kohta loppuu kestoilu, kaikki(?) keinot käytetty...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kestovaipat haisevat todella pahalle. Kun puhtaaseen vaippaan tulee ensimmäinen pissa se haisee kuin olisi kakka tullut housuun (tai oikeastaan vielä pahemmalle!). Pesen vaipat aina 60 asteessa (2 tunnin ohjelmalla). Välillä käytän lisähuuhtelua. Välillä olen lisännyt huuhteluaineeksi etikkaa. Linkoan 1200 kierroksen nopeudella. Kuivatan narulla pitkään ja hartaasti. Pesukone on uusi. Kerran pesin imut 90 asteessakin, kuoria en uskaltanut laittaa niin kuumaan. Välillä tuntuu, että ongelma helpottaa, mutta sitten taas pölähtää. Nykyisin emme lähde kestoilla esim. kylään näiden mahdollisten hajuhaittojen takia. Olisiko vielä jotain keinoja kokeiltavaksi? Mielelläni jatkaisin kestoilua, mutta hajuhaitasta on päästävä eroon.

Meillä ne ei haise ollenkaan niin paljon kun kertikset... :o Raivostuttavaa on vaan se, että imut ei riitä noihin pissamääriin millään, ja pojan pylly on ku muumipeikolla ku se raasu on ihan topattu... Ei kiva opetella ryömimään kestoissa..

Meillä oli sama ongelma LV:llä ja nestemäisellä Erisanilla! Vaihdoin pesuainetta ja hajut lähtivät. Pesuaineen vaihdon yhteydessä kannattaa muuten lisäksi pestä kone sitruunahapolla.

Alkuperäinen kirjoittaja inka:
Meillä oli sama ongelma LV:llä ja nestemäisellä Erisanilla! Vaihdoin pesuainetta ja hajut lähtivät. Pesuaineen vaihdon yhteydessä kannattaa muuten lisäksi pestä kone sitruunahapolla.

Mihin pesuaineeseen vaihdoit?

Erisan color pesujauheeseen, kokeile ihmeessä jos auttaisi. Luulisin, että huomaat eron viimeistään muutaman pesukerran jälkeen.

Meillä on ollut käytössä aina välillä myös Ecover Delicate (nestemäinen pesuaine), eikä senkään kanssa ole ollut ongelmaa.

Kestovaippainfon pesuainetietokannasta:

ERISAN COLOR PESUJAUHETIIVISTE

Pesuaine sisältää

Saippuaa: < 5 %
Entsyymejä
Polykaboksylaatteja: < 5 %
Fosfonaattia
Anionisia tensidejä: 5 - 15 %
Ionittomia tensideja
Sitraattia
CMC
PVP
Silikaattia
Vaahdonestoainetta.

Lisätietoja

Kotimainen tuote, joka EI sisällä FOSFAATTIA EIKÄ ZEOLIITTIA, eikä myöskään hajusteita, väriaineita, kirkasteita, säilöntäainetta tai valkaisuainetta. Pakkauksessa mainitaan, että hyvin huuhtoutuva.

60 tai 90 astetta 2 h ohjelmalla -mitähän hyötyä kestojen käytöstä tuolla menolla on, ei varmaan ainakaan ekologista:o Minä en jotenkin jaksa uskoa noiden kestojen ekologisuuteen, kun niitä varten pitää laittaa liotusvesi ja sitten vielä pestä kuumassa ja jos on huonot kuivatustilat asunnossa, niin varmaan käytettävä vielä kuivausrumpua. Meidän kunnassa kaikki mahdollinen jäte menee jätteenpolttolaitokseen ja siitä tuleva energia otetaan talteen, joten ihan kertiksillä ajattelin että mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja mikkih:
60 tai 90 astetta 2 h ohjelmalla -mitähän hyötyä kestojen käytöstä tuolla menolla on, ei varmaan ainakaan ekologista:o Minä en jotenkin jaksa uskoa noiden kestojen ekologisuuteen, kun niitä varten pitää laittaa liotusvesi ja sitten vielä pestä kuumassa ja jos on huonot kuivatustilat asunnossa, niin varmaan käytettävä vielä kuivausrumpua. Meidän kunnassa kaikki mahdollinen jäte menee jätteenpolttolaitokseen ja siitä tuleva energia otetaan talteen, joten ihan kertiksillä ajattelin että mennään.

en mä ainakaan liota kestoja missaan vedessä, ihan sellaisenaan odottavat pesua omassa sangossaan. Ja pesen 60 asteessa ja kuivatan narulla. Kyllä ne on ekologisempia kuin kertakäyttöiset, sori vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mikkih:

Onneksi monet muut jaksavat uskoa vaikka sulla ei usko riitä. Meillä täyskestoiltu lähes 5 vuotta ja kyllä uskon, että on ekologisempaa. Liotusvettä ei tartte, tavallinen ohjelma, jolla pesen myös vaatteet riittää ja vauvan vaatteet pesin vaippojen kanssa samassa koneellisessa.

Pesuaineena olen käyttäny nestemäistä(huuhteutuu paremmin pois kuin jauheet) X-traa (S-market) ja huuhteluaineena joka konelliseen liraus etikkaa, eikä haise.

Niitä imuja kannattaakin aina väliin pestä 90 asteessa. Ja pesuaineen määrän kanssa kannattaa olla tarkkana. Sitä tarvitaan vähemmän kuin pesuainepurkin kyljessä lukee ja mitä määrää ehkä normaalisti käyttää.

