Kohta viikko takana ilman vettä :(

Viime lauantaina huomattiin, että vesiputki on päässyt jäätymään vaikka vessan hana on ollut valuttamassa yötäpäivää. Kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin keinot sulattamiseksi on kokeiltu, mutta mistään ei ole ollut apua.
Tilanteen haasteelliseksi tekee se, että talolta kaivolle on matkaa 300m ja jäätynyt kohta on jossain sillä välillä.

Mies on rymynnyt illat öitä myöten putkia sulattelemassa ja itse olen yrittänyt hoitaa lapsen (1v11kk) ja huushollin kantoveden voimin. Olo alkaa olemaan aika väsynyt ja epätoivoinen.

Vaihtoehdot tässä vaiheessa on:
A) Jatketaan kantoveden kanssa kevättä odotellen ja mietitään mahdollisia muutostöitä joskus tulevaisuudessa.

B) Vedetään kokonaan uudet putket kaivolle, mielellään reilusti syvempään kaivettuna. Tässä tosin riskinä lähdepohjaisen kaivon veden riittävyys jatkossa, koska läheisellä soramontulla räjäytellään kalliota muutaman kerran vuodessa. Joka räjäytyskerralla on riski, että vesisuoni tukkeutuu.

C) Vedetään oman kaivon rinnalle kunnan vesi, jota käytetään kevääseen asti ja sen jälkeen vain tarvittaessa. Tämä on kallein ratkaisu, mutta toisaalta olisi valmiiksi varavaihtoehto jos oma kaivo menee syystä tai toisesta käyttökelvottomaksi.

Oli ratkaisu mikä hyvänsä, menee vielä vähintäänkin päivä ellei jopa viikkoja, ennen kuin saadaan taas vesi juoksemaan.

Nyt kaipaisinkin tsemppausta ja voimia, että jaksan tämän vastoinkäymisen yli vahvana. Olo alkaa olemaan jo aika epätoivoinen ja väsynyt stressin vuoksi.
 
"mä"
Ootte varmaan koittanu sekä kaivolta päin ja sisältäpäin putken sulatusta. Aika matka kaivolle, siinä ei ihan lyhyt sulatusletku enää toimi... meillä aukee tosi kätevästi höyryllä, ei oo ku 20-30 metriä talolta jäätymisen uhka, joten se on helppoo. mites sellanen lämmitysvastus sinne putkeen? Ei sekään ihan halpa oo, mutta jos joku kätevä ja ystävällinen sähkäri vois tehä? Halvempi kuitenkin kuin koko putken ylöskaivaminen tai kunnallinen.
 
[QUOTE="mä";25630513]Ootte varmaan koittanu sekä kaivolta päin ja sisältäpäin putken sulatusta. Aika matka kaivolle, siinä ei ihan lyhyt sulatusletku enää toimi... meillä aukee tosi kätevästi höyryllä, ei oo ku 20-30 metriä talolta jäätymisen uhka, joten se on helppoo. mites sellanen lämmitysvastus sinne putkeen? Ei sekään ihan halpa oo, mutta jos joku kätevä ja ystävällinen sähkäri vois tehä? Halvempi kuitenkin kuin koko putken ylöskaivaminen tai kunnallinen.[/QUOTE]

Eilen viimeksi taas yritettiin sulatella höyryllä, mutta eipä siitä hirveästi ole iloa kun laitteen ulottuvuus on 40m. Vaikka yrittää kummastakin päästä saada auki niin välille jää vielä 220m putkea johon ei pääse käsiksi ilman auki kaivamista.

Lämmitysvastusta mietittiin myös, mutta pisin mitä löytyi taisi olla jopa 75m eli ei iloa siitäkään ja lisäksi hinta alkoi olla niin suolainen, että halvemmaksi tulee vetää kaivolta uusi putki.

Sinänsä nuo kaivuuhommat eivät ole ongelma, kun mies on ammatiltaan koneenkuljettaja eli tekee mm. noita kaivuuhommia ihan leipätyönään. Ja koneen tietty saa vuokralle hyväveli-hintaan omalta työnantajalta.

Korpeaahan tämä silti ihan kiitettävästi ;)

P.S. Nimimerkki kiitti: On tässä itselläkin käynyt muutaman kerran mielessä, että jos laittaisi mökin myyntiin ja muuttaisi vaikka rivariin...
 
Maalta morjens!
Tsemppiä!
Meillä ei ole ole juoksevaa vettä 1,5v. että tiedän tunteen. Eihän se hauskaa ole, mutta näköjään sitä sopeutuu tällaiseenkin kun on tarvis. Onneksi viimeistään kesällä mekin saadaan juokseva vesi ja sisävessa.
Itse yritän ottaa tämän kasvattavana kokemuksena, vaikka juuri äsken tuskailin kun lämmitin kattiloissa vettä tiskaamista varten :D

ps. tutuille terkkuja :D
 
En nyt millään halua maalailla piruja seinille, mutta olettehan huomioineet sen riskin että jos putket pääsevät kunnolla jäätymään, niin sulaessaan ne voivat hajota, ellei jää ole jo hajottanut niitä...
Minkä ikäiset putket on, onko muutenkin putkitus ajankohtainen? Putket pitäisi uusia noin 30v välein.
Nyt se putki vaan pitäisi saada auottua, konstilla taikka toisella. Sitten jos putki on rikki, niin voisitte miettiä uusia putkia tai kunnallistekniikkaa.

