Kohta se älämölö taas alkaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suvi...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30831825:
Mikä sitten olisi sellainen muu perinteikäs kesäloman aloituslaulu? Vanhoja perinteisiä joululauluja on vaikka millä mitalla, mutta kevätjuhlaan ei taida muita lauluja oikein olla. Vai onko? Itse en muista yhtäkään.

Suvivirren ensimmäinen säkeistö on muistaakseni ihan ok, ja parin sanan vaihdoksella saa toisesta säkeistöstä ei-uskonnollisen. Tällöin laulettaisiin tuttu laulu tutulla melodialla, mutta ei sotkettaisi kuvioon uskontoa.

Mutta toki uusiakin perinteitä syntyy koko ajan. Joskus se suvivirsikin on ollut uusi ja tuntematon laulu. Samalla lailla jostain uudesta laulusta voi ajan mittaan muodostua uusi perinne.

[QUOTE="kahden äiti";30831869]Minäkin olen uskonnoton ja mielestäni suvivirsi kuuluu suomalaiseen kevätjuhlaperinteeseen. Meidän lasten monikulttuurisessa koulussa ilmoitettiin yhdessä juhlassa, että nyt alkaa uskonnollinen osuus ja halukkaat voivat poistua. Vain pari huntupäätä lähti juhlasta pois. Suurin osa (uskonnottomista, muslimeista ja muun uskoisista) jäi paikalle.

Viime kerralla ei tuollaista ilmoitusta ollut ja silloin kaikki olivat paikalla koko juhlan ajan ja suvivirsikin laulettiin.[/QUOTE]

Aika huonosti suunniteltu juhla. Kyllä minusta lähtökohdan pitäisi olla se, että juhla on kokonaisuudessaan kaikille. Tuollainen "halukkaat voivat poistua" on enemmän omien käsien pesemistä. Kaikki tietävät, että lapsille tulee kurja olo, jos joutuvat lähtemään kesken omista juhlistaan - ja tämän vuoksi moni jää sinne, vaikka uskonnollisuus vituttaisikin. Mutta samalla saadaan kaikki kehitysehdotukset ja kritiikki vaimennettua, kun voidaan aina sanoa, että "tästähän kyllä ilmoitettiin" ja "ei melkein ketään se uskonnollisuus haitannut". Epäkohteliasta.

Mitäs jos joka koulu päättäis itse? Laulujahan maailmassa riittää. Mites ois vaik Keban biisi jossa lauletaan ..kesä Esplanaadiiin on niin kovin lyyyyhyyyyt...:D Miks sen lopetuslaulun pitäis olla joku tear jerker joka lauletaan tikku persiissä?

Muoks. Tai Popedan Pitkä kuuma kesä...

Niin tarkoitin vain sitä, että perinne on kuitenkin tuossa suvivirressä aika olennainen pointti. Monille olennaisempi, kuin se uskonnollinen sisältö. Kyllä minusta olisi jotenkin sääli, jos minun lapsilleni se perinnelaulu olisi joku asfalttipärinälaulu sen sijaan, että lauletaan linnuista ja luonnosta. Mutta tottumuskysymys tietysti.

Suvivirressähän ei lauleta jeesuksesta. Jos sanat "herra" ja "jumala" aiheuttaa puistatuksia, niin ajattele niiden tarkoittavan sitten vaikka allahia. Kun mitään erisnimiä ei laulussa käytetä, voi vaikka saatananpalvoja pitää laulua omanaan. Ja jos ei usko mihinkään jumalallisuuteen, niin sittenhän asialla on vielä vähemmän merkitystä. Lauletaanhan joululauluissa joulupukistakin, vaikka kaikki tietää ettei sitä ole olemassakaan.

Höpöhöpö. Tiedät itsekin, ettei se noin mene.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30831945:
Niin tarkoitin vain sitä, että perinne on kuitenkin tuossa suvivirressä aika olennainen pointti. Monille olennaisempi, kuin se uskonnollinen sisältö. Kyllä minusta olisi jotenkin sääli, jos minun lapsilleni se perinnelaulu olisi joku asfalttipärinälaulu sen sijaan, että lauletaan linnuista ja luonnosta. Mutta tottumuskysymys tietysti.

Saattaa olla, että on omahdollista löytää joku toinenkin luontoaiheinen kesälaulu, jos oikein etsitään ;)

Ja kuten sanottu, saisihan tuostakin uskonnottoman pienellä uudelleen sanoituksella. Muistaakseni joku oli tehnytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30831952:
Saattaa olla, että on omahdollista löytää joku toinenkin luontoaiheinen kesälaulu, jos oikein etsitään ;)

Ja kuten sanottu, saisihan tuostakin uskonnottoman pienellä uudelleen sanoituksella. Muistaakseni joku oli tehnytkin.

