kohtalotovereita?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Olen nuori vastuuntuntoinen 8kk vanhan lapsen mamma.
Olen lukenut paljon aiheesta alkoholi ja imetys ja yleinen ohje tuntuu olevan, että pari siideriä voi ottaa ja imettää. Sairaalassakin sanoivat, että lasi viiniä ruuan kanssa on ok. Maidossa on saman verran alkoholia kuin veressäkin ja jopa D-vitamiinitipoissa on pieni määrä etanolia. Monet alan hoitajatkin ovat sitä mieltä, että äideille ei voi sanoa, että kohtuukäyttö on ok, koska monet saattavat ymmärtää kohtuullisen käytön vähän väärin.

Jokainen meistä tekee omat valintansa ja itse otan silloin tällöin siiderin tai kaksi ja imetän (mielummin vähän myöhemmin, mutta jos poika haluaa yllättäen heti, niin olen imettänyt).
Juhannuksena otin mökillä pitkällä aikavälillä pari siideriä enemmän ja osan niistä lapsen nukkumaan menon jälkeen, mutta en enää imettänyt lastani. En missään vaiheessa ole kokenut olevani humalassa, ehkä tuolloin juhannuksena hieman hihittelin.
Meidän muksu vähentänyt imemistäänkin koko ajan eikä esim iltaimetystä ole kaivannut aina.
En halua hoitaa lastani humalassa ja tiedän rajani. Raskausaikana en ottanut alkoholia ollenkaan. Ja sehän on aivan eri asia kuin imetyksen aikana otettu alkoholi.

Eli mielestäni oma käyttöni ok ja kukaan lähiperheessämme ei ole asiaa kyseenalaistanut. Perustan oman käyttöni hankkimaani tietoon ja uskomukseen. Mutta kuten sanoin, että kaikilla on omat tapansa ja mielestäni on ok, jos joku ei halua ottaa lainkaan imetyksen aikana.
Nyt minua on kuitenkin alkanut hieman "vaivaamaan" kun ympärillä pyörii paljon perheitä ja monet ovat: "aijaa, en mä ainakaan ottanut/ota lainkaan imettäessäni". Ei siinä muuten mitään, mutta kun näen samalla ajatuskuplan, että "pienikin tilkka alkoholia on pahasta ja minä olen täydellinen äiti, sinä olet huono vastuuntunnoton äiti". Sitten supistaan ympäriinsä, että "hei, se otti sillon imetysaikana yhden siiderin terassilla, ajattele"
Monella on edelleen käsitys, että pienikin määrä alkoholia on haitaksi lapselle ja on heti valmis moralisoimaan, jos joku ei ajattele ihan yhtä tiukasti asiasta.

Haluaisinkin tietää, onko täällä muita vastuullisia imettäviä äitejä, jotka ottavat joskus siiderin tai kaksi fiilistelläkseen tai viiniä ruuan kanssa ilman kamalaa hysteriaa ja samalla saavat muiden äitien syyttävät ja kyseenalaistavat katseet päällensä?! Jotka ajattelevat toimivansa normaalisti, mutta muiden katseet saavat miettimään, että olenko todella noin paha äiti ja aiheutan lapselleni vaaraa....soittakaa sossuun!

mun mielestä silloin ei tarvi ottaa yhtään kun imettää.. on raukkamainen jos ei voi olla ilmas´n edes sitä imetysaikaa. ei muutenle alkoholia vastaan mitään. mutta itse olen päättänyt että mitään en ota silloin kun lapset on kotona ,en imetys,enkä raskausaikana. nytkin olen vain 1 kerran 3 vuoteen ottanut. ja silloinkin lapset oli hoidossa.

sama kun juottais sitä alkoholia suoraan vauvalle, niin että se siitä vastuullisuudesta.... kyllä se on kumma jos ei voi hillitä itteään sen verran että on 9kk+imetysajan juomatta sitä alkoholia.
minulla ei ole mitään kohtuukäyttöä vastaan, mutta siinä mielessä on, jos on raskaana/imettää/pienet lapset....järki hoi

Itse en juonut alkoholia imetys- tai raskausaikana.

Toisaalta minua ei kiinnosta mitä joku toinen tekee. Enkä myöskään halua kuulla "avautumisia" hei voinkohan mä nyt juoda vain enköhän mä voi jne... Alkoholin vaikutusta ei mitata henkilön omien tuntemusten tai hihittelyn perusteella, siihen on olemassa promillemittarit.

Tätä tarkoitin, että 3 vastauksesta 2 ovat moralisoivia (kiitokset sinulle 1:lle :-).
Sinulle "wiuhti" haluaisin sanoa, että asia ei ole sama kuin juottaisi alkoholia suoraan vauvalle ja kyllä, olen vastuullinen vanhempi. Hienoa, että sinä ainakin olet ehkä jopa täydellinen.
Haluan edelleen korostaa, että olen ottanut selvää aiheesta.

