Kohtukuoleman kokeneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Enkelipojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Enkelipojan äiti

Vieras
Haluaisin kysyä teiltä, kohtukuoleman kokeneet, kuinka pian olette uskaltaneet yrittää uudelleen? Vai pystyttekö edes ajattelemaan seuraavaa lasta?

Meiltä kuoli vauva rv 40+1, siitä on nyt muutama kuukausi aikaa. Ehkäisyä en edes ajattele, lapsi saa tulla jos on tullakseen. Pelko vain on kova. Mutta luulen, että yhtä pelottavaa se olisi vaikka odottaisi viisi vuotta. Ikävöin poikaa kovasti, mutta haluasin vielä kokea myös iloa, ja luulen, että pieni sisarus auttaisi.

hei itsellä kuolirv 22 poika heti pahiimman surun jälkeen päätimme yrittää uutta raskaus oli henkisesti tosi rankka pelkäsin loppuun asti vaikka kaikkki meni hyvin. syli jäi vaan kaipaamaan....selvisikö teillä syy, siitä yritin itselleni saada lohtua että huono tuuri kävi vain meillä

Todennäköinen kuolisyy on kuristuminen napanuoraan. Se oli kaksi kertaa kaulan ympäri ja lisäksi vielä kiertynyt käden ja jalan ympäri. Pituutta siis napanuoralla oli aika paljon.

Lääkärin kanssa on tapaaminen muutaman viikon kulutta, kun verikokeiden ja ruumiinavauksen tulokset ovat selvillä.

Siitä on jo monta vuotta kun menetin lapsen 36rv.
Uusi raskaus sai alkaa heti ku vaan tärppäisi.
Vajaan vuoden päästä sain uuden vauvan.
Raskausaika uuden vauvan kohdalla oli raskas,ahdistava.Onneksi minulla oli ammattitaitoinan terkkari neuvolassa.Hän sanoi,että on hyvin yleistä,että vauvan menetyksen jälkeisestä raskaudesta eivät äidit nauti,varsinkaan ennenkuin ne rakausviikot on ylitetty jolloin edellisen lapsen menetys tapahtui.Ts.minun kohdalla lähes loppuun asti.
Sen muistan uudesta synnytyksestä,etten jännittänyt enkä pelännyt itse synnytystä yhtään,ainoastaan lapsen puolesta pelkäsin.
Ja edelleen muistan sen älyttömän onnen tunteen,kun sain elävän lasen syliini!Varmaan parasta mitä ikinä olen kokenut.

Me menetimme esikoistyttömme n. kaksi vuotta sitten rv25. Mitään syytä kuolemaan ei löydetty. Ehkäisyä emme käyttäneet kuoleman jälkeen vaan uusi lapsi olisi ollut tervetullut.
Edelleen on päiviä jolloin mietin millainen pieni tyttömme olisi.
Tänäkään päivänä emme ole lasta saaneet vaan yhtäkkiä lääkärit ilmoittivat meidän tutkimustuloksista, että ette mahdollisesti tule lapsia saamaan ilman hoitoja. Eli pieni tyttömme oli ns. ihme raskaus.

Nyt on parit hoidot kokeiltu ja syksyllä alkaisi ivf-hoito...toivon niin kovasti, että viimein saisimme kaivatun lapsen syliimme.

Hei!

Syvimmät osanottoni Enkelipojan äidille ja muille lapsensa menettäneille!!!

Itse mietin ihan samaa, miten uskaltaa yrittää uudestaan!??!

Menetimme pienen esikoispoikamme pari kuukautta sitten, kyseessä ei ollut kohtukuolema vaan istukka otti ja irtosi ennenaikaisesti. Viikkoja oli 28 täynnä, juhannuksena olisi ollut la.

Sairaalassa olimme tarkkailussa kolmisen tuntia ja hätäsektiopäätös tehtiin vasta, kun sydänäänet katoili eli pikkasen liian myöhään. Heikko pulssi oli pojalla syntyessään, mutta hapenpuute oli liikaa ja hän menehtyi samantien. Ruumiinavaus tehtiin, eikä muuta syytä hapenpuutteen lisäksi löytynyt.

Jälkitarkastus oli ja kohta voisimme alkaa uudelle yritykselle, mutta pelottaa jo etukäteen... miten sitä voi olla stressaamatta??
Toisaalta, mitäänhän ei elämässä saa, jos ei yritäkään..

Mahdollisen seuraavan raskauden seuranta siirtyy aiemmin neuvolan sijaan äitiyspolille, mutta ei kai tätäkään olisi voinut ennakoida edes edellisenä päivänä.

Toiveikkaana ja peloissaan siis täälläkin ollaan.

