Kohtutulehduksen vaikutus raskautumiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja A
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

A

Vieras
Hei,

Sain kohtutulehduksen viime toukokuussa keskenmenon lääkkeellisen hoidon jälkeen. Olin 4 vrk sairaalassa iv-antibioottihoidossa (bakt. kasvoi myös veressä). Kysyisin, onko riski, että tällaisen tulehduksen vuoksi munatorvet ovat tukkeutuneet. (Taustaksi: -07 syntynyt lapsi, keskenmeno myös tammikuussa -10, tällöin kaavinta, ei tulehdusta.)

Hei!

Kiitos kysymyksestäsi.
On aivan mahdollista, että kohtutulehdus on voinut vaikuttaa myös munatorvien aukioloon. Sen lisäksi kohtutulehdus voi vaikuttaa myös kohdunlimakalvon kasvuun. Jos asia sinua huolettaa, se kannattaisi käydä tutkituttamassa. Munatorvien aukiolotutkimus on yksinkertainen ja usein lähes kivuton tutkimus.

Hei,
Minäkin olen juuri toipumassa kohtutulehduksesta. CRP oli korkealla ja kivut kovat ei muita oireita. Olisin kysynyt tähän vielä jatkokysymyksinä:

1) Onko myös mahdollista että kohtutulehdus EI vaikuta raskaaksi tulemiseen, eikä jätä jälkiä?

2) Voiko kohdun limakalvon mahdollisen paksuuntumisen nähdä ultraäänellä

3) Jos kohtutulehdus olisi jättnyt jälkeensä joko paksuuntuneen limakalvon tai tukkiutuneen munatorvien tukkiutumisen voiko niille tehdä jotain, eli voiko niitä parantaa.

Olen kovin huolestunut tuosta kohtutulehduksen jäljistä.

Kiitos paljon,
Hunaja

Hei "hunaja"!

Kiitos myös sinulle kysymyksestäsi.

Ei kohtutulehdus automaattisesti vaikuta raskaaksi tulemiseen, varmasti tähän vaikuttaa myös paljon se, miten raju tulehdus on ollut. Se jäänee usein arvailun varaan onko tulehduksella ollut mitään vaikutusta, ellei siis asiaa ole tutkittu.
Ultraäänellä näkee myös kohdun limakalvon kasvun. Luultavimmin kohtutulehdus voi vaikuttaa kohdun limankalvon kasvuun lähinnä niin päin ettei se kasva kunnolla, ei niinkään paksuuntumalla liikaa. Kohdunlimakalvon kasvua voi tarvittaessa yrittää hoitaa hormonilääkityksellä. Munatorviakin voi yrittää tähystysleikkauksella avata, usein sen onnistuminen ei kuitenkaan välttämättä ole taattua.

Hei "möllykkä"!

Kyllä tällä voi olla merkitystä alkion kiinnittymiselle. Varsinkin ivf-hoidossa kohdun limakalvon kasvuun kiinnitetään kyllä paljon huomiota hoidon kuluessa ja tarvittaessa sitä yritetään hoitaa esim. hormonilääkityksellä.

Yhteistyössä