Onkohan mulla vaihdevuodet jo nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiina"

Vieras
Ikää 41v, kesällä täytän 42v. Menkat säännölliset, mutta kierto lyhentynyt viimesimmän synnytyksen jälkeen 4v sitten 25-26päivään, ennen oli aina tasan 28vrk.
Nyt viimesen parin viikon aikana oon pari kertaa yöllä kerännyt kun koko kehoa on yhtäkkiä alkanaut kuumottaa. Myös päiväsaikaan tätä tapahtunut muutaman kerran. "Kohtaus" menee ohi parissa minuutissa. Ei siis oo varsinaista hikoilua, vaan kroppaan holahtaa kuumottava olo.
Viime viikolla kävin gynellä vatsakipujen takia, kohdusta löytyi 8kpl myoomia ja munasarjoista vajaa 5cm kysta, mutta eipä tullut silloin kysyttyä näistä "kuumista aalloista" lääkäriltä.

Voi ollakin alkamassa. Itse sain kuopukseni 4-kymppisenä ja parin vuoden päästä alkoivat kuukautiset lyhentyä ja välillä jäivät poiskin. Tätä kesti puolisen vuotta ja loppuivat kokonaan. Jo ennen kuukautisten loppumista oli hurjaa yöhikoilua. Vähällä kuitenkin pääsin, kaikki pian ohi. Univaikeudet vaan ovat vaivanneet kauemmin ja veskissä ravaaminen ja aamusta aikaisin käytyä ei saa enää untakaan. Uni jää todella vähiin, se on ainut ongelma.

Kyllä tuo vaihdevuosien ensioireilta vaikuttaa. Mutta sitä voi kestää vuosiakin noin lievänä ja jos pahenee liian hankalaksi niin sitten vain lääkäriin. Tunnen parikin ihmistä, jotka ovat joutuneet tuon ikäisenä jo aloittamaan hormonilääkityksen.

Voi ollakin alkamassa. Itse sain kuopukseni 4-kymppisenä ja parin vuoden päästä alkoivat kuukautiset lyhentyä ja välillä jäivät poiskin. Tätä kesti puolisen vuotta ja loppuivat kokonaan. Jo ennen kuukautisten loppumista oli hurjaa yöhikoilua. Vähällä kuitenkin pääsin, kaikki pian ohi. Univaikeudet vaan ovat vaivanneet kauemmin ja veskissä ravaaminen ja aamusta aikaisin käytyä ei saa enää untakaan. Uni jää todella vähiin, se on ainut ongelma.

Mullakin noita univaikeuksia ollut nyt muutaman kuukauden, mutta aloitin pitkästä aikaan vuodenvaihteessa 3-vuorotyön, joten oon pistänut sen piikkiin.

Mulla on vuosia ollut jo lyhyt kierto ja ikää 43v. Nyt viimeksi kierto taas piteni, mutta vuotopäiviä oli vain 3 entisen 6 sijaan. Ja neljäntenä kk-päivänä mulla oli selvästi ovulaatio! Ihan sekaisin koko hormonitoiminta. Muutaman kerran on ollut juuri tuollainen kuumotuskohtaus. Ja mieli on kireä kuin viulun kieli, kun ei aina saa nukutuksi hyvin :/

Yhteistyössä