Meillä kestoillaan (osakestoillaan) lähinnä sen takia että tieto siitä ettei kertikset maadu tekee kestoilusta jollain lailla ekologisempaa. En ota kestoilua silti turhan vakavasti ja välillä on kertiskin. Kestot meillä ei haise, enemmän se kertis pölähtää

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
kyllä noi kerta-vaipat on miellyttävämpiä lapselle

Miten niin? Ehkä sinun lapsellesi, mutta ei voi yleistää. Materiaalit kestoissa ovat ainakin meistä miellyttävämpiä kuin kertiksissä. Ja meillä (kuten monella muullakin kestoja käyttävällä) vauvan iho on paremmassa kunnossa kestoja käytettäessä. Kertikset ovat tietenkin ohuempia kuin kestot.

Mä olen kans huomannut että pesuaineella on suuri merkitys, sekä sillä että pesee vaipat mahdollisimman nopeasti. Meillä käytetään nestemäisiä pesuaineita, joskus etikkaa sekaan mut aika harvoin (siis huuhteluun).

Tuohon mukavuuskysymykseen, tuotahan ei voi tietää, kumpi on mukavampi, kesto vai kertis. Mutta itselläni ainakin menkkojen aikaan käytän kestositeitä, paljon mukavampia kuin muoviset läpyskät jotka hiostaa ja haisee (todellakin haisee välittömästi, kuten vauvojenkin kertikset) ja on epämukavat.

Miksi AINA kun joku kysyy jotain kestoilusta, pitää jonkun tulla länkyttämään, että ei se voi olal ekologista kun niitä pitää pestä jne?

Kun eihän ap sitä kysynyt!!!

Meilläkin käytössä tuo Erisan Color, enkä ole hajuhaittoja huomannut. Joskus on pul-kankaisiin jäänyt p.skan haju, jos on ollut oikein tymäkät tavarat, mutta (pesun jäläkeen)tuulettamalla tai uudelleen pesemällä on sekin haitta poistunut.

Itse pesen vaipat yleensä 60 asteessa, joskun 90 asteessa, käytän esipesua ja lisähuuhtelua, ettei jää pesuaine jäämiä. Esipesuun en pesuainetta laitakaan.

Esipesu ja lisähuuhtelu siksi, että meidän pyykkikone ottaa todella vähän vettä, ja ajattelen, että esipesussa vaipat huuhtoutuvat ja varsinainen ohjelma sitten pesee ne, ja lisähuuhtelu tosiaan siksi, että pesuainejäämät lähtee pois. Pesuainetta olen laittanut tuollaisen kahvimitallisen, ja kone on 5kg kone.

Vaipat kyllä kuivaan kuivausrummussa, (paitsi pul-vaipat), kuten muunkin pyykin, koska meillä ei yksin kertaisesti ole muuta kuivaustilaa! Kesällä pyykki toki kuivuu narulla, eikä rumpua käytetä. Kuivausrumpu on kylmähkössä tilassa, jossa se myös lämmittää tilaa, eli kuivausrumumn tuottama lämpö ei meillä mene hukkaan, jos se jotakuta ekologista ihmistä huolettaa...

Meillä ei vaippoja liotella, kakat huuhdotaan heti pois ja vaipat pestään päivittäin/joka toinen päivä, riippuu paljonko niitä tulee.

Meillä on ollut parhaimmillaan 3 lasta vaipoissa, joten kestoista todellakin tulee rahan sästöä ja varmasti säästää -pesuista huolimatta- luontoa myös, koska samat vaipat on olleet useammalla lapsella. Nyt on tulossa vaipoilla 4. käyttäjä, joten kyllä ne on hintansa hankkineet takaisin.

Kestoja alettiin käyttämään aikoinaan vain siksi, että lapselle tuli niin paha vaippaihottuma, että peppu oli sormenpäänkokoisilla vesikelloilla, eikä niihin auttanut mikään. Kestoja käyttämällä peppu lopulta parani, joten niitä siirryttiin käyttämään, kun huomattiin ne muutenkin hyviksi ja käteviksi.

Meilläkin käytetään Erisan Coloria. Likaiset vaipat säilytetään ihan sellaisenaan, toki kakat putsaan pois, esim. käsisuihkulla, ja pesen vaipat noin 2 päivän välein normaalissa 60 asteen pesussa. Ei meillä hajuhaittoja ole ollut, korkeintaan sillon, kun on oikein pissaisia vaippoja laittamassa koneeseen. Vaipat kuivuu meillä narulla tai telineessä pesuhuoneessa, vaikka tilaa ei paljon olekaan. Mut ei ne tuolla pesuhuoneess yöllä ketään haittaa. Imuina on pääasiassa harsoja ja bambua, niillä saadaan hyvä, suht pieni paketti ainakin päivä käyttöön.

Vaippojen säilytysastian pesen yleensä aina kun tyhjennän sen, eli noin joka toinen päivä mäntysuovalla tai tolulla, jotta ei ala haiseen. lisäks kaapissa on pullo teepuuöljyä, jota tipautan tyhjän astian pohjalle poistamaan hajua.

Mä olen laskenut, että ainakin meillä säästö rahallisesti on ollut huima verrattuna kertisvaippoihin. Kestot on osa ostettuja (käytettynä), kaverilta saatuja tai itse ommeltuja. Kertiksiäkin meillä käytetään, mut lähinnä vain öisin tai pidemmillä automatkoilla, esim shoppailureissuilla on kertis.

Vaippaihottumaa ei ole ollut kuin kesälomareissulla, jossa käytettiin kertiksiä viikko :(

Yhteistyössä