Kohtutulehdus ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KM:jä takana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KM:jä takana

Vieras
Ihmettelin tuossa viikon verran, kun selkeästi tuli supistuksia ilman,
että olisin raskaana.
Myös alavatsa navan seudulta oli tosi kipeänä, siis lääkäriin.
Ultrattiin - ja selvisi, että minulla on kohtutulehdus !

Sain 2 eri antibioottia 10 päivän kuurit,
mutta jäi siellä kysymättä, mistäköhän tällainen johtuu
ja onko kovinkin yleinen ?

Koskaan aiemmin en ole kuullut että ainakaan ilman keskenmenoa
kellään kohtu tulehtuisi ihan yhtäkkiä noin vaan....

Mulla oli kohtutulehdus joulun tienoilla, ihan kamalat vatsakivut (supisteli niinku synnytyksessä) ja kuumettakin monta päivää. Eipä selvinnyt minullekaan, mistä moinen johtuu, mutta mulla oli kuparikierukka joka otettiin sit pois. Liekö kierukka aiheuttanut sen, mutta sanoivat ettei se parane jos ei kierukkaa poisteta. Tupla-antibiootit sain minä myös ja sen seurauksena hiivakierre, joka jatkuu edelleen... ottaa aivoon aika rankasti! Nuva-ringiä kokeilin pari kk ja limakalvot siitä oikein pillastui. Nyt kondomiehkäisy ja sterilisaatiojonossa odotellaan... ei oo helppoo tää naisen elämä...:-(

Ei ole kierukkaa,
otettiin n.vuosi sitten pois, kun ei sopinutkaan.
Lähes vuoden ehdin Mirenaa käyttämään,
mutta sekään ei mulle sopinut, kuten ei mikään hormonaalinen ehkäisy.
Kuparikierukkaa en suostu edes ajattelemaan,
mulla on ystävä, joka on meinannut joitakin
vuosia sitten kuolla sen tuomiin tulehduksiin.

Meillä on nyt käytössä vain kumit / ei mitään.

ei löytynyt klamydiaa minusta, vaikka sitä ensin tarjosivat. Testit tehtiin minulle ja kumppanilleni ja kumpikin puhtaita.

Kerro "KM:jä takana" lisää, mitä tulehduksia ystäväsi sai kuparikierukasta? Minulla oli koko vuoden hiivaa ja sitten viimein tuo kohtutulehdus (kierukka ehti olla vähän yli vuoden).

Eiköhän nuo klamydiat sun muut ole testattu raskauksien myötä,
kolme lastakin kun on jo.
Ukkoakaan en ole vaihtanut kohta seitsemään vuoteen,
eikä hänellä suhteitakaan ole muihin ollut. 109 % varmasti.
Jos klamydia tulee jotenkin muuten kuin sukupuoliteitse,
niin onhan sekin mahdollinen...kait.
Ultrassa näkyi kaikki olevan siistiä ja hyvin,
mut mitään veritestejä ei otettu.
Kaipa tosta klamydiasta muitakin oireita ois, luulisin.

Mun ystävällä ei ollut hiivatulehduksia tietääkseni,
outoja kipuiluja vaan, kipukynnys taisi olla senverta korkea,
että meni sitten vihdoin lääkäriin ja sieltä suoraan sairaalaan tiputukseen,
kun kaikki paikat oli jo niin tulehtunut sisältä.
Muuta en oikeestaan asiasta sen kummemmin tiedä,
syyksi vain todettiin kuparikierukka, ja aikanaan tervehtyi kyllä.
Päätyikö tämä johonkin tilastoihin kuparikierukan sopivuudesta,
sitä en tiedä....

Raskaaksi ystäväni ei vain koskaan enää tod.näk.tule,
kolme keskenmenoa ja 1 tuulimunaraskauden on kokenut sen jälkeen,
nyttemmin hänet on sterilisoitu.

( niin, tossa on tuo tod.näk. , koska mulla on myös yksi ystävä,
joka sai vielä sterilisoinnin jälkeenkin lapsen...)

Itselläni klamydia selvisi kun oli mennyt n. kuukausi synnytyksestä. Ja meillä päin klamydia testejä ei tehdä osottaville äideille. Muita oireita ei ollut kun se samperinmoinen kohtutulehdus.
En nyt kiusallani tätä sanonut, mutta eihän täälä kukaan lääkäri ole ja kaiketi kaikki tääälä puhuvat vain omasta ja kaverien kokemuksesta.
mutta näin meillä, itse ajattelin kans että tauti tuli synnytyksessä tai jostain... Vaikka se sanottiin selkeästi että se tarttuu vain sukupuoliyhteydessä. Siinä tapuksessa se on ollut jo ennen kun rupesin odottamaan... Tai jotai.

