Kohta pääsee ruma sana, jos toinenkin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Tää on ihan kamalaa, kun tuo tyttö¨(4½v) kärsii jatkuvasti noista virtsatietulehduksista.
On nyt syönyt 3 kuuria tuohon peräjälkeen - ja nyt ilmeisesti huomenna alkais 4. kuuri.
Estolääkitystä oon pyytänyt, mutta lääkäri haluaa vielä harkita. *huokaus*

Siis tää on tosi syvältä ja poikittain... Meillä menee ulkoilut ihan kamalaksi, kun ensin puetaan ja sulloudutaan ulos... ja sit juostaan mie, tyttö ja 2 muuta alle kouluikäistä sisälle ja tyttöä pissattamaan.

No sit tietty on jo kuitenkin ehtinyt lirahtaa ja vaihdetaan kuivaa... ja puetaan uudestaan... ja kohta on taas lirkku pöksyissä.
Kerhoon ei voi oikein mennä, tyttöä hävettää se, että pissa karkailee pöksyyn.
Vaippaa ei tietenkään halua.

Että tälläistä. Sit toiset pienet lapset kiipeilee seinille, kun ei pääse valoisan aikaan melkein koskaan ulos... tai jos pääseekin sit, niin se on tuota puetaan, mennään, juostaan sisään, vaihdetan yhdelle kuivaa, mennään taas päästäksemme kohta taas juoksemaan sisään - rumbaa koko ajan.

Mulla oli lapsena useita pissatulehduksia. Ja jouduin syömään sitä pissan makuista estolääkitystä. Multa löytyi rakenteellinen vika tms jonka takia piti tehdä monta leikkausta. Sama oli myös pikkusiskolla.

Onko teidän tyttöä tutkittu ettei taustalla ole jotain muutakin?

Alkuperäinen kirjoittaja viers:
Menkää yksityislääkärille niin saatte just sitä hoitoa kuin mikä teille sopii ja on parasta :) hiukka maksaa mutta maksaa vaivan.

Tota... milläköhän tavalla tuo lääkäri määräisi eri hoitoa, jos mie tilaisin ajan hälle hänen yksityisvastaanotolleen, kun että käyn päivällä hänen vastaanotollaan terveyskeskuksessa?

Joo, siis on toki muitakin yksityislääkäreitä varmasti, mutta mie en ymmärrä miten ne voisivat määrätä hoitoa eritavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mulla oli lapsena useita pissatulehduksia. Ja jouduin syömään sitä pissan makuista estolääkitystä. Multa löytyi rakenteellinen vika tms jonka takia piti tehdä monta leikkausta. Sama oli myös pikkusiskolla.

Onko teidän tyttöä tutkittu ettei taustalla ole jotain muutakin?

Juu, on tutkittu ja vikaa... mitään rakennevikaa siis tmv ei ole löytynyt.

Mun ainoolla tyttärellä oli toi pissatulehdusvaiva myös.Hän sai kuitenkin heti kolmannen tulehduksen jälkeen sen estolääkityksen ja se auttoi.
Pissankarkailua kyllä kesti monta vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Menkää yksityislääkärille niin saatte just sitä hoitoa kuin mikä teille sopii ja on parasta :) hiukka maksaa mutta maksaa vaivan.

Tota... milläköhän tavalla tuo lääkäri määräisi eri hoitoa, jos mie tilaisin ajan hälle hänen yksityisvastaanotolleen, kun että käyn päivällä hänen vastaanotollaan terveyskeskuksessa?

Joo, siis on toki muitakin yksityislääkäreitä varmasti, mutta mie en ymmärrä miten ne voisivat määrätä hoitoa eritavalla.

onko ihan yleislääkäri? yksityisellä vois päästä erikoislääkärille

Mutta ettehän pyyhi takaa eteen vessassa käydessä? Tiedän parikin virtsatietulehdusten kanssa painivaa lasta, jotka sitkeästi vain vessassa käydessään pyyhkivät tuosta edestä jalkojen välistä ja vetävät paperilla takapyllystä etupyllyyn päin (sori ilmaus, mutta en tienny miten sen ilmaisisin palstakielellä =) ). Teillä voi olla ihan muusta kiinni, mutta nuo tytöt eivät kyllä koskaan tuu pääsemään tulehduksistaan kun vetävät itse sopimattomat bakteerit siihen virtsaputken suulle. Tätä ohjetta on meillä aina noudatettu, eikä oo koskaan ollu ensimmäistäkään virtsatietulehdusta koko perheen naiskatraalla. Vaikka olis kuinka kylmällä kalliolla istuttu.

Tää on ihan kamalaa, kun tuo tyttö¨(4½v) kärsii jatkuvasti noista virtsatietulehduksista.
On nyt syönyt 3 kuuria tuohon peräjälkeen - ja nyt ilmeisesti huomenna alkais 4. kuuri.
Estolääkitystä oon pyytänyt, mutta lääkäri haluaa vielä harkita. *huokaus*

Siis tää on tosi syvältä ja poikittain... Meillä menee ulkoilut ihan kamalaksi, kun ensin puetaan ja sulloudutaan ulos... ja sit juostaan mie, tyttö ja 2 muuta alle kouluikäistä sisälle ja tyttöä pissattamaan.

No sit tietty on jo kuitenkin ehtinyt lirahtaa ja vaihdetaan kuivaa... ja puetaan uudestaan... ja kohta on taas lirkku pöksyissä.
Kerhoon ei voi oikein mennä, tyttöä hävettää se, että pissa karkailee pöksyyn.
Vaippaa ei tietenkään halua.

