Kohdunsuu niin takana, ettei tietoa kohdunsuun tilanteesta..

Tiimarinvihko

Aktiivinen jäsen
11.06.2009
5 650
1
36
Naantali
Onko muilla ollut näin? Mulla on tässä raskaudessa ollut kaks lääkärintarkastusta, jotka suorittanut nuori nainen ja sanonut ettei yllä kohdunsuulle, niin ei voi kertoa sen tilanteesta.

Eka kerta kyseisen lääkärin luona oli katastrofi muutenkin, sattui eikä kuulemma runsaan valkovuodonkaan vuoksi kunnolla pystynyt tutkailemaan mun alapään tilannetta.

Mietin nyt että oikeastiko se kohdunsuu on niin pitkällä vai onko kyseessä lääkärin ammattitaidottomuutta? Esikoisen raskausaikana on saatu ihan normaalisti tutkittua.

Harmittaa vaan kun mennään esikoisen kans Serenaan viikonloppuna, enkä nyt sit voi kun kahlata siellä kun en tiedä onko paikat auennut..

Haa, onhan jollain muullakin tästä jotain kokemusta!

Tai siis mulla on päinvastainen tilanne, kohdunsuu on kuulemma edessä ja alhaalla, vaikka pitäis olla ylhäällä ja takana. Joskus viime viikolla tästä kyselin täällä eikä kukaan ollut koskaan kuullutkaan vastaavasta. Mielenkiinnolla odotan millaisia vastauksia sulle tulee ;)

Mulla oli kohdunsuu viimesimmässä raskaudessa viikon 23 lääkärintarkastuksessa niin takana, ettei sitä tuntenut. Kontrolloitiin siitä 4 viikon päästä, sillon tuntu. Kyllä se voi mahdollista olla hyvinkin, oon kuullut muiltakin vastaavaa.

Mulle lääkäri sanoi, että on tosi takana kohdunsuu ja pyyteli samaan hengenvetoon anteeksi kun joutuu runnoa niin kovasti, että varmana tuntuu ikävältä, että ylttää kokeilemaan tilanteen.

Lääkäri siis yltti, mutta kyllä se sitten sattuikin...

Mulla kans ekassa lääkärineuvolassa lääkäri joutu ainaki 15min runnomaan alapäätä ja kovasti pyyteli anteeksi tätä, ku oli niin takana kohdunsuu. Joutu jopa vaihtamaan välineitäki että näkis tilanteen.

Onneks seuraavalla kerralla kohdunsuuhun päästiin helpommin käsiksi.

Onko sulla ennen saatu tutkittua hyvin, siis edellisen raskauden aikana? Ja siellähän se lukikin
:snotty: :laugh:
voisitko pyytää jonkulle toiselle lääkärille vielä ennen reissua jos mietityttää?

Kohdunsuu voi olla hyvin takana ja silloin yleensä k-suun tilanne on epäkypsä, eli suljettu tai melkein. Kun k-suu alkaa kypsymään, niin se tulee eteenpäin.

Hyvin voi mennä Serenaan, vaikka olis k-suu aukikin. Monilla uudelleensynnyttäjillä k-suu saattaa olla viimeisillä viikoilla jopa 3-4cm auki, vaikkei synnytys ole käynnissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kohdunsuu voi olla hyvin takana ja silloin yleensä k-suun tilanne on epäkypsä, eli suljettu tai melkein. Kun k-suu alkaa kypsymään, niin se tulee eteenpäin.

Hyvin voi mennä Serenaan, vaikka olis k-suu aukikin. Monilla uudelleensynnyttäjillä k-suu saattaa olla viimeisillä viikoilla jopa 3-4cm auki, vaikkei synnytys ole käynnissä.

No onhan siinä infektioriski.

Mielenkiintoista... viimeksi kun tästä asiasta oli puhetta, kukaan ei ollut tosiaan kuullutkaan että kohdunsuu voi "liikkua".

Anteeksi vaan ap, kun tungen sun ketjuun ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Kyllähän k-suu liikkuu synnytyksen aikanakin. Kypsyessään tulee ns. johtoviivaan, eli siihen eteenpäin.

No näin mäkin oon kuvitellut.

Ja nyt sitten panikoimaan, kun viikkoja on vasta 24 ja kohdunsuu jo edessä ;)

Kyllähän k-suu liikkuu synnytyksen aikanakin. Kypsyessään tulee ns. johtoviivaan, eli siihen eteenpäin.

Tälläi mullekin on sanottu molemmista synnytyssairaalassa, ei ole ollut tuossa johtoviivassa ennen käynnistystä. Että olisko ap:lla paikat aika kiinni vielä..

Ei siltikään tarvi tarkoittaa, että ennenaikainen synnytys olis edessä. Eli ei paniikkia :) Oliko k-suu suljettu kuitenkin?
Yksilöllistä varmaan k-suun asema on riippuen esim siitä, että onko kohtu eteen- vai taaksepäin kallistunut ym.

Ei siltikään tarvi tarkoittaa, että ennenaikainen synnytys olis edessä. Eli ei paniikkia :) Oliko k-suu suljettu kuitenkin?
Yksilöllistä varmaan k-suun asema on riippuen esim siitä, että onko kohtu eteen- vai taaksepäin kallistunut ym.

Ulkosuu oli auki, mutta se on kuulemma normaalia kun ei oo esikoinen kyseessä. Muuten oli kiinni ja kanavaa jäljellä saman verran kuin ekassa lääkärineuvolassa, eli sikäli kaikki ok. Jäin vaan miettimään tota kohdunsuun paikkaa, kun ei ekassa raskaudessa kukaan siitä mitään sanonut...

Ja kohdunsuun asemaan voi vaikuttaa myös se, että onko uudelleensynnyttäjä vai ensari :) Ja kuinka paljon raskauksilla on väliä, että onko synnytyselimistö hyvin palautunut raskauksien välillä.

Ja kohdunsuun asemaan voi vaikuttaa myös se, että onko uudelleensynnyttäjä vai ensari :) Ja kuinka paljon raskauksilla on väliä, että onko synnytyselimistö hyvin palautunut raskauksien välillä.

"ensari" :D

Kyllä toi lääkäri kans meinas, että ihan kudostyyppikin voi vaikuttaa kohdunsuun paikkaan... ehkäpä yritän ottaa iisisti nyt vaan.

Mullakin oli synnytystapa ultra viikolla 36 ja siinä lääkäri tutki tai siis YRITTI tutkia kohdunsuun tilannetta mutta ei yltänyt. Kahdella aikasemmalla kerralla kun on tehty raskauden kuluessa sisätutkimus niin on neuvolakorttiin tullu merkintä että kohdunsuu kiinni, kohdunkaula 3 cm. Nyt tutkimus tuntu tosi epämiellyttävältä ja yritin oikein tosissanu rentotua että lääkäri sais katottua tilanteen mutta ei saanut ja minä en mahtanut jossain vaiheessa mitään että jännitin jalkoja koska se tuli vaan niin selkärangasta kun teki kipeetä ja hiki vaan valu päästä.

Nyt itsekkin miettinyt kun kohdunsuu on kerta niin takana että siihen ei yllä että saako tässä nyt sit ootella vauvan syntymää mitenkin pitkään...painoa vauvalla oli jo reilut 3 kiloa että ei tarviis enää kauheesti ootatuttaa ettei tuu mitään jättiläistä :D

Yhteistyössä