Kyllä kohtu voi tulehtua ihan ilman keskenmenoa tai kierukkaa.Pari vuotta sitten olin kylpylähotellissa viettämässä pääsiäistä ja lojuin altaissa tietenkin. Paikka oli ylikuormitettu, selvästikin väkeä liikaa ( lue: vedessä liikaa pöpöjä). Meni pari viikkoa ja tarvitsin gynekologia tulehduksen takia. Hiivat olen ennenkin uimahalleista saanut, mutta tämä oli jotain muuta, kipu kovaa.Sain kuurin, ei auttanut, sain toiset lääkkeet ja luulin jo selviäväni. Reilu kuukausi myöhemmin olinkin jo leikkauspöydällä kohdunpoistossa. Leikannut lääkäri ei löytänyt muuta syytä kuin voimakas tartunta kylpylästä, toiset kun on herkempiä saamaan tartuntoja. En muista pöpöä, jotain latinaa se oli. Ei minulla mitään poistoa vastaan ollut, aina oli kivuliaat, pitkäkestoiset ja ultrarunsaat kuukautiset ja lapsetkin oli jo tehty. Leikkaushaava parani hyvin ja olin 5 viikkoa sairaslomalla. Samalla poistettiin toinen munasarja (havaittiin möykky, jonka epäiltiin olevan vanha ulkoinen raskaus, vain kasa massaa) ja siitä lähtien olen käyttänyt miedoimpia Estradot-laastareita tasapainottamaan estrogeeniheilahteluja. Elämä on nyt paljon tasaisempaa kuin ennen.
Ei kohtutulehdus mitään harvinaista ole. Moni onneksi selviää siitä lääkkeillä , toivottavasti sinäkin!

mullakin kohtutulehdus. lääkärin mielestä ei muita vaihtoehtoja kuin keskenmeno mutta ehkäisystä on huolehdittu ehkä tarpeellistakin paremmin. Evra ehkäisylaastari ja kuukautisten aikana kondomi!!ei ole koskaan hajonnut, aina tarkastettu!laastarikin vaihdettu aina ajallaan. Uimahalleissa tai muissa yleisissä paikoissa en ole käynyt joten onko kellään tietoa mistä olisi voinut tulla!?

Itselläki kohtutulehdus tänää diagnosoitiin, ei mahdollisuutta sukupuolitautiin, keskenmenoon, ei ole ollut kierukkaa ikinä, uimahallissa viimeksi ~ puoli vuotta sitten.
Lääkärin sanoin: "Alapäässä elää jos jonkinlaista oravaa pienempää".
Joku bakteeri vaan riehaantunut!

5 v kierukka ja vuosi sitten vaihdettiin uuteen kierukkaan, sen kiinnitys vaati puudutteen, koska ei suostunut nappaamaan kiinni..nooh-sitten se sinne taas saatiin (Mirena) -ja siellä kierukan lanka aiheuttanut hankaumaa/tulehdusta, muuten siisti. Uuden kierukan lankaa lyhennettiin, lähes olemattomaksi. Sen jälkeen tiputteli aika-ajoin ja virtsatie infektiot kroonistui ja vihlovaa kipua, aina pantamaiseen kipuun aika-ajoin..nyt toistakertaa kohtutulehduksessa, 3 kpl kefeksin/pvä + 3 kpl flagyl/pvä + 1 kpl flagyl puikko /pvä. Viikko syöty lääkkeit', ei tehoa.Kipuihin buranaa ja tramalia, että ei tunne edes kuumeilua muutakuin että huimaa ja on kokonaisvaltaisen huono olo. Nyt odotan että kierukka poistetaan maanantaina ja katsotaan helpottaako kivut ja mikä on seuraava ehkäisymuoto...plaah, tää on tuskaa!!!

itellä ei ole ehkäisyä, koska yritetään toista lasta, imetän vielä ensimmäistä (reilu vuosi ikää). minulla kolmatta viikkoa vuotaa eikä ota loppuakseen! amoxin antibioottikuuri syöty. lääkäri määräsi jotain estrogeenilääkkeitä, joilla vuodon pitäisi loppua. imetys pitäisi vain lopettaa, koska äidinmaidosta lapsi saa muuten lääkkeestä vaarallisia aineita...

Tähän joukkoon minäkin liityn. Sairaalassa gynen oli aika helppo diagnosoida vaiva, hetkeä aiemmin yleislääkäri ei ollut osannut diagnosoida tätä.

Tosin tuolloin ei kivut olleet sellaiset kuin eilen, kun päätin soittaa sairaalan päivystykseen (vaihtoehto oli ambulanssi tai käpertyminen sikiöasentoon ja toivoa, että on aamulla hengissä).

vastaanottava hoitsu laittoi heti gynelle (yleislääkäripäivystyksen ohi) ja toinen hoitsu tuli sitten heti tarjoamaan mahdollisuutta jonottaa sängyssä odotustilan sijaan. Täytyy sanoa, että teki mieli itkeä helpotuksesta (julkisellakin siis saa todella hyvää palvelua)

Kaksi antibioottikuuria päällekkäin ja kipulääkkeitä seuraksi.

Ei ole edelleenkään hyvä olo, mutta helpottaa tietää, että kivuille löytyi syy ja lääkitys päällä.

