Koira ärähti lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wiiru

Vieras
Eilen tuli kyllä säikähdettyä kunnolla. Oltiin esikoisen kanssa veljeni luona kylässä ja siellä myös isäni ja hänen koiransa. Koira makasi sisällä (sille osoitetulla paikalla) keskellä lattiaa ja tuo lapsi touhusi milloin missäkin. Innostu sitten leikkimään veljen lapsen kanssa, juoksi koiran ohi ja ilmeisesti astui hännän päälle samalla kun nukkuva koira ampas ylös, ärähti ja näykkäs kädestä. Kyllä minä säikähdin, hain samalla katseella jotain kättä pidempää, millä pamautan jos koira ei päästä irti, mutta päästihän tuo. Koira ihan häpeissään oli, kun tajus mitä teki. Lapsi tietenki säikähti myös, mutta mitään jälkiä ei jääny. Kävi myöhemmin silittelemässä koiraa, joten toivon mukaan ei mitään koirapelkoja jääny.

Miusta näykkäisy on eri asia. Jos kerta koita piti kiinni lapsen kädestä ja etsit jotain, millä pamauttaa ellei laske irti. Näykkäisy on pikainen napsaisu. Mutta tuohan aina vaarana on, että lapset vahingossa satuttavat koiraa, kun riehuvat koiran lähellä. ja nukkuva koira reagoi nopsaan ja välillä hieman liikaakin, kun ei unenpöpperössä heti tajua tilannetta. Nukuva koira kannattaisi pitää jossain muualla kuin keskellä alttiaa, jossa lapsen leikkivät ja riehuvat.

Nukkuvaa koiraa ei saa ihminen häiritä, ja aikuisten vastuu on huolehtia etteivät lapsetkaan häiritse. Tosin joskus kaikki käy niin nopeasti... Onneksi ei käynyt pahemmin.

No just. Kyllä se pitää opettaa myös lapset siihen, että koirallakin on paikkansa missä sen pitää antaa olla rauhassa. Ja ei mikään ihme ole jos hännän päältä juostaan, niin ärähdetään siihen. :whistle: Pelisäännöt oltava selvät lasten ja koirien kanssa. Jos koira on makaamassa jossain omassa rauhassaan, niin lapsille opetettava se, että annetaan koiran siellä olla ja väistetään. Koira varmasti säikähti kovasti, kun nukkui ja yllättäen lapset siitä päältä juoksee.

höh. Mitä itse tekisit jos kesken unien päälle hypätään?
Mä en edes tykkää koirista, mutta tuossa tilanteessa ei nyt ainakaan ollut mitään "koira heti piikille" -aineksia.
Jospa koiralle osoitettaisiin ensi kerralla paikka, jossa se saa olla rauhassa? Ja lapsia vahditaan, että myös antavat koiran olla? Koiran murinahan tarkoittaa,että mene ny siittä, tahdon olla rauhassa.

Nukkuvaa koiraa ei saa häiritä. Onko veljelläsi lapsia? Jos ei, koira ei ole tottunut ympärillä riehuviin pikkuihmisiin, eikä tarvitsekaan olla tottunut. Vastuu on aikuisella, joko lapset toiseen huoneeseen tai koira. Ja lapset tulisi opettaa miten koiraa ja muita eläimiä kohdellaan, ei reuhdota korvista eikä hypitä kiljuen päälle.

Ihan vain näykkäsi koira, ihan hyvin ehdin miettiä siinä että millä lyön jos ei päästä irti. Oli siis ihan kuvailemasi näykkäsy. Itse olin ihan lähellä siinä kun lähdin paimentamaan niitä muksuja pois sieltä, kun ekaa kertaa sinne menivät. Selitettiin sitten lapselle, että koira säikähti kovasti kun nukkui ja että nukkuvaa koiraa ei saa häiritä. Siis koira nukkui pikkueteisen oven edessä käytävällä (joka on tavallaan samaa tilaa olohuoneen kanssa).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihan vain näykkäsi koira, ihan hyvin ehdin miettiä siinä että millä lyön jos ei päästä irti. Oli siis ihan kuvailemasi näykkäsy. Itse olin ihan lähellä siinä kun lähdin paimentamaan niitä muksuja pois sieltä, kun ekaa kertaa sinne menivät. Selitettiin sitten lapselle, että koira säikähti kovasti kun nukkui ja että nukkuvaa koiraa ei saa häiritä. Siis koira nukkui pikkueteisen oven edessä käytävällä (joka on tavallaan samaa tilaa olohuoneen kanssa).

No aika ymmärrettävä toiminta koiralta ja hyvä, että ei sattunut pahempaa.

Nyt kannattaa seuraavaksi olla varovaisia ja laittaa vaikka se koira pois nukkumasta lapsien leikin tieltä. Näin ei pääse tuollaisia vahinkoja enää sattumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Nukkuvaa koiraa ei saa häiritä. Onko veljelläsi lapsia? Jos ei, koira ei ole tottunut ympärillä riehuviin pikkuihmisiin, eikä tarvitsekaan olla tottunut. Vastuu on aikuisella, joko lapset toiseen huoneeseen tai koira. Ja lapset tulisi opettaa miten koiraa ja muita eläimiä kohdellaan, ei reuhdota korvista eikä hypitä kiljuen päälle.

Veljelläni on lapsia, mutta koira ei ollut hänen vaan isäni/isämme joka oli myös kylässä. On tottunut siinä mielessä lapsiin, meidän ja veljeni, aina kun isää näemme, mutta siis jatkuvasti ei ole lasten kanssa tekemisissä. Muuten erittäin rauhallinen ja kiltti koira. eikä se koiran vika missään nimessä ollut. Lapselle on opetettu koiran käsittelyä, mm. että vain aikuisen seurassa mennään silittämään yms, mutta kun tuolla lapsella on ikää vasta 2½ vuotta, eikä meillä itsellämme ole koiraa, ei tuo lapsikaan kaikkea voi ymmärtää. Itse olin kyllä ihan vieressä, mutta en ehtiny napata muksusta kiinni ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Nyt kannattaa seuraavaksi olla varovaisia ja laittaa vaikka se koira pois nukkumasta lapsien leikin tieltä. Näin ei pääse tuollaisia vahinkoja enää sattumaan.

On joo ymmärrettävää toimintaa, tottakai. Säikähdys oli kova, vahingot onneksi ihan minimaaliset. Koira siirrettiin sitten nukkumaan pikkueteiseen, oli siis yökylässä veljelläni isämme ja koira.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

On joo ymmärrettävää toimintaa, tottakai. Säikähdys oli kova, vahingot onneksi ihan minimaaliset. Koira siirrettiin sitten nukkumaan pikkueteiseen, oli siis yökylässä veljelläni isämme ja koira.

Juu. Aina sitä säikähtää tuollaisissa tilanteissa, koska niissä voi aina sattua pahempaakin. Kannattaa aina muistaa jokaisen koiran kohdalla minimoida tuollaiset tilanteet laittamalla koirat vähän sivummalle tai komentamalla lapsia juoksentelasta koiran lähettyvillä -varsinkin kipeän, nukkuvan tai syövän koiran läheltä.

Yhteistyössä