Kohtelu toisessa tai useammassa raskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammu10
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ammu10

Uusi jäsen
12.06.2007
20
0
1
Odotan toista lasta, rv 32. Ensimmäinen raskaus ja synnytys v. 2006 sujui hyvin. Raskaus tosin meni 2 vkoa yli lasketun ajan, joten synnytys käynnistettiin. Minulla ei siis ole kokemusta ns. normaalisti alkaneesta synnytyksestä.

Nyt toisessa raskaudessa on ainakin neuvoakäyntien osalta ollut sellainen tunne että neuvolakäynnit ovat ikäänkuin läpihuutojuttuja ja vaikka neuvolassa aina tiedustellaan vointia, niin sanomisiini ei kuitenkaan juuri kommentoida paljoakaan. Jää jotenkin sellainen turhautunut ja harmittava olo, että ei olisi pitänyt sitten sanoa yhtään mitään.

On sitten alkanut mietityttämään, että onkohan sairaalassakin sitten samanmoista, että toista, kolmatta tms. lastaan odottavia kohdellaan jotenkin erilailla kuin ensisynnyttäjää, en ole niin tärkeä ja että olen ikäänkuin vanha konkari jo ja osaan jo kaiken eikä neuvota tai opasteta tms. Luulen kuitenkin, että tarvitsen sitä tukea ja neuvoja tässä toisessakin synnytyksessä sairaalan henkilökunnalta yhtälailla kuin ensimmäisessäkin synnytyksessä. Yhtälailla sitä kipua ja synnytystä yms. asioita pelkään tällä toisellakin kertaa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut kohtelusta toisessa tai useammassa raskaudessa ja synnytyksessä?

Varsinkin kolmannella kerralla kohdeltiin jo sellaisella "kyllä sä varmaan pärjäät"-asenteella.
Tosin kyllä synnärilläkin muistuttivat, että pyydä jos tarvitset jotain tai kaipaat apua jne.

Mutta kun ihmisiä on niin erilaisia. Mä todella toivon, että neljännen kanssa saan olla vielä enemmän rauhassa ja sanoa mielipiteeni asioihin.

Ekan kanssa ärsytti se asenne ja fiilis, että multa ei tarvitse kysyä mitään enkä mä voi mistään mitään tietää, kun se on ensimmäinen.
Nyt osaan jo itse sanoa raskauden aikana omasta olostani, ja varmaan synnyttäessäkin fiiliksen mukaan, mitä tarvitse ja mikä tuntuu oikealta. Ja toisaalta, saan olla rauhassa ilman, että koko ajan on joku hössöttämässä ympärillä ja tyrkyttämässä jotain.

Kyllä toisessa raskaudessa mentiin edellisen tiedoilla. Sillon oli jo tietoa niin paljon enemmän kaikesta, että ei itsekään ollut enää niin tiedton asioiden suhteen. Kyllä silti neuvolatädin pitää vastailla asianmukaisesti jos kysellää jotakin.. Ota esille neuvolatädin kanssa, että hei, nyt pitää kuunnella.
Sairaalassa oli omalla kohdalla ainakin meno sitä, että "toinen lapsi, tuo tietää jo" vaikka kuopus syntyi ihan toisella tapaa mitä esikko.

Nyt kun kolmatta odotan, meidän neuvolatäti haluaa hiukan liikaakin höösätä ja suuttui kun sanoin, että läpihuutojuttuja nämä ovat.

Mutta, ei siinä auta kuin avata suutansa ja sanoa että ei nämä asiat ihan selviä ole jos siltä tuntuu. :)

Mä odotan toista viikoilla 35+4 ja oon tähän saakka saanut sekä neuvolassa että äitiyspolilla pelkästään asiallista kohtelua. Toisesta raskaudesta ei ole edes pitkä aika (esikko 11/2008), mutta silti ainoa mistä neuvolan terkka vähän naureskellen viime käynnillä sanoi etten varmaan tarvitse kovin syvällistä kertausta, oli imetys, hän kun tiesi että lopetin esikon imetyksen vasta jokunen kuukausi sitten :)

Ensimmäisellä käynnillä itse kysyin että onko toissynnyttäjällä yhtä paljon käyntejä jne. ja terkka itse sanoi että lähtökohtaisesti kyllä, mutta jos musta itsestä tuntuu ettei tarvetta ole, voidaan jättää alkupuolella käyntejä väliin.

Tosi harmillista että ole saanut vähättelevää kohtelua. Jos synnärillä yhtään tuntuu että apua ei automaattisesti tule, rohkene pyytää, sitä varten he siellä ovat :) Onnea loppuodotukseen!

Synnytin esikoisen tyksissä. Olin siellä omasta mielestäni aivan oman onneni nojalla.

Pikkukakkonen syntyi Salossa lokakuussa 2009. Minua neuvottiin todella hyvin. Pesut, vaipanvaihdot...kaikki käytiin uudestaan läpi. Hymyilevä hoitaja sanoi: - soita kelloa kun jaksat niin katsotaan yhdessä noi pesut ku edellistä on kuitenkin jo niin paljon aikaa =)
Kotiinlähtöpäivänä huonekaveriksi tuli nainen joka oli synnyttänyt kolmannen ja hänelle sanottiin samalla tavalla.

Ei siis johdu siitä miten monetta kertaa on synnyttänyt, on vaan ihan toimipaikkakohtaista =)

Yhteistyössä