Itselläki kohtutulehdus tänää diagnosoitiin, ei mahdollisuutta sukupuolitautiin, keskenmenoon, ei ole ollut kierukkaa ikinä, uimahallissa viimeksi ~ puoli vuotta sitten.
Lääkärin sanoin: "Alapäässä elää jos jonkinlaista oravaa pienempää".
Joku bakteeri vaan riehaantunut!

HEI,MINULLA HORMONIKIERUKKA JA OLEN OLLUT ALKUKESÄÄN ASTI YLI TYYTYVÄINEN (EI KUUKAUTISIA 3 VUOTEEN).KUNNES TULI KESÄ JA KOVA ALAVATSAKIPU JOKA SIIRTY JONKUN AJAN PÄÄSTÄ OIKEALLE N. 1,5 KK KESTIN JATKUVAA JA RUNSASTA VUOTOA JA KIPUA KUNNES MENIN LÄÄKÄRIIN JOSSA TODETTIIN EMÄTIN+KOHTUTULEHDUS.MÄÄRÄTTIIN 7 PVN VAHVA ANTIBIOOTTIKUURI MUTTA ILMEISESTI EI OLE TEHONNUT KOSKA VUOTO ALKO 4 PVN PÄÄSTÄ KUN KUURI OLI LOPPU....KIPU ON KYLLÄ POISSA JA MITÄÄN TAUTEJA EI OLLUT JOSTA OLIN KYLLÄ ITSEKKIN VARMA.KYSYIN ETTÄ MISTÄ TÄLLÄNEN TULEHDUS VOI TULLA JA SANO ET IHAN BAKTEERIN AIHEUTTAMA,PAKKO MENNÄ UUDESTAAN VIELÄ GYNEKOLOGILLE KOSKA VUOTO EI OLE LOPPUNUT...OLEN KYLLÄ HARKINNUT KOHDUN POISTOA NIIN SÄÄSTYIS KAIKELT TOLLASILT

Viimeksi muokattu:
HEI,MINULLA HORMONIKIERUKKA JA OLEN OLLUT ALKUKESÄÄN ASTI YLI TYYTYVÄINEN (EI KUUKAUTISIA 3 VUOTEEN).KUNNES TULI KESÄ JA KOVA ALAVATSAKIPU JOKA SIIRTY JONKUN AJAN PÄÄSTÄ OIKEALLE N. 1,5 KK KESTIN JATKUVAA JA RUNSASTA VUOTOA JA KIPUA KUNNES MENIN LÄÄKÄRIIN JOSSA TODETTIIN EMÄTIN+KOHTUTULEHDUS.MÄÄRÄTTIIN 7 PVN VAHVA ANTIBIOOTTIKUURI MUTTA ILMEISESTI EI OLE TEHONNUT KOSKA VUOTO ALKO 4 PVN PÄÄSTÄ KUN KUURI OLI LOPPU....KIPU ON KYLLÄ POISSA JA MITÄÄN TAUTEJA EI OLLUT JOSTA OLIN KYLLÄ ITSEKKIN VARMA.KYSYIN ETTÄ MISTÄ TÄLLÄNEN TULEHDUS VOI TULLA JA SANO ET IHAN BAKTEERIN AIHEUTTAMA,PAKKO MENNÄ UUDESTAAN VIELÄ GYNEKOLOGILLE KOSKA VUOTO EI OLE LOPPUNUT...OLEN KYLLÄ HARKINNUT KOHDUN POISTOA NIIN SÄÄSTYIS KAIKELT TOLLASILT

Kuullostaa siltä että on kaavinnan paikka. Siskollani oli samoja ongelmia vuosi sitten. Ensiksi lääkitys mutta ei tehonnut. Sitten ei muuta kuin kaavintaan ja uusi lääkitys päälle. Taitaa olla niin että kohtuun on jäänyt jokin verihyytymä tai limakalvonpalanen. Sinuna ei pitkittäisi lääkäriin menoa. CRP kuin tykkää nousta aika rajusti jos tulehdus jatkuu.

Viimeksi muokattu:
En suosittele kohdun poistoa,koska siinä painuu herkästi vatsalaukku alas... Ja täytyy laittaa synteettinen verkko!OTE=lapsus;10982422]Kuullostaa siltä että on kaavinnan paikka. Siskollani oli samoja ongelmia vuosi sitten. Ensiksi lääkitys mutta ei tehonnut. Sitten ei muuta kuin kaavintaan ja uusi lääkitys päälle. Taitaa olla niin että kohtuun on jäänyt jokin verihyytymä tai limakalvonpalanen. Sinuna ei pitkittäisi lääkäriin menoa. CRP kuin tykkää nousta aika rajusti jos tulehdus jatkuu.[/QUOTE]

en ymmärrä miten kohdunpoistoleikkauksesta voisi vatsalaukku painua alas. Kyseisten elinten välillä on mm. suoli. Vatsalaukku sijaitsee pallean alla vatsaontelossa ja kohtu taas alhaalla alavatsalla navan alla.