Jep.
https://www.youtube.com/watch?v=IpOPHdTDopM

Mielestäni kevätjuhlan pitäisi ehdottomasti olla ilman mitään uskonnollista sisältöä, jolloin juhla sopisi ihan kaikille. Ihan hullua että näin ei ole. :|
Joku ym. kaltainen "suvilaulu" voisi kuitenkin olla paikallaan ylläpitämään sitä perinnettä, koska meille aikuisillehan tuo tuntuu tärkeä juttu olevan. Kaikki ihan nostalgiahuuruissa muistelee miten juhlallista oli lähteä lomalle suvivirren soidessa, heh.

(ja kirkossa voisi luonnollisesti laulaa sen virren)

Siis hä?? Häiritseekö jotain Suvivirren sanat ihan oikeasti? Niin paljon että mielensä pahoittaa ja tuhahduttaa? Onko elämässä liian vähän oikeita ongelmia vai mitä teille on lapsena tapahtunut? Halattiinko liikaa vai liian vähän? Miksi pitää mennä tilaisuuteen jossa tietää pöyristyvänsä kahdesta sanasta? Pystyttekö katsomaan vaikka Laligan jalkapallopelejä? Niissähän pussaillaan ristejä ja nurmikoita, maalin tullessa taivasta kiitetään. Pitäiskö tv-lähetykset lopettaa? Olittehan jouluna töissä ja lapset koulussa?

Alkuperäinen kirjoittaja laaman nöyhtä;30831980:
Siis hä?? Häiritseekö jotain Suvivirren sanat ihan oikeasti? Niin paljon että mielensä pahoittaa ja tuhahduttaa? Onko elämässä liian vähän oikeita ongelmia vai mitä teille on lapsena tapahtunut? Halattiinko liikaa vai liian vähän? Miksi pitää mennä tilaisuuteen jossa tietää pöyristyvänsä kahdesta sanasta? Pystyttekö katsomaan vaikka Laligan jalkapallopelejä? Niissähän pussaillaan ristejä ja nurmikoita, maalin tullessa taivasta kiitetään. Pitäiskö tv-lähetykset lopettaa? Olittehan jouluna töissä ja lapset koulussa?

Ei mua haittaa, jos joku oma-aloitteisesti suutelee ristiä tai nurmikkoa, mutta en tykkäisi, että lapseni laitettaisiin koulussa tekemään niin. Tuohon sinun purkaukseesi voisi esittää vastakysymyksen, että jos kerran laulun ja laulun sanojen pitäisi olla ihan yhdentekeviä (niin yhdentekeviä, että on pikkumaista hermostua niistä), niin eikö sitä laulua sitten yhtä hyvin voisi vaihtaa? Yhtä pikkumaista sitten varmaan on väen vängällä haluta laulaa uskonnollinen laulu lähtökohtaisesti uskonnottomassa tilaisuudessa.

• Tykkää
Reactions: Boobabe
Laulun sanojen vaihto olisi kyllä mielestäni aika hyvä kompromissi. Paitsi että jotkut jäärät siellä salissa kuitenkin laulavat vielä vanhoilla sanoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30831994:
Laulun sanojen vaihto olisi kyllä mielestäni aika hyvä kompromissi. Paitsi että jotkut jäärät siellä salissa kuitenkin laulavat vielä vanhoilla sanoilla.

Se on heidän asiansa. Laulaahan joku aina joulupukkilauluakin pilaversion sanoilla :D

Muutokset tapahtuvat hitaasti...

[QUOTE="pulu";30832133]Ihmisen erottaa eläimistä se, että ihmisellä on uskonto. Historia ei uskonnotonta aikakautta tunne.[/QUOTE]

Uskallan veikata, että ihmisen erottaa eläimestä mahdollisesti jotkin muutkin asiat. Mutta oli miten oli - vaikka tuo olisi tottakin, mitä kirjoitit, niin eihän se silti mikään syy ole laulaa suvivirttä nimenomaan koulujen kevätjuhlissa.

Mikä siinä Suvivirressä niin tökkii? En ymmärrä.
Itsekin olen uskonnoton, pahainen ateistipakana ;) mutta ei se mua haittaa.

Laulan mä tontuista ja joulupukeistakin vaikken niihinkään usko.

Pelkäättekö, että se virsien sanoma yhtäkkiä uppoiskin ja iso ukko hiipis teidän elämään ;)

Mikä siinä Suvivirressä niin tökkii? En ymmärrä.
Itsekin olen uskonnoton, pahainen ateistipakana ;) mutta ei se mua haittaa.

Laulan mä tontuista ja joulupukeistakin vaikken niihinkään usko.