Että tälläistä. Sit toiset pienet lapset kiipeilee seinille, kun ei pääse valoisan aikaan melkein koskaan ulos... tai jos pääseekin sit, niin se on tuota puetaan, mennään, juostaan sisään, vaihdetan yhdelle kuivaa, mennään taas päästäksemme kohta taas juoksemaan sisään - rumbaa koko ajan.

Minulla oli lapsena lähes samanlaista. Sairastin tuossa 7 vuotiaana ekan munuaistulehduksen ja silloin asiaa alettiin todella tutkimaan. Minulle tehtiin virtsarakonlaajennus ja sain estolääkityksen. Aikuisen kokoiseksi kasvettuani "vaiva" uusi ja minulle tehtiin toinen toimenpide ja samalla minulla todettiin virtsantakaisinvirtausta joka aiheuttaa noita jatkuvia tutkimuksia. Taas jatkettiin estolääkityksellä ja sittemmin minulle olisi tehty vielä yksi riskialttiimpi toimenpide johon en kuitenkaan suostunut ja siispä nyt syön estolääkkeitä loppuelämäni. Ilman lääkitystä minulla on koko ajan tulehduksia. Olen sairastanut elämäni aikana useita kymmeniä virstaputkentulehduksia sekä 3 munuaistulehdusta.

Jotkut lääkärit saattaa määrätä sen estolääkkeen, laittaa lähetteen sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin, olla enemmän kartalla lapsen hoidossa, enemmän koulutettu vti:n hoidossa, kivempia ja empaattisempia persoonaltaan... syitä on lukemattomia. Mutta tosiaan sinähän voit vaikka valittaa täällä kaksplussalla aina kun tyttö on kipeänä, kuten teet nyt :/ Kouvolan terveystalolle kunnon lastenlääkärille niin kyllä löytyy hoito.

Juu, ei pyyhitä takaapäin "pöpöjä" siihen virtsaputken suulle - pyyhkintäsuunta on kyllä edestä taakse.

Mie huomenna kyllä vilä kokeilen jos myö saatais se estolääke tuossa tk-käynnillä, mutta jos ei niin kai se on sit jotain muuta lääkäriä kokeiltava.
Ja niin joo... mie oon kyllä aika paljon nyt tästä tytön VTI-vaivasta kirjoitellut :ashamed: , mutta parannan tapani.
Muutenkin alkaa joulu pukata päälle, että tulee muutenkin nyt vähemmän oltua palstalla taas tän joulukuun.

Jos rakenteelliset viat on suljettu pois, olisi kai samalla huomattu, jos tytölläsi olisi sellaiset toisiinsa helposti takeruvat häpyhuulet. ( anteeksi, jos kyselen aiheesta liikaa :ashamed: ) - sellaistehan voivat muhituttaa pöpöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Jos rakenteelliset viat on suljettu pois, olisi kai samalla huomattu, jos tytölläsi olisi sellaiset toisiinsa helposti takeruvat häpyhuulet. ( anteeksi, jos kyselen aiheesta liikaa :ashamed: ) - sellaistehan voivat muhituttaa pöpöjä.

Ei olla ainakaan puhuttu mistään tuollaisesta, ja on tuota tutkittu useampaan kertaan ns. silmämääräisesti ja toki myös ollaan tehty ne ultraukset ym. varjoainetutkimukset ja mitä niitä nyt kaikkia olikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

Ei olla ainakaan puhuttu mistään tuollaisesta, ja on tuota tutkittu useampaan kertaan ns. silmämääräisesti ja toki myös ollaan tehty ne ultraukset ym. varjoainetutkimukset ja mitä niitä nyt kaikkia olikaan.

no oletettavasti siihen asiaan olisi kiinnitetty huomiota. Toivottavasti pääsette vaivasta eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja Karpalo:
Urisan karpalotabletit vois auttaa ja se, että huolehdit, että tyttösi juo ja käy vessassa näin ollen tarpeeksi useïn.

Tuota juomista mie oon ihan tarkkaillutkin, ja oon tyttöä runsaasti juottanut... joka on siis sit myös "osasyy" siihenkin, että siellä vessassa pitää juosta niin tiuhaan.
Mie oon puolukkaa syöttänyt tytölle puuron kera, vaikka ne julmasti tyttöä puistattaakin.
Pitänee mennä tutustumaan johonkin luontaistuotekaupan tai -hyllyn tarjontaan, josko sieltä apua löytyisi. :)

Oma tyttöni oli pienenä estolääkityksellä pari vuotta ja tulehdukset loppuivat. Yritä selittää lääkärille, että määräisi eston - ei tarvitsisi pikkuisen kärsiä.

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Oma tyttöni oli pienenä estolääkityksellä pari vuotta ja tulehdukset loppuivat. Yritä selittää lääkärille, että määräisi eston - ei tarvitsisi pikkuisen kärsiä.

Joo, tyttö oli nuorempana ½ vuotta estolääkkeillä ja sit tulehdukset loppuivat... ja olivat poissa reilun 2 vuotta, kunnes nyt taas ilmeisesti sama alkoi alusta.

Huomenna - siis tänään - mie kyllä saan taas olla lääkäriin yhteydessä, että jos nyt sit tulis joku pidempiaikuinen lääkitys taas, kuitenkin.

Yhteistyössä