kohdunvuokraus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyjä

Vieras
Kyselempä teiltä, odottavat äidit, mitä mieltä olette kohdunvuokraajista.
Voisitteko itse harkita synnyttävänne lapsen jollekulle toiselle?
Mitä haluaisitte siitä ""korvaukseksi"", vai tekisittekö sen ilmaiseksi?
Mielipiteitä, puolesta tai vastaan, kiitos..

Itse en vuokraisi myöskään kohtua kenellekään. Ensiksi tuo edellisen mainitsema tunneside lapseen. Sitten on muitakin syitä esim. henkilökohtaisuus. Jotenkin siinä ihminen tulee liian lähelle minua itseäni. Tunnen raskauden hyvin henkilökohtaiseksi asiaksi, enkä pitäisi siitä, että jokin ulkopuolinen ""hallitsisi"" sitä. No toivottavasti joku ymmärtää asian.

Sitten siihen rahaan. En kyllä ilmaiseksi suostuisi potemaan näitä raskauden oireita ja synnytystä. Mutta nämä on sellaisia asioita, että mikä olisi se sopiva summa. Ehkä kuitenkin haluan palkkioksi tästä kaikesta sen lapsen.

Asia varmaan olisi loppuelämän mielessä tavalla tai toisella.

En pidä ajatusta vieraana vaan voisin jopa tehdä sen läheiselle ihmiselle. En haluaisi siitä rahaa, mutta mahdolliset tulonmenetykset kylläkin haluaisin korvattavan.

jos kerran ei laillista muuten.
voishan se tehä niinki, että ilmoittaa pariskunnan miehen lapsen isäks, ja sit luovuttaa oikeudet eli antaa sille yksinhuoltajuuden. vai?

oikeuksien ""antaminen"" toiselle ei lopeta Suomen lain mukaan vanhemmuutta. Synnyttäjä on aina lapsen äiti, halusi tai ei. Ulkomailla on erilaiset lait, Suomessa voit toki antaa yksinhuoltajuuden toiselle, mutta vanhemman velvollisuuksia ja oikeuksia se ei poista. Vanhemmat luulevat nykyisin näköjään edelleenkin, että yksinhuoltajuus tms. siirtää vastuun muille. upeaa...

Mitä tulee itse kohdunvuokraukseen, voisin vakavasti harkita sitä jonkun tosi tosi läheisen ihmisen takia, jos se olisi Suomessa juridisesti mahdollista.

""Mitä tulee itse kohdunvuokraukseen, voisin vakavasti harkita sitä jonkun tosi tosi läheisen ihmisen takia, jos se olisi Suomessa juridisesti mahdollista. ""

Kyllä se on mahdollista. Kerran oli tv:ssä haastateltavana siskokset, joista toinen oli synnyttänyt toiselle lapsen. Rahaa vastaan sitä ei varmaankaan saa tehdä, jos sitä tarkoitit :)

Aivan yksiselitteisesti se ei ole mahdollista. On eri tapoja kiertää/ hoitaa vanhemmuuden ""siirto"", mutta laki ei varsinaisesti meillä tunne kohdunvuokrausta.

Käytännössä kyse voisi olla esim. lapsen antamisesta adoptioon, mutta Suomesssa ei lain mukaan biologinen vanhempi voi valita sitä, kelle lapsensa antaa adoptoitavaksi, vaan tämä pidetään salassa ja viranomaiset hoitavat uusien vanhempien valitsemisen.

Juttu ei siis ole ollenkaan niin simppeli miellä kuin esim. Usassa tai joissakin Euroopan maissa.

Nuo tietämäsi siskot ovat varmaankin junailleet hommansa jotekin kiertoteitse, (esim. ensin lapsi perhehoidossa muualla tms. ja sitten myöhemmin lapseksi ottaminen) mutta se vie aikaa ja tuntemattoman kanssa ei kannata tuollaiseen ruveta, koska mahdollisuus suullisten sopimusten perumiseen on aina olemassa.

Voisin lainata kohtuni läheiselle esim. jos oma lapsi ei pystyisi muuten saamaan lapsia tai sisko.

Sukulaiselta en tietenkään ottaisi korvausta.

Pelkästään rahaa vastaan en vuokraisi kohtuani, vaikka siten pystyisi tekemään valtavan palveluksen esim. lapsettomuudesta kärsivälle ystävälle.

Jos itse joutuisin turvautumaan kohdunvuokraukseen, voisin maksaa 30.000 euroa ""palvelusta"".

Re: kohdunvuokraus? Maksu pimeästi 15.7.2005 9:34

jos kerran ei laillista muuten.
voishan se tehä niinki, että ilmoittaa pariskunnan miehen lapsen isäks, ja sit luovuttaa oikeudet eli antaa sille yksinhuoltajuuden. vai?

Tähän lisäisin, että vaimon pitäisi vielä adobtoida lapsi ! Eli perheen sisäinen adobtio, kuten olen kuullut puhuttava.

Silti minä itse en kannata tätä asiaa, henkisesti raskas juttu synnyttäjälle, eikä tietoa miten lapsi asiantulevaisuudessa kokoisi.

Minulla on melko kattavaa tietoa asiasta, koska yritän tosissani löytää jonkun, joka olisi valmis synnyttämään minulle ja miehelleni. Tunnen mm. edellämainittujen siskojen tapauksen ja asian laillisuuden. Jos joku on kiinnostunut, ota yhteyttä sähköpostiini passiflora@suomi24.fi, tähän tulisi turhan pitkä kirjoitus.

Itse en voi synnyttää, koska minulta on poistettu kohtu. Kriteerit eivät täyty sisareni, muiden sukulaisten ja läheisten ystävieni kohdalla. Sijaissynnyttäjä ja biologiset vanhemmat tutkitaan niin psyykkisesti kuin fyysisestikin, eli kaikkien osapuolten pitää olla todella tietoisia siitä, mitä ovat tekemässä. Vaikka joku lähtisikin synnyttämään korvausta vastaan, mukana pitää olla myös vilpitöntä auttamishalua.

Uusimmat

Yhteistyössä