Voisitte tosiaan kysyä sähkömieheltä, jos hän saisi jo sulaneeseen putkeen lämmityskaapelin (tämä jää putken sisään eikä putki enää jäädy) laitettua.
On myös olemassa palveluita, jossa pihaan tulee säiliöauto, josta puhalletaan höyryä putkeen.
Edullisinta on noutaa konevuokraamosta teollisuuspuhallin, jolla lämmitätte sen alueen josta epäilette että putki on jäässä.
 
Tsemppiä!
Meillä ei ole ole juoksevaa vettä 1,5v. että tiedän tunteen. Eihän se hauskaa ole, mutta näköjään sitä sopeutuu tällaiseenkin kun on tarvis. Onneksi viimeistään kesällä mekin saadaan juokseva vesi ja sisävessa.
Itse yritän ottaa tämän kasvattavana kokemuksena, vaikka juuri äsken tuskailin kun lämmitin kattiloissa vettä tiskaamista varten :D

ps. tutuille terkkuja :D
Pakko ihailla sun asennetta :flower:

Tää on vaan niin tätä, kun on tottunut että vesi tulee kun raanan avaa :) Lisäksi huolta aiheuttaa tuon pienen neidin pesuhommat ja pyykkihuollon ongelmallisuus. Pitäisikin vissiin käydä pakkailemassa likaisia vaatteita kasseihin ja viedä äidille tai anopille pestäviksi...
 
Eilen viimeksi taas yritettiin sulatella höyryllä, mutta eipä siitä hirveästi ole iloa kun laitteen ulottuvuus on 40m. Vaikka yrittää kummastakin päästä saada auki niin välille jää vielä 220m putkea johon ei pääse käsiksi ilman auki kaivamista.

Lämmitysvastusta mietittiin myös, mutta pisin mitä löytyi taisi olla jopa 75m eli ei iloa siitäkään ja lisäksi hinta alkoi olla niin suolainen, että halvemmaksi tulee vetää kaivolta uusi putki.

Sinänsä nuo kaivuuhommat eivät ole ongelma, kun mies on ammatiltaan koneenkuljettaja eli tekee mm. noita kaivuuhommia ihan leipätyönään. Ja koneen tietty saa vuokralle hyväveli-hintaan omalta työnantajalta.

Korpeaahan tämä silti ihan kiitettävästi ;)

P.S. Nimimerkki kiitti: On tässä itselläkin käynyt muutaman kerran mielessä, että jos laittaisi mökin myyntiin ja muuttaisi vaikka rivariin...
Tässä jo tulikin että olette koettaneet höyryä...
Putken ei pitäisi päästä jäätymään maan alla, joten se 75m lämmityskaapeli voisi helposti riittää.
Entäs kaivon pää, onko sieltäkin jäässä?
 
Kaivon päästä on sulana. Putkien iästä minulla ei ole hajuakaan, pitääkin tiedustella mieheltä kun tulee töistä. Itse olemme siis asuneet tässä 3v ja tämä on ensimmäinen kerta kun näin kävi.

Putki oikaisee kaivolle naapurin viljapellon poikki ja on kuulemma vedetty vanhan sarkaojan pohjaa pitkin eli ei ilmeisesti kovin syvässä ole tuolta väliltäkään, joten ei ole yhtään mahdotonta että olisi kauempaakin jäässä.
 
Maalta morjens!
Pakko ihailla sun asennetta :flower:

Tää on vaan niin tätä, kun on tottunut että vesi tulee kun raanan avaa :) Lisäksi huolta aiheuttaa tuon pienen neidin pesuhommat ja pyykkihuollon ongelmallisuus. Pitäisikin vissiin käydä pakkailemassa likaisia vaatteita kasseihin ja viedä äidille tai anopille pestäviksi...
KEsti mullakin aikaa että totuin ja ottaa kyllä päähän välillä vieläkin :D
Tenava pestään pesulapuilla ja sit käydään suihkussa mun porukoilla ja mä voin peseytyä myös työpaikkallai. Pyykit pestään mun vanhempien luona.
Eniten rasittaa tuo tiskaaminen, kun ensin pitää kantaa vesi muualta tänne kanistereissa ja sit lämmittää se hellalla. Hirvee homma yksissä tiskeissä! oon kyllää miettiny siirtymistä kertisastioihin loppuajaksi, mutta ei luonto anna periksi kun ne on niin epäekologisia nekin...
Mut kummasti oppii arvostamaan ihan perusmukavuuksia kun könyää aamuyöllä -30c. vessaan :D
Toivottavasti saatte pian veden kulkemaan ilman suurempia probleemia!!!
 
  • Tykkää
Reactions: miata
On muuten jännä juttu, että kun normaalisti en ole mikään siivousintoilija niin nyt kun vedet on poikki keksisin ainakin sata ja yksi siivousideaa. Ja kaikkiin tietty tarvitsisi sitä vettä :D

Kevätaurinko paistaa ja paljastaa auttamattomasti kaikki puunausta vaativat paikat: lattiat pitäisi luututa kunnolla, ikkunat on täynnä pieniä kämmenen jälkiä (ja koiran nenän jälkiä), pesuhuoneessa olisi näppärä pestä pari pienempää mattoa ja itseasiassa pesutilat/saniteettitilat kaipaisivat kipeästi kunnon puunausta... Ja ja ja...
 

Yhteistyössä