Kohtu täynnä myoomia ja munasarjoissa kysta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiina"

Vieras
Mulla muutaman vuoden ollut n kerran kuukaudessa aina viikon verran kovia vatsakipuja ja oon gynellä käynyt niiden takia muutaman kerran. Viime syksynä löyty kohdusta 3cm myooma ja sillä kertaa ei kystia ollut. Kivut gyne laittanut oviksen piikkiin kun olleet suunnilleen kierron puolessa välissä.
Nyt taas koko viime viikon oli kovia alamahakipuja ja ne säteili alaselkään, pakaroihin, nivusiin ja emättimeen. Myös kakalla käynti sattui. Eilen kävin taas gynellä ja nyt oli viime syksyn jälkeen ilmestynyt kohtuun 8 myoomaa, suurin 6cm ja muut sit pienempiä. Toisessa munasarjassa oli vähän yli 4cm kysta. Lääkäri ei osannut sanoa onko hyvän- vai pahanlaatuinen ja määräs CA12-5 antigeeni -nimiseen verikokeeseen josta näkyy kasvaimen laatu. Nyt sit rupes pelottamaan, oon aina luullut että kystat hyvänlaatuisia, mulla ollut niitä monta kertaa aiemminkin eikä ikinä mitään kokeita oo otettu.
Lisäks sanom, että myoomat ei voi tota mun vatsakipua aiheuttaa...oon aina luullut, että niistä vois tullakkin. Kohtu oli kuulemma suurentunut ja siinä paksu limakalvo.
Osaako kukaan sanoa, olisko noiden myoomien takia mahdollista päästä kohdupoistoon? Mulla lisäks todella runsaat menkat, hb laskee alle 100, ellen syö vuotoihin Cyklokapronia. Ikää mulla 41v, joten lapsiakaan ei enää ole tarkoitus hankkia, joten olisin ihan valmis luopumaan koko kohdusta.

Ystävälläni poistettiin juuri kohtu noilla kriteereillä.
Kannattaa kysellä toiseltakin gyneltä jos tämä hoitava ei suosittele.

Ja kyllä minulla myoomat aiheuttivat kovaakin kipua. Ihan sellaista olemisen tuskaa.

Juttele siellä gynellä tuosta myoomien ja vuotojen hoidosta. Myoomathan aiheuttavat juuri tuota runsasta vuotoa. Kun noita on noin monta, niin se poistokin varmaan on mahdollinen, yksittäisiä poistavat mieluummin yksinään, tosin viimeksi sellaista poistaessa käskivät varautua, että jos kaikki ei mene leikkauksessa oppikirjan mukaan, niin voi joutua poistamaan sen kohdunkin.
Kohdun poisto on iso toimenpide ja siitä toipuminen kestää, siksi tekevät mieluummin kevyempiä hoitoja.

[QUOTE="tiina";23555954]Mulla muutaman vuoden ollut n kerran kuukaudessa aina viikon verran kovia vatsakipuja ja oon gynellä käynyt niiden takia muutaman kerran. Viime syksynä löyty kohdusta 3cm myooma ja sillä kertaa ei kystia ollut. Kivut gyne laittanut oviksen piikkiin kun olleet suunnilleen kierron puolessa välissä.
Nyt taas koko viime viikon oli kovia alamahakipuja ja ne säteili alaselkään, pakaroihin, nivusiin ja emättimeen. Myös kakalla käynti sattui. Eilen kävin taas gynellä ja nyt oli viime syksyn jälkeen ilmestynyt kohtuun 8 myoomaa, suurin 6cm ja muut sit pienempiä. Toisessa munasarjassa oli vähän yli 4cm kysta. Lääkäri ei osannut sanoa onko hyvän- vai pahanlaatuinen ja määräs CA12-5 antigeeni -nimiseen verikokeeseen josta näkyy kasvaimen laatu. Nyt sit rupes pelottamaan, oon aina luullut että kystat hyvänlaatuisia, mulla ollut niitä monta kertaa aiemminkin eikä ikinä mitään kokeita oo otettu.
Lisäks sanom, että myoomat ei voi tota mun vatsakipua aiheuttaa...oon aina luullut, että niistä vois tullakkin. Kohtu oli kuulemma suurentunut ja siinä paksu limakalvo.
Osaako kukaan sanoa, olisko noiden myoomien takia mahdollista päästä kohdupoistoon? Mulla lisäks todella runsaat menkat, hb laskee alle 100, ellen syö vuotoihin Cyklokapronia. Ikää mulla 41v, joten lapsiakaan ei enää ole tarkoitus hankkia, joten olisin ihan valmis luopumaan koko kohdusta.[/QUOTE]
Kiinnostas on keltään otettu tota CA12-5- antigeeni koetta? Onko ihan normaalia, että ottavat jos vaan kystasta olis kyse ?

[QUOTE="tiina";23556171]Kiinnostas on keltään otettu tota CA12-5- antigeeni koetta? Onko ihan normaalia, että ottavat jos vaan kystasta olis kyse ?[/QUOTE]

nosto

Kyllä se varmasti on ihan ok että ottivat tuo labra-arvon. Tuo arvohan ei sitten kerro koko totuutta eikä läheskään aina edes totuuden osaakaan. Usein tuo arvo voi kohota esim tulehduksissa eikä se kohoa läheskään kaikissa pahalaatuisissa kasvaimissa. Tärkein merkitys tuolla arvolla on varmastikin se että kun sitä aletaan sinulta ottamaan niin sitten jatkossa otetaan myös kontrolleja ja näitä arvoja vertaillaan toisiinsa. Näin saadaan selville tapahtuuko näissä sinun arvoissasi merkittäviä muutoksia. Muistaakseni arvon pitäisi olla <35 mutta voi huidella myös tuhansissa - tällöin on usein pahanlaatuinen kasvain taustalla.

Yhteistyössä