Pelkäättekö, että se virsien sanoma yhtäkkiä uppoiskin ja iso ukko hiipis teidän elämään ;)

Ei, vaan kyse on siitä, että kevätjuhla ei lähtökohtaisesti ole uskonnollinen juhla, mutta sitten siellä kuitenkin lauletaan seisaaltaan virsi, jossa ylistetään jumalaa. Tällaista kutsutaan uskonnon harjoittamiseksi. Tonttulaulut ovat ihan eri asia, joten niitä ei kannata ottaa tähän vertailukohteeksi.

Ja yksi ainoa virsi tekee koko juhlasta uskonnollisen?
Ootte te vaikeita :D naurettavia oikeastaan.

Kuka niin on sanonut? Itse tapahtuma on uskonnoton, mutta se virsi seremonioineen on uskonnollinen. Siinähän se ongelma onkin. Joku tuolla vertasikin suvivirren laulamista Mekkaan päin kumartamiseen perustellakseen, miksi se on tärkeä osa kevätjuhlaa - eli hän nimenomaan korosti suvivirren olevan uskonnon harjoittamista. Eikö sellaisen paikka voisi olla jossain muualla kuin uskonnottomassa tilaisuudessa?

Mutta jos sinusta on naurettavaa haluta suvivirsi pois kevätjuhlasta, niin miksi sitten ei ole naurettavaa haluta että sitä lauletaan siellä?

Hyvin tyypilliseen tapaan kyllä etenee tämä keskustelu.

Ryhmä A pääasiassa asiallisesti esittää toivettaan siitä josko Suvivirttä ei tarvitsisi laulaa kaikille yhteisessä kevätjuhlassa.
Ryhmä B vittuilee ja saivartelee takaisin ja perustelee Suvivirren tarpeellisuutta lähinnä sillä että se on perinne.

[QUOTE="quu";30831396]Mä olen uskonnoton enkä halua mitään uskontoon liittyvää koululaisen juhliin.[/QUOTE]

Käykö teillä joulupukki? Onko teillä joulukuusi? Ateisteilta pitäisi kieltää joulupukit ja muut hömpötykset, eihän niihin kukaan muutenkaan usko paitsi lapset! Uskonto pois kodeista, joulupukkiin uskominen on sairasta!

Käykö teillä joulupukki? Onko teillä joulukuusi? Ateisteilta pitäisi kieltää joulupukit ja muut hömpötykset, eihän niihin kukaan muutenkaan usko paitsi lapset! Uskonto pois kodeista, joulupukkiin uskominen on sairasta!

On se kumma juttu, että (ilmeisesti) kirkkoon kuuluvat ja kirkon oppien mukaan uskovat aina tällaisissa keskusteluissa vertaavat kristinuskon harjoittamista joulupukki-satuun uskomiseen :D Hiukan menee uskottavuus tuollaisessa.

Eikä tässä kukaan ole kieltämässä sinultakaan uskontoasi, vaan tässä on kyse siitä, kuuluuko uskonnollinen virsi vieläpä seisaaltaan laulettuna (uskonnon harjoittamiseen kuuluva rituaali) uskonnottomaan kevätjuhlaan. Mutta koska ette osaa perustella asiaa, alatte horista noista joulupukeista, jotka ovat - tai joiden ainakin pitäisi olla - ihan eri asia.

Miksei se perinne ole hyvä peruste? Voisihan joku pahoittaa mielensä vaikka Maamme-laulustakin, mutta ei kai sitäkään pelkästään sen takia noin vain vaihdeta.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30831627:
parempi olis jos ei pidettäis ollenkaan mitään päättäjäisiä, niin kenenkään ei tarviis tapella, lauletaanko siellä vai ei ja mitä lauletaan.

Täällä ei pidetäkään.

Mukulat hakevat vain todistuksen, aina LAUANTAISIN.. helvetti. Miksei sitä voi antaa perjantaina kun pääsevät koulusta, tätä minä en käsitä.
"kun pitää olla se tietty määrä päiviä päläpälä", haistakoot vitut pilkunnussijat.

Anteeksi, en ole mikään moukka, mutta pistää ihmetyttämään.

Suvivirsi ei minusta liityy uskovaisuuteen mitenkään, vaan siihen miten luonto puhkeaa kukkaan ja alkaa kesä.
Luoja on kaikilla uskonnoilla, ja oli uskovainen tai ei, niin kyllähän tämän kaiken on joku luonut. Oli se sitten mikä tai mitä tahansa, onhan tämä planeetta ja koko universumi olemassa, joskus se on jotenkin luotu olemaan.. tai luonut itsensä.. vittu, ihminen ei ainakaan ole luonut yhtään mitään.

Olis hyvä tajuta, että aika ihmeellistä tämä kaikki on, ja me ihmiset ei tajuta eikä tiedetä mistään mitään, varsinkaan kuka/mikä tämän kaiken on saanut aikaan. suvivirsi minusta hienosti ylistää luontoa.

Yhteistyössä