kohtukipuja -> kohtutulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kolmen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kolmen

Vieras
Mulla on ollut kohdussa jo melkein viikon aivan ihmeellistä nipistelyä ja kipua. Ihan kuin joku raapisi sitä sisäpuolelta tai venyttäisi. Mulla ei ole kierukkaa tms. Mietin vaan, että voisikohan mulla olla kohtutulehdus. Synnytyksestä on puolisen vuotta aikaa, joten vieläkö tuollainen voi tulla synnytyksen jälkimaininkeina vai voiko ko tulehdus tulla muutenkin? Pitänee lähteä tästä pian lääkäriin, jos olo ei tasaannu...

No 2009 olen käynyt viimeksi. Ja tietenkin synnytysten yhteydessä on tehty kaikenlaiset tutkimukset. Ja liittyyköhän kohtutulehdukseen lämpöily? Mulla ei ole lämpöä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmen;27398295:
No 2009 olen käynyt viimeksi. Ja tietenkin synnytysten yhteydessä on tehty kaikenlaiset tutkimukset. Ja liittyyköhän kohtutulehdukseen lämpöily? Mulla ei ole lämpöä.

Usein nousee aika kovakin kuume. Verikokeella voidaan ainakin sulkea pois epäilyistä. Kohtutulehdus nosta crp:n yleensä tosi korkeaksi. Jos on crp normaali, niin ei voi kohtu- (tai muutakaan) tulehdusta olla.

itse synnyttämättömänä voin kertoa, että kohtutulehdus voi tulla ilman raskauttakin. Kysehän on vaan siitä, että väärä bakteeri pääsee väärään paikkaan.
Itsellä oli useamman päivän 3-5 päivää sellaista kuukautiskipujen tyylistä nipistelyä, itseasiassa samanlaista kuin raskauden ensioireetkin, mutta nipistely hieman paheni joka päivä, ja nostikin sitten yhtäkkiä todella korkean kuumeen, vaikka en itse tätä kuumetta tuntenutkaan (lääkärissä mittasivat). Tulehdusarvokin nousi sitten pian. Mitä nopeammin saat antibioottikuurin, sen "helpommalla" paranet. Kuuri kestää silti vähintään pari viikkoa, ja jos kohtutulehduksen kanssa jää yhtään viivyttelemään, on sairaalareissu hyvin herkässä. PS. Kipu PaHeNee sitten pian kovastikin, ei kannata testata ;)