Kovasti paljon voimia toivotan kaikille ja kaikesta huolimatta aurinkoisia kesäpäiviä!

hei, enkelipojan äiti.

olen kokenut kohtukuoleman muutama kuukausi sitten. lapsemme oli niin täydellinen, ja sisälle jäi niin tyhjä olo että yhteistuumin päätimme antaa pikkusisarukselle mahdollisuuden, heti kun molemmista siltä tuntuisi.
meillä on jo lapsi ja häntä emme takaisin saa, elävää sisarusta pojallemme kuitenkin toivomme, jos luoja suo.
ainoastaan kuolleen lapsen vanhempana on hyvin raskasta olla...

muutama päivä sitten tein raskaustestin joka näytti plussaa. olemme uutisesta tietenkin onnellisen innoissamme mutta samalla peloissamme, taasko tämä sama rumba alkaa? olemmeko todella valmiita tähän? entä jos tälläkin kertaa jää vain tyhjä syli.. mitäs sitten??!
raskaus on ihan alussa, joten varovaisesti tässä edetään..olen yrittänyt muistuttaa itselleni, se mitä tapahtui viimeraskaudessa oli oma juttunsa ja tämä on nyt uusi raskaus. tällä uudella tulokkaalla on kaikesta huolimatta oikeus samanlaiseen onnelliseen odotukseen ja äidinrakkauteen mitä koin esikoista odottaessa. se mitä tapahtui ei mitenkään ole uuden tulokkaan vika sati esikoisen vika ,asiat nyt vaan menivät niin ja sille ei kukaan mitään voi, kaikki tehtävä tehtiin.. vaikka aivan varmasti meille kaikille jäi asiasta jotain hampaankoloon kaivelemaan loppu iäksi.

helppo tämä raskaus ei varmasti tule olemaan, sillä peloissaan saa olla ihan siihen asti, kunnes saa elävän vauvan rinnalleen. siitä huolimatta halusimme yrittää..
haluamme pitää raskauden salassa mahdollisimman pitkään, meidän perheen omana salaisuutena. mitä se kenellekään kuuluu, teennäisen iloiset raskaudenonnittelut kadulla ja kaupassa vastaantulevilta puolitutuilta, on vähintä mitä nyt haluan.
meillä on jo yksi lapsi jota rakastamme ja vaikka hän ei luonamme olekaan on hän aina sydämmissämme... ja nyt hänelle jännityksellä odotamme sisarusta..

:hug: kaikille enkelien äideille, ja voimia luottaa tulevaan!

Hei Amelii! Olen tämän ketjun ap, enkelipojan äiti. Onnittelut raskaudesta ja toivon todella rauhallista raskausaikaa sinulle. Minulla ei ole edes kuukautiset vielä alkaneet vaikka enkelipojan syntymästä on yli kolme kuukautta. Muutaman raskaustestin olen ehtinyt tehdä, kun on ollut "oireita". Ehkä tässä on kysymys liiallisesta yrittämisestä ja stressistä.

Elokuussa palaan töihin, lapset kouluun ja päiväkotiin, eli arki alkaa ja tulee muuta ajateltavaa. Nyt tämä on vaan ajankuluttamista täällä kotona.

Lääkärin kanssa oli pitkät juttelut jälkitarkastuksessa. Yritti kovin vakuuttaa että tämä menetys ei vaikuta millään tavalla seuraavan raskauden onnistumiseen. Mietin vain sitä psyykkistä puolta. Pystyisikö sitä ollenkaan nauttimaan raskaudesta, uskaltaisiko sitä laittaa mitään tavaraa tai vaatetta valmiiksi.

Olisi kyllä kiva jakaa kokemuksia ja kuulla sinun kuulumisia raskauden etenemisestä. Ja toivottavasti minäkin pääsen pian kertomaan plussauutisia.

Hei,

ohessa linkki tuntemattomaan enkeliin, jossa kohtukuoleman kokeneet voivat keskustella keskenään.

http://health.groups.yahoo.com/group/tuntematon-enkeli/

Pähkinä ryhmässä lapsensa menettäneet uudelleen raskautuneet keskustelevat ja vaihtavat ajatuksia.

http://health.groups.yahoo.com/group/pahkina/

Hei!

Olen kokenut kohtukuoleman kolme viikkoa sitten. Ihana pieni tyttäremme syntyi viikolla 24. Sairaalassa ajattelin, että tämä on niin kamala asia, että lapsia en pysty enää ikinä hankkimaan. Nyt olen kuitenkin hyväksynyt sen mitä on tapahtunut. Ikävä on tietysti kova ja olo on kaikin puolin tyhjä.
Minulla on esikoinen, joka pitää minut mukavasti kiinni arjessa.
Nyt olemme alkaneet mieheni kanssa ajattelemaan kuitenkin uutta mahdollista raskautta. Pelkään kovasti uutta raskautta, mutta toisaalta toivoisin sitä. Vielä emme ole tietenkään asian eteen mitään tehneet. Olen kuitenkin miettinyt, että, koska teillä saman kokeneet on alkanut kuukautiset ja oletteko yrittäneet raskautta jo ennen jälkitarkastusta? Kannattaako odottaa sinne asti ja yrittää uutta raskautta vasta sitten?

