Kohtuuttomia vaatimuksia miehille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järki käteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Järki käteen

Vieras
Olen jutellut paljon kaveripiirissä olevien miesten kanssa kotitöiden ja arjen jakautumisesta lapsiperheissä.

Tuntuu väistämättämältä siltä, että miehet on ajettu todella ahtaalla ja heidän elämänsä on tehty todella raskaaksi. Järjestään naiset tuntuvat olevan kodinhoidontuella, jolloin miehen tehtävä on elättää perhe. Tämä jako olisi mielestäni järkevä, jos homma toimisi niin, että nainen sitten pääasiassa pitäisi huolta kodista ja käytännön hommista.

Tuntuu keskustelujen perusteella olevan, että miehet käytännössä sitten työpäivänsä jälkeen hoitavat lapsia ja kotia illat, kun naisilla on pakko päästä harrastamaan omia harrastuksia ja tekemään omia hommia (ettei pää pehmene kotona). Siivoomiset, kaupassakäynnit etc. tuntuvät järjestään tehtävän joko miehen toimessa tai tasa-arvoisemmissa perheissa yhdessä.

Nykyisin siis mies on käytännössä 24/7 kodissa + töissä kiinni ja on olemassa vaan yhteisiä ja miesten töitä. Miehet tuntuvat todella väsyneiltä ja heistä lähes kaikilla tuntuu olevan burn-outin oireita. Miten tässä näin kävi?

Mä olen kuullut vain väsyneistä kotiäideistä.

Minusta kummallakin on työpäivänsä: mies on ansiotyössä ja nainen kotona hoitamassa lapsia ja taloa. Kun mies tulee kotiin, on jo lastenkin etu että mies viettää heidän kanssaan aikaansa. Mutta eihän kyse tarvitse olla koko illasta. Ilta voidaan puolittaa niin että miehelle jää aikaa omiin juttuihinsa.

Sellaista en tajua että mies kun tulee kotiin niin tarvitsee oman pari tuntisensa rentoutuakseen. Entäs se naisen rentoutuminen, entä lasten tarve olla isänsä kanssa ennen nukkumaanmenoa?

mua ainaki kummastuttais tollanen suuresti meillä se meneen näin mies käy töissä minä sillä aikaa kaupassa ja teen ruuan siivoan kämpän ja töiden jälkeen mies yleesä levähtää ja sen jälkeen yhdessä hoidamme pikkuista

Hoitaahan äiti koko päivän kotia+lapsia. Kun mies tulee kotiin, niin en voisi kyllä myöskään olettaa, että hän juoksee sitten omissa harrastuksissaan ja kavereillaan. Mun mielestä on ymmärrettävää, että äidin pitää joskus iltaisin päästä käymään lenkillä tai muissa harrastuksissa.

Me tehdään paljon yhdessä juttuja silloin, kun mies ei ole töissä. Hän myös siivoaa ja tekee paljon muita kotitöitä, ihan oma-alotteisesti. Ei mun tarvitse häntä painostaa mihinkään, vaan hän tekee niitä ihan mielellään. Lasten kanssa hän on paljon, vie puistoon, uimahalliin jne. useammin kuin minä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Hoitaahan äiti koko päivän kotia+lapsia. Kun mies tulee kotiin, niin en voisi kyllä myöskään olettaa, että hän juoksee sitten omissa harrastuksissaan ja kavereillaan. Mun mielestä on ymmärrettävää, että äidin pitää joskus iltaisin päästä käymään lenkillä tai muissa harrastuksissa.

Jos tämä menisikin näin, niin homma kuulostaisi erittäin järkevältä. Tuntuu vaan järjestään, että miehet selittävät, että kaupassa käynti, siivoaminen jne. jää heidän vastuulleen melko suuressa määrin vaikka päivät kotona toinen olisikin.

No mutta kerrankin näin päin.. Siis eikös se ennen vanhaan, silloin "hyvään aikaan" mennytkin niin että mies kävi töissä ja tuli kotiin, kävi sohvalle maaten ja huusi vaimolle että tuo kalja?! Vaimo raatoi kotona lasten ja kotihommien kanssa, mikä raskaampaa kuin useimmat työt (henkisesti ainakin). Ja sitten tuli se vaihe kun vaimo kävi töissä ja silti piti kotihommat ja mukulat hoitaa, mies edelleen töitten jälkeen sohvalla. edistystä siis viimeinkin!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos tämä menisikin näin, niin homma kuulostaisi erittäin järkevältä. Tuntuu vaan järjestään, että miehet selittävät, että kaupassa käynti, siivoaminen jne. jää heidän vastuulleen melko suuressa määrin vaikka päivät kotona toinen olisikin.

Aijaa, mä en tunne yhtään pariskuntaa kellä noin menisi. Voiko olla, että miehet valittaa vain niistä pienistäkin siivouksista, kaupassa käynneistä jne., jos ne vaan yksinkertaisesti v*tuttaa? Että todellisuudessa ne ei milläänlailla ole heidän vastuullaan.

kyllä se mies äkkiä ymmärtää, että hän SAA olla töissä lepäämässä!

Nyt kun mä olen töissä, niin mies tekee sujuvasti oman osuutensa kötitöistä, kun ei päässyt tottumaan passaukseen.

Mitä jos mä jään rattijuopon alle? Miehen on PAKKO selvitä yksin. Ja ei tästä pyörityksestä selviä ellei oo vähän harjoitellut.

