Kohtuullinen vuokranalennus kylpyhuoneremontin ajalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tota
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tota

Vieras
Meillä siis kylpyhuone oli remontin takia pois käytöstä tammikuun ajan, edellisen asukkaan aikana syntyneen vesivahingon takia. Tänään saatiin vihdoin (kolmen pyytämisen jälkeen) tieto vuokranalennuksen määrästä, ja pisti vähän naurattamaan -alennus oli laskettu pelkästään neliöiden mukaan, ikään kuin käytöstä pois olisi ollut mitkä tahansa 6 neliömetriä huoneistosta :O

Meinasin mennä samantien linjoja pitkin asian käsittelijälle, mutta ajattelin kysellä täältä ensin, mikä mielestänne olisi kohtuullinen korvaus siitä, että kph pois käytöstä kuukauden ajan. Koko huoneiston vuokra on 808€. Asunnossa on erillinen wc, se oli tietenkin käytössä, ja lisäksi saimme käydä taloyhtiön saunatiloissa peseytymässä silloin kun siellä ei ollut saunavuoroa. Toki nämä asiat vaikuttavat korvaukseen myös, mutta musta ei nyt ihan kuitenkaan voi laskea noinkaan, että vähennetään vain käytöstä pois olevat neliöt..

Mä sain vain korvauksen sähköstä kun puhaltimet oli päällä ja siinä kaikki ja meidän asunnossa ei ollut edes vessaa käytettävissä koska sijaitsee kylppärissä.Pitäis olla oma vakuutus tällaisten tapausten varalta sanoi isännöitsijä.
Asunto oli käyttökelvoton kolme kuukautta,eli sen mitä remppa kesti.

Puolet vuokrasta. Tosin meillä ei ollut vessaa käytössä, koska sijaitsi kylppärissä. Suihkussa ja veskissä käytiin viereisessä talossa. Suurin osa remppa-ajasta oltiin kyllä muualla.

[QUOTE="akka";25728129]Mä sain vain korvauksen sähköstä kun puhaltimet oli päällä ja siinä kaikki ja meidän asunnossa ei ollut edes vessaa käytettävissä koska sijaitsee kylppärissä.Pitäis olla oma vakuutus tällaisten tapausten varalta sanoi isännöitsijä.
Asunto oli käyttökelvoton kolme kuukautta,eli sen mitä remppa kesti.[/QUOTE]

Toi ei kyllä pidä paikkaansa, on käsittääkseni lakiin kirjattu, että joku hyvitys on oltava -ainoo vaan että sen suuruutta ei varsinaisesti määritellä missään. Siis jos vahinko ei johdu vuokralaisesta. Ja jos asunnossa ei pysty asumaan, siitä ei voida siltä ajalta myöskään periä vuokraa.

Mä olen saanut 50 prosenttia alennusta, kun keittiössä olleen vesivahingon vuoksi alaosan kaapit olivat purettuna pois. Ja osaa keittiöstä ei voinut siis käyttää. Teillä oli kuitenkin vessa käytössä, eli ehkä 20 - 30 prosenttia olisi kohtuullinen korvaus. Vuokralaisten keskusliitosta tai vastaavasta instanssista voisi kysellä myös apua!

[QUOTE="poikia3";25728182]Mä olen saanut 50 prosenttia alennusta, kun keittiössä olleen vesivahingon vuoksi alaosan kaapit olivat purettuna pois. Ja osaa keittiöstä ei voinut siis käyttää. Teillä oli kuitenkin vessa käytössä, eli ehkä 20 - 30 prosenttia olisi kohtuullinen korvaus. Vuokralaisten keskusliitosta tai vastaavasta instanssista voisi kysellä myös apua![/QUOTE]

Tota 20 prosenttia voisin jo itsekin pitää kohtuullisena, koska meille tarjottu hyvitys on nopeasti laskien alle 8 %.

Mä olen saanut yhden kuukauden vuokrahyvityksen, kun yläkerran tyyppi aiheutti vesivahingon. Silloin oli kylppäri normaalisti käytössä, mutta työmiehiä kävi ja tuulettimet puhalsi toista kuukautta.

[QUOTE="vieras";25728326]Sääntöjen mukaan hyvitys on se neliömäärä joka on pois käytöstä. Eli aivan oikein teillä on hyvitetty.[/QUOTE]

Kerrotko vielä että minkä sääntöjen mukaan? Jos löytyy jotain oikeeta dokumenttia asiasta, niin voin vielä hyväksyäkin ton, mutta kaikissa lähteissä mitä olen itse löytänyt on kyllä sanottu selvästi että mikäli esim. pesutilat ovat kokonaan poissa käytöstä, on hyvitys suurempi kuin jos kysymys on vain siitä, että x neliometriä suuri huone on poissa käytöstä.

Kysyin äsken asiaa tekniseltä isännöitsijältä, mutta tuokaan ei suostunut ymmärtämään ettei kysymys ole pinta-alasta, vaan siitä mitä siinä huoneessa tehdään...

Yhteistyössä