Voimia ja jaksamista kaikille pikkuenkelien äideille. Sen olen oppinut, että aina elämä ei mene suunnitelmien mukaan ja joskus tapahtuu kamalia asioita, jolloin suru tulee sydämmiimme asumaan. Ajan kanssa opimme kuitenkin elämään tämän surun kanssa.
Rakkaus on kuitenkin ikuista. :heart:

Kaivoin tämän vanhan ketjun esille, kun nyt voin itse tähän vastata. Olen siis aloittanut tämän ketjun 1v 4kk sitten.

Me annoimme seuraavalle lapselle mahdollisuuden tulla heti. No, ei se heti sitten ihan onnistunutkaan mutta suhteellisen pian kuitenkin. 7kk kuluttua enkelipojan syntymästä olin uudelleen raskaana. Raskausaika oli henkisesti erittäin vaikea, pelko oli mukana koko ajan, siis ihan eri tasolla mitä ns. normaali raskauksissa.

Sain kuitenkin erittäin hyvää hoitoa koko raskauden ajan. Kävin 4vko:n välein äitiyspoliklinikalla kontrolleissa, lähinnä kai kyse oli mielen rauhoittamisessa. Synnytys luvattiin käynnistää viikkoa ennen la:ta ja näin tapahtui. Muutamia tökeröitä kommentteja sain kuulla sairaalan henkilökunnan taholta. Kätilön selitykset mm. kohtukuolemien harvinaisuudesta ei todellakaan rauhoita sellaista joka sen on kokenut.

Mies ei päässyt synnytyksen mukaan, mutta hänen ensimmäinen kysymys puhelimessa oli: onko se elossa? Kuvaa varmaan hänen tunnelmiaan ja sitä miten hän on pelännyt koko uuden raskauden ajan.

Meidän Jaakko-poika syntyi odotettuna lapsena, ihan omana itsenään, eikä minään korvikkeena, kuten jokunen on epäillyt. Pieni enkelipoika on aina mukana sydämessä, isoveljenä pilven reunalla, kuvana korussa äidin kaulalla.

Voimia kaikille menetyksen kokeneille, mutta elämä jatkuu, onneksi.

Lämmin osanotto jokaiselle joka pienokaisensa on menettänyt. :hug:
Meillä ikiuneen sydämeni alle nukkui kolmosemme, rakas Pikkuveikka, isänpäivänä 2006. Minulla oli tuolloin 36+ raskausviikkoa. Syytä meille ei koskaan löydetty miksi niin kävi.
Oli kamalan vaikea luopua jostain niin rakkaasta ja tärkeästä. Pikkuveikka oli 2680g ja 48,5cm, suloinen, tumma tukkainen poika. :heart:
Lisää menetyksiä seurasi: 9kk Pikkuveikan jälkeen aloin odottaa uudelleen mutta se meni kesken rvkolla 16+ ja siitä 5kk raskauduin taas ja se loppui keskenmenoon rvkolla 14+. Ennen Pikkuveikkaa oli vielä km 6+5...
Onneksi meillä on sentään 2 elävää lasta jotka ovat syntyneet ennen näitä menetyksiä.
Haluaisin vielä mainita että: KAIKKI TE JOTKA OLETTE KOHTUKUOLEMAN KOKENEET, HAKEKAA ROHKEASTI ITSENNE JÄSENEKSI TUNTEMATTOMAAN ENKELIIN. SUVIMARIALLE KIITOS LINKITYKSESTÄ! :flower:
tUNTEMATON ON AKTIIVINEN YHTEISÖ JUURI MEILLE JA VERTAISTUKI ON HYVÄÄ. LISTAN LUONTEESTA JOHTUEN SE ON SULJETTU ULKOPUOLISILTA JA NÄIN OLLEN SIELLÄ ON TURVALLISTA KIRJOITTAA.
PÄHKINÄ ON KAIKILLE AIEMMIN LAPSENSA MENETTÄNEILLE, JOILLA ON HAAVEITA UUDESTA RASKAUDESTA TAI JO ODOTTAVAT. VERTAISTUKI ON MYÖS SIELLÄ HYVÄÄ. MYÖS PÄHKINÄ ON SULJETTU LISTA JOHON JÄSENYYS HAETAAN.
MYÖS KÄPYSTÄ ( www.kapy.fi ) saa vertaistukea ja tukihenkilön tms jos tarvetta on. Käpy järjestää muutenkin toimintaa lapsensa menettäneille: keskusteluryhmiä, leirejä ym. käykää sivuilla kurkkaamassa! Käpykin on juuri meitä varten.
Jaksamista itse kullekin suuren surun kanssa.
Minulle voi laittaa myös privaatti viestiä jos haluaa.

Yhteistyössä