Ja tuosta elätyksestäkin vielä. Kyl mä ainakin tein kovasti ylitöitä ennen raskautta ja säästin kaikki rahat, kun tiesin, että haluan olla vuosia kotona. Mies toki maksoi mun koti-aikanani lainanlyhennykset ja korot. Ja maksaa edelleen, koska mun osuudeksi töihin palattuani tuli hoitomaksut. Ne on kutakuinkin yhtä suuret, hoitomaksut kahdesta on 443e ja velkaan menee 450e/kk. Ruokaan menee yhtä paljon kuin ennenkin, koska nyt syömme lounasruokalassa n7e/päivä/nenä.

Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Enemmän mun mielestä esiintyy sitä, että nainen käy töissä ja silti vastaa lähes yksin kotitöistä ja lastenhoidosta..

Tämä kuulostaa tutulta.....

Millaisen taustan omaavia perheitä te tunnette?
Oma kaveripiiri on tälläisiä noin 30-vuotiaita, yliopistokoulutettuja pariskuntia, joissa miehen päähän on taottu, että pitää olla tasa-arvoa. Tuntuu vaan menneen niin yli, että ei noista vaatimuksista selviä kukaan.

Enemmän mun mielestä esiintyy sitä, että nainen käy töissä ja silti vastaa lähes yksin kotitöistä ja lastenhoidosta..

Oma kaveripiiri on tälläisiä noin 30-vuotiaita, yliopistokoulutettuja pariskuntia, joissa miehen päähän on taottu, että pitää olla tasa-arvoa. Tuntuu vaan menneen niin yli, että ei noista vaatimuksista selviä kukaan.

Me ollaan yli 30-vuotiaita, kaikki avioliitoissa, 1-3 lasta per perhe. Kaikki korkeakoulutettuja, miehillä muutamalla oma firma jonka johdossa ovat. Eli meillä kyllä vaikuttaa se että miesten työt ovat niin vaativia että jo senkin takia naiselle kasaantuu monet jutut perhepuolella vaikka nainen kävisikin töissä. Periaatteessa kannatetaan tasa-arvoa mutta käytännössä naiset joustaa urastaan perheen hyväksi. Miehet taas erittäin kunnianhimoisia.

Voisiko olla niin että mies ei vaan yksikertaisesti ymmärrä kuinka paljon toinen tekee asioita päivän aikana. Silloin se miehen tekemä kotityö voi tuntua tosi suurelta miehen mielestä.

Jos toinen puolisoista on kotona hoitamassa lapsia, niin mielestäni siihen kuuluu ennen kaikkea lapsenhoito, kotityöt pitäisi tehdä joka tapauksessa vaikka molemmat olisivat kodin ulkopuolella töissäkin.

No mutta luulisi miehen osaavan sanoa vaimolleen, jos homma menee yli? On sitten yliopiston tai amiksen käynyt. Suostuuko joku mies työpäivän jälkeen ottamaan imurin käteen, laittamaan pyykit, tekemään ruuan, menemään kauppaan jne.? Päivittäin? Yhdessä mun mielestä ne hommat kuuluu hoitaa, ja meidän tuttavapiirissä ainakin suurinosa tekeekin. Joissakin tapauksissa vaimot tekevät enemmän.

Tämä kaikki johtuu siitä että osa naisista on saatu siihen uskoon että kotihoidontuella lasten kanssa kotona oleminen olisi jotenkin sama asia kuin oikeissa töissä oleminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Tämä kaikki johtuu siitä että osa naisista on saatu siihen uskoon että kotihoidontuella lasten kanssa kotona oleminen olisi jotenkin sama asia kuin oikeissa töissä oleminen.

Kuka ne sellaseen uskoon on saanu? :o

Veikkaisin näitä siilitukkaisia telaketjufemakoita...

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mä olen kanssa törmännyt outoihin käytäntöihin, mutta eihän se minulle kuulu, miten joku perhe asiansa järjestää.

Näinpä. Joskus ihan kauhistella pitää mihin miesriepu on joutunut.

Mutta joskus joitakin naisia vallan kauhistuttaa, kun mies on lasten kanssa, tai vaikkapa siivoaa, tamppaa mattoja jne. Tokihan mies siihen on pillistä puristaen pakotettu, eihän kukaan mies sitä vapaaehtoisesti voi tehdä. Tossun alla siis.

Ihan samaan tapaan se kotiäiti on töissä siellä kotona kuin isä siellä töissä. Äiti ei välttämättä ehdi pitämään kahvi - ja ruokatuntejaan. Kotona olo lasten kanssa on henkisesti paljon raskaampaa kuin työssä käynti, joten hyvinkin ymmärrän, että äiti tarvitsee kodin ulkopuolista harrastusta. Kyllä se koti ja lapset on yhteinen yritys, johon mies kantaa kortensa kekoon hankkimalla rahaa ja nainen hoitamalla lapset. Sen jälkeen kun mies tulee kotiin on pesä lapsineen kaikkineen yhteistä työmaata, ei vain toisen.

Näinhän se menee. Sitten vielä monesti suuremman taloudellisen vastuun kantaa nainen. Miehen rahat menevät omiin tarpeisiinsa..

Kyllä meillä mies tulee kotiin valmiille ruualle. Siivoan ainakin 3 kertaa viikkoon kunnolla, muina päivinä laittelen aina tiskit, pyykit jne niin ettei kaaosta tule.

Harvemmin laitan miestä yksinään kattelemaan muksuja. Kun en tee siitä numeroa niin se mielellään ottaa sit ihan itse ehdottaen ne mukaansa jos menee perheellisen kaverin luo kylään tms. Viikonloppuisin annan nukkua pitkään, enkä koe olevani mitenkään ylityöllistetty :D

Yhteistyössä