Kohdunsuu pehmennyt..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti83

Vieras
Mulla lääkäri totesi että hänen mielestään kohdunsuu oli hieman pehmennyt ja mulla on viikkoja vasta 26+6

kyseli että onko supistellut.. mielestäni ei ainakaan ole.. en sitten tiiä millaisia ne ovat kun ensimmäisestäkään muksusta ei niitä ollut kun vasta synnytyksen koittaessa..

Tuli mieleen että voikohan asiaan vaikuttaa kun olen kärsinyt pahasta yskästä pari viikkoa sitten ja kun makasi ja yski niin oikein tunsi miten vauva "hakkasi" kohdunsuuta.. voiko se pehmittää..

Ja mikä on todennäköisyys että muksu tulee ennen aikojaan kun on kohdunsuu pehmennyt? kellään kokemuksia?
huolestuttaa..

Nou hätä!

Monilla kohdun suu pehmenee aikaisessa vaiheessa ja joillain jopa aukeaa.
Silloin kyllä neuvolasta antavat ohjeet lepoon ja rauhallisuuteen.
Jos sinulle ei ole sen enempää mainittu asiasta niin ei mitään hätää.

Tämä ei tarkoita todellakaan että vauva syntyy ennen aikojaan!

minulla eilen neuvola lääkäri rv.22+5 ja huomasin vasta jälkikäteen, että lääkäri oli ruksinut kohdan kohdunsuu pehmennyt. sanoi vain mulle, ett'ä akiiki on kunnossa niin kai se sitten on ihan normaalia, että pehmenee näillä viikoilla.

mulla pehmeni viime raskaudesta vasta viikolla 37 vaikka sitten menikin 41+3 asti mutta jos uudelleen synnyttäjillä sitten aiemmin?

no koitan olla rauhallisemmin mutta poika on aika sylivauva ja painaakin jo 16kg niin yritä siinä sitten olla yhtään nostamatta.. onneksi enemmän isin perään kun tämä on kotona..

Hei!

Mulla lääkäri totesi kohdunsuun olevan auki sormenkärjelle ja kaulan lyhentyneen rv 31+5 ja sanoi et tilanne ei ole paras mahdollinen viikkoihin nähden. (menin lääkäriin supistelujen vuoksi tarkastukseen) kaksi viikkoa myöhemmin kontrollissa tilanne oli ennallaan, olin ottanut rennommin nuo kaksiviikkoa. Tietysti itseä hermostutti kovasti tuo tilanne ja kontrollin jälkeen lääkäri käski jättää kaikki raskaat hommat pois ja ottaa rennosti. Sain luvan käydä pikkuisilla kävelylenkeillä. Onneksi en ollut töissä koska saikkua olisi tullut.

nyt rv 39+3 eikä supistuksia kuulu eikä näy vaikka nyt niitä jo toivotaan!!! =)
Eli ei hätää...tuo pehmeneminen ei uudelleensynnyttäjällä merkkaa välttämättä mitään!

Itse olen ensisynnyttäjä.
Viikolla 31 lääkäri totesi, että kohdunsuu pehmennyt ja hiukan lyhentynyt (2cm), mutta kiinni. Seuraavalla viikolla ultrassa tilanne ennallaan ja silloin lääkäri sanoi, että tuo ei yleensä vielä merkkaa mitään, eikä isommin ennusta ennenaikaista synnytystä, kun ei mitenkään kipeästi ollut supistellut.

Seuraavalla viikolla olin äitipolilla sokeriasioissa (33+3) ja silloin todettiinkin kohdunsuun jo auenneen sormelle. Sen verran huolestuivat, että ottivat pariksi yöksi osastolle ja varmuuden vuoksi pistivät kortisonipiikit vauvan keuhkoja kypsyttämään. Kotiinlähtiessä sain ohjeeksi lepäillä ja välttää esim. siivousta ja shoppailua pari viikkoa.

Viikolla 35 kohdunsuu jo 2 cm auki, kanavaa 1cm. Edelleenkin vain kiristeli, ei supistellut kipeästi.

Nyt viikkoja 36+3 (eli jo ihan turvallisesti, vauvan pa yli 3kg.) ja edelleen yhtenä kappaleena. Ensi viikolla kuulen taas kohdunsuun tilanteen (olen siis sokerijuttujen takia näinkin tiiviissä seurannassa), mutta itsellä ei ole mitään sellaisia tuntemuksia, että pieni vielä pitäisi mitään kiirettä pois yksiöstään.

Näin siis minulla ja uudelleensynnyttäjällä on ilmeisesti aika tavallistakin, että kohdunsuu pehmenee ajoissa.

mulla 24 viikolla pehminnyt mutta seuraava lääkäri sanoi että ihan on kiintee.On vähän lekuristaki kiinni tai voiko se kiinteytyä takasin?
En tiiä.tyttö syntyi 39 viikolla ja ihan ok oli raskaus.30 viikolla oli pehmee ja auki etuosasta sormelle,kanava 2cm.

Yhteistyössä