Tekstisi perusteella sanoisin, että alkohol on sinulle jonkinlainen ongelma. Oletko ennen juonut humalahakuisesti?

Minusta ei ole tarpeen ottaa alkoholia imetysaikana, siitä ei ole mitään hyötyä, mutta voi olla haittaa. Ei kai parista kerrasta haittaa ole, mutta sinulla tuo tuntuu olevan tapa. Imetysajan loputtua vaara retkahdukseen on suuri.

Jotenkin vähän arvasin, että suurin osa vastauksista on tällaisia.
Ei, minulla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa. Mielestäni nyt vain on kiva joskus ottaa saunan yhteydessä yksi siideri, joskus viikonloppua pojan mennessä nukkumaan on kiva miehen kanssa ottaa yksi elokuvaa katsoessa tai lasi viiniä sunnuntaina päivällisen kanssa. Mielestäni tämä on alkoholin kohtuukäyttöä. En ole lapseni kanssa ollut humalassa eikä hän ole kärsinyt tästä millään tavalla.
En hae täältä hyväksyntää mielestäni normaalille toiminnalle,vaan olen kiinnostunut kuulemaan onko muilla samanlaisia ajatuksia nykymaailmassa

Jotenkin vähän arvasin, että suurin osa vastauksista on tällaisia.
Ei, minulla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa. Mielestäni nyt vain on kiva joskus ottaa saunan yhteydessä yksi siideri, joskus viikonloppua pojan mennessä nukkumaan on kiva miehen kanssa ottaa yksi elokuvaa katsoessa tai lasi viiniä sunnuntaina päivällisen kanssa. Mielestäni tämä on alkoholin kohtuukäyttöä. En ole lapseni kanssa ollut humalassa eikä hän ole kärsinyt tästä millään tavalla.
En hae täältä hyväksyntää mielestäni normaalille toiminnalle,vaan olen kiinnostunut kuulemaan onko muilla samanlaisia ajatuksia nykymaailmassa

Otat siis yhden? Kertomasi mukaan otit joko yhden tai kaksi tai neljä. Juomistarpeesssa ja määrissä on se ongelma, että niillä on taipumus nousta.

Mulla tulee viestistäsi mieleen että sä itse olet vähän yliherkkä. Kirjoitit että huomaat ihmisistä paheksuntaa "Ei siinä muuten mitään, mutta kun näen samalla ajatuskuplan, että "pienikin tilkka alkoholia on pahasta ja minä olen täydellinen äiti, sinä olet huono vastuuntunnoton äiti". Sitten supistaan ympäriinsä, että "hei, se otti sillon imetysaikana yhden siiderin terassilla, ajattele" "
mutta eiköhän tuo ole ihan sun oman pään sisällä.
Itse en imetä jos olen ottanut, lasken aina ajan milloin arvelen alkoholin haihtuneen verestä mutta jos joku muu ei niin tee, tuskin haukun vastuuntunnottomaksi. Onkohan vähän niin että itse epäröit asian suhteen?

Tässä nyt rutisijoille faktaa:

Yhdestä alkoholiannoksesta veren alkoholipitoisuudeksi tulee 0,2 prosenttia. Sama määrä on rintamaidossa. Jos lapsi juo 2 desilitraa rintamaitoa, jossa alkoholia 0,2 prosenttia, tulee lapsen elimistöön alkoholia 0,4 MILLILITRAA. Se on pikkuvauvankin keholle häviävän pieni määrä.

En oo ottanu sen kummemmin selvää tästä alkoholiasiasta, koska mun alkoholinkäyttö on ja oli ennen lastakin niin vähäistä (muutama lasi viiniä ja pari lonkeroa vuodessa). Raskaus- ja imetysaikana en muistaakseni juonu ollenkaan alkoholia. Mutta lähtökohta on kuitenkin se, että äitiys otetaan niin tosissaan (suurimmaksi osaksi ihan syystä), että toisten toimintatavat teilataan kokonaan ja nämä äidit leimataan huonoiksi vanhemmiksi. Sama koskee alkoholinkäyttöä sillon, kun ei ole raskaana tai imetä, mutta lapsia on paikalla (mun mielestä yks olut tai ruoan kans lasi viiniä on ok vaikka paikalla olis kuin pieniä lapsia), kestovaippoja, imetystä, rokotuksia, lapsen mittoja ja kehitystä, päivähoitoa, perhepetiä, unikoulua, pottailua yms. Etenkin näillä keskustelupalstoilla on aina niitä jeesuksesta seuraavia, jotka ovat itse niin täydellisiä, että haluavat oman absoluuttisen oikean tietämyksensä jakaa myös muille.

Yhteistyössä