapset on koirien yläpuolella.

AIVAN!!!

Näihin kaikkiin ruoka-asioihin täytyy vielä sanoa että se oikea johtajuus ja auktoriteetti on kuin hyvää vanhemmuutta. Se rakentuu kokonaan arjesta, ei yhdestä tai kahdesta pienestä asiasta. Meillä on koirat saaneet usein ruokansa ennen meitä jos ovat olleet nälkäisiä ja herkutelleet sohvalla kainalossa pullaa yms. leffaa katsoessa. Silti ongelmia ei ole ollut. Omat koirat nyt bichon frise uros 9v (äidin luona eläkkeellä, lapsiperheen elämää paossa), rottweiler uros 7 vuotta, paimenkoirasekoitus narttu 5 vuotta ja kohta 10 kk rottweiler narttupentu.

Näiden lisäksi on käsieni läpi vuosien mittaan kulkenut lukematon määrä sijaiskotikoiria esim. eläinsuojeluyhdistyksen kautta mitä erilaisimmilla taustoilla. Huonostikohdeltuja, koulututtamattomia ja pahoinpideltyjäkin yksilöitä. Ja silti ei tuollaisia ruokakikkailuja ole harrastettu. Yhden ainoan koiran tiedän menneen piikille myöhemmin.

Niin juu ja tämä seropi tyttö on yksi näistä rescue koirista.. Teki kaiken "väärin" tullessaan kolme vuotta sitten, varasteli ruokaa ja pelkäsi ihmisiä kuollakseen. Hyvin on pärjätty! :)

Meillä koirat saa tulla myös sohvalle mamin kainaloon, kun penskat nukkuu ja rauha maassa :heart: Tämä meidän nuori herra on aivan ihana koira ja tykkää touhuta lasten kanssa. Tosi kiva koira. Ainostaan on vihainen lapsille, jos on vaikka esim. napannut lapselta vaikka nakin ja lapsi hakee sen takasin..

^Se siis puolustaa suurta ryöstösaalistaan. Helpointa on opettaa kokonaan siihen että lapsilta ei viedä kädestä. Siinä asiassa on meillä oltu hyvin tiukkoja alusta saakka ja kukaan koirista ei myöskään varastele vaikka itsensä hillitseminen on tuolle nuorimmalle välillä vaikeaa. Komentaminen napakasti kuitenkin auttaa. :whistle:
Varasteluun voi muutenkin puuttua tiukasti, ei siellä koiralaumassakaan kukaan hyväksy sitä, että toinen varastaa ruokaa nenän edestä. Selkäänsähän sellaisesta luonnossa saisi. Eli tiukkana vaan, vaikken nyt pöllyttämään kehotakaan ;)

Joo, jos minä satun sen huomaamaan ja sanon, että "seis, irti!", niin koira pysähtyy ja päästää irti. Usein kyllä käy niin, (eikä se tyhmä piski ole :D ) että nopsaan livahtaa paikalta jonnekin piiloon (yleensä omaan koppaan) ja lapsi hakee omansa pois..

Alkuperäinen kirjoittaja jupida:
^Se siis puolustaa suurta ryöstösaalistaan. Helpointa on opettaa kokonaan siihen että lapsilta ei viedä kädestä. Siinä asiassa on meillä oltu hyvin tiukkoja alusta saakka ja kukaan koirista ei myöskään varastele vaikka itsensä hillitseminen on tuolle nuorimmalle välillä vaikeaa. Komentaminen napakasti kuitenkin auttaa. :whistle:
Varasteluun voi muutenkin puuttua tiukasti, ei siellä koiralaumassakaan kukaan hyväksy sitä, että toinen varastaa ruokaa nenän edestä. Selkäänsähän sellaisesta luonnossa saisi. Eli tiukkana vaan, vaikken nyt pöllyttämään kehotakaan ;)

Juu meillä kanssa kaivetaan vaikka koiran kurkusta se "saalis" minkä on pöydän reunalta tai lapsen kädestä vienyt. Siihen ei todellakaan ole lupaa.

Yhteistyössä