Kohdunulkoisessa aina positiivinen testitulos

  • Viestiketjun aloittaja kaapu
  • Ensimmäinen viesti
kaapu
Hei, on vasemmanpuoleista lievää kipua ja pelkään kohdunulkoista raskautta. Pitäisikö olla posit. testitulos virtsasta? Mä en ole plussannut, (vaikka ekaa kk:tta yritettiinkin) ja tavallista runsaammat menkat alkoivat ajallaan.
 
Kyllähän se testi ajan mittaan plussa on, muttei heti kuukautisten alkamisen aikaan. Tapasin sairaalassa kerran (hoidatin omaa keskenmenoani) erään, jolla oli kohdunulkoinen. Hän oli tehnyt monta raskaustestiä ja ei uskonut kohdunulkoiseen. Hänellä oli ollut aikaisemminkin kohdunulkoinen. Ilmeisesti oli olleet oudot kuukautiset ja siksi testannut paljon, en muista tarkemmin. Hänellä oli mahataudin kaltaiset oireet ja tilanne jo niin paha, että leikkaukseen joutui.
 
kohdunulkoisesta
Minulla on ollut kohdunulkoinen raskaus. Kyllä siinäkin se HCG arvo eli ns. raskaushormooni jota testeillä testataan nousee, vaan hitaammin kuin normaalissa raskaudessa.
Minut leikattiin lopulta n. RV 9, eli kammottaa ajatella missä vaiheessa se pieni alku jo oli. Pelastus henkisesti minulle oli, että en missään vaiheessa kuvitellut raskautta normaalisti eteneväksi. Minulle oli sanottu että ilman hoitoja on lottovoiton luokkaa tulla raskaaksi....
Kuukautiset tulivat normaaleja niukempina, mutta en epäillyt mitään. Vasta kun alkoivat äkillisesti sietämättömät kivut, menin sairaalaan. Kivut menivät ohi muutamissa tunneissa ja tilannnetta seurattiin siis parikin viikkoa tuonne mainitulle viikoille asti.
Joissain tapauksissa hoitoa ei tarvita vaan alku "surkastuu" pois itsekseen väärässä paikassa. Minulla tämä oli oikeassa munajohtimessa. Koko johdin jouduttiin sitten poistamaan, koska oli jo repeämässä kun viimein pääsin leikkaukseen.
Kohdunulkoinen voidaan todeta parhaiten ultralla+verikokeella.
 
kiinnostaisi tietää, miten mikäkin toimintatapa valitaan, vai onko enemmän sairaala/lääkärikohtaista kuin tilannekohtaista.

Miksiköhän edellisellä kirjoittajalla vain odoteltiin, kunnes tilanne meni niin pahaksi, että piti munatorvi poistaa. Miksei käytetty metotreksaattia hänellä. Itsehän pelkään sitä metotreksaattia, kun olen lukenut siitä niin kammojutun. Ei kuitenkaan munatorven poistokaan kovin mukavaa tietenkään ole.
 
Mulla todettiin KU kuparikierukan aikana. Alkoi pienellä tuhruvuodolla, joka lopulta rv 7:llä yltyi veriseksi vuodoksi. Luulin silloin km:n tulleen. Nelisen päivää myöhemmin tuntui alavatsakipuja, vaikka vuoto oli jo helpottanut. Menin terkkariin ja sieltä KU-epäilynä polille. Siellä sitten varmistui diagnoosi. Hcg oli hieman päälle 1000 eikä vastannut raskausviikkoja, kohtu myös siisti eikä merkkejä raskaudesta. Mulla oli seurantaverikokeita ja ultria 1,5 viikon ajan, minkä jälkeen munanjohdin sitten repesi ja vasen tuuba poistettiin laparoskopialla päivystyksessä. Edellisellä viikolla jo meinattiin aloittaa metotrexaattihoito, mutta jäätiin kuitenkin seuraamaan tilannetta vielä, kun Hcg oli hiukka laskussa, olin ihan hyvävointinen eikä kipuja ollut. Huonosti sitten kävi jälkikäteen :/

Yhdellä tuuballa sitten on alettu uutta raskautta yrittämään. Neljännestä kierrosta tuli tärppi, mutta sitten tuli km ja nyt taas uusissa yrityspuuhissa ollaan.
 

Yhteistyössä